Gå til innhold

Koke kraft: MÅ jeg kjøpe fancy bein fra slakter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller holder det med rester fra vanlig kylling og koteletter?

Anonymkode: 25446...e81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holder med rester. Skal du ha kraft av storfe får du kjøpt kraftben i frysedisken på vanlige butikker. Høne er billig stortsett og greit å koke på. Jeg koker skroget når vi har hatt kalkun og fryser ned i porsjoner. Har ikke prøvd med griller kylling, men det blir vel det samme som kalkunen. 

Anonymkode: d3283...3d6

Skrevet

Jeg har kokt på kotelettbein, men syns det ga lite smak. 

Anonymkode: d3283...3d6

Skrevet

Generelt blir selvsagt kraft kokt på rå bein bedre enn kraft kokt på varmebehandlede bein, om det er det som ligger i "rester".

Og jeg synes kraft på svin er best om det dreier seg om røkt svineknoke, bein fra ferskt svinekjøtt gir ikke så god eller anvendelig kraft etter min smak. Da er kylling mye bedre. Og det enkleste med kylling er jo å koke en hel, evt hele kyllinglår, bruke kjøttet i en eller annen rett der man trenger kokt kyllingkjøtt, og så bruke kraften til det man vil.

Anonymkode: 7de50...65e

Gjest SykkelJenny
Skrevet

I "min" butikk har de store kjøttbein (billige) i frysedisken. Jeg kjøper dem dersom jeg har kjøtt uten bein når jeg skal lage lapskaus ol. 

Skrevet

Fancy bein?? ja nå har jeg hørt det også. Jeg kjøper kraftbein fra frysedisken og det er billig.

Skrevet (endret)

kraftbein fra min slakter koster lite. Ellers koker jeg på rester av fenalår, bein etter utbeinede steiker, svineknoker... Alt mulig. Husk bare å sage kjøttbeina over. Jo mer slintrer, fett, sener, brusk og "svineri" du har i, og jo mer tid du bruker på koking (gjerne et døgn eller to, eller mer hvis du vil konsentrere, jo bedre blir krafta.

Nam!

Og lykke til. Når skal jeg komme på middag?

Endret av draug 75
skrivefeil ('skjøttbeina' - kjøttbeina)
  • Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Generelt blir selvsagt kraft kokt på rå bein bedre enn kraft kokt på varmebehandlede bein, om det er det som ligger i "rester".

Og jeg synes kraft på svin er best om det dreier seg om røkt svineknoke, bein fra ferskt svinekjøtt gir ikke så god eller anvendelig kraft etter min smak. Da er kylling mye bedre. Og det enkleste med kylling er jo å koke en hel, evt hele kyllinglår, bruke kjøttet i en eller annen rett der man trenger kokt kyllingkjøtt, og så bruke kraften til det man vil.

Anonymkode: 7de50...65e

Hvordan gjør jeg dette? Koker til kjøttet er ferdig, plukker av kjøttet og legger beina tilbake for videre koking? Er nybegynner, så alt må inn med teskje :P 

Anonymkode: 25446...e81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...