Gå til innhold

Innboforsikring - deling av erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal ut på markedet og "shoppe" innboforsikring snart, ettersom jeg skal skilles. Hittil er det (eks)mannen som har stått for forsikring som innboforsikring.

Er kunde hos Dnb, og ser at de tilbyr forsikringer av alle slag. Jeg logget inn og registrerte div. opplysninger og fikk da et pristilbud på innboforsikring på 2099,- pr år, noe som blir 175,- kr i måneden. Er dette en grei pris på en innboforsikring? Egenandelen valgte jeg den laveste de kunne tilby, og det var 4000,- (noe jeg synes var høy egenandel!) Summen det forsikres for er ubegrenset, altså uten tak.

Men det sto bl.a. noe jeg ikke forstår, ettersom jeg aldri har hatt førerkort eller bilforsikring. "Kasko". Det sto:

"Kaskoskader på innbo og løsøre"

Hva betyr dette? "Kaskoskader"?

Er det andre som har erfaringer og dele og kan fortelle hva det betaler i året eller i måneden på sin innboforsikring og til hvilket selskap? Det jeg skal forsikre blir innboet som får plass i en middels liten blokkleilighet.

Endret av Million
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva betyr det at forsikringssummen er ubegrenset?  Hva skjer da i praksis om det brenner hos deg? Hvilke summer skal en da ta utgangspunkt i?

Jeg har hatt forsikring i flere år, og har blitt fortalt av forsikringsselskapene at de har satser, og pr 2015 var satsen kr 600 000 for 1 singel person. Så fremt man ikke har en Picasso på veggen, så er 600 000 mer enn nok for folk flest, men man kan selvfølgelig øke om man ønsker sa mitt forsikringsselskap til meg sist.

Jeg har Forsikring for medlemmer - det er Boligbyggelagenes Medlemsfordeler. Kr 2 513 pr år betaler jeg for innboforsikringen

Anonymkode: 33ccb...d42

Skrevet

2099,- er en akseptabel pris på innboforsikring uten fastsatt sum. Altså vil det si at du er fullverdiforsikret. brenner alt, vil du få erstattet alt men da ville jeg anbefalt deg å ta noen bilder av dine eiendeler slik at du lett kan lage en liste i tilfelle det skjer.

Med ''kasko'' mener de sikkert det generelle begrepet for ''skade'', altså at det skal være en plutselig, ytre og uforutsett hendelse, men ser du i vilkårene, vil du se at det også dekker innbrudd, vann, naturskade osv...

Jo lavere egenandel du velger (altså jo lavere risiko du selv velger å stå for), jo høyere vil prisen være.

det er vanskelig å sammenlikne forsikring du betaler mot f.eks. min da den styres av forskjellige elementer:

- adressen forsikringen er registrert på (høyere risiko i tettbygde strøk f.eks.)

- forsikringssummen som er valgt

- egenandelen som er valgt

- generell prising i akkurat det selskapet du er i  (jo flere skader det er på ett produkt, jo dyrere vil det være sammenliknet med andre selskap)

- hvilke rabattordninger hver og en av oss har. Som regel får du høyere rabatt jo flere andre produkter du har.

Phu...sånn. håper det ble litt enklere å forstå :)

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr det at forsikringssummen er ubegrenset?  Hva skjer da i praksis om det brenner hos deg? Hvilke summer skal en da ta utgangspunkt i?

"Vi har ubegrenset innbosum på våre innboforsikringer,så du slipper å regne." står det på Dnb's forsikringsside om innbo. Og så står det lenger ned:

"Innbo og andre eiendeler i boligen som ikke er fastmontert (møbler, klær, TV, treningsutstyr og lignende)"

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt forsikring i flere år, og har blitt fortalt av forsikringsselskapene at de har satser, og pr 2015 var satsen kr 600 000 for 1 singel person. Så fremt man ikke har en Picasso på veggen, så er 600 000 mer enn nok for folk flest, men man kan selvfølgelig øke om man ønsker sa mitt forsikringsselskap til meg sist.

Jeg har Forsikring for medlemmer - det er Boligbyggelagenes Medlemsfordeler. Kr 2 513 pr år betaler jeg for innboforsikringen

Å ha ubegrenset sum på forsikringen er smart. Dersom det skulle brenne skjer det samme uansett hvilken forsikring du har. Restverdibilen forsikringsselskapene har avtale med kommer og redder ut det som reddes kan. Resten blir delvis gjennomgått, eller dirkete kassert. Det er nemlig kunden og brannofferet som må liste opp og sannsynliggjøre hva hun hadde i den nedbrente boligen. Når tingene er listet opp, av kunden, og sendt inn til forsikringsselskapet så er neste prosjekt å prissette alt, også det er kundens jobb. Prosessen er lik om du har en knalldyr forsikring via dnb eller en rimeligere forsikring via medlemskap ett eller annet sted. Vi har medlemskap som gir forsikring på innbo, ubegrenset i Tryg, til ca 1200 kr. I året. Og 3000 i egenandel, i tillegg er det en plussforsikring. 

Så ts, undersøk om et medlemskap i en elleren annen sammenheng gir deg billigere forsikring. OBOS er en mulighet. 

Vimhar og medlemskap i Huseiernes fordi det gir store rabatter hos IF på reise og bilforsikringer. Langt mer rabatt enn det medlemskapet koster.

Tenk kreativt, og ikke gå for enkelste og dyreste løsning, DNB.  (Eller annen bankforsikring. Banken skal ha betalt for å være mellommann mellom kunde og forsikringsselskapet.)

Anonymkode: 97d90...67d

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ts, undersøk om et medlemskap i en elleren annen sammenheng gir deg billigere forsikring. OBOS er en mulighet. 

Anonymkode: 97d90...67d

Takk for svar:-)
Jeg har ikke noe medlemsskap i noen foreninger. Jeg er uføretrygdet. Var jeg fremdeles i jobb, vet jeg at vi hadde gode betingelser mht forsikring gjennom fagforeningen den gangen. Men jeg er naturligvis ikke medlem der lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...