Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å føre opp hele huslånet for fradrag på skatten i mannen sin selvangivelse selv om lånet står på begge? Har veldig lav inntekt fordi jeg er student. 
Det må kanskje fordeles 50/50?
Hva med fradrag for barn?

Anonymkode: 33af8...19a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan velge hvordan gjelden skal fordeles. Hvis du ikke har inntekt nok til å få fordelen av skattefradrag for gjelden, så er det naturlig å sette lånet i sin helhet på han. Dette bestemmer dere helt selv. NB! Jeg er gift, så vi har kunnet gjøre det sånn vi vil med fordelingen.

Når det gjelder fradrag på barn, er jeg usikker på om man kan fordele det. I mitt/vårt tilfelle står halvparten på hver automatisk, og vi har aldri gjort noe for å endre det. Det beste er kanskje å ringe skatteetaten og spørre dem direkte, så du får svar fra noen som helt sikkert KAN dette.

Endret av Million
Skrevet

Hvis dere ikke er gift skal gjeldsrentene fordeles etter hvordan lånet er fordelt i deres avtale med banken. Dere har i utgangspunktet ikke anledning til å velge dette selv.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Lan-formue-og-aksjer/Fradrag-for-gjeldsrenter-rentefradrag/

For foreldrefrdrag kan dere dele dette som dere vil dersom dere er samboere eller gift med felles barn.

Anonymkode: 25a61...93d

Skrevet

Vi er gift og har et felles barn. 

TS 

Anonymkode: 33af8...19a

Skrevet

Har du veldig lav inntekt, skatter du vel veldig lite også. Pass bare på at det lønner seg for dere at dette fratrekket står på deg.

Jeg hadde veldig lav inntekt, og når vi første alle rentene over på mannen, tjente vi 3000 kr.
Nettopp fordi jeg nesten ikke hadde skattet. Jeg kan jo ikke få tilbake på skatten når jeg ikke har skattet. Så dette kommer an på hvor mye du har jobbet og skattet.

Anonymkode: 09a0c...d6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...