Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Berit skrev:

Du må jo ikke vaske det hver gang etter trening vel? Da hadde mange måttet vaske håret mange ganger. Ser du skriver at det blir så vått av svette. Men du kan vel sette det i en topp mens du trener? 

Jeg har håret satt opp i fransk flette mens jeg trener. Men det hjelper jo lite mot svetten når det siler svette ned langs hodebunnen ;) Jeg leker ikke trening, jeg trener så svetten siler. Jeg kan svette opp mot 2 liter i løpet av en hard økt. Så jo, da MÅ det vaskes.. Men det er ikke hver dag, det er snakk om 3 dager i uken. 

De andre dagene trener jeg styrke, i et relativt kjølig rom, og da svetter jeg ikke nok tli at jeg gidder vaske det. 

Anonymkode: 13efc...a2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt: det er vått av svette etter treningen. Salt svette sliter mer på håret enn rent vann, og åkke som vil håret være vått når jeg legger meg, bare langt eklere. 

Ok, dusj etter trening? 

Anonymkode: 38829...ddc

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ok, dusj etter trening? 

Føn* etter trening.

Skrevet
1 minutt siden, Rotemor skrev:

Ok, jeg skjønner at det blir flokete :)

MEN: å ligge på et håndkle er ikke "veldig grovt mot vått hår". Det er å overdrive ;)  (jeg har også veldig langt hår)

Nåja, alle frisører anbefaler at man sover på satengsengesett, for bumull sliter sånn på håret. Frotte er enda grovere enn vanlig bomullsengesett. Men hvor mye det nå er i forhold til å sove med det flettet, eller føne det, vites ikke. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, dusj etter trening? 

Ja, det er jo det jeg gjør.. og derfor jeg har laget tråden: jeg dusjer etter trening, og da er håret vått når jeg skal legge meg.... 

Skrevet

Hva med å bare vaske hodebunnen da? Det er vel hovedsakelig her svetten er tenker jeg? Det tar kort tid å tørke, og du unngår problematikken med å sove med vått hår eller fett hår. 

Anonymkode: 144a0...258

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo det jeg gjør.. og derfor jeg har laget tråden: jeg dusjer etter trening, og da er håret vått når jeg skal legge meg.... 

Jeg mente at du kan jo bare føne håret. Kjøp en god varmebeskytter om du er redd det skal slite. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bare vaske hodebunnen da? Det er vel hovedsakelig her svetten er tenker jeg? Det tar kort tid å tørke, og du unngår problematikken med å sove med vått hår eller fett hår. 

Anonymkode: 144a0...258

Jeg har prøvd det, men det får jeg rett og slett ikke til. Det er umulig å holde så mye hår som jeg har tørt og bare få vann i hodebunnen. I tillegg er hele håret skittent. Jeg trener kampsport, og det involverer at jeg ligger på en veldig skitten matte og kaver, og hele meg blir gnukket ned i driten og våt av både egen og andres svette og drit. Føler meg mildt sagt lite delikat etterpå. 

Skrevet

Jeg mente at du kan jo bare føne håret. Kjøp en god varmebeskytter om du er redd det skal slite. 

Har du noen varmebeskyttere å anbefale? Har ikke eid en føner i hele mitt liv, og bruker aldri noe annet enn sjampo og balsam i håret. 

Skrevet

Det er 3 dager i uken. Å sove med vått hår i en flette 3 dager i uken, går nok helt fint. Det hender jeg også gjør det, men jeg har på langt nær en meter langt, tykt hår. Jeg gidder bare ikke styre med det, slenger det i ei flette og sover. Det er vått når jeg våkner, og lukter nyvasket og deilig. 

Jeg fikk beskjed fra en frisør (en av de sjeldne gangene jeg er der...) at det var varmen som tærte på håret, evnt også luftstyrken. Med moderat "vind" og moderat varme, så tok ikke håret skade. 

Anonymkode: e0fd6...5a3

• Liker 2
Skrevet

Det er 3 dager i uken. Å sove med vått hår i en flette 3 dager i uken, går nok helt fint. Det hender jeg også gjør det, men jeg har på langt nær en meter langt, tykt hår. Jeg gidder bare ikke styre med det, slenger det i ei flette og sover. Det er vått når jeg våkner, og lukter nyvasket og deilig. 

Jeg fikk beskjed fra en frisør (en av de sjeldne gangene jeg er der...) at det var varmen som tærte på håret, evnt også luftstyrken. Med moderat "vind" og moderat varme, så tok ikke håret skade. 

Ja, jeg har også fått høre at kald føning sliter mye mindre enn varm. Det er det nok mye sant i. 

Gjest Cartina
Skrevet

Jeg tror ikke håret blir så innmari slitt av at du sover med det vått, så hvis det ikke er et problem for deg at det fortsatt er vått når du våkner ville jeg fortsatt med det.

Jeg legger meg med vått hår hver kveld. Det tørker i løpet av natten, da. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i hva du sier, vil bare legge til at man burde unngå å føne håret helt tørt (det er den siste delen, når man går fra fuktig til helt tørt, som sliter mest). Varmebeskyttende er også ett "must", selv bruker jeg Ol fra Davines (den blir ikke for "tung" for mitt heller tynne hår). 

Skrevet (endret)

Trening og hårstell er nesten alltid nokså i konflikt med hverandre, men det blir liksom en prioriteringssak det også. Hva går først, hår eller trening? Finnes det mulighet for å endre treningstider? Hvor lang tid bruker håret på å tørke dersom du er våken? Hadde du kunnet legge deg noe senere og sovet lengre om morgenen? Dersom du investerer i en kur hver gang du vasker det og føner, vil det kanskje bli dyrere, men gå opp i opp med slitasjen ved føning?

Endret av a l'orange
Skrevet

Jeg hadde og samme "problem" og det løste seg da jeg klipte bort alt. Slet ikke lenger med hår i sluket, hår i maten eller overalt. Jeg har mye sunnere hår nå enn før. Kanskje du også vil vurdere å klippe håret ditt? 

Anonymkode: a3784...e58

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, a l'orange skrev:

Du har ganske mange elementer å tilpasse her, så det er kanskje lurt å forenkle det litt slik du gjør her ^^

Jeg vet ikke hva som er mest skadelig for håret av å føne det eller å rulle det løst inn i et håndkle og sove med det slik. Men jeg gjør det siste selv og opplever at håret mitt blir pent av å tørke det slik. Håndkleet forsvinner gjerne i løpet av natten, pleier dermed å være tørt når jeg våkner. Jeg har tykt hår, men ikke sååå langt.

Jeg ville inok ikke ha flettet vått hår og sove med det, da holdes det fuktig unødvendig lenge med de eventuelle problemer det kan gi (vet ikke, men jeg vil tro det kan bli sopp av å holde det fuktig lenge, hvertfall en hodeflette). Da ville jeg heller ha fønet.

Vått hår/håndkle over lengre tid kan jo også kjøle ned kroppen eller man anspenner seg når man sover, så det er mye å tenke på! ;)

Trening og hårstell er nesten alltid nokså i konflikt med hverandre, men det blir liksom en prioriteringssak det også. Hva går først, hår eller trening? Finnes det mulighet for å endre treningstider? Hvor lang tid bruker håret på å tørke dersom du er våken? Hadde du kunnet legge deg noe senere og sovet lengre om morgenen? Dersom du investerer i en kur hver gang du vasker det og føner, vil det kanskje bli dyrere, men gå opp i opp med slitasjen ved føning?

Treningen er nok viktigere enn håret. 

Kan ikke endre treningstider, er arrangert trening. Kan ikke legge meg seinere, må stå opp kl 6 for å rekke jobben. Håret bruker uansett flere timer på å tørke selv når jeg er våken. 

Skrevet

Føn i toppen og la lengdene luftørke? De tørker jo mye fortere. Er jo i lengdene håret blir slitt og stygt.

Gjest NorthDakota
Skrevet

Jeg har en hårføner med "kald"funksjon, altså at jeg holder inne en knapp så kommer det romtemperert luft i stedenfo varm. Da blir det som at du skulle lufttørka i en lunken sommerbris! :)

Skrevet

Hvis du ikke vil føne håret, så må du nok bare sove med vått hår eller legge deg senere/trene tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...