gangnedsol i elg Skrevet 18. februar 2016 #1 Skrevet 18. februar 2016 (endret) Jeg har fått en ekstra katt i fanget, siden naboen ikke ville ha den lenger (eller ikke kunne). Førsteprioritet er jo sterilisering. Og kanskje vaksinering, eller? I og med at jeg ikke kan ha flere katter (har tre), prøver jeg å gjøre det så billig som mulig. (syns det er like greit å finne et annet hjem til den selv i stedet for å gå via dyrebeskyttelsen, så kan jeg være fostermor inntil jeg finner et annet hjem til den). Kan jeg hoppe over vaksineringen uten konsekvenser? Og kun sterilisere? (katten er ca 7 mnd.) Endret 18. februar 2016 av oh bogger
Finngirl Skrevet 18. februar 2016 #2 Skrevet 18. februar 2016 Den første vaksinen er jo veldig viktig.. Kan lett bli dyrere om det skulle skje noe uten vaksine 1
Tvist Skrevet 18. februar 2016 #3 Skrevet 18. februar 2016 Du kan jo holde den innendørs, da trenger du ikke vaksinere. Men ville ID merket samtidig som du kastrerer henne. 2
Sapientia Skrevet 18. februar 2016 #4 Skrevet 18. februar 2016 Selv innekatter trenger en vaksine. Eller bør med fordel få en i alle fall. Vaksiner hindrer at symptomer fra enkelte smitter og bli veldig utpregede, i noen tilfeller dødlige. Jeg forstår du synes det er greit å holde kostnadene nede siden dette er en katt som ble dumpet hos deg, men jeg ville absolutt ha vaksinert. Ta heller noen kroner for en chippet, kastrert (hunkatter blir i realiteten kastrert de også, ikke sterilisert) og vaksinert katt dersom du skal finne et nytt hjem til henne. 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #5 Skrevet 18. februar 2016 10 timer siden, Sapientia skrev: Selv innekatter trenger en vaksine. Eller bør med fordel få en i alle fall. Vaksiner hindrer at symptomer fra enkelte smitter og bli veldig utpregede, i noen tilfeller dødlige. Jeg forstår du synes det er greit å holde kostnadene nede siden dette er en katt som ble dumpet hos deg, men jeg ville absolutt ha vaksinert. Ta heller noen kroner for en chippet, kastrert (hunkatter blir i realiteten kastrert de også, ikke sterilisert) og vaksinert katt dersom du skal finne et nytt hjem til henne. Det kommer jo an på om ts faktisk skal kastrere henne eller sterilisere henne. Hos vår dyrlege har man valget mellom begge deler. Anonymkode: 99cb1...361
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #6 Skrevet 18. februar 2016 Sterilisering gir høyere risiko for livmorskreft senere, så det beste er å kastrere. Ser ikke noen grunn til å ikke kastrere Anonymkode: ff695...85e 3
Tvist Skrevet 18. februar 2016 #7 Skrevet 18. februar 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo an på om ts faktisk skal kastrere henne eller sterilisere henne. Hos vår dyrlege har man valget mellom begge deler. Anonymkode: 99cb1...361 Sikker på det? Eller bare sier de sterilisering, selv om de mener kastrering, slik at kundene skal forstå det? Slik gjør de det her. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #8 Skrevet 18. februar 2016 Et øyeblikk siden, Tvist skrev: Sikker på det? Eller bare sier de sterilisering, selv om de mener kastrering, slik at kundene skal forstå det? Slik gjør de det her. Jeg er helt sikker på det ja Det står "kastrering hannkatt *pris*", "kastrering hunnkatt *pris*" og "sterilisering hunnkatt *pris*" i prislisten deres. Anonymkode: 99cb1...361
Sapientia Skrevet 18. februar 2016 #9 Skrevet 18. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo an på om ts faktisk skal kastrere henne eller sterilisere henne. Hos vår dyrlege har man valget mellom begge deler. Anonymkode: 99cb1...361 Jeg har aldri vært ute for en som steriliserer en hunnkatt. Da har man jo fortsatt løpetider (som de faktisk kan bli syke av når de ikke pares over tid). Det høres jo helt unødvendig og dumt ut. Men som sagt jeg har aldri hørt om noen som har sterilisert en katt, hverken hunn eller hann. Hannhunder vet jeg derimot et par som har sterilisert da de ikke ønsker å fjerne testosteronet , bare hindre en fertil paring. Men selv ikke på hund er dette noe som hverken er standard prosedyre, direkte anbefales eller er normalt. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #10 Skrevet 18. februar 2016 1 minutt siden, Sapientia skrev: Jeg har aldri vært ute for en som steriliserer en hunnkatt. Da har man jo fortsatt løpetider (som de faktisk kan bli syke av når de ikke pares over tid). Det høres jo helt unødvendig og dumt ut. Men som sagt jeg har aldri hørt om noen som har sterilisert en katt, hverken hunn eller hann. Hannhunder vet jeg derimot et par som har sterilisert da de ikke ønsker å fjerne testosteronet , bare hindre en fertil paring. Men selv ikke på hund er dette noe som hverken er standard prosedyre, direkte anbefales eller er normalt. Jeg har vel ikke akkurat skrevet at det er så veldig vanlig...? Men vi vet jo faktisk ikke om ts faktisk mener sterilisering eller kastrering da, for det finnes som sagt dyreklinikker som også steriliserer... Anonymkode: 99cb1...361
Gjest StripeyPanda Skrevet 19. februar 2016 #11 Skrevet 19. februar 2016 Kastrering, chip og vaksine inngår ofte i en pakke hos mange veterinærer og er billigere enn å vaksinere utenom. Kjør full pakke, da vaksinen er mot kattepest, som er en sykdom som spres mellom ukastrerte katter (de som oftest slåss, kastrere kan også selvsagt få dette men de er ikke så gira på å slåss). Med vaksine har katten et mye bedre utgangspunkt for overlevelse enn uvaksinert hvis den får det. Men helt klart kastrere først om du _må_ velge!
gangnedsol i elg Skrevet 20. februar 2016 Forfatter #12 Skrevet 20. februar 2016 trodde kastrering av hunnkatt var det samme som en sterilisering. Jeg har alltid sagt "sterilisering" om hunkatter, men nå ser jeg på prislister at det står "kastrering" om begge kjønn. Regner med at operasjonen er som ved sterilisering da. (er ikke helt sikker på hva de gjør, kutter egglederne, fjerner livmor?) Har avtalt kastrering om en mnd. Det blir vel full pakke ja. Tusen takk for innspill:-) 2
Gjest Hapi Skrevet 26. februar 2016 #13 Skrevet 26. februar 2016 Du trenger ikke vaksinere noen katter, det er bare tull. Jeg har fire katter nå, som jeg har hatt i 6 år uten å vaksinere, før det har jeg hatt tre katter som jeg ikke vaksinerte, og alle har vært 100% friske. Dette er bare en måte for veterinærene å tjene masse penger på! I min erfaring er det kattunger som ikke har skikkelig stell og mat i store populasjoner på gårder der de ikke steriliserer som blir syke av f.ex. kattepest, og svake individer kan vel også bli syke, men dette er ikke noe stort problem. Det er bare i det siste at man har begynt med all denne vaksineringen. Før (70-80-tallet) var det ikke nødvendig, og man hørte jo aldri at katten til noen ble syk og døde av en eller annen sykdom? Det hørte ALDRI jeg iallefall, og jeg kjente mange med katter, og vi hadde også katt. Gå hit og les om dyrevaksiner: https://www.facebook.com/groups/50163890984/?fref=ts Se disse to videoene om vaksiner, det er en veterinær som snakker:
Tvist Skrevet 27. februar 2016 #14 Skrevet 27. februar 2016 9 timer siden, Isabel70 skrev: Du trenger ikke vaksinere noen katter, det er bare tull. Jeg har fire katter nå, som jeg har hatt i 6 år uten å vaksinere, før det har jeg hatt tre katter som jeg ikke vaksinerte, og alle har vært 100% friske. Dette er bare en måte for veterinærene å tjene masse penger på! I min erfaring er det kattunger som ikke har skikkelig stell og mat i store populasjoner på gårder der de ikke steriliserer som blir syke av f.ex. kattepest, og svake individer kan vel også bli syke, men dette er ikke noe stort problem. Det er bare i det siste at man har begynt med all denne vaksineringen. Før (70-80-tallet) var det ikke nødvendig, og man hørte jo aldri at katten til noen ble syk og døde av en eller annen sykdom? Det hørte ALDRI jeg iallefall, og jeg kjente mange med katter, og vi hadde også katt. Gå hit og les om dyrevaksiner: https://www.facebook.com/groups/50163890984/?fref=ts Se disse to videoene om vaksiner, det er en veterinær som snakker: Tidligere kjente man ikke til det på samme måter, da kattene ikke ble tatt til dyrlegen. Katter ble syke og døde, uten at man undersøkte hvorfor. Det er jo som med mennesker. Om de fleste kattene er vaksinerte, er det mindre sannsynlig at de uvaksinerte kattene blir syke, da de ikke kan bli smittet av noen. Jeg har en katt jeg ikke kan vaksinere, hun blir veldig syk. Og derfor håper jeg at mine naboer vaksinerer sine katter, og at den hjemløse katten hun er venn med ikke er syk. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #15 Skrevet 27. februar 2016 10 timer siden, Isabel70 skrev: Du trenger ikke vaksinere noen katter, det er bare tull. Jeg har fire katter nå, som jeg har hatt i 6 år uten å vaksinere, før det har jeg hatt tre katter som jeg ikke vaksinerte, og alle har vært 100% friske. Dette er bare en måte for veterinærene å tjene masse penger på! I min erfaring er det kattunger som ikke har skikkelig stell og mat i store populasjoner på gårder der de ikke steriliserer som blir syke av f.ex. kattepest, og svake individer kan vel også bli syke, men dette er ikke noe stort problem. Det er bare i det siste at man har begynt med all denne vaksineringen. Før (70-80-tallet) var det ikke nødvendig, og man hørte jo aldri at katten til noen ble syk og døde av en eller annen sykdom? Det hørte ALDRI jeg iallefall, og jeg kjente mange med katter, og vi hadde også katt. Gå hit og les om dyrevaksiner: https://www.facebook.com/groups/50163890984/?fref=ts Se disse to videoene om vaksiner, det er en veterinær som snakker: Idioti. Selvfølgelig er det helt riktig av TS å vaksinere katten! Slutt med paranoia -weed-opplegget og still opp som ansvarlig katteeier!. Ikke sansen for de som prøver føre TS ut på ville veier ved oppfordre til å ikke vaksinere. Anonymkode: 60411...248 2
Gjest Kaida Skrevet 27. februar 2016 #16 Skrevet 27. februar 2016 17 timer siden, Isabel70 skrev: Du trenger ikke vaksinere noen katter, det er bare tull. Jeg har fire katter nå, som jeg har hatt i 6 år uten å vaksinere, før det har jeg hatt tre katter som jeg ikke vaksinerte, og alle har vært 100% friske. Dette er bare en måte for veterinærene å tjene masse penger på! I min erfaring er det kattunger som ikke har skikkelig stell og mat i store populasjoner på gårder der de ikke steriliserer som blir syke av f.ex. kattepest, og svake individer kan vel også bli syke, men dette er ikke noe stort problem. Det er bare i det siste at man har begynt med all denne vaksineringen. Før (70-80-tallet) var det ikke nødvendig, og man hørte jo aldri at katten til noen ble syk og døde av en eller annen sykdom? Det hørte ALDRI jeg iallefall, og jeg kjente mange med katter, og vi hadde også katt. Gå hit og les om dyrevaksiner: https://www.facebook.com/groups/50163890984/?fref=ts Se disse to videoene om vaksiner, det er en veterinær som snakker: På 70 og 80-tallet var det vel litt uvanlig å kastrere kattene også, så jeg synes det er et dårlig argument at man ikke bør vaksinere nå bare fordi det ikke var så vanlig før. At kattene dine ikke har blitt syke kan være fordi du bor i et område hvor andre er flinke til å vaksinere, eller fordi det er lite "hjemløse" katter der. Eller en kombinasjon av begge deler, eller bare flaks. Har hørt det før at noen tror dyrleger gjør unødige undersøkelser bare for å tjene penger, men aldri i forbindelse med vaksinasjon. Vaksinene koster kanskje 300-500 kroner. Men gjett hva, damen i videoen din og hennes støttespillere er også ute etter å tjene penger på det de driver med. Forskjellen er imidlertid at hun ikke har noen dokumentasjon på at det hun driver med faktisk virker. Jeg betaler nok heller en god del kroner til en norsk veterinær, enn ett eneste øre til alternativ medisin.
Gjest Hapi Skrevet 27. februar 2016 #17 Skrevet 27. februar 2016 2 timer siden, Kaida skrev: På 70 og 80-tallet var det vel litt uvanlig å kastrere kattene også, så jeg synes det er et dårlig argument at man ikke bør vaksinere nå bare fordi det ikke var så vanlig før. At kattene dine ikke har blitt syke kan være fordi du bor i et område hvor andre er flinke til å vaksinere, eller fordi det er lite "hjemløse" katter der. Eller en kombinasjon av begge deler, eller bare flaks. Har hørt det før at noen tror dyrleger gjør unødige undersøkelser bare for å tjene penger, men aldri i forbindelse med vaksinasjon. Vaksinene koster kanskje 300-500 kroner. Men gjett hva, damen i videoen din og hennes støttespillere er også ute etter å tjene penger på det de driver med. Forskjellen er imidlertid at hun ikke har noen dokumentasjon på at det hun driver med faktisk virker. Jeg betaler nok heller en god del kroner til en norsk veterinær, enn ett eneste øre til alternativ medisin. Her er det mye bønder som bor, som neppe tar kattene sine til veterinær for å vaksinere, og det var det der jeg vokste opp også. Da hadde ingen hørt om kattevaksinasjon engang, og min bestevenninne hadde mange katter i mange år i et område ved sjøen/sentrum der det krydde av villkatter, og ingen av hennes katter ble syke noengang. Dette dikter jeg ikke opp.
Mis(s)Understood Skrevet 27. februar 2016 #18 Skrevet 27. februar 2016 4 minutter siden, Isabel70 skrev: Her er det mye bønder som bor, som neppe tar kattene sine til veterinær for å vaksinere, og det var det der jeg vokste opp også. Da hadde ingen hørt om kattevaksinasjon engang, og min bestevenninne hadde mange katter i mange år i et område ved sjøen/sentrum der det krydde av villkatter, og ingen av hennes katter ble syke noengang. Dette dikter jeg ikke opp. Da har du kun hatt nærmest griseflaks ! Hvert år bryter det ut kattepest et eller flere steder i landet, og du har ikke lyst til å se en av dine katter dø av kattepest foran øyene dine mens du ikke kan gjøre en dritt, fordi du ikke vasinerte men trodde på en amerikansk video istedet for å tro på din lokale vetrinær
Tvist Skrevet 27. februar 2016 #19 Skrevet 27. februar 2016 31 minutter siden, Isabel70 skrev: Her er det mye bønder som bor, som neppe tar kattene sine til veterinær for å vaksinere, og det var det der jeg vokste opp også. Da hadde ingen hørt om kattevaksinasjon engang, og min bestevenninne hadde mange katter i mange år i et område ved sjøen/sentrum der det krydde av villkatter, og ingen av hennes katter ble syke noengang. Dette dikter jeg ikke opp. Tror du bøndene vet hva katten dør av når den dør? Kanskje får de ikke engang med seg om kattene lider, de tar dem vel ikke til årlig sjekk heller da hos dyrlege.
Gjest Hapi Skrevet 27. februar 2016 #20 Skrevet 27. februar 2016 14 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Da har du kun hatt nærmest griseflaks ! Hvert år bryter det ut kattepest et eller flere steder i landet, og du har ikke lyst til å se en av dine katter dø av kattepest foran øyene dine mens du ikke kan gjøre en dritt, fordi du ikke vasinerte men trodde på en amerikansk video istedet for å tro på din lokale vetrinær Som jeg skrev, har jeg sett kattepest der jeg vokste opp. Dette var i to forskjellige populasjoner som formerte seg vilt hos bønder som ikke ga kattene skikelig mat, og ikke brydde seg om å kastrere de voksne kattene fordi kattungene "døde av kattepest likevel". Jeg fikk en kattunge fra en av disse gårdene, hun ble ikke vaksinert, og levde til hun ble gammel hos oss. Det er svært sannsynlig at hun allerede var utsatt for viruset på den gården. MIne katter som jeg har nå er friske, sterke og råforede. Jeg tenker nok litt annerledes enn deg. For meg gir det mening å styrke organismen med ordentlig næring isteden for å sloss mot et virus/bakterie man ikke vet om de noengang hadde blitt syke av likevel, og så heller ta opp kampen om organismen blir syk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå