AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #1 Skrevet 18. februar 2016 Jeg lever av AAP + bostøtte. AAP er på 180 000 i året (brutto), også er det 42 000 i bostøtte i året. Jeg vet ikke hvor lenge jeg må gå på AAP. Det å leie er vanskelig for det blir dyrt, veldig dyrt. Selv hvis jeg finner billig leilighet. Vært år så går opp leien, den var på 8400 da jeg flyttet hit for 3 år siden. Det er da med strøm inkludert og tv/internett, også er det sentralt slik at jeg kun trenger buss til behandling. Men fastlege, sykehus og NAV ligger i gå avstand, så jeg sparer mye penger. Men, nå har leien gått opp, ligger nå på 9100kr. Det blir bare høyere og høyere for vært år. Det å finne noe til 9000kr går ikke. For enten så er leie lav, men strøm høy og internett utenom, eller så langt unna at jeg er avhengig av bil eller buss. Jeg har førekortet men eier ikke bil, for det er bortkastet penger når jeg bor her. Joda kan fint finne ei rønne til 8500 i måneden, men sluttsummen blir høyere. Pga avstand (buss eller bil), strøm, tv, internett etc. Kan jeg eie? Eller er det helt umulig når man lever av AAP? Kan jeg ikke få noe lån i banken? Tenker da å kjøpe det billigste som er overhode mulig. Få sluttsummen til rundt 8000 kr (faste regninger og gjeld i måneden). Jeg kan jo ikke få noe dårligere "lønn" enn det jeg har nå senere.... Har jeg ingen andre muligheter enn å leie? Ingen BSU. Så vet du det Anonymkode: 77dfd...4cb
debattanten Skrevet 18. februar 2016 #2 Skrevet 18. februar 2016 (endret) Å kjøpe noe blir nok helt uaktuelt for deg. Du har ikke råd til noe særlig selv med dagens rentenivå. Går renten opp forsvinner det lille du har og du står der uten penger til å betale for deg. Når du eier er du ansvarlig for vedlikehold selv. Et bad koster for 200.000kr å pusse opp om det blir nødvendig.. Ikke har du egenkapital heller. Jeg ville lagt fra meg tanken om å kjøpe. Gå på AAP og kom deg ut i jobb igjen. Endret 18. februar 2016 av debattanten 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #3 Skrevet 18. februar 2016 AAP anses som en midlertidig inntekt, og dermed ikke fast. Tvilsomt om du vil få noe boliglån fra banken. MEN, det høres ut som husverten din ikke kjenner til reglene ang prisøkning på leilighet. Den kan kun økes i samme takt som konsumprisindeksen dersom den skal reguleres hvert år, evt kan den økes til 'gjengs leie' hvert 3 år. http://ssb.no/kpi?fokus=true Anonymkode: d63e7...969 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #4 Skrevet 18. februar 2016 Med en inntekt på 180.000,- pr. år vil du kunne betjene et lån på max 540.000,- og for den summen får du ikke kjøpt noen bolig i Norge. AAP er dessuten ikke fast inntekt, og banken låner ikke ut penger til folk som ikke har fast inntekt. Bostøtte regnes ikke som inntekt. Hvor bor du? Kan du eventuelt flytte til et sted med lavere husleie? Jeg bor en liten time fra Oslo, og her får man leid en fin leilighet på 70 kvm for 7.500,- pr. mnd. Anonymkode: 3539a...d0e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå