AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #1 Skrevet 18. februar 2016 Folk bestemmer selvfølgelig hvilken kost de vil ha. Og er en diabetiker er det forståelig. Men...det er disse som ikke kan kjøpe seg en kake, være med og dele en godtepose osv...det er så nedstemmende! Føles egentlig bare som et hysteri. Har selv hatt Ortoreksi så jeg vet hva det innebærer å ikke spise ting som inneholder det og det...jeg ble ikke friskere av det heller. Nå har jeg et avslappet forhold til mat, og har mye grønt i kostholdet. I tillegg til å tørre å spise litt sjokolade uten å tro at jeg skal bli syk, feit og gudene vet... Er det flere som synes det er trist når folk avslår og slik, fordi de "ikke spiser sukker"? Anonymkode: 15faf...725 6
ajarRun Skrevet 18. februar 2016 #2 Skrevet 18. februar 2016 Nei, jeg synes det er fint folk tar vare på helsen sin. Raffinert sukker er plukket av slaver og har ingen ernæringsmessig verdi. Folk som anbefaler det burde bli institusjonalisert. Synes du det er riktig at folk skal leve under umenneskelige forhold så du kan "kose deg"? Støtter du slaveri? Barnearbeid? Les deg litt opp om hvordan sukker produseres. Dårlig for miljø, de som spiser det og de som dyrker det. 12
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #3 Skrevet 18. februar 2016 Hvorfor er det trist at folk avstår drittmat? Føler du deg bedre om du får delt kakestykket ditt med noen? Mindre dårlig samvittighet? Fint for deg at du spiser kake, men kake er ikke så viktig for alle tross alt... Anonymkode: 511d0...1d6 8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #4 Skrevet 18. februar 2016 Jeg har kneproblemer pga vekt (bmi 27) så jeg avslår så lenge jeg klarer. Det er unødvendig for min del siden jeg burde gå ned i vekt. De ekstra kaloriene jeg unner meg utenom bruker jeg på vin eller lørdagsmiddagen. Ikke kaker og søtsaker på besøk/kafe e.l. Anonymkode: 337d7...bac 1
mittnavn Skrevet 18. februar 2016 #5 Skrevet 18. februar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk bestemmer selvfølgelig hvilken kost de vil ha. Og er en diabetiker er det forståelig. Men...det er disse som ikke kan kjøpe seg en kake, være med og dele en godtepose osv...det er så nedstemmende! Føles egentlig bare som et hysteri. Har selv hatt Ortoreksi så jeg vet hva det innebærer å ikke spise ting som inneholder det og det...jeg ble ikke friskere av det heller. Nå har jeg et avslappet forhold til mat, og har mye grønt i kostholdet. I tillegg til å tørre å spise litt sjokolade uten å tro at jeg skal bli syk, feit og gudene vet... Er det flere som synes det er trist når folk avslår og slik, fordi de "ikke spiser sukker"? Anonymkode: 15faf...725 Jeg synes det er trist å være med folk som må ha kake, godteri osv for å kose seg. Skjønner ikke hva du vil med innlegget her egentlig? Ville regnet med at du som selv har hatt ortoreksi i aller høyeste grad ville hatt respekt og forståelse for at alle ikke bare kan ha et avslappet forhold til mat. Jeg som selv har slitt med spiseforstyrrelser og hatt et anstrengt forhold til mat i mange år ville aldri presset på noen å spise usunt om de selv ikke vil. Er man i "hysteriet" løser det seg ikke å spise godteri. Det kan fort forverre ting, da man sitter igjen med forferdelig samvittighet og selvfølelse. Nei vet du hva, da er det bedre å la vær. Så kan man trøste seg med at et mer avslappet forhold til mat forhåpentligvis vil komme med årene.. 8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #6 Skrevet 18. februar 2016 28 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Nei, jeg synes det er fint folk tar vare på helsen sin. Raffinert sukker er plukket av slaver og har ingen ernæringsmessig verdi. Folk som anbefaler det burde bli institusjonalisert. Synes du det er riktig at folk skal leve under umenneskelige forhold så du kan "kose deg"? Støtter du slaveri? Barnearbeid? Les deg litt opp om hvordan sukker produseres. Dårlig for miljø, de som spiser det og de som dyrker det. Jeg fant bare historie, ikke nåtiden. Kilde takk. Anonymkode: 15faf...725
ajarRun Skrevet 18. februar 2016 #7 Skrevet 18. februar 2016 http://edition.cnn.com/2012/05/01/world/asia/philippines-child-labor/ http://www.wilderutopia.com/international/humanity/dominican-republic-modern-day-sugarcane-slavery/ Du finner mer men jeg er lat.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #8 Skrevet 18. februar 2016 Jeg spiser ikke godteri, kaker, kjeks eller brus fordi jeg ikke synes det smaker godt. Gidder ikke trykke nedpå noe jeg ikke liker bare for å gjøre andre fornøyde. Anonymkode: 451b4...998 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #10 Skrevet 18. februar 2016 12 minutter siden, ambivalentReaction skrev: http://edition.cnn.com/2012/05/01/world/asia/philippines-child-labor/ http://www.wilderutopia.com/international/humanity/dominican-republic-modern-day-sugarcane-slavery/ Du finner mer men jeg er lat. I 2011 kom 99,8 % av sukkeret vi spiser her i landet fra EU. Har det skjedd store endringer siden da? Anonymkode: d3af6...f7f 4
ajarRun Skrevet 19. februar 2016 #11 Skrevet 19. februar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: I 2011 kom 99,8 % av sukkeret vi spiser her i landet fra EU. Har det skjedd store endringer siden da? Anonymkode: d3af6...f7f Spiller ingen rolle hvor det kommer fra, samme greia over alt. Og selv om det var bra burde vi ikke kjøpt det, da kunne andre kjøpt det.
Alethia Skrevet 19. februar 2016 #12 Skrevet 19. februar 2016 Ser litt opp til dem. Håper jeg greier å være som dem en dag. 1
LucyLiu Skrevet 19. februar 2016 #13 Skrevet 19. februar 2016 Etter at jeg sluttet å spise sukker, smaker det ikke godt lenger. Hvis folk serverer noe spiser jeg selvfølgelig, men hvis jeg går på kafé tar jeg meg den frihet å spise noe uten sukker i. Det irriterer visst noen, i følge ei venninne ødela det gleden ved å gå på kafé(?) 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #14 Skrevet 19. februar 2016 4 minutter siden, LucyLiu skrev: Etter at jeg sluttet å spise sukker, smaker det ikke godt lenger. Hvis folk serverer noe spiser jeg selvfølgelig, men hvis jeg går på kafé tar jeg meg den frihet å spise noe uten sukker i. Det irriterer visst noen, i følge ei venninne ødela det gleden ved å gå på kafé(?) Du skal bare være stolt over at du har sluttet. det er jo bare avhengighetsskapende.. har selv vært to dager uten sukker, og jeg kjenner at kroppen skriker etter sukker. Anonymkode: ccd05...bd5
LucyLiu Skrevet 19. februar 2016 #15 Skrevet 19. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Du skal bare være stolt over at du har sluttet. det er jo bare avhengighetsskapende.. har selv vært to dager uten sukker, og jeg kjenner at kroppen skriker etter sukker. Anonymkode: ccd05...bd5 Takk, det har gjort bare gode ting for min del - foruten at jeg tydeligvis er kjip å ta med på kafé, da 😂 De to første ukene er kjipe, men det blir bedre, jeg lover! For meg hjalp det å erstatte sjokolade med hvor marsipan og spise mye frukt i begynnelsen. Jeg spiser fortsatt litt frukt - så sånn sett er jeg vel ikke hent sukkerfri. Utrolig bra at du har tatt valget og begynt - det er mer enn halve jobben. 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #16 Skrevet 19. februar 2016 Jeg har aldri likt godteri og kaker, så jeg liker rett og slett ikke ting med sukker i. Hvorfor skal jeg spise noe jeg ikke liker? Potetgull og annet snacks derimot! Anonymkode: 745c9...ee7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #17 Skrevet 19. februar 2016 6 timer siden, ambivalentReaction skrev: Spiller ingen rolle hvor det kommer fra, samme greia over alt. Og selv om det var bra burde vi ikke kjøpt det, da kunne andre kjøpt det. Du mener det er store problemer med barnearbeid og slaveri i Danmark, altså? Anonymkode: d3af6...f7f 9
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #18 Skrevet 19. februar 2016 Jeg synes en del lager så stort nummer ut av det. Det irriterer meg. Også oppfatter jeg det som uhøflig å ikke forsyne seg når man blir servert f.eks kake i en bursdag. Anonymkode: 27264...7bd 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #19 Skrevet 19. februar 2016 Folk må slutte å ta det så personlig at folk ikke spiser det samme som de, eller ikke spiser alt som settes foran nesa på de. Så lenge man takker nei på en normal måte, er det ikke uhøflig å ikke spise ting man ikke liker eller ønsker. Å sitte å trykke i seg ting for å være høflig eller ikke såre folk eller gjøre de triste er bare tull. Selv om ikke folk liker kaka di, betyr det ikke at de ikke liker deg. Vi er voksne mennesker som spiser akkurat det vi ønsker. Lær å lev med det. Anonymkode: 511d0...1d6 8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #20 Skrevet 19. februar 2016 Man har ingen forklaringsplikt til hvorfor man takker nei til et kakestykke. Noen blir helt stressa og lurer på om man har spiseforstyrrelse, går på diett, slanker seg, har en sukkerfri uke osv osv. Hva med å forstå at ikke alle ønsker å putte unødvendig sukker i kroppen? Det er ikke verre enn det. Jeg får mer søtsug jo oftere jeg spiser sjokolade, så å takke nei til et kakestykke er lurt for meg. Men å måtte forklare valgene sine på den måten.... akk så slitsomt Anonymkode: 470f7...390 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå