Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familien venter veldig på at vi skal ha gode nyheter (uten at vi har sagt at vi er prøvere). Skal på middag på lørdag som er mellom EL og IKM og føler det kommer til å bli lagt merke til at jeg ikke drikker. Noen tips for å skjule eller bortforklare at man ikke drikker? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da fullt mulig å ta noen glass med vin selv om man er en prøver. Ta en graviditettest først bare

Anonymkode: 28bb2...36d

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da fullt mulig å ta noen glass med vin selv om man er en prøver. Ta en graviditettest først bare

For tidlig for testing, vil bare være 8DPO...

Skrevet
11 minutter siden, lakrisbåten skrev:

Familien venter veldig på at vi skal ha gode nyheter (uten at vi har sagt at vi er prøvere). Skal på middag på lørdag som er mellom EL og IKM og føler det kommer til å bli lagt merke til at jeg ikke drikker. Noen tips for å skjule eller bortforklare at man ikke drikker? 

Si at du må kjøre. Si at du har vondt i hodet. Si at du skal opp tidlig dagen etter. Vanvittig som folk stresser med sånt... 

Anonymkode: 1aca7...b92

• Liker 2
Skrevet

Ta imot litt vin, lat som du drikker av det, og få mannen til å bytte glass med deg innimellom. 

Jeg gikk rundt og drakk eplemost av ølglass, ingen som merket noe. 

Skrevet
58 minutter siden, Sisti skrev:

Ta imot litt vin, lat som du drikker av det, og få mannen til å bytte glass med deg innimellom. 

Jeg gikk rundt og drakk eplemost av ølglass, ingen som merket noe. 

Støtter denne! Var nettopp på fest med jobben Og tok bare imot drinker og latet som om jeg drakk hele kvelden, ingen la merke til noe.. Mindre oppsiktsvekkende enn "unnskyldninger" hvis folk rundt deg allerede er mistenksom😉

• Liker 4
Skrevet

Men er det så farlig å ta et par glass mellom EL og IKM?? Har hørt at i den fasen påvirkes ikke embryoet av alkohol. Jeg har ivertfall tenkt å leve helt normalt til jeg står med to blå i hånden.

• Liker 5
Skrevet

Lev som normalt! Alternativt kan du være den som kjører i kveld, og ikke noe mer dramatisk enn det. 

Skrevet
1 time siden, Valetta skrev:

Men er det så farlig å ta et par glass mellom EL og IKM?? Har hørt at i den fasen påvirkes ikke embryoet av alkohol. Jeg har ivertfall tenkt å leve helt normalt til jeg står med to blå i hånden.

Man vet ikke om embryoet påvirkes av alkohol så tidlig. Noe forskning finner blant annet enn sammenheng mellom adhd og alkohol i svært tidlig svangerskap (før ikm). Men det er vanskelig å forske på, så derfor vet man rett og slett ikke med sikkerhet. Noen velger å være forsiktige, andre velger å leve som normalt - og begge valg er helt ok. Men direkte farlig er det jo ikke, uansett. 

Skrevet
16 timer siden, Valetta skrev:

Strengt tatt er du like gravid dagen før man får positiv test, som dagen etter ... Det betyr jo ikke at man må leve som gravid, men særlig i løpet av de første månedene som prøver, når sannsynligheten er høy for at du er gravid, ønsket i alle fall ikke jeg å drikke mellom EL og mensen. 

Anonymkode: 4d0fc...744

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Strengt tatt er du like gravid dagen før man får positiv test, som dagen etter ... Det betyr jo ikke at man må leve som gravid, men særlig i løpet av de første månedene som prøver, når sannsynligheten er høy for at du er gravid, ønsket i alle fall ikke jeg å drikke mellom EL og mensen. 

Anonymkode: 4d0fc...744

Joda, jeg vet jo det. Men man vet aldri hvor lang tid prøving vil ta. Å leve som gravid to uker i mnd, mnd etter mnd ville gjort meg gal ivertfall.

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 timer siden, Valetta skrev:

Joda, jeg vet jo det. Men man vet aldri hvor lang tid prøving vil ta. Å leve som gravid to uker i mnd, mnd etter mnd ville gjort meg gal ivertfall.

Det gjør meg litt halvgal, er på PP8, og alt det gøye skjer jo ofte mellom EL og IKM, typisk nok. Men jeg vil gi barna den beste starten på livet som mulig, og kutte alkohol de ukene synes jeg at jeg må gjøre. Som sagt begynt å komme forskning på økt forekomst av atferdsvansker hos barn hvor mødre drakk før uke 4...liten pris å betale å korke igjen da.

Endret av lakrisbåten
Gjest eksiltronder
Skrevet

Jeg passer på å ta et glass vin/drink i "offentlighet" (evnt bare sende på snap) mellom mens og EL, så er det mer troverdig at jeg bare er sjåfør/har ringevakt/må tidlig opp i de to ukene mellom EL og IKM. Da trenger jeg ikke få noe pes for at jeg *aldri* drikker, samtidig som jeg ikke utsetter utsetter evnt foster for alkohol dersom det skulle klaffe en måned.

Skrevet

Den følelsen...når du har vært på langhelg med mye fjas og moro, men holdt deg unna all drikke....og så få mensen kvelden du kommer hjem. Just my luck

Skrevet
Den 18.2.2016 at 22.28, AnonymBruker skrev:

Det er vel strengt tatt helt i starten av graviditeten det er mest skadelig å drikke :) Hvis man venter på graviditetstesten kan skaden alt være skjedd..

Skrevet

Jeg har aldri hørt at helt i starten er det mest skadelig å drikke. Hvis du mener det er sånn er det kanskje greit å legge ved link.

Her er min mening: Hvis man er gravid eller ammer(pumping er greit)  skal man holde seg unna alkohol og røyking. Men før man vet at man er gravid syns jeg blir litt vel strengt. Noen kan gå måneder og år før man blir gravid, så har man svangerskap og amming. Skal man gå i 4-5 år uten å kunne nyte et eller to glass vin?? 

Man trenger ikke gå på den ene festen etter den andre og virkelig bøtte ned med alkohol. Det å drikke et glass eller to til maten i festlige anledninger ser jeg ikke noe problemer. 

Du gjør det som føles naturlig for deg. Jeg vet om venninner som har drukket litt i svangerskapet, og har drukket og ammet like etterpå. Det syns jeg ikke noe om fordi da er det et foster eller barn der. 

Når det gjelder hva du skal gjøre så prøv å ikke gjør en stor greia ut av det. Det å late som man drikker på en fest eller et middagsselskap er veldig enkelt. Bare hold i et glass, bytt med noen eller hell litt ut. Tror det er ekstremt sjeldent at folk står å måler hvor mye en annen person drikker. Det folk reagerer på er hvis folk som normalt drikker plutselig bare ikke skal ha noe alkohol. Ellers er den urinveisinfeksjon og går på antibiotika er også ganske greit. Ikke en alvorlig greie som gjør at folk ikke blir bekymret, men da lyver du. Hvis du ikke er flink til å lyve så er det lett at du avslører deg.

Uansett hva du velger kos deg på middag.:)

Anonymkode: c70d2...dbc

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt at helt i starten er det mest skadelig å drikke. Hvis du mener det er sånn er det kanskje greit å legge ved link.

Her er min mening: Hvis man er gravid eller ammer(pumping er greit)  skal man holde seg unna alkohol og røyking. Men før man vet at man er gravid syns jeg blir litt vel strengt. Noen kan gå måneder og år før man blir gravid, så har man svangerskap og amming. Skal man gå i 4-5 år uten å kunne nyte et eller to glass vin?? 

Man trenger ikke gå på den ene festen etter den andre og virkelig bøtte ned med alkohol. Det å drikke et glass eller to til maten i festlige anledninger ser jeg ikke noe problemer. 

Du gjør det som føles naturlig for deg. Jeg vet om venninner som har drukket litt i svangerskapet, og har drukket og ammet like etterpå. Det syns jeg ikke noe om fordi da er det et foster eller barn der. 

Når det gjelder hva du skal gjøre så prøv å ikke gjør en stor greia ut av det. Det å late som man drikker på en fest eller et middagsselskap er veldig enkelt. Bare hold i et glass, bytt med noen eller hell litt ut. Tror det er ekstremt sjeldent at folk står å måler hvor mye en annen person drikker. Det folk reagerer på er hvis folk som normalt drikker plutselig bare ikke skal ha noe alkohol. Ellers er den urinveisinfeksjon og går på antibiotika er også ganske greit. Ikke en alvorlig greie som gjør at folk ikke blir bekymret, men da lyver du. Hvis du ikke er flink til å lyve så er det lett at du avslører deg.

Når det kommer til graviditet og hva som er greit eller ikke, burde vel ikke være synsebasert, men følge råd fra leger og forskere. De sier at man ikke vet helt sikkert om alkohol så tidlig som før 4 uker er skadelig, så derfor anbefaler de å la være å drikke etter eggløsning og før evt mensen. Det betyr at man fint kan ta seg et glass eller to mellom mensen og ny eggløsning, så man slipper å gå måneder eller år uten alkohol. Og så har det begynt å komme forskning som linker alkohol før uke 4 (eller var det 5?) til økt adhd-forekomst. Skal finne link.

Men du har nok sikkert rett i at man gjør for stor greie ut av at man ikke drikker. Jeg er en elendig løgner, føler folk ser rett gjennom meg 😂 bra tips om å bytte glass.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/alkohol-kan-skade-svaert-unge-fostre/a/10145774/

http://www.tv2.no/a/6778254

Jeg er ikke nødvendigvis enig i at det er mest skadelig helt i begynnelsen av svangerskapet, men det er klart at det finnes funn som tyder på at det KAN ha skadelig effekt. Folk bør bare være klar over hva forskning sier (husk: forskning greier ikke å komme med en bombastisk konklusjon foreløpig, da det er så vanskelig å forske på) og så får man selv velge ut ifra det. 

(på mobil så orket ikke kutte resten av sitatet ditt, ville bare gi en link :)

Skrevet
23 timer siden, Valetta skrev:

Du blir halvgal av å holde deg unna alkohol og sigaretter og eventuelt andre rusmidler halve månenden? Virkelig? 

Anonymkode: 7666e...820

Skrevet
7 timer siden, lakrisbåten skrev:

Når det kommer til graviditet og hva som er greit eller ikke, burde vel ikke være synsebasert, men følge råd fra leger og forskere. De sier at man ikke vet helt sikkert om alkohol så tidlig som før 4 uker er skadelig, så derfor anbefaler de å la være å drikke etter eggløsning og før evt mensen. Det betyr at man fint kan ta seg et glass eller to mellom mensen og ny eggløsning, så man slipper å gå måneder eller år uten alkohol. Og så har det begynt å komme forskning som linker alkohol før uke 4 (eller var det 5?) til økt adhd-forekomst. Skal finne link.

Men du har nok sikkert rett i at man gjør for stor greie ut av at man ikke drikker. Jeg er en elendig løgner, føler folk ser rett gjennom meg 😂 bra tips om å bytte glass.

Jeg er helt enig at man ikke bare skal synse om helse (graviditet), men samtidig så er forskere og leger uenige. Jeg har blant annet hørt at kvinner som vil bli gravide en gang i frem tiden ikke burde drikke i det hele tatt. 

Da jeg var gravid ville jeg gjøre alt rett. Jeg gikk inn på nettet og fant mye informasjon der. Tok ikke lang tid før jeg skjønte at det var en helt umulig oppgave. Jeg husker blant annet jeg leste et sted at kanel var skadelig. Jeg satt å spiste en bolle med havregrøt med kanel akkurat da. Jeg sprang ut på kjøkkenet og skrapet av kanelen. Jeg begynte også å gråte fordi jeg trodde helt oppriktig at nå hadde jeg gjort noe feil. Det samme skjedde med grapefruktjuice. Jeg elsker å drikke det, og tenkte det var sunt. Leste om forskning på det, og kuttet det ut på dagen. Så snakket jeg med legen min, og hun mente jeg burde ta det helt med ro. Alkohol og røyking har ikke noe i et svangerskap å gjøre, men jeg mener at før testen er positiv så kan man ikke leve som gravid. Skal man kutte ut salami og spekeskinke også da? Hvor går grensa? Ved røyking burde man slutte før man er gravid fordi det kan være vanskelig å slutte og man tenger kanskje litt tid. Alkohol er som regel ikke noe problem hvis man ikke har et alkoholproblem. En venninne av meg hadde lest en danskforskning om at det var greit å drikke litt når man ammet. Jeg vil ikke gjøre det fordi jeg syns jeg så svakheter ved forskningen. Det å kunne tolke og lese forskning er en øvelse i seg selv. Derfor er det ikke bare å lese en rapport eller en artikkel og si sånn er det.

Man skal selvfølgelig snakke med leger, og annet helsepersonell, men man skal heller ikke sette et press på seg på å gjøre alt riktig og perfekt. Det klarer man ikke uansett. hvor hardt man prøver. Tenk hvor mye greier man utsetter seg selv for hver eneste dag. Kan godt hende at noe man gjør kan gi barn ADHD osv, men man kan ikke sikre seg hundreprosent. Man vet med sikkerhet at alkohol og røyking i svangerskapet ikke er bra, og det er det jeg forholder meg til. Jeg klarer ikke å forholde meg til alle mulig forskning og vinkler rundt dette. Da blir hvert fall jeg gal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...