Gå til innhold

Må bare ha en utblåsning! (Min søster...)

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Snakket akkurat med søsteren min på msn. Hun sliter med angst og diverse problemer, og nå synes jeg hun begynner å bli litt for drøy. Hun er 7 år eldre enn meg. Hunhar en healer hun går til innimellom, og hun hadde visst spurt healeren om hva som utløste at hun hadde fått angst og diverse. Healeren hadde sagt det gikk helt tilbake til konfirmasjonstiden henne, og at det hadde noe med pappa å gjøre. Så begynner hun å snakke om at hun kan la hvem som helst være barnevakt for sønnen hennes bare ikke pappa. At hun blir kald bare ved tanken på at han skal være barnevakt. Og jeg kjenner det koker i meg!! Vet ikke om dere tenker det samme som meg, men jeg tenker iallfall umiddelbart at det virker som om hun har tenkt å beskylde pappa for noe groteske greier og det tolererer jeg bare ikke!! Det virker også veldig ut fra ting hun sier som at hun leter og leter etter å finne noen å skylde på, og da går det mot foreldrene våre. Blant annet har hun tidligere sagt at hun slet med sexlivet sitt før fordi hun hadde traumer fra hun hadde hørt mamma og pappa ha sex da hun var liten. Herregud, det får da være måte på. De fleste barn opplever en eller annen gang at foreldrene har sex og at de enten tar dem på fersken eller hører dem. Det ødelegger dem da ikke for livet for det.

Vi er tre søstre som har vokst opp sammen og vi har faen meg hatt en BRA oppvekst med GODE foreldre som har vært der for oss! Riktignok hadde de sine problemer (de er skilt i dag), men at søsteren min skal legge skylden på dem for hennes problemer er faen meg vilt! Hadde det vært noe i det så skulle jeg ikke sagt noe, men det er ikke noe i det i det hele tatt. Søsteren min har ikke noe veldig godt forhold til pappa og det er greit, men hun trenger da ikke begynne slik å fucke opp tingene for det!

Jeg har selv slitt og sliter med både angst og depresjoner + spiseforstyrrelse, men det kunne da ALDRI I LIVET falle meg inn å legge skylden for mine problemer over på mine foreldre. Det er helt andre ting som har gjort at jeg er som jeg er med problemene!

Jeg har gått i terapi hos psykolog, det har ikke min søster. Hun går til denne healeren. Jeg sa til henne at hun ikke skal henge seg opp i hva som har utløst tingene, at det viktigste er at hun arbeider med nåtiden for å bli kvitt problemene. Det var nemlig det den profesjonelle psykologen sa til meg, at fortiden kan man jo uansett ikke gjøre noe med. At det kan være veldig farlig å begynne å spekulere i hva som har gjort deg sånn, siden mange mennesker har lett for å begynne å tro at de de har et dårlig forhold til er utløsende årsaker osv. Dette prøvde jeg å si til min søster, men hun avblåste meg med at hun ville vite årsakene og jobbe seg opp derfra. Jeg kjenner det koker i meg av sinne, jeg har så lyst å be henne passe seg og ikke finne på å beskylde noen for noe som helst. Ikke legge skylden på andre for at hun har problemer! Men siden hun da er nede, så tør jeg ikke si for mye. Er redd for at hun skal begynne å legge skylden på meg for at hun ikke blir bedre, for jeg kjenner henne såpass godt at jeg vet hun kan finne på å si noe sånt.

Bare trengte å få ut litt, fordi jeg er rett og slett livredd for at hun skal skape mer problemer med foreldrene våre enn hun allerede har gjort. (Hun har krenket mamma grovt før...)

Kan jo legge tl at hun har tidligere sagt at hun har så dårlige tenner fordi mamma og pappa ikke tok godt nok vare på tennene hennes som liten... :roll: Poenget er at dårlige tenner ligger i familien, men våre foreldre har alltid passet på at vi pusset tennene og gjorde det som man skal med tennene. Ikke fikk hun saft på flaske heller. Idiotisk og latterlig å beskylde mamma og pappa for å være dårlige foreldre, de var nemlig fantastiske!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan prøve å forstå henne mer?

Skrevet

Det kan faktisk hende at hun ikke har hatt den samme fantastiske oppveksten som du har hatt. Du syns foreldrene dine er flotte mennesker. Det er din subjektive mening, og det kan tilogmed hende at den andre søsteren deres er enig i det. Men, det kan samtidig hende at din søsters subjektive mening er helt annerledes enn din.

Det er sju år mellom dere. Hun har opplevd lengre enn deg familielivet. Og det er fullt mulig at hun har opplevd vonde ting som du har blitt forskånet for siden du var såpass mye yngre. Jeg sier ikke at det er slik, men det kan være slik...

Og uansett hva alle andre mener, så mener denne søsteren din at hun har hatt det sånn og sånn, og at hun ikke har hatt så bra kanskje, og da er det hennes mening.

Vi er fire søsken, og vi har fått stort sett den samme oppdragelsen, men vi har fire forskjellige måter å snakke om barndommen på allikevel. Vi har opplevd fire forskjellige ting, fordi vi er fire forskjellige individer.

Skrevet

Det er litt over ett års forskjell på meg og min søster.

Vi ble behandlet likt bestandig - og ut av det skulle man jo tro at vi hadde en lik barndom.

MEN - det har vi altså ikke hatt. Vi var to forskjellige personligheter - som burde vært behandlet ulikt.

Jeg har slitt mye med dårlig selvbilde og selvtillitt helt fra tidlig barndom. Hun har "seilt gjennom" uten den helt store motstanden.

Dette er ting vi kan snakke om idag. Hun skjønner hva jeg sier - men hun har altså ikke de samme synspunktene som meg. Fordi vi oppfattet ting helt forskjellig!

Men vi er begge enige i at våre foreldre gjorde det de trodde var det beste. Og ingen av oss har noen gang tvilt på at foreldrene våre var glad i oss.

Så til deg "gjest" som startet tråden - dere kan begge to ha "rett". Og nå tar altså ikke jeg stilling til om hun har vært utsatt for ulovligheter eller ikke. Men vær klar over at vi mennesker er så ulike (selv om vi i utgangspunktet har den samme plattforma) - og oppfatter ting sååå forskjellig!

Lykke til - til deg, og til resten av familien din. 8)

Gjest Første gjest
Skrevet

Takk for svar. Kan heldigvis slå meg til ro, for jeg har snakket med min andre søster. Hun har fått vite av min svoger (eldste søsters mann) at vår søster er i svært syk tilstand nå og er veldig i ubalanse så vi skal ikke bry oss om noe hun sier. Han hadde bare ikke fått kontaktet meg og sagt fra enda. (Vi bor langt fra hverandre så det er bare telefonsamtaler stort sett). Han hadde snakket med legen hennes og hun er ustabil og kommer med mange rare ting for tiden. Hun lyver til mannen sin også, og finner opp alskens groteske ting. Skal ikke gå mer inn på saken her, men det er iallfall sikkert at pappa ikke har gjort noe med henne. Min søster er syk og trenger hjelp. Helst vedi nnleggelse...

Skrevet
Han hadde snakket med legen hennes ---

??? Legen har taushetsplikt, eller...

Gjest Anonymous
Skrevet

Mi søster har tidligere vært svært syk og dermed skrevet under på at hennes mann skal kunne få vite det som feiler henne. Han hadde også vært med henne til legen. På hvilken måte han fant ut alt vet jeg ikke mer om. Det var uinteressant for meg, jeg ville bare vite hva det var med min søster.

Skrevet

Selvom man er vokst opp i samme hjem med de samme oppvekstvilkår er det ikke alltid at en har hatt de samme opplevelsene rundt det. Jeg kjenner jenter som har blitt seksuellt misbrukt av far, der de andre søstrene har hatt verdens beste oppfatning av sin fantastiske pappa.

Det kan faktisk hende at det har foregått ting du ikke vet noe som helst om.

Skrevet

Tror denne søsteren din har det forferdelig vondt. Hun finner kanskje opp ting etter det dere ser, men uansett hva grunnene er til at hun skylder på oppveksten, så har hun det vondt. Og på meg virker det som hun ikke får noe støtte noe sted heller... sier ikke at det er sånn, men på meg kan det virke sånn (men jeg har jo bare det du sier å holde meg til)

Uansett håper jeg søsteren din får hjelp, for det er ingen tvil om at hun trenger det.

Kan ikke legen hjelpe henne med å få kontakt med psykologer eller innleggelse ett eller annet sted om det er det beste. Jeg mener, hvis hun har vært i kontakt med legen så vet jo denne om problemene og burde gjøre noe...

Gjest Embla s
Skrevet

Enig med Tex, Usikker, mfler. For det første kan foreldre ha ulik atferd mot barna sine, for det andre kan samme atferd fra foreldre virke inn ulikt på barna. Vi har ulike grenser, behov og tolkninger, slik at det som er bra for deg, kan være uheldig for en annen, og ting som skader en kan være uproblematisk for en annen..

Men jeg er også enig med trådstarter - man kan som regel gå ut i fra at foreldre gjør så godt de kan og at de vil sine barn det beste. Alle foreldre gjør feil, og det blir veldig urettferdig å laste de for ting som man i ettertid ser var dumt. Men for noen kan det kanskje være sundt å reflektere over barndom, det kan gi innsikt i hvorfor noen ting har blitt som det har blitt og hjelpe en til å forstå seg selv bedre. Det kan også være godt å finne forklaringer på ting ved en selv som en selv syns er håpløst, uten at jeg syns man skal "beskylde" foreldrene av den grunn. Poenget må jo være å få det bra med seg selv..

Gjest Anonymous
Skrevet

veldig merkelig, at flere i samme familie sliter med psykiske problemer. Men at det da ikke har med oppveksten å gjøre. Merkelig spør du meg.

Gjest Genevieve
Skrevet

Ting er sjelden så sort/hvitt som Gjest fremstiller det her- og som Tex skriver, det finnes utallige eksempler på søsken hvor en har blitt misbrukt/mishandlet mens den andre har hatt en kjempeflott oppvekst.

Det er heller ikke uvanlig at søsken reagerer med sinne når andre søsken i voksen alder begynner å sette fingeren på endel ting i oppveksten som ikke var bra. Da blir det idylliske bildet av en lykkelig oppvekst i barndomshjemmet brutt og da er gjerne første reaksjon sinne og fornektelse.

Skrevet

Det er svært vanelig at folk som har blitt missbrukt lyver om ting å tang pga det er for vnaskelig (les jævelig) å forhlode seg til virkeligheten.

Psykologen din her rett i at man ikke kan endre fortiden, men for å komme videre må man i mange tilfeller bearbeide den. Vist man har angst pga missbruk må man snakke om missbruket.. Å den dagen forsvarsmekanismene faller ned og man må "face" fortiden, den dagen har man det så vondt at ingen vil none gang kunne skjønne at det går ann! Kjempe foltt at du har hatt en fiin oppvekst, kjempe trist at din søster (som er levde med dine foreldre 7 år før deg) ikke hadde en fin oppvekst.

Husk at når man er svært syk er forsvars verket nede. Tenk på det..

Skrevet

Hei trådsarter. Synes du har fått ufortjent mye pepper. Vil bare si til dere mange som har svart henne at vi ikkje kjenner søsteren hennes, så vi må være litt forsiktige da. Kan hende hun kjenner hennes personlighet og sykdom littt bedre enn oss som bare har fått dette ene glimtet.

Det er som bekymrer meg er at det er healeren som setter ord på opplevelsene og minnene og følelsene til søsteren din. Dette synes jeg er veldig farlig! Dette er noe en person skal finne ut selv (selv om man trenger hjelp til å finne de fram). Å legge til opplevelser og følelser i andre er faktisk ganske lett, og spesielt med personer som allerede sliter psykisk. Dette er noe psykologer og psykiatere har blitt mer bevisst og bekymret for i de senere tider. Så jeg synes du har rett grunn til å tvile på healeren.

Samtidig så vil jeg som andre at du ikke bør avfeie din søsters opplevelse så lett. Selv om du og din anre søster har et godt forhold til deres foreldre, så er det ikke dermed automatisk at hun også har det. Og du bør være åpen nok til å kunne godta at det kan være noe som har skjedd som ikke du vet om, eller som ikke du ser. Som psykologen din sa At det kan være veldig farlig å begynne å spekulere i hva som har gjort deg sånn, siden mange mennesker har lett for å begynne å tro at de de har et dårlig forhold til er utløsende årsaker osv. er jo sant, også det at man ikke kan forandre fortiden. Å dvele ved ting gjelper lite å få ting til å gå fremover. Samtidig kan uløste problem i fortiden, som faktisk kan ha sammenheng med andre mennesker, skape problemene man har idag. Dermed må dette bearbeides før man klarer å gå videre. Husk at selv om din psykolog sier mye fornuftig, så har søsteren din ikke dine sine problemer og din behandling.

Og litt til alle til slutt: At det er flere i familien som sliter med psykiske problem er ikke ensbetydende med at de har blitt utsatt for seksuelle overgrep! Det kan være mange årsaker til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...