AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #1 Skrevet 18. februar 2016 Her vi bor er det ikke akkurat flust med barnehager, så det er ikke bare-bare å bytte barnehage. Smårollingen min har nettopp blitt to år (i desember). Barnehagen vil nå at barnet skal flyttes fra småbarnsavdelingen og over til storbarnsavdelingen fra 01.04. Barnet har et godt utviklet språk, men bruker jo bleie enda, og er veldig lite (I mine øyne) i forhold til barna på storbarnsavdelingen. Jeg ser helst at det blir værende på småbarnsavdelingen en stund til, men mistenker at de vil flytte det opp tidlig for å få inn et nytt, lite barn på småbarnsavdelingen. Er det ikke vanlig at de er på småbarnsavdelingen til de er 3 år? Kan de flytte barnet til ny avdeling uten at jeg ønsker det? Er det vanlig å flytte barn mellom avdelingene midt i året? Jeg trodde slike endringer ble gjort fra august? Anonymkode: efb43...341
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #2 Skrevet 18. februar 2016 Det er vel de som til syvende og sist bestemmer, men min erfaring er at vår mening kan ha noe og si. Anonymkode: bc000...fb9
MapleSirup Skrevet 18. februar 2016 #3 Skrevet 18. februar 2016 Jeg har aldri protestert på barnehagens vurdering av slike ting. Jeg stoler på dem. Det kan sikkert du også gjøre. Mange barnehager vil ha en blanding av aldersgrupper. 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #4 Skrevet 18. februar 2016 Legg fra deg "hysterisk førstegangsmor"-hysteriet ditt. Dette har jo de tatt en vurdering på. Og om de har plass til et barn til ved å flytte ditt så er da det bare fint for den familien! Herregud. Hva tror du skjer a? Anonymkode: e1f3c...ae6 13
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #5 Skrevet 18. februar 2016 Det 'vanlige' er at barna flyttes over til storbarnsavdelingen det året dem blir 3 år. På storbarnsavdelingen er krevet om voksentettheten lavere. Kostnaden pr barn er dermed lavere på storbarnsavd vs småbarnsavd. De kan også gjøre dette pga søking til småbarnsavd og de trenger plassen til ett annet mindre barn. Det er innafor loven... Anonymkode: b5716...e48
MapleSirup Skrevet 18. februar 2016 #6 Skrevet 18. februar 2016 Barnehager bestemmer fritt hvordan de vil mikse barna. Det er langt fra alle som har "storebarnsavdeling". Noen har alle aldre i grupper. 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #7 Skrevet 18. februar 2016 Står det noe info om dette på kommunens barnehagesider? Anonymkode: 60c70...5fe
MapleSirup Skrevet 18. februar 2016 #8 Skrevet 18. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Står det noe info om dette på kommunens barnehagesider? Anonymkode: 60c70...5fe A: det kan folk sjekke selv?? B: Hvorfor skal det det? Bhg vurderer dette selv. Det er da ingen grunn til mistillit her. 1
Amarone Skrevet 19. februar 2016 #9 Skrevet 19. februar 2016 Jeg ville vært skeptisk pga lavere voksentetthet, nye voksne ("ny tilvenning") mer støy og "action", andre typer leker som en på 2,5 kanskje ikke klarer å delta i. Så jeg ville motsatt meg flytting, først til barnehagen, og om ikke det fører frem til kommunen. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #10 Skrevet 19. februar 2016 Vårt barn ble plutselig overflyttet til storbarnsavd midt i året. Hun var da 2,5 år og den eneste i sitt årskull på sim avdeling. Det gikk forsåvidt greit nok, men det var ikke ideelt (både fordi hun var den yngste på en avd med mange store barn og fordi overflyttingen skjedde midt i året sånn at hun ikke fikk være med på den vanlige tilvenningen de har før flytting). Vårt barn var også språklig veldig sterk, men sosialt var hun umoden og brukte lang tid på å finne seg godt til rette. Vi forsøkte å snakke med Bhg om det, men fikk inntrykk av at vi ikke hadde så mye vi skulle sagt. De hadde nok allerede gitt plassen hennes på småbarn til noen andre. Jeg ville snakket m Bhg og bedt om at de iallefall bruker litt tid på å la barnet bli kjent med den nye avd før flyttingen. For vår del tror jeg de overvurderte vårt barn fordi hun var språklig sterk og derfor kunne virke eldre enn hun var, mens det for henne nok føltes litt utrygt en stund. Kan forsåvidt legge til at det var spesielt mange eldre gutter på hennes avdeling det året, så det ble nok i overkant kaotisk for en forsiktig 2-åring. Anonymkode: 75259...fb5 1
minister-mio Skrevet 19. februar 2016 #11 Skrevet 19. februar 2016 Det lønner seg for batnehagen å ha et par barn under tre på storebarn. Jeg hadde forsøkt å argumentere mot, men det kommer helt sikkert til å gå fint med barnet ditt. Å bruke bleie på storebarn er uproblematisk
Sushi Skrevet 19. februar 2016 #12 Skrevet 19. februar 2016 Såvidt jeg har skjønt (har ikke tid til å sjekke dette på mobilen akkurat nå) så gjelder de samme reglene for voksentetthet uansett om avdelinga heter småbarn eller storbarn. De under tre år skal ha flere voksne enn de over tre år. På storbarnsavdelinga til fireåringen min er det noen toåringer, og da er det også flere voksne. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #13 Skrevet 19. februar 2016 I min barnehage er det en storbarnavdeling og en småbarnsavdeling. Ett år var det langt flere 2-åringer som skulle flytte til storebarnsavdelingen i august enn det var førskolebarn som skulle slutte på storebarnsavdelingen. Det er jo et problem. Derfor, når en av de storebarna plutselig flyttet og sluttet midt i året, så var jo den beste løsningen å flytte et av småbarna, istedet for å få inn et nytt barn på storbarnsavdelingen. I disse tilfellene så tok avdelingen og ledelsen en vurdering på hvem av de største småbarna som var best rustet til å flytte, på alle områder, til det beste for det barnet og til det beste for avdelingene. Deretter måtte selvsagt foreldrene involveres og få si sin mening. Jeg mener at dere selvsagt skal informeres og spørres og være med på drøftningen av dette, og at hvis dere absolutt ikke mener det er bra for deres barn så skal de kanskje ikke gjøre det. Men jeg mener bare at det sannsynligvis er en god grunn til at barnehagen ønsker å flytte barnet deres nå, og at dere bør sette dere inn i grunnene til det og vurdere konsekvensene av at hun evt ikke lbir flyttet nå. F.eks som i mitt eksempel så ville det kanskje ikke blitt plass til henne i august, og hun dermed måtte ha flyttet til en annen mindre kjent avdeling eller annen barnehage i kommunen eller hva som helst? Anonymkode: 658d2...2ff 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #14 Skrevet 19. februar 2016 http://www.fubhg.no/naar-barnehageeier-vil-overflytte-smaa-barn-til-storbarnsavdeling.356999.no.html Anonymkode: 4c459...426
Tante-Sofie Skrevet 19. februar 2016 #15 Skrevet 19. februar 2016 9 minutter siden, Sushi skrev: Såvidt jeg har skjønt (har ikke tid til å sjekke dette på mobilen akkurat nå) så gjelder de samme reglene for voksentetthet uansett om avdelinga heter småbarn eller storbarn. De under tre år skal ha flere voksne enn de over tre år. På storbarnsavdelinga til fireåringen min er det noen toåringer, og da er det også flere voksne. Ja, men det er ikke lovbestemt når barna kan telles som 3-åringer. Veldig mange barnehager teller ungene som 3-åringer fra det året de fyller 3, hvilket kan bety at et barn født i desember regnes som 3-åring fra 1.1 året etter han fylte 3.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #16 Skrevet 19. februar 2016 I vår barnehage er regelen at de flyttes når de er rundt to år, så det hadde jeg ikke tenkt over en gang Jeg har hatt barn født på "begge sider av regelen", dvs. en som ikke ennå hadde fylt to da han ble flyttet over, og en som var over 2,5. Begge deler gikk helt fint- personalet er jo fullt klar over at de må passe litt ekstra på de som er små og nye. Anonymkode: e27d2...157 3
Fluttershy Skrevet 19. februar 2016 #17 Skrevet 19. februar 2016 Ja, det kan de gjøre. Barnehagen er nødt til og se på kapasiteten, og hvordan kabelen skal gå best opp. Men du kan selvfølgelig snakke med barnehagen om din tvil. Skader aldri med en dialog! 3
MapleSirup Skrevet 19. februar 2016 #18 Skrevet 19. februar 2016 Storm i vannglass. Det er fint å snakke med bhg om deres vurderinger, gjerne ta opp at dere ønsket/r dialog, men bortsett dra det så vil jo dette gå bra. Det er jo et normalt oppegående barn det er snakk om. For meg blir det litt som å bekymre seg for å begynne på skolen fordi alle er eldre..
Gjest Magnifiq Skrevet 19. februar 2016 #19 Skrevet 19. februar 2016 Jeg er hverken førstegangs, eller hysterisk, men hadde gjort det jeg kunne for å drøyd den overflyttingen til etter sommeren. til syvende og sist er det Bhg som bestemmer, og nei... De gjør ikke alltid det som er best, for dessverre snakker lommeboken ganske høyt. De som tror noe annet er naive.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #20 Skrevet 19. februar 2016 I vår barnehage hender det innimellom at barn blir flyttet over på storavdeling før august, fordi barnet har vært klar for det. Men de har ikke vært så små som to år. Mitt barn fikk f.eks plass i januar fordi et barn ble flyttet over til stor da istedet for august. Et av barna som nylig fylte tre år skal nå flytte over til stor rundt påske, om det kommer inn et nytt barn på liten vet jeg ikke, men det er ikke usannsynlig. Jeg hadde ikke likt det om min toåring hadde blitt flyttet over til storavdeling, uavhengig av språk og motorisk utvikling. Forskjellen mellom avdelingene er rett og slett for stor. Anonymkode: 37c8b...f5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå