loviseeee Skrevet 18. februar 2016 #1 Skrevet 18. februar 2016 Hei, Jeg har nylig fått valp (kun noen dager siden), men det føles ikke rett. Jeg er et dyremenneske og har hatt lyst på hund i mange år. Jeg har ventet med å kjøpe da jeg tidligere verken har hatt tid eller økonomi til det. Jeg har ikke hatt hund tidligere, men har vært klar over at det er mye arbeid. Jeg trives veldig godt med alt arbeidet det medfører, så det er ikke det som er problemet. Det føles bare feil.. Vil denne følelsen gå over? Er det vanlig å få litt panikk når man akkurat har kjøpt valp? Skal også nevnes at det ikke er lenge siden jeg ble singel og er redd for at folk tenker det er kun derfor jeg kjøpte. Jeg sliter med selvfølelsen og tenker derfor mye at andre dømmer meg. Jeg har også lite venner i denne byen, og ble tilbudt å flytte sammen med en bekjent nå nylig. Nå bor jeg nært familie hvor jeg vil få hjelp til valpen om det trengs, men det er vanskeligere å skaffe nettverk når jeg bor utenfor byen. Jeg føler jeg har behov for å flytte sammen med venninnen min og ta del av hennes nettverk. Jeg får lite privatliv her jeg bor nå, da jeg leier hos nær familie. Er jeg egoistisk? Jeg vil virkelig det beste for valpen, men vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Beholde valpen å bli boende- eller omplassere å flytte til byen? Jeg vil ikke ha kommentarer på at dette var lite gjennomtenkt for det var det absolutt ikke, jeg er veldig opptatt av dyrevelferd og vil bare det beste. Jeg bare føler jeg burde følt det annerledes nå om det å ha valp virkelig var rett for meg akkurat nå.. Hva tror dere? Vil følelsen om panikk gå over? Er bare så redd for at jeg blir sett på som svak siden jeg kjøpte hund når jeg ble singel. Andre i samme situasjon? Hilsen j26
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #2 Skrevet 18. februar 2016 Hvorfor skal folk dømme deg? Jeg hadde katt da jeg var singel, det er da godt å ha et levende vesen i hus. Et som ikke tviholder på fjernkontrollen når det er fotball-vm, legger skittentøy på soveromsgulvet eller *grøss* henger dorullen feil vei. Hadde jeg blitt singel igjen, er det godt mulig jeg hadde fått meg ny katt. Anonymkode: d764c...456
PhilosopherSe7en Skrevet 18. februar 2016 #3 Skrevet 18. februar 2016 Tror du skal slutte å bekymre deg så mye for hva andre skulle tenke og heller fokusere på hva du faktisk ønsker selv. Ønsker du beholde hunden så gjør du det. Er du ikke klar for å ha hund enda så selger du den videre og flytter til byen. Ingen her som kan si om den dårlige følelsen din vil gå over eller ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #4 Skrevet 22. februar 2016 jeg hadde det slik etter en uke med valp, det gikk over etter en stund! hadde hatt lyst på hund såå lenge, og når den først satt der i stua mi fikk jeg litt panikk! hva nå liksom? kommer jeg til å greie det? osv osv men det gikk over, og jeg angrer ikke et sek på valget mitt Anonymkode: ceb4a...5f5
Skywise Skrevet 22. februar 2016 #5 Skrevet 22. februar 2016 Får alltid litt panikk når jeg har fått valpen i bilen og sitter der med den. Da har man gjerne ventet og planlagt lenge, og når man sitter der så slår det en at nå er det ikke bare i tankene dine lenger. Nå må man sette alt ut i det virkelige liv. Så er det alt jeg har lært og feilet med andre hunder, som jeg ikke skal gjøre igjen, - men jeg vet likevel at det kommer nye utfordringer og nye bommerter med denne. Så tenker jeg på hvor lett det er med voksne, fornuftige hunder som jeg kjenner godt og som ikke trenger å læres opp og oppdras i 2-3 år framover. Er alltid redd for at jeg har bæsjet på leggen når jeg henter en ny hund. Så ja, helt normalt å ha panikk. Folk flest tror neppe noen kjøper hund bare fordi de er single, dessuten hva bryr det deg hva andre synes egentlig? De lever ikke ditt liv, så de kan dra dit pepper'n gror. Men, du burde antagelig tenke over hva som er viktigst for deg. Å skaffe et bedre og nytt nettverk, eller å ha hund? De to er ofte ikke så forenlige med mindre du søker venner på hundeklubben.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #6 Skrevet 22. februar 2016 Jeg fikk også panikk! Men det blir bedre. De første ukene er skikkelig hektiske og man skal bli kjent med hverandre. Kunne aldri tenke meg et liv uten lille pelsdotten idag, men akkurat den første valpetiden ser jeg ikke tilbake på med glede - selv om han var fryktelig søt! Så, dersom dette er gjennomtenkt så ville jeg holdt ut litt til. Kan du ikke flytte nærmere byen selv om du har hund? Jeg kjente heller ikke så mange her jeg bor, men gjennom hunden har jeg blitt kjent med flere. Bli med på valpekurs og treninger feks Jeg er ikke interessert i å trene mot konkurranser eller noe, men har fått gode turkompiser Anonymkode: a86e9...d69
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #7 Skrevet 25. februar 2016 Oi... dette var rart å lese. Når jeg hentet valpen min for snart 10 år siden, husker jeg at jeg følte meg skikkelig uvel og magefølelsen sa at dette var helt feil. Fikk skikelig dårlig samvittighet. En slags "fødselsdepresjon". Men det tok ikke lang tid før det gikk over☺ trodde det bare var meg... Anonymkode: 02589...ff7
spludre Skrevet 25. februar 2016 #8 Skrevet 25. februar 2016 Det kan være du har følelsen av at "dette er feil" blant annet fordi det er mange vanskelige ting i livet ditt ellers nå (hvor skal jeg bo, jeg er ensom, jeg ble nettopp singel...), og det har kanskje ingen ting med valpen å gjøre. Husk at valpen kan sannsynligvis bo med deg nesten hvor som helst (kommer litt an på hva slags hund det er), og dessuten er hund en fin måte å komme i kontakt med andre på. Jeg hadde en valp som jeg elsket, men likevel endte jeg med å gi den fra meg etter ett år, fordi jeg måtte flytte og livet tok en vending som gjorde at jeg ikke fikk gitt han det han trengte. Jeg har fått mye positive tilbakemeldinger på det valget, for til syvende og sist tenkte jeg på hundens beste da jeg ga han fra meg - jeg tenkte ikke på mine behov for å ha hunden hos meg. Jeg tror nok du tenker på hundens beste uansett utfall, så ikke la noen som helst samvittighet gnage deg over akkurat det valget. Ellers må du bare sette deg ned og analysere følelsene dine - hva er dumt for tiden, og hva er bra? Hvor mye har det med hunden å gjøre, og hvor mye av det kan fikses? Og ellers; herregud, hva "alle andre" måtte tro og mene er likegyldig. Så lenge du er grei med bikkja må du jo få lov til å leve ditt eget liv akkurat som du ønsker det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå