Gå til innhold

Noen som har blitt rammet av nedgangstiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har blitt rammet, evt mistet jobb/inntekt? Har ikke merket mye selv, men begynner å høre mer og mer om folk rundt meg som virkelig sliter nå. Norge står i en mye bedre posisjon i forhold til resten av verden (med tanke på levekår, inntekt, gjeld, osv), men det kommer nok til å bli hardt her også en tid fremover.

Anonymkode: 9ca66...422

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ferdig med studiene i år, og det er så langt ingen som har fått jobb. Da jeg var halvveis i studiet fikk folk jobb lenge før de var ferdig.

Skrevet

Det har vært flere tråder om dette det siste året :) 

Ja, her i Stavanger kjenner alle noen som har mistet jobben nå, ikke bare i oljeindustrien, men også i restaurantbransjen, hotellnæringen og taxinæringen som også påvirkes av at 30 000 + +  har mistet jobben i oljebransjen, 100 personer lokalt her i banknæringen som nå blir automatisert. Det har nesten daglig vært nyheter i Stavanger Aftenblad om oppsigelser i oljebransjen siden høsten 2014. 

Av de 30 000 + så er det mange hovedforsørgere, mange tragiske skjebner. Bedriften jeg arbeidet i la ned sin virksomhet litt før jul 2014 grunnet oljekrisa, manglende kontrakter og vi mistet alle jobben, rett over 200 personer. 

Tallet vil bli enda større når de permitterte og de som har fått lønn under oppsigelse på 3 til 6 mnd kommer i NAV systemet som arbeidsledige. 

Anonymkode: cd419...f67

• Liker 1
Skrevet

Vi merker nedgangen i bedriften jeg jobber i, det er kraftig svikt i omsetningen. Alle deltidsansatte har mistet timer, inkludert meg. Det er ganske vanskelig når man jobber og tjener lite allerede... men i det minste har vi fortsatt en jobb. 

Anonymkode: 9a870...050

Skrevet

Jeg tror vi bare har sett begynnelsen. Vi skal langt ned før det snur.

Anonymkode: 773f6...628

Skrevet

Både jeg og mannen jobbet i oljeindustrien. Vi mistet begge jobben da firmaet var nødt til å gå ned i ansatte. Vi lever på dagpenger og kjemper mot rundt 200 andre på hver eneste jobb vi søker på. Vi forsørger to barn i barnehagealder. Det er veldig tøft å miste så mye inntekt (ca 30 000 i mnd), det går akkurat rundt nå, men ferier og den slags er helt utelukket og hver eneste krone må tunes. Om en av oss ikke får jobb snart så blir det ille. 

Bor i Stavanger.

Anonymkode: 0ad1c...944

Skrevet

Mannen mistet jobben i byggebransjen, og jeg er nyutdannet og merker at det er færre jobber med flere søkere. Ingen svarer på søknader lengre, noe som er frustrerende siden en ikke får noen tilbakemelding overhodet. 

De som tror nedgangtidene er overdrevet må leve i en egoistisk liten boble. Til slutt rammer det alle, og om en ikke merker det direkte har alle en bror/søster/foreldre/osv som mister jobb, må selge hus, må flytte, barn drar ut av omgivelser for å flytte, null nettverk nytt sted, usikker jobb der også... og ringen fortsetter. 

Ringvirkningene har så vidt slått inn, og selv om bunnen må nås, så skjer det drastiske endringer på veien dit. Noen arbeidsplasser vil aldri komme tilbake, mens søkere finnes det nok av. Siste i dag er konkurs av en smykkekjede og 291 mister jobben. Ringvirkninger...

Anonymkode: 95034...740

• Liker 5
Skrevet

Bor i Stavanger, mannen mistet jobben i et stort oljeselskap etter 35 år i bedriften. Hadde jobbet der siden han gikk ut av gymnaset. Han var nok blant de heldige. Var i jobb igjen etter 3 mnd, kjøpte sin egen varebil og kjører nå for et budbil firma. Gikk ned i inntekt og mistet jo en del goder, men trives heldigvis med jobben. Selv jobber jeg ikke i oljen, men hos oss har vi hatt nedskjæringer og omorganiseringer mange ganger de siste 15 årene. Vet jeg har jobb et års tid til, etter det er det ganske usikkert.

• Liker 1
Skrevet

Samboer hadde sine site dag i "oljå" 31des 2014.. Heldigvis var hun en av de første som røyk så fikk seg jobb igjen med en gang på land. Lønnen ble halvert men det er fast lønn. Jeg har en trygg jobb med har mistet min deltidsjobb som dro inn 3-10.000kr ekstra i mnd pga nedskjæringer som påvirket denne bedriften også. Totalt sett er inntekten vår siden begynnelsen av 2015 redusert med 450.000kr.. Vi klarer oss heldigvis..

Anonymkode: 43c30...3c2

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke direkte rammet, men firmaet mitt har hatt flere runder med nedbemanning. Totalt vil jeg tippe over 1000 stk har fått fyken siste halvannet året. Jeg jobber i it-bransjen, og mesteparten av nedbemanningen er grunnet outsourcing til lavkostland som india og ukraina.. 

Ellers kjenner jeg flere i oljebransjen som har fått sparken, og sliter med å få ny jobb. 

Anonymkode: 5323d...8b3

Skrevet

Jeg fikk ikke relevsnt jobb ette rsiv.ing grad.

Anonymkode: 0ed57...a60

Skrevet

Vi får betale for rødgrønn politikk som det synger etter nå ja ...hadde en nå i det minste satt igang en parallell satsing alternativt til oljen og lagt til rette for dette ..og ikke drept alle andre næringer pga oljelønningene så hadde vi hadde en sjanse ..

Det er litt sent å begynne nå ..det vil ta minst 10-15år får vi få omstilt oss og har noen flere bein å stå på.
Det ble advart mot de veivalgene som ble tatt spesielt i 2007\2008 under finanskrisen fra flere hold.
Meget uheldig at de i den tiden risikomaksimerte oljeinvesteringer og gikk den veien likevel.

Flyktning belastningen itillegg er jo drepende, så den hadde vi uflaks med også.  

Anonymkode: 1b1bd...52d

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, 0991 skrev:

Er ferdig med studiene i år, og det er så langt ingen som har fått jobb. Da jeg var halvveis i studiet fikk folk jobb lenge før de var ferdig.

Hva studerte du? Jeg er ferdig med studiene om et drøyt år, og ser litt mørkt på det nå.. 

Anonymkode: 9f87d...b47

Skrevet

Er arbeidsledig i Stavanger. Mannen har heldigvis en sikker jobb. jeg har en deltidsjobb, men tjener ikke nok på den.

Bør få ny jobb i løpet av ca 15 mnd, ellers blir det vanskelig å beholde leiligheten.

Anonymkode: 512c3...6b1

Skrevet

Mistet jobben jeg hadde hatt i 11 år, måtte selge leiligheten og downsize. Ikke at det bare er negativt, er veldig glad for min nye leilighet, og at jeg klarer meg greit økonomisk.

Anonymkode: cd419...f67

Skrevet

Heromkring har arbeidsledigheten knapt steget, men over 40 000 østeuropeiske arbeidere i fylket har vistnok vendt nesen retning hjemlandet det siste året, så det har gått tapt noen jobber.. (for de som snakker evinnelig negativt om invandring så hadde ikke AS Norge gått rundt uten de flere hundretusener som gjør manuelljobbene vi innfødte heller naver enn å ta i)

Men alt i alt er tapet av oljejobber positivt for Norge - eksportbransjen går så det griner etter, og ingen som vil jobbe trenger gå uten jobb (om de altså bare er villige til å ta i et tak).

Anonymkode: 0d909...942

• Liker 1
Skrevet

har fått to nye kollegaer fra oljebransjen. To meget flinke personer som er en fryd å jobbe med. 

Anonymkode: 2f7ff...4ec

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heromkring har arbeidsledigheten knapt steget, men over 40 000 østeuropeiske arbeidere i fylket har vistnok vendt nesen retning hjemlandet det siste året, så det har gått tapt noen jobber.. (for de som snakker evinnelig negativt om invandring så hadde ikke AS Norge gått rundt uten de flere hundretusener som gjør manuelljobbene vi innfødte heller naver enn å ta i)

Men alt i alt er tapet av oljejobber positivt for Norge - eksportbransjen går så det griner etter, og ingen som vil jobbe trenger gå uten jobb (om de altså bare er villige til å ta i et tak).

Vi må importere fra underleverandører alt som har med teknologi å gjøre - det svir når man har en dollar på snart 9 ...fordi vi har ingenting selv. Men ja fisk og sånt går greit ..men det er det eneste. Du må se ting fra et mye bredere perspektiv enn du gjør. 

Som sagt, vi har kun oljeindustri ..intet annet av betydning. 

Anonymkode: 1b1bd...52d

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At den norske kronen er svekket skyldes vel mer at oljeprisen er lav enn at så mange tusen arbeidsplasser har blitt borte.

Resten av det uthevede avsnittet vil jeg mene du ikke har belegg for. Folk søker og søker, og svært mange av de som søker har søkt forgjeves så langt.

Det står ikke nødvendigvis på viljen vil jeg mene.

Selv brukte jeg litt over 2 måneder på å få en ny jobb på plass, og jeg valgte å selge og flytte.

• Liker 3
Skrevet

Her har mannen mistet jobben og får nå arbeidsledighetstrygd fra NAV. Jeg er gravid og går ut i permisjon i mai og får da 80% "lønn". Er så glad vi ikke har levd over evne tidligere og derfor merker vi ikke noe til vår tapte inntekt i hverdagen vår:) blir mindre sparing enn tidligere, men med bare et lite huslån og nedbetale biler så føler jeg vi er heldige i forhold til mange rundt oss. Bufferkontoen står urørt og nå legger vi bare av litt penger til uforutsette ting (bilreparasjon og nye dekk, kanskje nytt kjøleskap eller noe) og ferietur til sommeren.

syns synd på de jeg kjenner som har hatt et høyt forbruk og har stort boliglån og billån, som nå gjør at de må kutte i alle ender. Kjenner også noen det de må selge hus og finne rimeligere leiligheter. Er ikke akkurat den beste tiden å selge på nå i dette området, og de risikerer å tape mye på boligen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...