AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #1 Skrevet 18. februar 2016 Hei! Litt om situasjonen min først: Jeg går fjerde året på økonomistudiet, og skal begynne å skrive master til høsten. Konsentrasjonen min er helt elendig. Aner ikke hvordan jeg skal klare å komme meg gjennom pensum denne våren, og føler jeg har så store problemer at jeg kan se langt etter å fullføre masteren min. Konsentrasjonen min blir verre og verre, men det har ikke alltid vært slik. På ungdomsskolen og vgs var jeg en flittig elev. Fulgte alltid med i timene og skrev notater. Leste gjennom boka 2-3 ganger før en prøve, og kunne nesten alt på rams! Etter fullført vgs måtte jeg ta et friår pga. alvorlige depresjoner. Gikk på antidepressiva, og klarte plutselig ikke å lese lettfattelige nyhetsartikler en gang. Fra å være skoleflink og ikke ha problemer med å lære ting, til å føle at hjernen ikke eksisterte lenger. Ble etter hvert friskmeldt, sluttet på piller, og begynte på universitetet. Disse fire årene på universitetet har vært utrolig tøffe. De to første årene på uni gikk det noenlunde greit å komme meg gjennom pensumbøkene og pugge stoffet før eksamen, men for hvert semester har jeg mistet mer og mer motivasjon. Konsentrasjonen blir verre og verre. Jeg har store problemer med å forstå eller huske det jeg leser. Hvis jeg leser et underkapittel, er alt glemt når jeg er ferdig. Prøver å lese avsnittene om og om igjen, men ting går bare ikke inn i hodet. Prøver å skrive notater for å bearbeide stoffet, men det tar så utrolig lang tid. Har så store konsentrasjonsvansker at jeg begynner å tvile på om jeg vil klare å komme meg gjennom studiene, selv om jeg er så nær å ha en mastergrad i hånda.. I høst var konsentrasjonen så vekke at jeg for første gang ikke møtte opp på en eksamen, rett og slett fordi jeg ikke hadde klart å lese pensum. Skal ta denne eksamenen om 13 dager, men har nesten ikke fått lest nå heller. I kveld har jeg sittet og lest de samme 10 sidene om og om igjen, men hjernen henger ikke med. Og pensum er på i alle fall 500 sider. Føler meg ganske desperat som skriver dette, men har et håp om at noen på dette forumet har noen råd til meg. Noen som kanskje kjenner seg igjen, som har klart å forbedre konsentrasjonen sin? Generelle tips som kan øke konsentrasjonen? Skjønner at dette begynner å bli et så stort problem at jeg må kontakte en lege, men jeg vet ikke helt hvilken hjelp en lege kan gi. Anonymkode: af818...8de
loveistheanswer Skrevet 19. februar 2016 #2 Skrevet 19. februar 2016 Jeg vil råde deg til å ta en samtale med din fastlege. Håper dere finner en løsning slik at du får tilbake konsentrasjonen og lykke til med den kommende eksamen Om du sliter med å konsentrere deg hjemme, hva med å dra til skolen eller en annen rolig, ikke forstyrrende plass? Fjern alt av facebook, instagram osv mens du skal studere, slik at det ikke er noe som distraherer deg. Tankekart er en fin metode, hjelper deg til å holde fokus på de viktigste punktene i hvert kapittel. Lykke til !
ajarRun Skrevet 19. februar 2016 #3 Skrevet 19. februar 2016 Hvor mye løper du i uken? Som i, hvor mange kilometer? Passer du på å gå 10 000 skritt per dag?
Pinecone Skrevet 19. februar 2016 #4 Skrevet 19. februar 2016 Hva distraherer deg? Er det ting rundt deg som TV, sosiale medier osv. eller er det tankene som flyter? I så tilfelle anbefaler jeg å prøve Pomero metoden, hvor du setter en stoppeklokke på 15-25 minutter og konsentrerer deg om å lese, gjerne skriv ned notater i boken mens du holder på. Etter tiden er gått ut tar du 5 minutter pause der du tenker på andre ting som vanligvis distraherer deg. Hold deg til 5 minutter. Etter 3-4 runder med dette tar du en lenger pause (30-45 min). Gjerne les på skolen/bibliotek/kafe slik at du ikke behøver å lese hjemme. Når du er hjemme har du fri. Dersom du vender deg til at du er fokusert på biblioteket etc. så vil det bli letterer etterhvert. Gjerne bruk belønninger også. For eksempel en kopp kaffe/frukt/godteri når du har gjennomført 3-4 runder. Dette fungerer kanskje ikke for alle, men det fungerte for meg. I tillegg lager jeg tankekart, og går gjennom forelesninger både rett før og rett etter forelesning, samt en uke etter og en måned etter.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #5 Skrevet 19. februar 2016 Du burde sjekket stoffskiftet ditt, over 1 % av oss har lavt stoffskifte og det kan gi konsentrasjonsvansker. For øvrig er stress den beste motivator for meg. Hvis jeg ikke får eksamensnerver husker jeg også svært lite av det jeg leser. Med en sunn mengde stress fungerer hukommelsen bedre, hvertfall på kort sikt! Anonymkode: f325a...af3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #6 Skrevet 19. februar 2016 Kjenner meg litt igjen. For meg er det depresjonene som gjør det (og medisinene). Bruker du medisiner nå? Har du snakket med fastlegen om problemet? En metode di kan bruke for å huske litt bedre er om du kan få noe av pensunet på lyd eller film. Tilretteleggingstjenesten kan muligens hjelpe. Jobber du i kollokvie eller får diskutert stoffet på annet vis? Anonymkode: 1f87e...40b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #7 Skrevet 19. februar 2016 11 timer siden, loveistheanswer skrev: Jeg vil råde deg til å ta en samtale med din fastlege. Håper dere finner en løsning slik at du får tilbake konsentrasjonen og lykke til med den kommende eksamen Om du sliter med å konsentrere deg hjemme, hva med å dra til skolen eller en annen rolig, ikke forstyrrende plass? Fjern alt av facebook, instagram osv mens du skal studere, slik at det ikke er noe som distraherer deg. Tankekart er en fin metode, hjelper deg til å holde fokus på de viktigste punktene i hvert kapittel. Lykke til ! Jeg brukte lesesalen i perioder de tre første årene på universitetet, men kvier meg litt for å dra dit, da jeg ofte blir så trøtt at jeg strever med å holde meg våken (har sovnet hengende over skrivebordet mang en gang). Tankekart er noe jeg lenge har hatt lyst til å prøve ut. Har faktisk kjøpt store A2-papir, men aldri kommet så langt. Skal prøve det senere i dag! 11 timer siden, ambivalentReaction skrev: Hvor mye løper du i uken? Som i, hvor mange kilometer? Passer du på å gå 10 000 skritt per dag? Jeg trener tung styrke 2-3 timer, tre dager i uka, men ellers er jeg ganske inaktiv. :/ Kanskje noen gåturer i frisk luft kan hjelpe? 10 timer siden, Pinecone skrev: Hva distraherer deg? Er det ting rundt deg som TV, sosiale medier osv. eller er det tankene som flyter? I så tilfelle anbefaler jeg å prøve Pomero metoden, hvor du setter en stoppeklokke på 15-25 minutter og konsentrerer deg om å lese, gjerne skriv ned notater i boken mens du holder på. Etter tiden er gått ut tar du 5 minutter pause der du tenker på andre ting som vanligvis distraherer deg. Hold deg til 5 minutter. Etter 3-4 runder med dette tar du en lenger pause (30-45 min). Gjerne les på skolen/bibliotek/kafe slik at du ikke behøver å lese hjemme. Når du er hjemme har du fri. Dersom du vender deg til at du er fokusert på biblioteket etc. så vil det bli letterer etterhvert. Gjerne bruk belønninger også. For eksempel en kopp kaffe/frukt/godteri når du har gjennomført 3-4 runder. Dette fungerer kanskje ikke for alle, men det fungerte for meg. I tillegg lager jeg tankekart, og går gjennom forelesninger både rett før og rett etter forelesning, samt en uke etter og en måned etter. I de fleste tilfeller er det tankene som distraherer meg. Har ingen forstyrrende elementer rundt meg, men når tankene flyter og jeg ikke klarer å forstå et avsnitt når jeg har lest det 3-4 ganger, gir jeg opp og tar frem telefonen, eller begynner å surfe. :/ Pomerometoden har jeg ikke hørt om, men det høres ganske lurt ut! Jeg skal prøve ut dette, kanskje smart å begynne med runder på 15 minutter og prøve å øke gradvis mot 25 minutter. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du burde sjekket stoffskiftet ditt, over 1 % av oss har lavt stoffskifte og det kan gi konsentrasjonsvansker. For øvrig er stress den beste motivator for meg. Hvis jeg ikke får eksamensnerver husker jeg også svært lite av det jeg leser. Med en sunn mengde stress fungerer hukommelsen bedre, hvertfall på kort sikt! Anonymkode: f325a...af3 Jeg har sjekket stoffskifte, tatt blodprøver osv. hos legen mange ganger gjennom årene, men legen har aldri funnet noe feil. Men det er verdt å sjekke igjen, kanskje ting har forandret seg! Jeg kjenner meg igjen i at stress faktisk kan hjelpe. Som oftest leser jeg som en gal alt mellom 2-7 dager før eksamen, men jeg skulle gjerne klart å unngå skippertaksmetoden hele tiden. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner meg litt igjen. For meg er det depresjonene som gjør det (og medisinene). Bruker du medisiner nå? Har du snakket med fastlegen om problemet? En metode di kan bruke for å huske litt bedre er om du kan få noe av pensunet på lyd eller film. Tilretteleggingstjenesten kan muligens hjelpe. Jobber du i kollokvie eller får diskutert stoffet på annet vis? Anonymkode: 1f87e...40b Er dessverre mange som mister mye konsentrasjon når de bruker medisiner. :/ Nei, jeg sluttet på medisiner rett før jeg begynte å studere for 4 år siden. Jeg har ikke pratet med en fastlege om dette, siden jeg føler problemet har vært "for lite". Har faktisk aldri lett etter pensum på lyd eller film, men dette høres ut som en gøy metode som kanskje kan gjøre pensum mer overkommelig. Skal sjekke det ut. Ellers jobber jeg helt alene, har prøvd kollokvie før men da ble jeg dessverre bare stresset fordi jeg følte alle andre var mye flinkere enn meg. Takk for svar og råd alle sammen. Jeg skal få bestilt en legetime, og ellers prøve ut rådene deres, og se om jeg finner en studiemetode som funker. Setter veldig pris svarene! Anonymkode: af818...8de
loveistheanswer Skrevet 19. februar 2016 #8 Skrevet 19. februar 2016 Lag deg noe god mat å spise, gjerne noe frukt eller annet godt. Fyll opp med vannflaske eller annen drikke du liker. Å ha dette tilgjengelig mens du studerer og fyller på med "bensin" underveis er også lurt. Da holder du blodsukkeret oppe mens du studerer Sett deg sammen med noen av studievennene dine, lag spørsmål fra emne og snakk. Hør hverandre i temaet. Dette har funket bra på meg.
loveistheanswer Skrevet 19. februar 2016 #9 Skrevet 19. februar 2016 Har du mye tanker før du skal begynne å lese, finn et ark, skriv ned alt du har i hodet. Legg bort arket. Da har du fått det ut av hodet. Så kan du begynne å studere og prøve å konsentrere deg. Se om det vil hjelpe deg?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #10 Skrevet 19. februar 2016 Lave vitaminnivå Depresjon, angst, stress Dårlig diett Annen sykdom Anonymkode: a63ea...48e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå