AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #1 Skrevet 18. februar 2016 Hei, jeg er student ved Universitetet, og har brukt opp mine 3 eksamensforsøk, og lurer på om hvilken argumenter kan jeg bruke for å få innvilget søknad om disp. til å avlegge fjerde eksamensforsøk? Hvis jeg ikke får innvilget søknad, vil de kaste meg ut av studiet... Har noen erfaring med dette? Hva er særlige grunner? Ser frem til gode råd, takk. Anonymkode: 432a4...1b1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #2 Skrevet 18. februar 2016 Ingen mulighet til å bytte ut med annet fag? Særlige grunner er sykdom, dødsfall og slike ting. For øvrig anbefaler jeg å bestille en time hos veilederen din. Anonymkode: ff62a...719
Astrum Skrevet 18. februar 2016 #3 Skrevet 18. februar 2016 Hvis dette er i Oslo, hadde jeg tatt en prat med Studentombudet. Hun er en svært flink jurist som kan veilede deg i tolkningen av regelverket.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #4 Skrevet 18. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg er student ved Universitetet, og har brukt opp mine 3 eksamensforsøk, og lurer på om hvilken argumenter kan jeg bruke for å få innvilget søknad om disp. til å avlegge fjerde eksamensforsøk? Hvis jeg ikke får innvilget søknad, vil de kaste meg ut av studiet... Har noen erfaring med dette? Hva er særlige grunner? Ser frem til gode råd, takk. Anonymkode: 432a4...1b1 Hvis du har strøket tre ganger i ett fag, så er det vel bare å innse at dette ikke er faget for deg. Anonymkode: b85fb...388 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #5 Skrevet 19. februar 2016 Hei, er det ingen som har erfaring med dette? Anonymkode: 432a4...1b1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #6 Skrevet 19. februar 2016 Hva er årsaken til at du har strøket tre ganger? Og hvorfor skulle det endre seg ved fjerde forsøk? Du må jo gjøre en realistisk vurdering på hva det er du ikke har gjort riktig og hvorfor det har blitt slik. Hvis du har vært syk på noe vis eller belastet kan vel det være gode årsaker..men hvis du bare ikke gidder å gjøre jobben som skal til og ikke er realistisk angående det, så blir det verre. Anonymkode: 1d558...a12 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #7 Skrevet 19. februar 2016 Det er vel to muligheter. 1. Du kan dokumentere tungtveiene sosiale og/eller personlige grunner til at eksamen i emnet ikke er bestått etter å ha fremstilt seg tre ganger. 2. Ved å bestå eksamen i emnet vil studenten fullføre en grad eller yrkesutdanning ved universitetet. Anonymkode: 7c949...291
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #8 Skrevet 22. februar 2016 Ja, det er pga dårlig helse ting ikke gikk som de skulle. Har dere eksempler på tungtveiende sosiale/personlige grunner? Anonymkode: 432a4...1b1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #9 Skrevet 22. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er pga dårlig helse ting ikke gikk som de skulle. Har dere eksempler på tungtveiende sosiale/personlige grunner? Anonymkode: 432a4...1b1 Hvis årsaken er reell så skriver du hva det er nå du søker. Du spør ikke på kg for å finne årsaker du kan skrive i søknaden. Anonymkode: 2bd6a...946 4
Strixvaria Skrevet 22. februar 2016 #10 Skrevet 22. februar 2016 Hvis helserelaterte problemer har vært utslagsgivende for elendig prestasjon under eksamenssituasjonen skal disse dokumenteres av lege. Slike tilfeller handler gjerne om kroniske sykdommer, eller at du har hatt max uflaks og blitt kjempedårlig alle tre gangene - men da har du selvfølgelig dokumentasjon fra lege/legevakt for alle de tre gangene også. Dette må i så fall kopieres og legges ved søknaden. Tungtveiende sosiale/personlige grunner kan være dødsfall i nær familie, samlivsbrudd (mest relevant hvis det er barn inne i bildet), men det skal mye til for å få innvilget et fjerde forsøk på akkurat dét grunnlaget. Det kommer også an på hva slags fag det er snakk om; noen institutter er strengere enn andre når det gjelder slike ting. Håper det ordner seg for deg Ser at andre her har tipset om Studentombudet, og hun anbefaler også jeg på det sterkeste å ta kontakt med. En kjempetrivelig og meget dyktig dame som er der for å hjelpe studenter og som garantert kan gi deg noen tips og vink til veien videre.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #11 Skrevet 8. september 2016 Hei, jeg lurer på om noen her på forumet har erfaring med om hvordan man kan få innvilget et 4 eksamensforsøk? Er det noen som kan komme med gode argumenter? Anonymkode: 432a4...1b1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #12 Skrevet 8. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg lurer på om noen her på forumet har erfaring med om hvordan man kan få innvilget et 4 eksamensforsøk? Er det noen som kan komme med gode argumenter? Anonymkode: 432a4...1b1 Hva er det du har gjort det siste halvåret? Dersom det er helsemessige eller sosiale/personlige forhold som ligger til grunn for søknaden om et fjerde eksamensforsøk oppnevner du jo nettopp dette. Det kreves ofte dokumentasjon. Anonymkode: 25bac...b62 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #13 Skrevet 8. september 2016 Jeg fikk et fjerde forsøk pga helse. Har kroniske ryggplager, og kunne selvfølgelig dokumentere dette med både generell legeerklæring og bekreftelse fra fysioterapeut om at jeg var i behandling i perioden hvor jeg hadde mitt tredje forsøk. Ingen problem, så fort de hadde fått tilstrekkelig dokumentasjon ble jeg registrert til eksamen. Men med tanke på hvor nøye det var med dokumentasjonen kan jeg se for meg at det er vanskelig å få innvilget et fjerde forsøk uten dokumenterte utfordringer... Dette var fordi jeg allerede hadde bestått faget, da. Med ikke bestått karakter får man gjerne et fjerde forsøk dersom faget er obligatorisk i utdanningen uansett, i hvert fall på mitt utdanningssted. Anonymkode: 5b027...570
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #14 Skrevet 8. september 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg lurer på om noen her på forumet har erfaring med om hvordan man kan få innvilget et 4 eksamensforsøk? Er det noen som kan komme med gode argumenter? Anonymkode: 432a4...1b1 Du må jo selv ha noen gode argumenter. Hva har vært grunnen til at du ikke har klart det på de tre forsøkene du har hatt, og hvorfor skulle det gå nå? Husk å legg ved dokumentasjon. Anonymkode: 3e234...40f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2016 #15 Skrevet 8. september 2016 Den Sunday, February 21, 2016 at 15.10, AnonymBruker skrev: Ja, det er pga dårlig helse ting ikke gikk som de skulle. Har dere eksempler på tungtveiende sosiale/personlige grunner? Anonymkode: 432a4...1b1 Når dette er grunnen bør du få en legeerklæring som dokumenterer situasjonen din. Eventuelt andre helserbeidere du har behandlingskontakt med. Ellers kan du jo prøve å få juridisk hjelp. Anonymkode: 9056d...63e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #16 Skrevet 12. september 2016 Hei, studiekonsulenten fra fakultetet skriver til meg om at uansett hva årsak er så får man aldri dispensasjon til å avlegge et 4 eksamensforsøk. Dette mener jeg er urettferdig, for de vil ikke ta seg bry til å sette seg inn i studentens situasjon. Har dere erfart dette? Anonymkode: 432a4...1b1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2016 #17 Skrevet 12. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, studiekonsulenten fra fakultetet skriver til meg om at uansett hva årsak er så får man aldri dispensasjon til å avlegge et 4 eksamensforsøk. Dette mener jeg er urettferdig, for de vil ikke ta seg bry til å sette seg inn i studentens situasjon. Har dere erfart dette? Anonymkode: 432a4...1b1 Hvilket fakultet er dette? Jeg havnet nesten i denne situasjonen en gang, og fikk god hjelp fra veileder på vårt fakultet. Nå endte klagen min med at jeg gikk opp i karakter og bestod faget, men på dette punkt var jeg på fjerde av femte år, og hun sa at det var på en måte tungtveiende nok til at jeg skulle fått et fjerde forsøk, fordi det er universitets interesse at studentene fullfører. Nå tok jeg aldri eksamen tre ganger, jeg tok den faktisk bare en gang, men jeg konta et forsøk og så kontet det igjen. Vet ikke om det endrer situasjonen. Anonymkode: 050c4...0f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå