Gå til innhold

Dere som har hatt high need baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som hadde high need babyer (vet ikke om et fullgodt norsk ord, begrepet dekker mer enn bare det at h*n er krevene): Når ble det bedre? Hvordan ble barnet da det ble eldre? Vi har et barn som var/er high need. Det ble litt enklere da hun lærte å gå, men det er fortsatt myyyye skrik og gråt nå som hun nærmer seg 2 år. Har litt dårlig samvittighet for at jeg går og gleder meg til vi kan legge henne på kvelden, for da blir det endelig litt fred og ro.

Og til dere som sier at alle unger er krevende: Ja, jeg vet det. Men jeg tror ingen kan sette seg inn i hvor utrolig slitsomt det er å ha en high need baby før de har hatt det selv. 

Anonymkode: 063db...dc5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tåpelig uttrykk. Krevende er da mer enn bra nok

High need er jo ikke beskrivende på norsk.

Anonymkode: 3ca75...88a

• Liker 4
Skrevet

Det ble litt bedre en liten periode etter at vi flyttet da hun var 8. Tenker det var på grunn av nye omgivelser og inntrykk som tok litt mer energi. Nå er hun straks tenåring og det er 200 ganger verre enn babytiden...  :haar: 

Anonymkode: f00bc...25b

Skrevet

Det ble bedre da hun var 2,5 år og vi innså at hun er høysensitiv og tilrettelegger hennes dager i samarbeid med psykolog på helsestasjonen. Vi forbereder henne på det som skal skje. Vi har familietid uten planer, vi tilbringer mye tid hjemme med enkle aktiviteter, og all handling/voksenprat mv foregår etter leggetid. Til høsten begynner hun i montessoribarnehage, da deres pedagogikk passer bedre for et såpass "krevende" (og sensitivt! Og fantastisk!) barn... 

Anbefaler deg å bestille time hos psykolog på helsestasjonen for deg/ dere voksne og beskive atferd hos barnet - der kan dere få god hjelp!! 

Anonymkode: 03172...42f

• Liker 1
Skrevet

Ble bedre jo mer hun mestret egentlig. Tenkte ofte at hun virket ikke komfortabel med å være hjelpeløs, så teit som det kanskje høres ut. 
Først merket jeg forandring da hun lærte seg å krype, gå, snakke osv. Det ble litt og litt bedre. 
Jeg hadde også mange dager da jeg gledet meg til kvelden..

Som anonym over her, har vi også et høysensitivt barn. Hun har heldigvis en lærer som har mye kunnskap og forståelse for høysensitive barn, det hjelper mye i skolehverdagen! 
Vi må også ha mye ro i hverdagene og ikke minst forutsigbarhet.

Jeg merket tidlig at dager med mye aktivitet og stimuli gjorde at hun fikk en negativ reaksjon. Rolig dager og strikte rutiner funket for henne. F.eks så la hun seg klokken sju om kvelden. Ikke 10 på eller, kvart over, men klokken sju. Det ble bare vanskelig om det ble feil på leggetiden, da bikket det over for henne. 
Med tiden takler hun forandringer bedre, men er fortsatt en person som liker at ting er som de skal være, ikke for store variasjoner. Ved forandringer må hun få tid til å bearbeide og forberede seg i god tid før.

Nå er hun 8 og ikke krevende i det hele tatt, syns jeg. Andre vil kanskje tenke at hun er det, men jeg syns det er fantastisk å ha en jente som henne. Hun er emosjonell, ekstremt empatisk, en tenker og filosof. Det krever mye av oss voksne i form av samtaler og forklaringer. Men det er bare givende syns jeg.

Les litt om høysensitive barn og se om du kjenner barnet ditt igjen.

Anonymkode: f82e5...067

Skrevet

Ble bedre jo mer hun mestret egentlig. Tenkte ofte at hun virket ikke komfortabel med å være hjelpeløs, så teit som det kanskje høres ut. 
Først merket jeg forandring da hun lærte seg å krype, gå, snakke osv. Det ble litt og litt bedre. 
Jeg hadde også mange dager da jeg gledet meg til kvelden..

Som anonym over her, har vi også et høysensitivt barn. Hun har heldigvis en lærer som har mye kunnskap og forståelse for høysensitive barn, det hjelper mye i skolehverdagen! 
Vi må også ha mye ro i hverdagene og ikke minst forutsigbarhet.

Jeg merket tidlig at dager med mye aktivitet og stimuli gjorde at hun fikk en negativ reaksjon. Rolig dager og strikte rutiner funket for henne. F.eks så la hun seg klokken sju om kvelden. Ikke 10 på eller, kvart over, men klokken sju. Det ble bare vanskelig om det ble feil på leggetiden, da bikket det over for henne. 
Med tiden takler hun forandringer bedre, men er fortsatt en person som liker at ting er som de skal være, ikke for store variasjoner. Ved forandringer må hun få tid til å bearbeide og forberede seg i god tid før.

Nå er hun 8 og ikke krevende i det hele tatt, syns jeg. Andre vil kanskje tenke at hun er det, men jeg syns det er fantastisk å ha en jente som henne. Hun er emosjonell, ekstremt empatisk, en tenker og filosof. Det krever mye av oss voksne i form av samtaler og forklaringer. Men det er bare givende syns jeg.

Les litt om høysensitive barn og se om du kjenner barnet ditt igjen.

Anonymkode: f82e5...067

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...