AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #1 Skrevet 18. februar 2016 vurderer å skaffe meg engelsk bulldog, dette er en ny rase for meg å trenger derfor noen tips på hva jeg kan vente meg er klar over sikkel, fising og andre sjarmerende ting ved rasen. det jeg er mer ute etter er helsen på de, aktivitet og andre ting dere føler for å legge på jeg tilpasser meg så klart hunden når det kommer til aktivisering, vil bare være forberedt. hunden jeg kanskje skal skaffe er 6 år og tispe. noen problemer som kan dukke opp når hun er såppas gammel og ikke valp? kjør på! Anonymkode: 4c741...60d
Gjest Canario Skrevet 18. februar 2016 #2 Skrevet 18. februar 2016 Helsen er såpass dårlig at jeg aldri ville anbefalt å kjøpe en. Rasen er såpass ødelagt at det er uvanlig at de klarer å parre seg, og føde selv. Nesten alle kull forløses med keisersnitt. Det er så mye HD på rasen at ingen rønker ( da ville de fått avlsforbud) og det er rett og slett en rase som har blitt så ødelagt at det burde settes avlssperre på alt av rasen. En 6år gammel EB ville jeg ikke tro har mange årene igjen, helt ærlig.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #3 Skrevet 18. februar 2016 Et øyeblikk siden, Canario skrev: Helsen er såpass dårlig at jeg aldri ville anbefalt å kjøpe en. Rasen er såpass ødelagt at det er uvanlig at de klarer å parre seg, og føde selv. Nesten alle kull forløses med keisersnitt. Det er så mye HD på rasen at ingen rønker ( da ville de fått avlsforbud) og det er rett og slett en rase som har blitt så ødelagt at det burde settes avlssperre på alt av rasen. En 6år gammel EB ville jeg ikke tro har mange årene igjen, helt ærlig. det var jo voldsomt. ei venninne har en engelsk bulldog som er frisk og rask så vil nok ikke tro at alle er sånn. har ingen planer om avl så det med fødsel blir ikke noe problem. dette skal bare være en hjemmehund som ikke skal på noe av utstillinger eller konkuranser. hvor gammel blir en EB som regel? Anonymkode: 4c741...60d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #4 Skrevet 18. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: det var jo voldsomt. ei venninne har en engelsk bulldog som er frisk og rask så vil nok ikke tro at alle er sånn. har ingen planer om avl så det med fødsel blir ikke noe problem. dette skal bare være en hjemmehund som ikke skal på noe av utstillinger eller konkuranser. hvor gammel blir en EB som regel? Anonymkode: 4c741...60d Ingen engelske bulldoger er "friske og raske". Anonymkode: fbc33...48a 7
Gjest Canario Skrevet 18. februar 2016 #5 Skrevet 18. februar 2016 Altså, for all del hvis du vil ha en sofapotet så kjør på men en EB er ingen hund. Den har mistet mye av funksjonaliteten som en hund skal ha og når en rase ikke kan gå en halvtimes tur på sommeren uten å få problemer med pust og oksygen til hjernen så er det ikke noe jeg anbefaler, overhode. Selv om du ikke skal avle sier det litt om rasen og hvordan den har blitt avlet ihjel når den ikke er i stand til å forplante seg naturlig. De blir ofte 6-8 år, mange blir avlivet før pga hofteproblemer, allergi eller annet. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #6 Skrevet 18. februar 2016 Et øyeblikk siden, Canario skrev: Altså, for all del hvis du vil ha en sofapotet så kjør på men en EB er ingen hund. Den har mistet mye av funksjonaliteten som en hund skal ha og når en rase ikke kan gå en halvtimes tur på sommeren uten å få problemer med pust og oksygen til hjernen så er det ikke noe jeg anbefaler, overhode. Selv om du ikke skal avle sier det litt om rasen og hvordan den har blitt avlet ihjel når den ikke er i stand til å forplante seg naturlig. De blir ofte 6-8 år, mange blir avlivet før pga hofteproblemer, allergi eller annet. auda. ja da må jeg nok revurdere det der. vil jo helst ha en hund som kan leve litt å. Anonymkode: 4c741...60d
Gjest Belle âme Skrevet 18. februar 2016 #7 Skrevet 18. februar 2016 Gjennomsnittlig levealder på rasen er rundt 8 år pga eik svært dårlig helse. Ville aldri kjøpt ein sånn.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #8 Skrevet 18. februar 2016 Et øyeblikk siden, Fireproof skrev: Gjennomsnittlig levealder på rasen er rundt 8 år pga eik svært dårlig helse. Ville aldri kjøpt ein sånn. snakk om omplassering her, men å bruke mye tid på en hund jeg kanskje har i 2 år er jeg egentlig ikke interessert i kjenner jeg :/ Anonymkode: 4c741...60d
Gjest Canario Skrevet 18. februar 2016 #9 Skrevet 18. februar 2016 Ville absolutt revurdert rase. Av samtlige raser som finnes er vel det en av de rasene man absolutt ikke bør kjøpe pga helse. Er en av verstingene... 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #10 Skrevet 18. februar 2016 1 minutt siden, Canario skrev: Ville absolutt revurdert rase. Av samtlige raser som finnes er vel det en av de rasene man absolutt ikke bør kjøpe pga helse. Er en av verstingene... må nok revurdere det der ja... syns bare de virker som så skjønne rolige hunder. men når helsa er så skrøpelig så ønsker jeg ikke å være en del av det Anonymkode: 4c741...60d
Gjest Canario Skrevet 18. februar 2016 #11 Skrevet 18. februar 2016 De er rolige fordi de ikke orker. De har en kropp som ikke fungerer, og de har en pust og en snute som gjør at de ikke får nok oksygen. Engelsk bulldog i 1915 kontra nå... 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #12 Skrevet 18. februar 2016 da var den saken avgjort... akkurat som at jeg aldri kommer til å skaffe schæfer etter dagens rasestandard... Anonymkode: 4c741...60d
Hattivatti Skrevet 18. februar 2016 #13 Skrevet 18. februar 2016 Vi gjorde "tabben" å overta en engelsk bulldog for noen år siden. Fantastisk personlighet, men han klarte ikke å henge med på turer på over 6km, han ble veldig syk og måtte avlives før han rakk å bli 3 år gammel. Fryktelig trist å miste kompis så tidlig. Hundene har en deilig personlighet, men jeg kommer aldri til å ha en slik hund igjen pga helsen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #14 Skrevet 18. februar 2016 Jeg har ei engelsk Bulldog-tispe. Hun er den nydeligste i hele verden. Hun er en meget rar og sjarmerende skapning. Alt dette i positiv forstand. :-) Hun er sprek og livlig som få, så alle som kommer med "sofapotet"-kommentarene kan bare gå å legge seg. En god regel er å ikke uttale seg om noe man ikke vet en dritt om, det gjelder det meste. Det skal sies at jeg ikke visste noenting om rasen da jeg anskaffet henne. At helseplager er der, er ingen hemmelighet. Jeg er så glad i og fornøyd med hunden min at jeg har ikke lyst til å si noe negativt, men det er det. Til tross for at jeg har falt pladask for rasen, så kommer aldri til å skaffe meg en lignende hund igjen. Selv om jeg har vært heldig og fått meg en superfrisk hund (..sålangt), så ser jeg utfordringene klart. De har blant annet en fysisk utførelse som er helt uforsvarlig. Hunden min kan ikke svømme. Hun kan ikke vaske seg i rompa. Hun klarer ikke klø seg. Lista er lang! Jeg har en hund etter velpremierte foreldre. Oppdretterene forventer nesten at jeg skal avle på henne. Jeg må innrømme at tanken var litt fristende i begynnelsen. 25 000 kr for én valp og et kull oppi 7-8 valper, det er jo ikke små summer. MEN, aldri i mitt liv. For det første så må de nærmest tvangsparres. For det andre så er det veldigveldig få eksempler som klarer å føde naturlig. I og med at du ønsker deg en hund, så håper jeg du er en dyrevenn. Vi må ikke avle frem svake dyr. Jeg ber deg: ikke kjøp deg en engelsk bulldog. Det er dobbeltmoral av meg å si det, men det er lett å være etterpåklok. Jeg skal gi hunden min det beste livet hun kan få. Jeg er evig glad i klovnen min, men min neste bestevenn blir uten tvil enomplasseringshund. :-) Anonymkode: 91745...e55 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #15 Skrevet 18. februar 2016 jeg er i overkant dyrevenn så jeg vil aldri her i livet skaffe meg et dyr som vil slite nettop fordi jeg protesterer mot sånn avl. derfor ville jeg be om råd fra noen som har kjenskap til den rasen før jeg bestemte meg. takk for alle ærlige svar dere!! setter stor pris på det Anonymkode: 4c741...60d
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #16 Skrevet 18. februar 2016 Jeg har hatt engelsk bulldog og det var uten tvil den største, morsomste og nydeligste personelighet noen av mine hunder hatt. Fantastisk lojal koseklump og kompis! Tolmodig og snill med barn. Likevel vil også fraråde deg engelsk bulldog, om du ikke har 100% forbredt på hva du tar på deg. - Da min var ung (opptil ca 3-4 år) var han relativt sprek og kunne bli med på gode turer, men det gikk gradvis nedover til at han kun ville gå ute i hagen. - Bulldoger har store problemer når det blir for varmt, og når det blir for kaldt. - Bulldoger krever mye stell! Dagelig vask av rynker så de ikke blir såre (og lukter som muggost), tørke dem i stumpen når de har vært ute, dryppe i øyner etc etc - Sikkler, promper, snorker, grynter og peser vanvitting. Det plaget aldri meg, men gjester ble ofte gale av det =P - Bulldoger er MYE syke! Særlig når de drar på årene. På de 7 årene min levde hadde han opperert 8 ganger, I flere perioder var vi hos dyrlegen ukentlig over flere mnd. Vi har nok lagt igjen godt over 200k hos dyrlegen (men har fått igjen en del av forsikringen da). Det værste er likevel hvor trist og vondt det er å se hunden din så dårlig gang på gang. Jeg ønsker meg så inderlig en ny buldog, men av sistnevne grunn blir det nok ikke den rasen igjen med det første :-( Anonymkode: 61086...0e7
pkh Skrevet 21. januar 2017 #17 Skrevet 21. januar 2017 Jeg skriver aldri her inne, men nå måtte jeg bare kommentere. Dette er en tullete tråd, og det er tydelig at de som har svart her kan særs lite om engelsk bulldog, aldri har hatt en eller har kjøpt/tatt over en dårlig mix. Jeg har hatt to engelske bulldogger; de ble begge trent godt og har begge vært med på lange turer (f.eks: gått 7-fjellsturen flere ganger med begge uten problem). Han jeg har nå er 10 år og den jeg hadde før det ble 14 år - begge ved god helse hele veien, lite hos veterinær. Eneste "ekstra" er at jeg må passe på at alle rynkene holdes tørre. Engelsk bulldog er en rase som lenge har vært ødelagt, men dette har bedret seg veldig de siste årene. Bare pass på at du finner kenneler/oppdrettere som avler på gode stamtavler. Jeg anbefaler engelsk bulldog på det sterkeste; bedre kompis og morsommere personlighet skal man lete lenge etter Om du er redd for alle mytene og ryktene rundt engelsk bulldog vil jeg anbefale Boxer (ufattelig morsom personlighet, super familehund og enormt sprek) eller Staff (super personlighet, men det har blitt en motehund og rasen sliter med innavl (ref. Kennelklubben) så igjen; valg av oppdretter/kennel er alfa og omega). Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #18 Skrevet 21. januar 2017 Tråden er et år gammel Anonymkode: 4c741...60d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #19 Skrevet 22. januar 2017 På 2/18/2016 den 21.07, AnonymBruker skrev: da var den saken avgjort... akkurat som at jeg aldri kommer til å skaffe schæfer etter dagens rasestandard... Anonymkode: 4c741...60d Hvorfor ikke bruksschæfer? Det er utstillingsvarianten som sliter med for lav rumpe og medfølgende problemer. De som faktisk regnes som brukshunder har færre problemer, men det er jo ikke gitt at de er superfriske de heller. Og angående engelsk bulldog: det er mange ting som er listet som ikke er helt bra (keisersnitt, klarer ikke vaske seg bak osv) men ikke glem eksamen og sopp i rynkene/foldene. Man må løfte opp foldene og rense jevnlig for å unngå sopp og eksem. Mmm.. Anonymkode: 4d8f6...5d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå