AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #1 Skrevet 18. februar 2016 Må bare lufte tankene.. Møtte nylig på en "prest" i Den norske kirke, som tydelig sa foran forsamlingen at "jeg er like åpne som dere" (når det kommer til om Gud finnes, han siktet til at han er usikker på troen sin. Så hvorfor er han prest da!? Det synes jeg ikke er riktig. Heller ikke å anta at alle som sitter i kirken later som... Anonymkode: 3a134...a97 2
Gjest cheshirecat Skrevet 18. februar 2016 #2 Skrevet 18. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må bare lufte tankene.. Møtte nylig på en "prest" i Den norske kirke, som tydelig sa foran forsamlingen at "jeg er like åpne som dere" (når det kommer til om Gud finnes, han siktet til at han er usikker på troen sin. Så hvorfor er han prest da!? Det synes jeg ikke er riktig. Heller ikke å anta at alle som sitter i kirken later som... Anonymkode: 3a134...a97 Sikker på at han siktet til å være usikker på troen sin? Mange prester kan jo snakke om at de eksempelvis er åpne for at bibelen ikke skal leses bokstavelig, at den må tolkes ut ifra tiden vi lever i. At de er åpne for endringer (for eksempel at homofile får gifte seg i kirka osv) det kan jo være den type "åpen" han mener.. ?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #3 Skrevet 18. februar 2016 Et øyeblikk siden, cheshirecat skrev: Sikker på at han siktet til å være usikker på troen sin? Mange prester kan jo snakke om at de eksempelvis er åpne for at bibelen ikke skal leses bokstavelig, at den må tolkes ut ifra tiden vi lever i. At de er åpne for endringer (for eksempel at homofile får gifte seg i kirka osv) det kan jo være den type "åpen" han mener.. ? Ja, han sa det jo rett ut. At han var usikker på om Gud finnes etc. Anonymkode: 3a134...a97 1
Gjest cheshirecat Skrevet 18. februar 2016 #4 Skrevet 18. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, han sa det jo rett ut. At han var usikker på om Gud finnes etc. Anonymkode: 3a134...a97 Jøss.. Jaja, han var ærlig da, må jo gi ham det. Kanskje litt kjipt å vie livet sitt til noe du er usikker på om eksisterer.. Men men ..
King in the North Skrevet 18. februar 2016 #5 Skrevet 18. februar 2016 Jeg tror ikke på gud, men er åpen for at en form for gud finnes. på samme måte burde de som tror på gud, være åpne for muligheten for at det ikke finnes noen gud. De tror like mye på at gud finnes allikevel, uansett hvor åpne de er for å lytte til eventuelt bevis for det motsatte. Det kalles å være et kritisk tenkende menneske. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #6 Skrevet 18. februar 2016 Et øyeblikk siden, King in the North skrev: Jeg tror ikke på gud, men er åpen for at en form for gud finnes. på samme måte burde de som tror på gud, være åpne for muligheten for at det ikke finnes noen gud. De tror like mye på at gud finnes allikevel, uansett hvor åpne de er for å lytte til eventuelt bevis for det motsatte. Det kalles å være et kritisk tenkende menneske. Da egner man seg ikke som PREST. da kan man ha en hvilken som helst annen jobb. Anonymkode: 3a134...a97 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #7 Skrevet 18. februar 2016 4 minutter siden, cheshirecat skrev: Jøss.. Jaja, han var ærlig da, må jo gi ham det. Kanskje litt kjipt å vie livet sitt til noe du er usikker på om eksisterer.. Men men .. Ja, han var litt kjip. Og rar. Merkelig ting å si, synes jeg. Ingen spurte ham, liksom. Anonymkode: 3a134...a97 1
King in the North Skrevet 18. februar 2016 #8 Skrevet 18. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Da egner man seg ikke som PREST. da kan man ha en hvilken som helst annen jobb. Anonymkode: 3a134...a97 Fundamentalt UENIG 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #9 Skrevet 19. februar 2016 7 minutter siden, King in the North skrev: Fundamentalt UENIG Hvorfor? En prest skal forkynne og tale Guds ord. Det blir falskt hvis han ikke tror på det han sier. Anonymkode: 3a134...a97 3
mittnavn Skrevet 19. februar 2016 #10 Skrevet 19. februar 2016 (endret) Prester ordlegger seg på så rar måte, så skjønner aldri va de egentlig mener. Endret 19. februar 2016 av mittnavn 2
King in the North Skrevet 19. februar 2016 #11 Skrevet 19. februar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? En prest skal forkynne og tale Guds ord. Det blir falskt hvis han ikke tror på det han sier. Anonymkode: 3a134...a97 Dette er jeg derimot enig i. Presten tror på gud, og guds ord. At man er åpen for andre muligheter, hvis de skulle åpenbare seg, endrer da vitterlig ikke på det
Gjest Blomsterert Skrevet 19. februar 2016 #12 Skrevet 19. februar 2016 (endret) Til opplysning så er prester like oppegående som andre,og blind tro er intelligente. Selvfølgelig tviler prester også! Så,hvorfor kan de ikke si det åpent? De kan like fullt be og formidle det som Bibelen sier. De har kunnskap om det,og formidler den kunnskapen. Det er jo ikke verre enn det. Ps. Det skulle stå at blind tro er Uintelligent: -) Endret 19. februar 2016 av Blomsterert
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #13 Skrevet 19. februar 2016 En god prest innrømmer sin tvil. Vi har ingen vitensbekjennelse, men en trosbekjennelse. Ikke en gang Jesus sier "anerkjenn min eksistens," men "tro på meg." Det er en stygg, stygg og høyst klanderverdig påstand å angripe troende for å ikke kunne bevise Guds eksistens. Det er nemlig ingen som vet ar Gud eksisterer, uansett hvor faste de er i troen. Derfor soer vi at vi tror. Dette lukker imidlertid provokatørene øynene for, pg hamrer løs med krav om at man skal bevise påstander man ikke har fremsatt. Jeg vet ikke hva det sier om deres eget refleksjons- og intelligensnivå..... Anonymkode: b32ee...1cd 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 19. februar 2016 #14 Skrevet 19. februar 2016 Hva tjener en prest? Han fant vel ut av at det lønte seg. Sikker på at han drikker hele dagen lang og at det derfor kom en åpenbaring om at gud ikke finnes. Hils og si "Velkommen etter".
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #15 Skrevet 19. februar 2016 Et øyeblikk siden, Evilposelos skrev: Hva tjener en prest? Han fant vel ut av at det lønte seg. Sikker på at han drikker hele dagen lang og at det derfor kom en åpenbaring om at gud ikke finnes. Hils og si "Velkommen etter". Prester i statskirken har normale, norske lønninger. Katolske prester (avhengig av orden) har svært lite utover kost og losji. Man kan spørre seg hvem som ofrer mest for sin gjerning...... Anonymkode: b32ee...1cd
Gjest Egiett Skrevet 21. februar 2016 #16 Skrevet 21. februar 2016 Avhengig av hvordan dette ble sagt og i hvilken sammenheng altså, men jeg synes ikke dette utsagnet er helt galt. Tro og tvil går hånd i hånd, og også for en prest er det naturlig at man på ulike stadier i livet tviler. Det er egentlig synd dette ikke snakkes mer om, da jeg tror alle opplever tvil fra tid til annen, men ikke anser det som helt akseptert, da det ikke er noe man snakker om.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #17 Skrevet 22. februar 2016 3 timer siden, Egiett skrev: Avhengig av hvordan dette ble sagt og i hvilken sammenheng altså, men jeg synes ikke dette utsagnet er helt galt. Tro og tvil går hånd i hånd, og også for en prest er det naturlig at man på ulike stadier i livet tviler. Det er egentlig synd dette ikke snakkes mer om, da jeg tror alle opplever tvil fra tid til annen, men ikke anser det som helt akseptert, da det ikke er noe man snakker om. Det er veldig luthersk at det ikke finnes rom for tvilen. Protestanter er så opptatt av å forstå alt mulig, og dermed er man mislykket som kristen hvis man tviler. I den katolske kirke er man mer opptatt av mysteriet, og det er stort rom for å undre seg. For min del gjør det det mye enklere å tro. Anonymkode: b32ee...1cd
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #18 Skrevet 29. februar 2016 Snakk om å overreagere på det han sa? Er jo sykt lett å mistolke sånne utsagn? Er jo ikke sikkert at han tviler/er usikker på at Gud finnes, selv om han sier at han er åpen for å ta feil. Så hårsår kan du da ikke være? Dessuten vet du jo ikke om han snakket til folk som er usikre? Mange folk sliter med å finne gud, selv om de egentlig vil finne han. Er ikke kristen selv, men nesten alle vennene mine som er kristne har hatt et punkt i livet hvor de ikke trodde, eller var usikre på om Gud fantes osv. Jeg tenker jo at kanskje denne presten prøvde å nå ut til denne folkegruppen med å "spille på lag" og si "at jeg som prest også kan være usikker" liksom. dårlig forklart. Men uansett syns jeg du overreagerer på dette. Vil han være prest, så må han jo få lov å være prest. Tenker at det viktigste er uansett å være et godt menneske, spre mye kjærlighet og hjelpe de svake i samfunnet. Anonymkode: 2d86b...227
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå