Gjest Tapet Skrevet 18. februar 2016 #1 Skrevet 18. februar 2016 (endret) Kjære venn. Bekjent. Partner til kompis. Kjære venn som synes det er helt greit å bli invitert til en tilstelning av typen med skriftlig invitasjon uten å svare på noen helst måte. Kjære deg som aldri klarer å komme presis, selv om vertskapet serverer middag. Denne går også ut til deg som synes det er greit å drikke på vennenes regning, uke inn og uke ut, og gjerne skryte av hvor mye du blir påspandert i etterkat. Du som sjokkerende nok aldri har penger til taxi, barregningen eller når vi er ute og spiser. Du som ikke synes det er noe problem å dra på hyttetur med full oppdekning en helg uten å tilby å bistå med en krone, men kommer med kvitteringer på utlegg på 50-60 kroner selv. Du som alltid skal gjøre et poeng av at du ikke liker de andre vennene mine. Du som alltid er frekk mot serveringspersonalet når vi er ute og spiser sammen. Vi har spist sammen for siste gang. Folk som er kjipe mot servicepersonell er alltid, uten unntak, dritkjipe folk. Du som sier at du skal komme på en sosial tilstelning og avlyser i siste liten, hver eneste gang. Du som aldri klarer å gi et ordentlig svar på om vi skal finne på noe eller ikke, men sier gjerne at du "kanskje" kommer helt frem til en time før man skal gjøre noe, selv om det er åpenbart at du for lengst har bestemt deg for å ikke komme. Jeg kommer aldri til å invitere deg igjen Kjære deg som synes det er greit å komme flere timer for sent til en avtale, uten noen annen grunn enn å si "jeg blir litt sen" for å deretter ikke gjøre noen som helst innsats for å komme i tide. Jeg kommer ikke til å avtale noe med deg igjen. Du som krydrer enhver sosial sammenkomst med å rakke ned på folk rundt deg, fremhever din egen fortreffelighet og slenger dritt om alle rundt deg. Nå er det slutt. Til dere begynner å oppføre dere som pålitelige, voksne og brukelige mennesker, er dere sosialt cut off. Alle har noen venner som er sånn. Har du lurt på hvorfor folk oppfører seg som kjipe jævler? Jo, det er fordi vi gir dem lov. Vi lar dem komme to timer for sent til middag, stille opp dritings i bursdagen din klokken åtte og alltid la seg påspandere uten å spandere tilbake selv. Det finnes ikke tilstrekkelig sosiale sanksjoner. Vi har alle venner som klarer å både være vennene våre og solide, fine mennesker. Så hvorfor kaste bort tiden på de andre? Det er slutt fra i dag. Hvem er med? Og hvem andre er det som også fortjener å komme på svartelisten? Endret 18. februar 2016 av Tapet
Gjest Bossa Nova Skrevet 18. februar 2016 #2 Skrevet 18. februar 2016 Jeg er med. Men er ikke enig i det første "Dere vet hvem dere er". De har som regel ikke selvinnsikt.
Gjest Tapet Skrevet 18. februar 2016 #3 Skrevet 18. februar 2016 56 minutter siden, Bossa Nova skrev: Jeg er med. Men er ikke enig i det første "Dere vet hvem dere er". De har som regel ikke selvinnsikt. Haha, der var det visst litt rester av gammel naivitet igjen :D Jeg fjerner det.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #5 Skrevet 18. februar 2016 1 time siden, Tapet skrev: Du som alltid skal gjøre et poeng av at du ikke liker de andre vennene mine. Etter å ha lest innlegget ditt, så tror jeg at jeg ville mislikt vennene dine også Anonymkode: c804f...f3a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #6 Skrevet 18. februar 2016 Fint innlegg, TS Jeg har fått mange lignende tilbakemeldinger på oppførselen min de siste par årene, og det er fullstendig rett det du skriver. Heldigvis har jeg hatt et par som har korrigert oppførselen min, da jeg har en tendens til å oppføre meg lite hensynsfullt. Er aldri frekk mot servicepersonell, men de andre tingene som respektløshet rundt avtaler og besøk, tilfeldig respons på tlf, at jeg er rotete og folk må rydde etter meg og jeg får og får, og gir ikke tilbake .. det er usjarmerende. Det betyr noe å invitere andre på middag, sørge for at de føler seg satt pris på og at man verdsetter dem for den de er. Anonymkode: b7c52...521
Gjest Tapet Skrevet 18. februar 2016 #7 Skrevet 18. februar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha lest innlegget ditt, så tror jeg at jeg ville mislikt vennene dine også Anonymkode: c804f...f3a Oppførselen til ganske mange av dem som listes opp her havner først og fremst i bekjent og utvidet vennekrets-begrepet, men du har kanskje et poeng Uansett synes jeg "vennene dine er teite, kjæresten din er teit, familien din er teit" er sånne ting som folk godt kan spare seg for.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #8 Skrevet 18. februar 2016 TS høres høres ut som en person man må gå den smale moralske sporet for å bli akseptert. Ingen avvik aksepteres, ingen snikk-snakk! Har TS sett seg selv i speilet før hun kaster den første steinen? Anonymkode: 8150a...d4a
Gjest Egiett Skrevet 18. februar 2016 #9 Skrevet 18. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS høres høres ut som en person man må gå den smale moralske sporet for å bli akseptert. Ingen avvik aksepteres, ingen snikk-snakk! Har TS sett seg selv i speilet før hun kaster den første steinen? Anonymkode: 8150a...d4a Og du høres ut som du føler deg litt truffet.. TS: Jeg er helt enig med deg! Det er noe med at de menneskene man velger å bruke tid og krefter på, gjerne skal gi noe igjen for at det skal være verdt å ivareta vennskapet
Gjest Tapet Skrevet 18. februar 2016 #10 Skrevet 18. februar 2016 Selvfølgelig er det ikke behagelig å bli gjort oppmerksom på at enkelte personer kan ha negative reaksjoner på egoistisk oppførsel. Det er ikke en grunn til å la være å gjøre folk oppmerksomme på det.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #11 Skrevet 19. februar 2016 Dersom jeg skal klare å forandre meg, må du også være ærlig. Ikke avslå penger fra meg når jeg tilbyr meg å dele regning med dere. Ellers er jeg enig i det med å ikke møte opp/komme for sent hele tiden. Anonymkode: 18520...d4c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #12 Skrevet 20. februar 2016 Den 18. februar 2016 at 10.55, Tapet skrev: Kjære venn. Bekjent. Partner til kompis. Kjære venn som synes det er helt greit å bli invitert til en tilstelning av typen med skriftlig invitasjon uten å svare på noen helst måte. Kjære deg som aldri klarer å komme presis, selv om vertskapet serverer middag. Denne går også ut til deg som synes det er greit å drikke på vennenes regning, uke inn og uke ut, og gjerne skryte av hvor mye du blir påspandert i etterkat. Du som sjokkerende nok aldri har penger til taxi, barregningen eller når vi er ute og spiser. Du som ikke synes det er noe problem å dra på hyttetur med full oppdekning en helg uten å tilby å bistå med en krone, men kommer med kvitteringer på utlegg på 50-60 kroner selv. Du som alltid skal gjøre et poeng av at du ikke liker de andre vennene mine. Du som alltid er frekk mot serveringspersonalet når vi er ute og spiser sammen. Vi har spist sammen for siste gang. Folk som er kjipe mot servicepersonell er alltid, uten unntak, dritkjipe folk. Du som sier at du skal komme på en sosial tilstelning og avlyser i siste liten, hver eneste gang. Du som aldri klarer å gi et ordentlig svar på om vi skal finne på noe eller ikke, men sier gjerne at du "kanskje" kommer helt frem til en time før man skal gjøre noe, selv om det er åpenbart at du for lengst har bestemt deg for å ikke komme. Jeg kommer aldri til å invitere deg igjen Kjære deg som synes det er greit å komme flere timer for sent til en avtale, uten noen annen grunn enn å si "jeg blir litt sen" for å deretter ikke gjøre noen som helst innsats for å komme i tide. Jeg kommer ikke til å avtale noe med deg igjen. Du som krydrer enhver sosial sammenkomst med å rakke ned på folk rundt deg, fremhever din egen fortreffelighet og slenger dritt om alle rundt deg. Nå er det slutt. Til dere begynner å oppføre dere som pålitelige, voksne og brukelige mennesker, er dere sosialt cut off. Alle har noen venner som er sånn. Har du lurt på hvorfor folk oppfører seg som kjipe jævler? Jo, det er fordi vi gir dem lov. Vi lar dem komme to timer for sent til middag, stille opp dritings i bursdagen din klokken åtte og alltid la seg påspandere uten å spandere tilbake selv. Det finnes ikke tilstrekkelig sosiale sanksjoner. Vi har alle venner som klarer å både være vennene våre og solide, fine mennesker. Så hvorfor kaste bort tiden på de andre? Det er slutt fra i dag. Hvem er med? Og hvem andre er det som også fortjener å komme på svartelisten? Jeg er enig med deg. Men allikevel så tenker jeg at man kan ta en prat med de det gjelder, før man slutter helt. Kommunikasjon, kommunikasjon. En annen tanke så slo meg er: hvilken venn er du? Alle har noen venner som er sånn.....javel, men alle har forskjellige grenser, su trår kanskje over noen selv. Anonymkode: 14358...c4b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2016 #13 Skrevet 21. februar 2016 Jeg har ingen slike venner. Er det spesielt? Anonymkode: 13dfd...a7d
Minya Skrevet 21. februar 2016 #14 Skrevet 21. februar 2016 Har du bare pene venner, så er det du som er den stygge venninna. Jeg har for øvrig ei venninne som er "født for seint". Hun er uten unntak alltid forsinket til avtaler, så jeg har løst det ved å avtale tidspunkt en time- halvannen før jeg egentlig vil vi skal møtes, slik at hun som regel er fem minutter for tidlig i stedet.
Gjest Tapet Skrevet 21. februar 2016 #15 Skrevet 21. februar 2016 1 time siden, Minya skrev: Har du bare pene venner, så er det du som er den stygge venninna. Jeg har for øvrig ei venninne som er "født for seint". Hun er uten unntak alltid forsinket til avtaler, så jeg har løst det ved å avtale tidspunkt en time- halvannen før jeg egentlig vil vi skal møtes, slik at hun som regel er fem minutter for tidlig i stedet. Ja,det kan funke om dere skal bare treffes dere to. Enkelte av vennene med mest sirup i ræva har jeg begynt å invitere en halvtime for tidlig til middag av samme grunn... om de er litt for tidlig er jo det bare koselig. Men for eksempel om man skal på en konsert, kino eller annen forestilling og den andre vet tidspunktet det begynner, er man like langt.... Men veldig fint at du har funnet en løsning som fungerer for dere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå