Gå til innhold

Absolutt maks inntektsskatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det absolutt høyeste inntektsskattnivået du er villig til å jobbe under, før du heller vil foretrekke å nave?

Anonymkode: f5b06...e63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du framstiller det som at man ikke betaler skatt av inntekt fra nav, det stemmer ikke.

Jeg foretrekker å jobbe for pengene mine så lenge helsen tillater det, skatten er lik om pengene kommer fra arbeidsgiver eller nav, så utbetalingen er den samme. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Illuminati skrev:

Du framstiller det som at man ikke betaler skatt av inntekt fra nav, det stemmer ikke.

Jeg foretrekker å jobbe for pengene mine så lenge helsen tillater det, skatten er lik om pengene kommer fra arbeidsgiver eller nav, så utbetalingen er den samme. 

De færreste ser på det som "skatt" å få mindre penger av de en allerede får av staten.

Anonymkode: 28f5f...267

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det absolutt høyeste inntektsskattnivået du er villig til å jobbe under, før du heller vil foretrekke å nave?

Anonymkode: f5b06...e63

Det er da vitterlig ikke skatteprosenten som avgjør om man vil jobbe eller ikke! Jeg betaler vel rett under 50% skatt, men sitter likevel igjen med en meget pen sum penger på slutten av året. Å nave er uansett uaktuelt. Tulling!

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De færreste ser på det som "skatt" å få mindre penger av de en allerede får av staten.

Anonymkode: 28f5f...267

Den forsto jeg ikke... 

Skatt er skatt, uavhengig av hvordan du "ser på det".

Skrevet
1 time siden, Musicman skrev:

Hva betyr å nave? Sosialstønad?

Å motta en eller annen stønad fra NAV. Da naver man, når man ikke jobber for pengene, men får en økonomisk ytelse derfra.

Skrevet
19 timer siden, Million skrev:

Å motta en eller annen stønad fra NAV. Da naver man, når man ikke jobber for pengene, men får en økonomisk ytelse derfra.

Takk. Men jeg visste egentlig det. Men med mindre man kan svindle til seg uføretrygd, så får man jo ikke så veldig mye fra NAV? Ikke nok til å leve av hvis man ikke har vært i arbeid før...

Skrevet
Den 2/19/2016 at 19.12, prt90 skrev:

Det er da vitterlig ikke skatteprosenten som avgjør om man vil jobbe eller ikke! Jeg betaler vel rett under 50% skatt, men sitter likevel igjen med en meget pen sum penger på slutten av året. Å nave er uansett uaktuelt. Tulling!

Godt mulig du er et unntak, men det er veldig mange som er fryktelig dårlige på kombinasjonen skatt og prosentregning. 

Men en million i inntekt og ingen fradrag/tillegg, så betaler man ca 360 000 kr  totalt i skatt(toppskaty, inntektskatt og trygdeavgift). Er inntekten lavere eller man har mer fradrag enn tillegg, så betaler man altså mindre enn 36 i skatt.

At marginalskatten er oppunder 550 er ikke det samme som at man betaler nesten 50% i skatt.

Halverer du inntekten til 500 000, og ellers samme forutsetningskatt2 forøvrig ca 28% av inntekten bort til skatt.

Anonymkode: 106c5...732

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Godt mulig du er et unntak, men det er veldig mange som er fryktelig dårlige på kombinasjonen skatt og prosentregning. 

Men en million i inntekt og ingen fradrag/tillegg, så betaler man ca 360 000 kr  totalt i skatt(toppskaty, inntektskatt og trygdeavgift). Er inntekten lavere eller man har mer fradrag enn tillegg, så betaler man altså mindre enn 36% i skatt.

At marginalskatten er oppunder 550 er ikke det samme som at man betaler nesten 50% i skatt.

Halverer du inntekten til 500 000, og ellers samme forutsetning  går forøvrig ca 28% av inntekten bort til skatt.

hater autokorrektur..:P

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men en million i inntekt og ingen fradrag/tillegg, så betaler man ca 360 000 kr  totalt i skatt(toppskaty, inntektskatt og trygdeavgift). Er inntekten lavere eller man har mer fradrag enn tillegg, så betaler man altså mindre enn 36 i skatt.

Halverer du inntekten til 500 000, og ellers samme forutsetningskatt2 forøvrig ca 28% av inntekten bort til skatt.

Du har aldeles rett. Men det er likevel ikke helt feil å regne skatteprosenten på siste krone heller. De første 500.000 må man jo ha for å leve. Den siste millionen er mer valgfri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...