Mangetanker Skrevet 18. februar 2016 #1 Skrevet 18. februar 2016 Hei lurer på en ting. Når en sak har gått helt til statens innkrevingssentral. Vil det si at man ikke har betalt en regning og at den har gått forbi inkasso? Og siden man ikke har betalt regningen når den har gått til inkasso så sender de den videre til SI? og de velger å trekke fra lønningen?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #2 Skrevet 18. februar 2016 Si kan ta saker direkte og tvangstrekke fra lønn eller trygd, eller det kan gå via inkasso. Det spørs hva kravet gjelder. Les på sidene til si så finner du svar. Anonymkode: 44110...6f7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #3 Skrevet 18. februar 2016 SI har statlige krav, som NRK-lisens, Lånekassen og bøter. De tar ikke vanlige "regningskrav" som ubetalte mobilregninger. Det er det namsmannen som gjør. SI skal ha sendt varsel. SI er stort sett greie dersom du kontakter dem med en gang. De kan forhandle nedbetalingsavtale, noe namsmannen ikke kan. Anonymkode: 4ec22...2f9 1
ajarRun Skrevet 18. februar 2016 #4 Skrevet 18. februar 2016 Du kan jo bare ringe dem for å spørre? Når jeg lot være å betale studielån i en evighet ble de gretne og skulle stjele lønnen min. Da ringte jeg dem og betalte det utestående så fikk jeg lånet tilbakeført til lånekassen.
Mangetanker Skrevet 19. februar 2016 Forfatter #5 Skrevet 19. februar 2016 15 timer siden, ambivalentReaction skrev: Du kan jo bare ringe dem for å spørre? Når jeg lot være å betale studielån i en evighet ble de gretne og skulle stjele lønnen min. Da ringte jeg dem og betalte det utestående så fikk jeg lånet tilbakeført til lånekassen. OK så dersom du betaler det utestående så går den vekk fra inkasso?
ajarRun Skrevet 19. februar 2016 #6 Skrevet 19. februar 2016 4 timer siden, Mangetanker skrev: OK så dersom du betaler det utestående så går den vekk fra inkasso? Ikke nødvendigvis. Men statens innkrevingssentral er ikke inkasso. Det tar også ganske lang tid til man får betalingsanmerkninger. Uansett hva du planlegger bør du ringe dem og lage en nedbetalingsplan (selv om du ikke har noen intensjon om å følge den). Er det studielån eller annen gjeld? Hvis det er studielån kan du også søke utsettelse, og da kan de trekke det tilbake fra SI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå