Gå til innhold

Vrang huseier

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Siden juli har jeg leid en leilighet sammen med en venninne. Vi har hatt mye besøk av en tredje venninne som har hatt problemer med samboeren, til tider har hun bodd hos oss fast.

Før den tredje venninnen begynte å være hos oss, betalte vi 6000 i husleie. I går kom huseier og forlangte 3000 i leie fra den tredje venninnen også, fordi hun hadde vært der så mye... Han begrunnet det med slitasje på leiligheten osv...

Har han rett til å kreve leie fra en til? Har vi ikke rett til å ha mye besøk? Vi har ingen kontrakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Det er helt tåpelig å leie en leilighet uten å skrive kontrakt. (hvor mange seriøse utleiere er det som ikke har standard kontrakter...)

2. Hadde dere hatt kontrakt, så ville det antagelig stått at dere ikke kan huse mennesker som ikke har underskrevet på kontrakten.

3. Siden dere ikke har kontrakt er dere ikke forpliktet til å betale mer. Og dere kan i prinsippet flytte ut i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva huseier kan kreve og ikke kreve.

men dette er jo en flott anledning til å sette seg ned og ta en skikkelig prat med huseier.

Si at dere ønsker en kontrakt, der det er spesifisert hvor mange som kan bo i leiligheten osv.

Hos oss betaler leieboeren en sum for å leie leiligheten. Det spiller egentlig ingen rolle for meg hvor mange som bor der, så lenge jeg ikke blir plaget av dette (fester, masse biler, husbråk osv).

Jeg hadde muligens reagert om leieboerens kjæreste hadde flyttet inn med to unger og en hund. Da hadde jeg muligens satt opp husleien med en tusenlapp eller to i måneden (vi kan regulere husleien i følge kontrakten).

Det viktigste for oss er at pengene kommer inn når de skal og at leieboeren blir boende. Man vet aldri hva man får inn i en slik leilighet neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laban ikke innl.

Jeg har leid ut leiligheten min til underpris til en bekjent, og det har kommet meg for øre at hun har innlosjert en person til på gjesterommet. Synes dette er ganske frekt tatt i betraktning at hun betaler mindre leie, hovedsaklig fordi jeg kjenner henne (ville ha noen jeg kjenner, fordi jeg bor i utlandet og om noe skjer, er dert greiere med bekjente) og hun ikke har råd til noe høyere husleie.

I kontrakten står det imidlertid ingenting om å ta inn en tredjeperson, og slik jeg har forstått husleieloven, er det lite jeg kan gjøre.

Hun skulle imidlertid ha fått mitt samtykke før hun innlosjerte en person til, men jeg kunne ikke nektet henne uten saklig grunn. Uvisst om saklig grunn kan innbefatte lav husleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hører med til historien at huseier var innforstått med at venninnen vår kom til å være der mye for en periode, allerede før hun flyttet inn. Huseier nevnte ikke noe om økt husleie da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde muligens reagert om leieboerens kjæreste hadde flyttet inn med to unger og en hund. Da hadde jeg muligens satt opp husleien med en tusenlapp eller to i måneden (vi kan regulere husleien i følge kontrakten).

Bare en digresjon:

Man kan ikke, selv ved kontrakt, avtale et leieforhold som gir leietaker dårligere rettigheter enn det som står i husleieloven...

§ 1-2. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Ang. flere personer i husstanden:

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det.

Slitasje osv. er ikke saklig grunn. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såvidt jeg husker, defineres det å flytte inn som at man oppholder seg/bor i husstanden i en periode som overskrider en vanlig ferie. (Det var tre eller fire uker).

Dessverre husker jeg ikke hvor jeg har dette fra, det var enten folkeregisteret eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det.

Slitasje osv. er ikke saklig grunn. :wink:

Dere har jo således rett til å ta inn en tredjemann, men dette skal godkjennes av huseier (som skal ha gode grunner for å nekte dere). Samtidig har jo huseier rett til å øke husleien, jmfr regler om dette. Det kan jo hende at huseier satte leien til 6000,- for at dere to skulle få råd til å bo der, men hvis det blir boende en til der på permanent basis, syns han 9000,- er en mer passende sum for dette huset?

Syns dere burde skrive kontrakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Samtidig har jo huseier rett til å øke husleien' date=' jmfr regler om dette. Det kan jo hende at huseier satte leien til 6000,- for at dere to skulle få råd til å bo der, men hvis det blir boende en til der på permanent basis, syns han 9000,- er en mer passende sum for dette huset?[/quote']

Hvilke regler regulerer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Det er jo et eget lovverk, husleieloven. Der finner man regler for når en huseier kan regulere husleie, og til en viss grad hvor mye husleia kan reguleres med.

Både huseier og leier kan kontakte et organ som kan gi en vurdering på riktig husleie, noe som kan slå ut begge veier. (Mente ikke i mitt første innlegg at denne utleieren har rett til å øke husleien, tenkte mer generelt. Hvorvidt denne aktuelle huseieren har rett til dette, vet jo ikke jeg noe om, men det er det, som sagt, regler om, samt dette organet som kan gå inn og vurdere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Siden dere ikke har kontrakt er dere ikke forpliktet til å betale mer. Og dere kan i prinsippet flytte ut i morgen.

Og omvendt: huseier kan i prinsippet også kaste dere ut i morgen :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig har jo huseier rett til å øke husleien, jmfr regler om dette. Det kan jo hende at huseier satte leien til 6000,- for at dere to skulle få råd til å bo der, men hvis det blir boende en til der på permanent basis, syns han 9000,- er en mer passende sum for dette huset?

Husleieøkning er regulert i Husleieloven. Det er ikke adgang til å øke husleien utover økning i konsumprisindeksen, med mindre husleien er mye lavere enn "gjengs leie".

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

B) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og omvendt: huseier kan i prinsippet også kaste dere ut i morgen :-?

Er det ikke skrevet kontrakt som gir utleier bedre vilkår enn det som er nedfelt i Husleieloven gjelder oppsigelsestiden i Husleieloven.

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Men merk: Så lenge Huseier ikke har skrevet tidsbegrenset kontrakt kan ikke Huseier si opp kontrakten uten saklig grunn eller mislighold av avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Da jeg leide leilighet og bodde der med min sønn, sa huseier ingenting på det da kjærsten min flyttet inn. Han sa at han ikke hadde noe med det, og ikke økte han husleien heller. Jeg hadde heller ikke noen kontrakt. Ergo fikk han ikke noe depositum av meg heller da jeg flyttet inn der. Meningen var at kontrakten skulle skrives og depositum settes på depositumskonto (eller hva det nå heter). Men siden han aldri kom med noen kontrakt, så ble det ikke noe depositum fra min side heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært borti at huseier blander seg opp i hvem og hvor mange som bor i leiligheten hans. Overalt hvor jeg har leid har avtalen gått på at man leier ett visst antall kvadrat for ett gitt beløp, og at minst en av de som bor der står som ansvalig i forhold til husverten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Goldieno

... er en egen rase ... av og til.

Husverten kan selvsagt gjøre oppmerksom på at pga leilighetens beskaffenhet passer den best til 1 eller 2 personer. F.eks. kan det være at varmtvannstanken som man deler med resten av huset ikke tåler flere beboere.

Når det ikke er skrevet kontrakt så er det husleieloven som gjelder - der står det jo selvsagt ingenting om hvor mange som kan bo i leiligheten.

Dersom husverten er gjort oppmerksom på at det kommer til å komme besøk av en 3. person så har han jo null å fare med.

Men jeg skjønner ikke at dere ikke har skrevet kontrakt. Det er greit å skrike opp om husleieloven - men det er ikke fullt så gøy å komme hjem til skiftet lås. Så det med kontrakt ville jeg prøvd å få fikset ASAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Husvert burde i alle fall få navn på vedkommende slik at denne kan sjekkes hos politi (som i tidligere tråder, "ville du hatt vedkommende boende hos deg") etc. Selv synes jeg ikke at begrunnelsen økt slitasje var noen god grunn, men jeg synes det må være opp til husvert å bestemme hvor mange som skal bo der. Jeg har selv hatt leieboer som har tatt opp andre i husstanden uten å spørre/informere meg. Trodde lenge han var på besøk, og besøk har jeg ikke noe imot, men plutselig hevdet han at han bodde der. Når jeg ikke aner hvem det er, så synes jeg det er litt ekkelt. Det minste er at de presenterer seg! Hadde de kommet og spurt ville jeg ikke hatt noe imot det, men å ta opp andre i husstanden uten å spørre... nå ble det visst en avsporing her.

Man trenger ikke en fryktelig god grunn for å si opp leieforholdet. Huseier må dersom han vil bli kvitt dere si det opp skriftelig. Ettersom dere ikke har kontrakt, og det ikke er avtalt oppsigelsestid, er dette tre måneder. I oppsigelsen skal det stå at dere har fire uker fra mottatt brev til å sende skriftelig klage til husverten. Dersom dere mener oppsigelsen er ugyldig må dere gjøre dette. Ellers regnes den som gyldig. Når oppsigelsestiden er ute, må han sende nytt varsel dersom dere ikke har flyttet med en frist på 14 dager. Deretter går det til namsmannen. Han gir dere nok en frist på 14 dager før det låses av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husvert burde i alle fall få navn på vedkommende slik at denne kan sjekkes hos politi

Husverten kan da ikke bare gå til politiet med ett navn og be om vandelsattest?! Det er da noe man må vise selv, eventuelt skrive under på at er greit. Og hvor mane husverter er det som krever det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...