Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

En av mine guilty pleasures er TV-serien luksusfellen, og etter å ha sett et lass med episoder begynner man etter hvert å se enkelte mønster i adferden til deltagere, og ting som til stadighet går igjen. 

Derfor tenkte jeg det kunne være interessant å se hva som er de viktigste fellestrekkene for deltagerne. Kanskje noen av oss kan lokalisere dårlige vaner vi bør kvitte oss med for å få bedre økonomi?

Vi har jo selvfølgelig de aller mest opplagte 

• Pengespill (selv om jeg egentlig ikke synes det hører inn under "luksus"fellen)
  • Høyt forbruk av snus og/eller sigaretter
  • Bruke kredittkort som bank
  • Ingen sparing. Whatsoever. Sitter gjerne ikke på noen gjenstander av verdi i det hele tatt.
  • Ekstravagante kjøp på kreditt - dyre interiørgjenstander og hjemmeelektronikk
  • Bortsøling av penger på konvoluttskrekk - alle regninger på en hundrelapp eller to blir til inkassokrav på flere tusen
  • Høyt forbruk på fest og moro. 

Så er det de mer subtile kanskje

• Hjem fylt med interiørstasj. Ingenting er særlig dyrt, men alt koster noen hundrelapper og plutselig har man nips for flere titalls tusen (jeg har nesten til gode å se et LF-hjem med en kvinnelig beboer som ikke enten har stensilert tekst på veggen eller bokstaver i vindu)
  • Diverse "trøsteshopping" der forbruk brukes for å fortrenge vonde følelser
  • Småsløsing i alle ender av økonomien. Kjøp av masse takeaway. Handling av dagligvarer på bensinstasjon. Småting som baller på seg etter hvert. En tier her og en tier der som blir til tusenvis i året.
  • "Lure" forretningsideer. Gjerne kjøp og salg av ting som biler, klær eller liknende gjenstander. Ideen om at man kan kjøpe billig og selge dyrt for å tjene penger, men gjør det så pass belånt at det ikke virker likevel. 

Og så er det det jeg mener er elefanten i rommet

• Jeg tror, helt ærlig, at en del av kontantuttakene og de med de jævligste "diverse"-postene bruker penger på narkotika. OK du har enkelte som bestiller limo for en hel kveld og liknende, men når det går tusenvis hver eneste helg i "uteliv" så tenker jeg at mer av det går opp i nesen enn programmet fremstiller.

Hva tenker dere? Hvilke andre fellestrekk har dere sett?

Endret av Tapet
Skrevet
1 minutt siden, Tapet skrev:

Jeg tror, helt ærlig, at en del av kontantuttakene og de med de jævligste "diverse"-postene bruker penger på narkotika. OK du har enkelte som bestiller limo for en hel kveld og liknende, men når det går tusenvis hver eneste helg i "uteliv" så tenker jeg at mer av det går opp i nesen enn programmet fremstiller.

Det er da ikke så vanskelig å drikke opp flere tusen på noen kvelder på byen, akkurat der ser jeg ikke helt hvorfor du tror folk bruker penger på knark.

Anonymkode: 0e9f1...c82

• Liker 5
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke så vanskelig å drikke opp flere tusen på noen kvelder på byen, akkurat der ser jeg ikke helt hvorfor du tror folk bruker penger på knark.

Noen kvelder ja. Men det er jo her folk som bruker mange tusen på EN kveld, og som i tillegg kan ha en "diversepost" på 25 000 kr i måneden. Jeg tenker mitt når jeg ser slikt forbruk, men om man skal leke storkar og spandere på hele utestedet ruller man vel fort opp sånne beløp da også ;)

Skrevet

De røyker eller snuser. Mye.

Anonymkode: cd6af...710

• Liker 1
Skrevet

Jeg for min del sluttet å se programmet for lenge siden. Kan ikke i min villeste fantasi forstå at det å blottlegge seg til de grader på TV kan være til det beste for noen. 

Den norske versjonen av programmet er i tillegg altfor snill med deltakerne. De blir behandlet med silkehansker og jeg har aldri sett noen måtte ta følgene av sine handlinger. De får hjelp til å få gjelden ned og inngå nedbetalingsordninger, men ytterst sjeldent noen har måttet selge sine eiendeler eller bolig dersom denne faktisk er for dyr for deltakerne. 

Anonymkode: 6c132...36c

• Liker 3
Skrevet

De røyker eller snuser. Mye.

Anonymkode: cd6af...710

Den må med!

Skrevet

I den svenske versjonen, Lyxfällan, er det langt mer tøffe mot deltagerne. Der tar de biler og sofaer og selger unna. Den norske versjonen er mer dilling med folk, og jeg kan ikke huske de har tvunget noen til å selge unna saker hjemme som f.eks. tv'en, og biler og alt. 

I Sverige blir det ikke brukt samme silkehanskene som de norske programlederne bruker, gitt!

Fellestrekk jeg har bitt meg merke i, er også det samme som står i hovedinnlegget. 9 av 10 deltagere i programmet røyker....eller snuser. Også spiser de store mengder snacks og godterier, helt uhemmet. I en svensk episode jeg så, var paret (begge to) mageopererte i form av slankeoperasjoner pga sterk overvekt. Faktisk var det på sykehuset etter operasjonene sine at paret møttes. To år senere sitter de og bøtter innpå ostepop og Cola og spiser loffskiver til frokost, og gjør virkelig sitt beste for å legge på seg alle kiloene igjen! Begge var ganske runde, og mannen var direkte overvektig igjen allerede. Så mye var de verdt, de operasjonene som gikk på skattebetalernes penger. Jeg blir kvalm!

Jeg ser på absolutt alle episodene av Luksusfellen, både på tv og på nett, fordi jeg vil SKREMME meg selv fra tanken på å noengang oppta et forbrukslån eller makse noen kredittkort. Jeg får grøssninger av levemåten til deltagerne. Enkelte kaster faktisk uåpnede regninger og vinduskonvolutter rett i søpla, og tror at de er ute av verden på den måten! At det går an! Det er nesten så de fortjener elendigheten for å ha vært så skjødesløse og idiotiske. KASTE regninger i søpla uåpnet!?

Har selv hatt forbrukslån og fulle kredittkort i fortiden, men jeg har alltid betalt hver regning punktlig, og økt tilbakebetalingsbeløpene til det doble minst, noen ganger tre og fire doblet innbet.beløpet, for å bli fortere ferdig. Og ferdig nedbetalt ble jeg. ALDRI mer gjeld (bortsett fra boliglån da) !

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker ikke den svenske noe særlig. Synes den svenske bærer mer preg av mennesker i en kjempevanskelig livssituasjon (det er folk som har blitt syke og derfor arbeidsinntekten har falt bort, familiebedriften har gått konkurs ++++)

Greit nok at de selger biler og sånn, men jeg synes at det at de kaster ut alt av møbler osv. mer likner på rituell avstraffelse enn en fornuftig tilnærming til problemene. Hva i alle dager skal man gjøre hjemme uten sofa, tv, laptop og smarttelefon? Det er ikke som om det eksisterer et spesielt lukrativt annenhåndsmarked for verken elektronikk eller møbler. De aller fleste ville kommet bedre ut av det ved å stille opp som dagsarbeidere på et lager en uke, om det var så viktig å få de 3000 kr. 

Skrevet
13 minutter siden, Million skrev:

Jeg ser på absolutt alle episodene av Luksusfellen, både på tv og på nett, fordi jeg vil SKREMME meg selv fra tanken på å noengang oppta et forbrukslån eller makse noen kredittkort. Jeg får grøssninger av levemåten til deltagerne. Enkelte kaster faktisk uåpnede regninger og vinduskonvolutter rett i søpla, og tror at de er ute av verden på den måten! At det går an! Det er nesten så de fortjener elendigheten for å ha vært så skjødesløse og idiotiske. KASTE regninger i søpla uåpnet!?

Jeg tror det kan dreie seg om en slags misforstått fortrengningsmekanisme. OK, jeg skylder 30 000- det er ok, jeg betaler ned, jeg har kontroll. Jeg skylder 30 000 på det ene kortet og 25000 på det andre og har et privatlån på 10000- ok, jeg betaler ned, jeg har kontroll. Jeg skylder 30000 med renter, og 25000 med renter, og privatlånet, og tre forbrukslån som jeg ikke husker helt, og så er jeg for sent ute med strømregningene og mobilabonnementet og fikk et inkassovarsel på avbetalingskjøpet fra i fjor- kaos, alt går i dass likevel, jeg prøver å stenge det ute. Noe sånt?

Ikke at det er noen unnskyldning (men nyttig læring, da. Jeg tror at summen har mindre å si enn følelsen av å miste kontrollen, ikke ane hvor mye du skylder eller til hvem. Etter noen episoder av Luksusfellen burde de fleste være vaksinert mot å ta opp mye gjeld fordelt på mange kreditorer) . Men jeg tror ikke at noen normale, voksne mennesker egentlig tror at regningene blir borte hvis du kaster dem. Jeg tror de har gitt opp mentalt og bare forsøker å lukke øynene mens de skyver bort tanken på at smellet kommer til å komme. Og det er synd, fordi de renters-renters-gebyrene utgjør jo enorme summer etter hvert. Husker en ung jente som hadde mange titalls parkeringsbøter som alle hadde gått til hver sin inkasso, det er jo tragisk.

Fin liste, TS, tror ikke jeg har så mye å tilføye. Bortsett fra kanskje "trøsteshopping". Forbruk på fest og moro er jo i det minste moro (så lenge det varer), men det har vært flere episoder der shopping helt åpenbart blir brukt for å kompensere for vonde eller triste ting som skjer ellers i livet. Et par av deltakerne burde muligens vært beskyttet mot seg selv, det er helt på grensen til unormalt.

Anonymkode: 69d0d...d2c

• Liker 3
Skrevet

Jeg gikk på en smell for 2 år siden. Klarte å bruke opp 300000 på under 4 mnd. Ingen narkotika og verken røyker eller snuser. Men ble to ferier, pengene fløy!! Spiste ute hele tiden, brukte minst 100.000 på taxi. Så alt er mulig 

Anonymkode: cd75a...289

Skrevet

Jeg gikk på en smell for 2 år siden. Klarte å bruke opp 300000 på under 4 mnd. Ingen narkotika og verken røyker eller snuser. Men ble to ferier, pengene fløy!! Spiste ute hele tiden, brukte minst 100.000 på taxi. Så alt er mulig 

Anonymkode: cd75a...289

Hvor mye av denne gjelda sitter du igjen med i dag? 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, Million skrev:

Jeg får grøssninger av levemåten til deltagerne. Enkelte kaster faktisk uåpnede regninger og vinduskonvolutter rett i søpla, og tror at de er ute av verden på den måten! At det går an! Det er nesten så de fortjener elendigheten for å ha vært så skjødesløse og idiotiske. KASTE regninger i søpla uåpnet!?

Jeg er i en annen situasjon enn deltagerne, jeg har en minimal inntekt. Men jeg har forferdelig angst for disse regningene. Og har gjemt dem bort i huset rundt omkring, og når de har ligget lenge nok så vet jeg at jeg uansett har fått nye purringer, så jeg kaster de gamle uten å åpne dem. 

Grunnen kan man si er fortvilelse. Jeg har uansett ikke penger til å betale, jeg lever langt under fattigdomsgrensen. Å åpne de og se alt jeg skylder hadde sendt meg rett ned i kjelleren. Jeg er nødt til å holde hodet over vannet, og når jeg har overskudd på ti kr hver uke så hjelper det jo ikke om jeg åpner de heller, jeg har jo ikke penger! Sliter mye med angst og depresjoner. 

Jeg har også prøvd å ta tak i det mange ganger, men det er bare nyttesløst. Siste løsning nå er å levere alle regninger til en forvalter via nav som tar seg av alt. De leveres uåpnet. Men igjen, forvalteren sier rett ut at jeg har ikke budsjett til å betale noe, jeg har ikke økonomi til å inngå noen betalingsordninger. Det samme jeg har tenkt i alle år jeg har gjemt unna. 

Generelt vil jeg mene at det å kalle det konvoluttskrekk er å bagatellisere de psykiske problemene som økonomisk kaos resulteterer i. Det er de som selv har vært i situasjonen som vet hvor grusomt dette er. Nå man sitter og vurderer å ta livet sitt fordi man ikke ser noen løsning, så er det ikke bare dumhet, da er det mentale problemer til at man gjør slike ting. 

Ble veldig personlig dette, men det å kaste uåpnede regninger kan ha mange grunner, og hovedsaklig synes jeg synd på alle som er i samme situasjon som meg. Det å kaste de og få de ute av syne er det eneste som hjelper meg til å glemme det noen timer hver dag. 

Anonymkode: ec8e5...6df

• Liker 8
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*

Fin liste, TS, tror ikke jeg har så mye å tilføye. Bortsett fra kanskje "trøsteshopping". Forbruk på fest og moro er jo i det minste moro (så lenge det varer), men det har vært flere episoder der shopping helt åpenbart blir brukt for å kompensere for vonde eller triste ting som skjer ellers i livet. Et par av deltakerne burde muligens vært beskyttet mot seg selv, det er helt på grensen til unormalt.

Anonymkode: 69d0d...d2c

Her er det noe jeg må passe meg for- trøsteshopping... Det er ikke store summene det er snakk om, men likevel.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*

Ble veldig personlig dette, men det å kaste uåpnede regninger kan ha mange grunner, og hovedsaklig synes jeg synd på alle som er i samme situasjon som meg. Det å kaste de og få de ute av syne er det eneste som hjelper meg til å glemme det noen timer hver dag. 

Anonymkode: ec8e5...6df

Huff leit at det er slik. Men jeg går utifra at du får penger fra nav, så hvorfor hjelper ikke de deg? Mer støtte? Nødhjelp? Eventuelt en ide å flytte til et billigere sted? Hvilke regninger er det du har som koster så mye penger? Jeg får minstesats så har ikke så mye selv, men likevel har jeg råd å betale de faste utgifter på ca. 1500 kr i måneden.

Anonymkode: a0ae3...aaa

• Liker 1
Skrevet

Synes mange av deltakerne på LF er veldig lite voksne. Avhengige av melk, snacks,brus, kjoler, har 2-3 dyr de ikke skjønner at koster penger, kjøper svære motoriserte leketøy og griner når de må selge TV-spillene sine. Tror det ligger mange psykiske årsaker bak mange av disse problemene. 

Anonymkode: e0f24...a7b

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes at når man ser på LF-deltagere er det helt åpenbart at man ikke kan inkludere folk som ikke åpner regninger fordi de ikke har råd til å betale dem og lever langt under fattigdomsgrensen.

Men det er et godt poeng dette som flere er inne på her inne, Det er helt åpenbart en del depresjonscaser, og kanskje ikke minst folk som har pådratt seg en masse gjeld i en manisk fase av livet sitt. Dessverre bryr jo ikke kreditorene seg om du var syk da du fikk gjelden. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes mange av deltakerne på LF er veldig lite voksne. Avhengige av melk, snacks,brus, kjoler, har 2-3 dyr de ikke skjønner at koster penger, kjøper svære motoriserte leketøy og griner når de må selge TV-spillene sine. Tror det ligger mange psykiske årsaker bak mange av disse problemene. 

Anonymkode: e0f24...a7b

På den norske versjonen av dette programmet, så er vel en del av deltakerne faktisk ganske unge?

Som en av deltakerne uttalte en gang: Da jeg begynte å tjene penger, så fant jeg også ut at jeg kunne bruke penger! 

Anonymkode: f896b...db5

Skrevet

Det jeg ikke forstår er hvordan folk mener at regningene bare STRØMMER på, og de kommer uforberedt og det er ikke mulig å ha kontroll... Det er som om regningene kommer flyvende etter dem som måker etter sjarkene i Lofoten!

Ikke i min villeste fantasi klarer jeg å forestille meg hvor alle disse regningene kommer fra. Jeg får så og si aldri uforutsette regninger! Hoi, plutselig kom OBOS-medlemskapet (dukker opp en gang i året), men det er jo ikke sånn at dette skjer flere ganger i måneden..., som mange deltakere får det til å virke som.

Hva slags regninger er det snakk om?!? Jeg skjønner det bare ikke...!

• Liker 8
Skrevet

Ganske bra oppsummert liste! 

Det jeg har fått med meg er at de fleste har sånne livsmotto skrevet på veggen og tatoveringer har de på svenske LF. Enig i at de norske blir behandlet med silkehansker, men ikke når Silje er med. Herlig at hun setter dem på plass. Jeg skjønner ikke hvorfor hun får så mye kritikk for å være belærende. Det er nettopp det disse deltakerne trenger en wake up call. 

Anonymkode: 2b5cb...453

• Liker 3
Skrevet

Kvinnefella etter brudd.

Anonymkode: 750b0...19d

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Hva slags regninger er det snakk om?!? Jeg skjønner det bare ikke...!

Deltagerne i LF har jo tatt opp masse kreditter og ting på avbetaling og/eller hatt et enormt forbruk sånn generelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...