Gå til innhold

Merkelig nabo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi eier hus og leier ut underetasjen (felles inngang). Her har vår leieboer fått lov til å lage seg en liten røykekrok under taket til inngangen.

Byen vi bor i er kjent for uroligheter ifm både de lokale som bor her og asylanter og flyktninger, det er titt og ofte innbrudd og jeg føler meg overhode ikke trygg.

En natt jeg kom hjem fra jobb oppdager jeg at det springer ett menneske ut fra inngangen vår i det jeg parkerer for å gå inn. Alle i huset sover, og jeg blir livredd for hva den personen prøvde og gjøre i inngangen vår og hva som hadde skjedd dersom jeg ikke hadde kommet hjem. Alle i huset ellers lå og sov og besøk kl 3 på natta er ikke normalt. 

I går fikk jeg mld hos leieboer at leieboer hadde funnet ut hvem det var. Det viser seg at det er vår norske nabo i 60 årene som DAGLIG er å "stjeler" sneipene etter vår leieboer i røykekroken. Naboen hadde innrømt det til vår leieboer, og fått panikk og dermed stukket av den natta jeg kom hjem. Nabo prøver visstnok å slutte å røyke men lysten er stor til røyk noen ganger, det var forklaringen til naboen. 

Mitt spørsmål er hvordan jeg skal gripe dette fatt? Det er vel ikke akkurat en kriminell handling, men jeg har ingenting til overs for denne naboen pga tidligere uoverensstemmelser og liker IKKE at det er folk å lusker rundt huset vårt/i inngangen hver natt! Har lyst å si noe til naboen men vet ikke hva eller hvordan.. Eller skal jeg bare la det ligge?

Takknemmelig for svar og synspunkter.

Anonymkode: 4db8d...bf4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp med naboen direkte. Kjøp en pakke sigaretter som han kan få og legge et sted, så han slipper å snike rundt huset ditt.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, stan skrev:

Ta det opp med naboen direkte. Kjøp en pakke sigaretter som han kan få og legge et sted, så han slipper å snike rundt huset ditt.

Joda bør vel ta det opp med naboen. Men å bruke våre penger på røyk til den personen, det blir aldri å skje.. 

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda bør vel ta det opp med naboen. Men å bruke våre penger på røyk til den personen, det blir aldri å skje.. 

Ser den, men siden forholdet ikke er så godt så kan det være en god gest. 

Uventet og uoppfordret godhet er et sterkt virkemiddel. 

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, stan skrev:

Ser den, men siden forholdet ikke er så godt så kan det være en god gest. 

Uventet og uoppfordret godhet er et sterkt virkemiddel. 

Er det godhet å kjøpe sigaretter til noen som prøver å slutte? 

Anonymkode: 33d42...739

• Liker 4
Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det viser seg at det er vår norske nabo i 60 årene som DAGLIG er å "stjeler" sneipene etter vår leieboer i røykekroken. Naboen hadde innrømt det til vår leieboer, og fått panikk og dermed stukket av den natta jeg kom hjem. Nabo prøver visstnok å slutte å røyke men lysten er stor til røyk noen ganger, det var forklaringen til naboen. 

Mitt spørsmål er hvordan jeg skal gripe dette fatt?

Askebeger med hengelås! 

Endret av Frida
ingen
  • Liker 3
Gjest cheshirecat
Skrevet

Jeg ville åpenlyst konfrontert naboen; først av alt fordi det er naturlig å bli bekymra/redd når fremmede henger rundt huset ditt midt på natta (uansett hvor i landet du bor) for det andre vil jeg for min del ikke ha naboen hengende rundt vinduene mine, privatliv takk! Så bare si at du trodde det kunne være innbruddstyv, Whatever, og ikke liker at folk henger rundt husveggene deres, noe som alle burde ha forståelse og aksept for.. Og helt ærlig. Så ville jeg nesten lurt på om det naboen sier er sant eller ikke.. Fortalte naboen dette til leieboer ETTER du hadde sett han? Kanskje han trodde du så hvem der var? Høres bare helt sjukt ut for min del, tenker han kanskje er en "peeping Tom" 

image.jpg

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det godhet å kjøpe sigaretter til noen som prøver å slutte? 

Anonymkode: 33d42...739

Når mannen sniker seg rundt husveggene for å stjele sneiper,ja helt klart! 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

La være å kaste sneiper på bakken og be leieboer plassere askebeger slik at naboen ikke får tak i det.

Jeg hadde nok prøvd med vennlig men bestemt oppfordring til naboen om at oppførselen oppleves som skremmende, og at dere ikke kan helt leve med at han sniker rundt huset. 

Skrevet

Leieboer bør nok ta inn askebeger med sneiper i en periode, til naboen har klart å slutte (eller bestemt seg for å fortsette).

Skrevet

Bytt ut askebeger med en bøtte vann som sneipene hives i.

• Liker 8
Skrevet
Den ‎18‎.‎02‎.‎2016 at 9.05, AnonymBruker skrev:

Jeg ville passet opp den eldre naboen helt "tilfeldig" og fortalt historien om den skumle nattlige gjesten. Smør tykt på om hvor skummelt, ekkelt og creepy dette er og hvordan du har vurdert både politi, vaktselskap og sint hund. (å gå inn på andres eiendom for å stjele sneiper er selvsagt kriminelt - det er kriminelt å stjele søppelet ditt også)

Så ville jeg latt som jeg ikke ante noe om at naboen var den ekle gamle gubben og kanskje sagt at du "er på veg til leieboeren nå for å høre om han blir plaget av vedkommende". Naboen vil få full panikk. Panikk og usikekrhet er MYE mer effektiv enn om du sier du vet at naboen har gjort dette. Om du vet har naboen nemlig ikke mer å tape.

Og sånn i forhold til nabotvister: du kan velge å ha rett, eller å ha det fint. Det er i din interesse å tape terreng for å få et bra forhold til naboen. Du kan ikke velge å skåre poeng og samtidig ha et ok forhold. Her som alle steder ellers får den som ofrer mest mest igjen. :) Og den som ofrer minst får bare misnøye og fiendskap.

Anonymkode: 382e3...46c

Gjest summesumbi
Skrevet
2 timer siden, ekkoet skrev:

Bytt ut askebeger med en bøtte vann som sneipene hives i.

Hah,  beste forslaget så langt😆

Skrevet
Den Thursday, February 18, 2016 at 6.17, AnonymBruker skrev:

Vi eier hus og leier ut underetasjen (felles inngang). Her har vår leieboer fått lov til å lage seg en liten røykekrok under taket til inngangen.

Byen vi bor i er kjent for uroligheter ifm både de lokale som bor her og asylanter og flyktninger, det er titt og ofte innbrudd og jeg føler meg overhode ikke trygg.

En natt jeg kom hjem fra jobb oppdager jeg at det springer ett menneske ut fra inngangen vår i det jeg parkerer for å gå inn. Alle i huset sover, og jeg blir livredd for hva den personen prøvde og gjøre i inngangen vår og hva som hadde skjedd dersom jeg ikke hadde kommet hjem. Alle i huset ellers lå og sov og besøk kl 3 på natta er ikke normalt. 

I går fikk jeg mld hos leieboer at leieboer hadde funnet ut hvem det var. Det viser seg at det er vår norske nabo i 60 årene som DAGLIG er å "stjeler" sneipene etter vår leieboer i røykekroken. Naboen hadde innrømt det til vår leieboer, og fått panikk og dermed stukket av den natta jeg kom hjem. Nabo prøver visstnok å slutte å røyke men lysten er stor til røyk noen ganger, det var forklaringen til naboen. 

Mitt spørsmål er hvordan jeg skal gripe dette fatt? Det er vel ikke akkurat en kriminell handling, men jeg har ingenting til overs for denne naboen pga tidligere uoverensstemmelser og liker IKKE at det er folk å lusker rundt huset vårt/i inngangen hver natt! Har lyst å si noe til naboen men vet ikke hva eller hvordan.. Eller skal jeg bare la det ligge?

Takknemmelig for svar og synspunkter.

Da ber du leietaker ha vann i det han bruker som askebeger.

Anonymkode: 7edfd...947

Skrevet

Vann i askebeger? Eventuelt installer sånne utelys som skrur seg på automatisk når noen kommer innenfor en viss radius? Hadde sikkert skremt naboen til vett :fnise:

• Liker 6
Skrevet (endret)

Ja vann i askebeger eller faktisk si det til naboen at han ingenting på deres eiendom/inngangsparti å gjøre. Hvis det skjer og det gjør ar dere føler det er ubehagelig så kan du anmelde han. Jeg hadde ikke kjøpt noe røyk og lagt ut til han. Røyking dreper og jeg bidrar ikke til det. Man får enten slutte eller kjøpe sin egen røyk,  og holde seg på sin egen eiendom.

Endret av melatonin
skriveleif
Skrevet

Sett ut revesaks.

Jeg ville gått for vann i askebeger, og forstår jeg ts rett er naboen lettere tilbakestående. Men kjenner - bare en, men dog, som er faktisk politiker og gjør det samme, roter i askebegre.

Skrevet

Musefelle i askebegeret?

• Liker 1
Skrevet

Hvis man ikke vil ha folk inn på sin eiendom, så tar man det opp med den personen det gjelder. 
Etter det er gjort kan det settes ut en liten bøtte eller et beger med vann i som sneipene kan settes i. 

Skrevet

sinkbøtte med vann til sneipene.Så blir naboen endelig røykfri :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...