Burt Skrevet 19. februar 2016 #1 Skrevet 19. februar 2016 (endret) Jeg skriver et essay om hva kvinner leser og er ferdig med å kartlegge . I den sammenheng ønsker jeg å gå rett til kilden og spørre kvinner selv hva de leser, men innenfor en spesifik sjanger; nemlig kiosklitteratur. Svarene deres vil jeg bruke til å kartlegge hva slags bøker jeg skal kjøpe og lese. Hverken kona, moren, datteren eller svigerdatteren min leser slike bøker så det hjalp ikke stort å spørre dem. Dere som tar dere tid til å svare må enten selv være en leser av det som kategoriseres som kiosklitteratur, eller kjenne til hva venninne-flokken/kvinnelige familiemedlemmer leser, om du ikke selv leser. Hvis du selv leser kiosklitteratur er det nok om du svarer på egne vegne. Jeg utelukker Margit Sandemo i essayet av forskjellige grunner, men om det er det du faktisk leser, alene eller som øverst på listen, så ta det med. Jeg minner imidlertid om at det jeg holder på med er ikke en empirisk undersøkelse :-) Jeg ønsker svar på følgende: 1) hva får du/den du kjenner ut av å lese disse bøkene? Helst i form av et svar som ikke bruker ordene "tror jeg" hvis du tar opp andre. 2) hvilke forfattere leser du/den du kjenner? 3) er det et spesielt tema du er på jakt etter i kiosklitteraturen? 4) finner du spekteret av kiosklitteratur som ganske gjentagende (les: samme type historie som går igjen) eller er det variasjon (nok) slik at du alltid føler du leser noe nytt? Venter spent på svarene deres. Jeg følger nok tråden kun en ukes tid etter at jeg har postet det enten det har kommet mange eller få svar. Få svar betyr at jeg må gå til et annet forum. Mange svar betyr at jeg har fått et bra grunnlag. Ha en fin dag, uansett hva du svarer! Endret 19. februar 2016 av Burt
Librarian Skrevet 19. februar 2016 #2 Skrevet 19. februar 2016 Tror ikke det er så mye vits at jeg svarer på spørsmålene dine, men bare et tips mtp. hva du skal skrive om! Søk opp Cecilie Naper som har skrevet masse bra om emnet, om formellitteratur, lesedemografi og slikt. Høres ut som midt i blinken for det du skal skrive om 1
Xavana Skrevet 19. februar 2016 #3 Skrevet 19. februar 2016 1) hva får du/den du kjenner ut av å lese disse bøkene? Jeg lærer en hel masse historie da jeg gjerne leser serier der handlingen befinner seg langt tilbake i tid. Forfatterne beskriver grundig og detaljert. Leser også mye der handlingen er lagt til min egen fødeby. Gjenkjennelse er gøy! Ellers synes jeg dette er en sjanger som er fin å slappe av og koble ut omgivelsene med, da det er lett underholdning. Klissete kjærlighetsromaner leste jeg bare i tenårene da det var ukjent og spennende! Da gikk det i Harlekinbøker :-) 2) hvilke forfattere leser du/den du kjenner? Jeg velger ikke hva jeg leser ut ifra forfatter, men har lest en del av Frid Ingulstad, Christin G. Prøis, m. fl. 3) er det et spesielt tema du er på jakt etter i kiosklitteraturen? Nei, men styrer unna overtro og kjærlighetskliss. Historien må ha noe substans og troverdighet (geografi, historie, tema) 4) finner du spekteret av kiosklitteratur som ganske gjentagende (les: samme type historie som går igjen) eller er det variasjon (nok) slik at du alltid føler du leser noe nytt? Synes det er god bredde, i hvert fall innenfor de feltene som interesserer meg. 1
Burt Skrevet 19. februar 2016 Forfatter #4 Skrevet 19. februar 2016 8 minutter siden, Xavana skrev: 1) hva får du/den du kjenner ut av å lese disse bøkene? Jeg lærer en hel masse historie da jeg gjerne leser serier der handlingen befinner seg langt tilbake i tid. Forfatterne beskriver grundig og detaljert. Leser også mye der handlingen er lagt til min egen fødeby. Gjenkjennelse er gøy! Ellers synes jeg dette er en sjanger som er fin å slappe av og koble ut omgivelsene med, da det er lett underholdning. Klissete kjærlighetsromaner leste jeg bare i tenårene da det var ukjent og spennende! Da gikk det i Harlekinbøker :-) 2) hvilke forfattere leser du/den du kjenner? Jeg velger ikke hva jeg leser ut ifra forfatter, men har lest en del av Frid Ingulstad, Christin G. Prøis, m. fl. 3) er det et spesielt tema du er på jakt etter i kiosklitteraturen? Nei, men styrer unna overtro og kjærlighetskliss. Historien må ha noe substans og troverdighet (geografi, historie, tema) 4) finner du spekteret av kiosklitteratur som ganske gjentagende (les: samme type historie som går igjen) eller er det variasjon (nok) slik at du alltid føler du leser noe nytt? Synes det er god bredde, i hvert fall innenfor de feltene som interesserer meg. Takk for svar.
Burt Skrevet 19. februar 2016 Forfatter #5 Skrevet 19. februar 2016 (endret) 55 minutter siden, Librarian skrev: Tror ikke det er så mye vits at jeg svarer på spørsmålene dine, men bare et tips mtp. hva du skal skrive om! Søk opp Cecilie Naper som har skrevet masse bra om emnet, om formellitteratur, lesedemografi og slikt. Høres ut som midt i blinken for det du skal skrive om Jeg har sjekket opp Naper tidligere, men det aller meste (alt?) jeg finner på nettet handler om at hun har skrevet om dette, og jeg kjøper ikke boken hennes for å finne ut hvilke bøker det dreier seg om. Men jeg fant denne artikkelen forleden, som var til stor hjelp. Det jeg imidlertid vil vite er litt mer om hvorfor man leser slike bøker og om det er noe nytt siden 2012 i form av trender (altså nye forfattere som har slått stort an i denne "sjangeren"). Men takk for tipset. Du traff riktig, det er bare at jeg ikke orker lese gjennom boken til Naper fordi jeg skal ikke gjøre et dypere studie i dette. Hadde sistnevnte vært tilfelle hadde jeg lest og ringt henne tvert. Endret 19. februar 2016 av Burt
regine Skrevet 19. februar 2016 #6 Skrevet 19. februar 2016 For å kunne svare noe som helst på dette så trenger jeg en definisjon på hva du mener med "kiosk"litteratur. Mener du bøker som selges på Narvesen? Bare seriebøker (ser du nevner Margit Sandemose)? Bare norske forfattere? Bare kvinnelige forfattere?
Burt Skrevet 19. februar 2016 Forfatter #7 Skrevet 19. februar 2016 (endret) 5 minutter siden, regine skrev: For å kunne svare noe som helst på dette så trenger jeg en definisjon på hva du mener med "kiosk"litteratur. Mener du bøker som selges på Narvesen? Bare seriebøker (ser du nevner Margit Sandemose)? Bare norske forfattere? Bare kvinnelige forfattere? Ja, jeg mener bøker som selges på Narvesen, og som sikkert er å finne i hylla på Tanum. Men jeg kan ikke spørre en kioskansatt eller en på Tanum "hva leser kvinner" fordi jeg har opplevd at vedkommende kan bomme, ved lignende undersøkelser tidligere. Det behøver ikke være bare norske forfattere, og det kan være med og uten oversettelser. Det behøver ikke være bare kvinnelige forfattere, fordi jeg er interessert i hva kvinner leser, enten de leser av menn eller kvinner. Så med unntak av mitt første svar, er du fri til å si hva du vil. Ikke begrense deg. Heller tvert i mot, fordi jeg trenger mer grunnlagsmateriale for å lese riktige bøker, slik at jeg ikke kaster bort tiden på feil litteratur som ingen kvinner leser eller liker. Endret 19. februar 2016 av Burt
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #8 Skrevet 19. februar 2016 Regner med du har sett denne tråden om hva kvinner på KG generelt leser. Anonymkode: ea9cd...28e 2
Burt Skrevet 19. februar 2016 Forfatter #9 Skrevet 19. februar 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner med du har sett denne tråden om hva kvinner på KG generelt leser. Anonymkode: ea9cd...28e Takk for svar. Skal lese den grundig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå