Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Håper noen kan hjelpe meg. Jeg forstår ikke reglementet for egenandelen :dry: Jeg oversteg denne ved første forsøk. Sendte inn alt av kvitteringer da. Fikk godkjent, og noe tilbakebetalt.  Nå er jeg i gang med forsøk nr 2. Blir det ny egenandel å betale da? Jeg sendte inn alt i november  (tror jeg). 

Anonymkode: f75ed...423

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mulig jeg tar feil, men kanskje dere var for sent ute med legeerklæringen på noen av legemidlene? Eller dere ikke hadde spesifiserte kvitteringer? Hva var begrunnelsen for å ikke få refusjon, HELFO burde jo informere om hvorfor? Kanskje det letteste for deg er å ringe HELFO direkte og høre? (Sorry for bakgrunnfarge på skriften, får den ikke vekk etter innliming av avsnittet nedenfor :vetikke:) Det virker i alle fall som at refusjons gjelder for 3 forsøk per barn, og at det ikke går på året :) 

"Dersom du og din partner har behov for infertilitetsbehandling i forbindelse med ufrivillig barnløshet, kan HELFO dekke utgifter til hormonpreparater utover 16 642 kroner fullt ut. Dere må legge fram en erklæring fra lege som viser hvilken behandling dere får.

Erklæringen fra legen og originale, spesifiserte kvitteringer sendes HELFO. Når dere har oppnådd egenbetalingssummen på 16 642 kroner, må dere sende inn kvitteringer innen seks måneder etter hvert enkelt legemiddelkjøp. Dersom fristen ikke overholdes, vil kravet kunne være foreldet.

Dekningen av legemidler ved IVF-behandling og ICSI-behandling er begrenset til tre forsøk per barn. Uthenting av egg og tilbakesetting av befruktede egg i kvinnens livmor anses som et forsøk. "

Ta kontakt med HELFO veiledning for privatpersoner 815 70 030 dersom dere har spørsmål.

Kilde:

https://helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/ufrivillig-barnloshet-og-infertilitetsbehandling 

Endret av Cannelloni
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Håper noen kan hjelpe meg. Jeg forstår ikke reglementet for egenandelen :dry: Jeg oversteg denne ved første forsøk. Sendte inn alt av kvitteringer da. Fikk godkjent, og noe tilbakebetalt.  Nå er jeg i gang med forsøk nr 2. Blir det ny egenandel å betale da? Jeg sendte inn alt i november  (tror jeg). 

Anonymkode: f75ed...423

Hvis du har oversteget egenandelen på medisiner på første forsøk, er det ikke ny egenandel ved forsøk 2. Egenandelen gjelder for 3 fullførte forsøk. Men du må selvsagt legge ut, og så får du det tilbakebetalt.

Egenandelen per forsøk fra sykehuset er 1500,-, og den må du betale per forsøk.

Skrevet

Skal man sende inn alt fortløpende, eller sparer man opp til man har kommet opp i summen?

Skrevet
1 minutt siden, FlyBabe skrev:

Skal man sende inn alt fortløpende, eller sparer man opp til man har kommet opp i summen?

Husk at der er kort foreldesesfrist hos Helfo. Legemidler er på 6 måneder fra de er betalt. Er du en dag for sent ute, avviser de. 

Anonymkode: ccfd7...767

Skrevet

Du skal bare betale egenandel en gang :) så på andre forsøk så skal du få igjen alt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...