Gå til innhold

Jeg har fått tilbud om å fjerne livmoren? noen som har gått igjennom det og kan fortelle sin personlig opplevelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. Jeg plages sånn med store myomer ( muskelknuter) så en lege anbefalte meg å fjerne livmoren. jeg har ingen barn, men det ville blitt problematisk med disse muskelknutene uansett. Jeg er veldig klar for å få bort livmoren . Dette er noe jeg ønsker selv. Det jeg er redd for er smerter/ bivirkninger og senskader. Er det noen som vil være så snill å dele sin historie med meg?

Anonymkode: 90159...9f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min svigerinne fjernet sin,fikk en del overgangsalder plager.Men glad det var over .Knutene gav mye smerter og ubehag.

Ikke hva du var ute etter,men litt info i alle fall.

Skrevet

Så lenge de ikke fjerner eggstokkene (delvis hysterektomi) får man fortsatt eggløsning og kommer overgangsalderen til vanlig tid. Om du får en full hysterektomi hvor de fjerner eggstokkene og livmoren må du gå på medisiner for å ikke få overgangsplager. En del av de son får utført inngrepet gjennom vagina får problemer med smerter i livmorhalsen, spesielt når de har sex, så vil anbefale å kreve en åpen operasjon. Da er det også lettere å oppdage eventuelle muskelknuter eller enometriosevev andre steder i buken.

Anonymkode: 70fff...169

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge de ikke fjerner eggstokkene (delvis hysterektomi) får man fortsatt eggløsning og kommer overgangsalderen til vanlig tid. Om du får en full hysterektomi hvor de fjerner eggstokkene og livmoren må du gå på medisiner for å ikke få overgangsplager. En del av de son får utført inngrepet gjennom vagina får problemer med smerter i livmorhalsen, spesielt når de har sex, så vil anbefale å kreve en åpen operasjon. Da er det også lettere å oppdage eventuelle muskelknuter eller enometriosevev andre steder i buken.

Anonymkode: 70fff...169

hvordan vet du alt dette? 

Jeg reagerer på at du kaller det å la eggstokkene stå igjen for en delvis hysterektomi, for hysterektomi betyr fjerning av livmoren, enkelt og greit. Fjerner man eggstokker i tillegg heter det oophorectomi. Er livmoren fjernet, så er den fjernet, det kan ikke gjøres delvis, så vidt meg bekjent...  Å fjerne livmor og eggstokker kalles hysterectomi med oophorectomi, og hysterctomi med salphingoophorectomi dersom en også fjerner eggledere. 

Derfor lurer jeg også på kildene/erfaringene dine på resten av infoen.

Anonymkode: d4b68...8c0

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

hvordan vet du alt dette? 

Jeg reagerer på at du kaller det å la eggstokkene stå igjen for en delvis hysterektomi, for hysterektomi betyr fjerning av livmoren, enkelt og greit. Fjerner man eggstokker i tillegg heter det oophorectomi. Er livmoren fjernet, så er den fjernet, det kan ikke gjøres delvis, så vidt meg bekjent...  Å fjerne livmor og eggstokker kalles hysterectomi med oophorectomi, og hysterctomi med salphingoophorectomi dersom en også fjerner eggledere. 

Derfor lurer jeg også på kildene/erfaringene dine på resten av infoen.

Det du skriver om overgansgsalderen er forøvrig rett :) det er det med smerter i livmorhalsen jeg lurer på... 

Skrevet

Tanta mi ble mye bedre etter å ha fjernet livmoren :)

Anonymkode: e2ee8...7bc

Skrevet

Ingen som har gjort det selv altså. Jeg vil helst ha åpen operasjon fordi knutene er så store at jeg ser fro meg at det kan bli vanskelig å få tatt den vaginalt. Jeg vet at en ikke kommer i oergangsalderen og alt det der. Skal la eggstokkene stå igjen. Det jeg er redd for er inkontinens, smerter og eventuelle andre plager. Skal bli deilig å slippe knutene, mensen og alt det der styret...

hilsen trådstarter

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har gjort det selv altså. Jeg vil helst ha åpen operasjon fordi knutene er så store at jeg ser fro meg at det kan bli vanskelig å få tatt den vaginalt. Jeg vet at en ikke kommer i oergangsalderen og alt det der. Skal la eggstokkene stå igjen. Det jeg er redd for er inkontinens, smerter og eventuelle andre plager. Skal bli deilig å slippe knutene, mensen og alt det der styret...

hilsen trådstarter

Hva med å spørre legen på sykehuset? De burde informere om risikoen for inkontinens og hvordan det vil påvirke sexlivet m.m.

Ellers vet jeg at de bruker en slags kvern når de fjerner livmoren gjennom skjeden. Hva som skjer med livmortappen, om den også blir fjernet, vet jeg ikke. Men jeg hadde definitivt spurt kirurgen om alt sånt.

Anonymkode: 5a978...c6b

Skrevet

Jeg så et slikt inngrep en gang, med kikkhullsoperasjon. Da brukte de en salgs kvern til å dele livmoren I sylindre som ble tatt ut gjennom kikkhull I bukveggen. Livmorhalsen og eggstokker fikk stå igjen. Det er et alternativ til åpen operasjon og operasjon via vagina.

Anonymkode: b2b84...ce0

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har minst en slik muskelknute og jeg har hatt flere. Jeg fikk fjernet 4-5 stykk ved lapraskopi i fjor, den største kunne jeg kjenne godt og den var større enn en appelsin. Vel 17 cm eller noe slikt. Ettersom jeg er i fertil alder så var det uaktuelt for meg å fjerne livmor. Jeg fikk utført operasjonen på Ulevål sykehus da Ulevål eller Rikshospitalet er de to sykehusene i landet med mest erfaring på slike inngrep.

På mitt lokale sykehus så insisterte en lege på å fjerne livmora mi, for det var åpenbart det som var løsningen her. Det var alt annet enn aktuelt for meg, og jeg synes det er merkelig at man kan insistere slikt når det er mulig med andre typer inngrep ved større sykehus i store byer.

Jeg har tre små arr og operasjonen var vellykket. 

Anonymkode: 3b5f2...bd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har minst en slik muskelknute og jeg har hatt flere. Jeg fikk fjernet 4-5 stykk ved lapraskopi i fjor, den største kunne jeg kjenne godt og den var større enn en appelsin. Vel 17 cm eller noe slikt. Ettersom jeg er i fertil alder så var det uaktuelt for meg å fjerne livmor. Jeg fikk utført operasjonen på Ulevål sykehus da Ulevål eller Rikshospitalet er de to sykehusene i landet med mest erfaring på slike inngrep.

På mitt lokale sykehus så insisterte en lege på å fjerne livmora mi, for det var åpenbart det som var løsningen her. Det var alt annet enn aktuelt for meg, og jeg synes det er merkelig at man kan insistere slikt når det er mulig med andre typer inngrep ved større sykehus i store byer.

Jeg har tre små arr og operasjonen var vellykket. 

Meg igjen. Jeg leste meg en del opp på det før jeg tok operasjonen. I Norge er ikke den type fjerning jeg gjorde supervanlig, jeg tror leger ved mindre sykehus heller anbefaler fjerning av hele livmoren enn å ta bare muskelknutene. Har man aldersmessig fremdeles gode forutsetninger for å bli gravid og har barneønske så synes jeg fjerning av livmor er et dårlig forslag. Nå ser jeg du synes dette er greit så da er kanskje fjerning av livmor aktuelt for deg. For min egen del så tror jeg faktisk at dersom jeg hadde kommet inn til den legen som ville fjerne hele livmora mi og jeg ikke hadde kjent til at myomer kan fjernes uten å ta livmor så hadde jeg bare gått derfra og droppet operasjon. 

Jeg kom inn på en del sider i USA hvor dette var langt mer debattert enn jeg fant på norske sider. Og jeg fant også noe info om norske kvinner som har reist til en veldig dyktig kirurg i København for å få utført inngrepet, husker ikke navn og sykehus i forbifarten. Men jeg tror han er norsk og er en av de beste innen sitt fagfelt i Skandinavia. København kostet naturligvis en del kroner, ved å gjøre det på Riksen så er det gratis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 18. februar 2016 at 21.44, AnonymBruker skrev:

hilsen trådstarter

Har fjernet livmor (+ eggstokker og eggledere). Har ikke merket noe til inkontinens eller direkte smerter.

Anonymkode: 3e023...522

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...