Gå til innhold

Kan jeg kjøpe en leilighet som ikke vil bli oppført som noens bopel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om dere skjønner :P

Jeg og mannen bor dessverre langt fra familiene våre og de er helt avhengige av hotell hver gang de kommer(vi har ikke plass hjemme hos oss, dessuten forstår vi at folk ønsker privatliv) Dette blir veldig dyrt i lengden og vi skulle ønske de kunne komme på besøk oftere. Vi leker med tanken på å kjøpe oss en liten leilighet(ikke noe fancy, en helt standard leilighet) som de kan bo i når de kommer. Og som vi kan benytte som et ekstra "kontor" eller overnattingssted selv. Søsteren min kommer muligens til å flytte hit etterhvert, da kan hun gjerne få leie denne til en hyggelig pris også. 

Greia her blir jo bare at leiligheten ikke blir fast bopel for noen selv om vi selvfølgelig skal stå oppført som eiere. Er dette problematisk på noen måte? Noen jurister eller andre som kan svare? :) Går det at den står tom til daglig?

Anonymkode: c28cf...377

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kjøpe leilighet som ingen "bor i". Men det er ikke alle borettslag som godtar det.

Skrevet
29 minutter siden, VinterSnø skrev:

Du kan kjøpe leilighet som ingen "bor i". Men det er ikke alle borettslag som godtar det.

SIkker?

Jeg kjenner til regler i forhold til at en ikke nødvendigvis kan leie ut men kjenner ikke slike krav. Betyr det at en ikke kan ha en borettslagseiendom som hytte?

Skrevet
3 minutter siden, Illuminatum skrev:

SIkker?

Jeg kjenner til regler i forhold til at en ikke nødvendigvis kan leie ut men kjenner ikke slike krav. Betyr det at en ikke kan ha en borettslagseiendom som hytte?

Mitt borettslag krever at du bor der. Vi har for øyeblikket en sak hvor noen må flytte eller flytte inn. Så ja det er lov. Men vi kan ikke ha strengere boplikt enn loven, så en annen slipper unna ved å ha overført den til et barn som er student.

Skrevet

Dere syns det blir for dyrt med hotell når foreldre er på besøk. Leilighet blir veldig mye dyrere!

Anonymkode: fe588...63e

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere syns det blir for dyrt med hotell når foreldre er på besøk. Leilighet blir veldig mye dyrere!

Anonymkode: fe588...63e

Ikke i lengden! De betaler dessuten for oppholdet det selv. Jeg og mannen tjener ganske godt og derfor ønsker vi å spandere på dem gratis opphold samtidig som vi tjener på det. Bolig er jo en sikker formue.

Skrevet (endret)
1 time siden, VinterSnø skrev:

Mitt borettslag krever at du bor der. Vi har for øyeblikket en sak hvor noen må flytte eller flytte inn. Så ja det er lov. Men vi kan ikke ha strengere boplikt enn loven, så en annen slipper unna ved å ha overført den til et barn som er student.

Og de har brukt leiligheten som hytte og ikke overlatt bruken til andre?

Endret av Illuminatum
Skrevet
Et øyeblikk siden, Illuminatum skrev:

Og de har brukt leiligheten som brygge og ikke overlatt bruken til andre?

brygge?

Leiligheten har stått tom ja, og ingen fremleie.

Skrevet

Den blir lignet som sekundærbolig.Flere leiligheter i vårt sameie står tomme. Men alle fellesutgifter og annet må jo betales, da. Dugnader ol. også.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var nettopp inne i nettbanken min og registrerte en prisforespørsel på en helt vanlig innboforsikring. Da kom det til et punkt hvor jeg måtte krysse av for å bekrefte at jeg faktisk bodde på adressen som jeg ville ha forsikring til.

Det leder meg til å tro at kanskje det kan bli trøblete å få innboforsikring til et sted som man faktisk ikke bor, og som ikke har noen faste beboere registrert.

Skrevet
25 minutter siden, Million skrev:

Jeg var nettopp inne i nettbanken min og registrerte en prisforespørsel på en helt vanlig innboforsikring. Da kom det til et punkt hvor jeg måtte krysse av for å bekrefte at jeg faktisk bodde på adressen som jeg ville ha forsikring til.

Det leder meg til å tro at kanskje det kan bli trøblete å få innboforsikring til et sted som man faktisk ikke bor, og som ikke har noen faste beboere registrert.

Neida, leiligheten blir registrert som hytte.Vi har jo innboforsikring på hytta, det er bare andre takster og regler.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om dere skjønner :P

Jeg og mannen bor dessverre langt fra familiene våre og de er helt avhengige av hotell hver gang de kommer(vi har ikke plass hjemme hos oss, dessuten forstår vi at folk ønsker privatliv) Dette blir veldig dyrt i lengden og vi skulle ønske de kunne komme på besøk oftere. Vi leker med tanken på å kjøpe oss en liten leilighet(ikke noe fancy, en helt standard leilighet) som de kan bo i når de kommer. Og som vi kan benytte som et ekstra "kontor" eller overnattingssted selv. Søsteren min kommer muligens til å flytte hit etterhvert, da kan hun gjerne få leie denne til en hyggelig pris også. 

Greia her blir jo bare at leiligheten ikke blir fast bopel for noen selv om vi selvfølgelig skal stå oppført som eiere. Er dette problematisk på noen måte? Noen jurister eller andre som kan svare? :) Går det at den står tom til daglig?

Hva du gjør med en leilighet duneier er din sak. Så lenge den brukes til formålet med leiligheten, nemlig å bo i den. Om du bor der 1 eller 30 døgn i måneden, hvem tror du bryr seg? Leiligheter som står tomme er dog utsatt for innbrudd. Og du får denne ekstraboligen på selvangivelsen og må skatte for den. Følger der plikter med leiligheten må disse selvsagt følges ellers er det grunnlag for at leiligheten må selges eller avvikles av dere. 

Anonymkode: 17e95...432

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, Lou Salome skrev:

Neida, leiligheten blir registrert som hytte.Vi har jo innboforsikring på hytta, det er bare andre takster og regler.

Leiligheter i byen, som ikke er primærbolig, blir ikke ansett som hytte, verken av forsikringsselskapene eller av skatteetaten. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, VinterSnø skrev:

Godtar ikke brl. Dette, så skal og må det stå i vedtektene for brl. DET har jeg enda tilgode å se. Vårt brl. er et typivisteringsbrl for mange. Mange leiligheter er "stikk-innom-leiligheter". Folk er her en uke eller to i halvåret totalt sett. Ingen kan si noe som helst på dette. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godtar ikke brl. Dette, så skal og må det stå i vedtektene for brl. DET har jeg enda tilgode å se. Vårt brl. er et typivisteringsbrl for mange. Mange leiligheter er "stikk-innom-leiligheter". Folk er her en uke eller to i halvåret totalt sett. Ingen kan si noe som helst på dette. 

Det står i vedtektene våre, selv om du ikke har sett det betyr det ikke at det ikke finnes borettslag med slike regler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...