Tøytigern Skrevet 18. februar 2016 #1 Skrevet 18. februar 2016 Oh, hai! Jeg satt her på nettet for å kjøpe en gave til en kvinne. Planen var å kjøpe sånne perler til å pynte ørene med. Fant raskt ut at sånt er dyrt, og forflyttet meg fra online gullsmeder til det O' store eBay. Her fant jeg noen fine perleørepynter (som ikke bare var billig trash.) Men, så så jeg at forhandleren befinner seg i Israel. Og da oppdaget jeg en ny side ved Tøytigern. Jeg fikk ganske enkelt vegring mot å kjøpe dem, pga selgeren. Jeg oppdaget at jeg ikke har lyst til å kjøpe noe fra Israel. Jeg ville heller finne noen andre, ikke-israelske forhandlere. Er dette shitty moral av meg? Er jeg en antisemmitt, fordi jeg ikke ønsker å kjøpe noe fra det landet? Eller betyr det bare at jeg ønsker å boikotte å kjøpe noe derfra av politiske årsaker. Hvis det er tilfellet, er jeg da fortsatt en antisemmitt? Det er jo ikke jøder per say jeg har noe imot. Men det er krigføringen til staten Irael og de ekstreme holdningene til israelske sionister jeg har noe imot. Det ønsker jeg å ta så sterk avstand fra, at jeg merker jeg ikke har lyst til å handle disse perlene som selges av en israelsk forhandler... Er dette grumsete holdninger? Eller er jeg i min fulle rett til å tenke sånn, uten at det kan kalles å bedrive diskriminering ut fra opprinnelseslandet til forhandleren?
Anciol Skrevet 18. februar 2016 #2 Skrevet 18. februar 2016 Skal du boikotte Israel må du kaste ut alle elektroniske duppeditter , da innholde i disse duppedittene er made in Israel! *Nyter et glass hjemmelaget brus fra en brusmaskin laget i Israel* ! 14
Tøytigern Skrevet 18. februar 2016 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2016 (endret) 10 minutter siden, Anciol skrev: Skal du boikotte Israel må du kaste ut alle elektroniske duppeditter , da innholde i disse duppedittene er made in Israel! *Nyter et glass hjemmelaget brus fra en brusmaskin laget i Israel* ! Hm. Jeg trodde de elektroniske duppedingsene kom masseprodusert fra Asia... Der folk slavearbeider langs samlebånd. Gjør de ikke det? Sammenligningen med brusmaskin er forøvrig ganske god, for jeg tror faktisk ikke jeg ville likt å kjøpe brusmaskin fra Israel, heller. Endret 18. februar 2016 av Tøytigern 1
Anciol Skrevet 18. februar 2016 #4 Skrevet 18. februar 2016 (endret) Ikke Harddiskene , viftene, skjermkortet! Endret 18. februar 2016 av Anciol 5
Tøytigern Skrevet 18. februar 2016 Forfatter #5 Skrevet 18. februar 2016 4 minutter siden, Anciol skrev: 5 minutter siden, Anciol skrev: Ikke Harddiskene , viftene, skjermkortet! Hvis man ikke har noe valg, så må man kanskje gå med på å ha en harddisk fra Israel. På samme måte som jeg ikke liker måten mobiltelefoner, nettbrett osv er laget på... Men jeg har trist nok kjøpt det allikevel. Men her kan jeg jo velge.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #6 Skrevet 18. februar 2016 Det er vanskelig å være konsekvent uten å fullstendig melde seg ut av samfunnet. Hva med å justere tanken i stedet for handlingene. Tenk heller på at perlesmykket er laget av en jøde, ikke staten Israel. At staten Israel tjener indirekte på en handel mellom deg og jøden bør ikke være avgjørende, for det blir umulig å sette en grense om man skal ta med indirekte årsaker/konsekvenser. Anonymkode: 78984...841 1
Illuminatum Skrevet 18. februar 2016 #7 Skrevet 18. februar 2016 5 timer siden, Tøytigern skrev: Oh, hai! Jeg satt her på nettet for å kjøpe en gave til en kvinne. Planen var å kjøpe sånne perler til å pynte ørene med. Fant raskt ut at sånt er dyrt, og forflyttet meg fra online gullsmeder til det O' store eBay. Her fant jeg noen fine perleørepynter (som ikke bare var billig trash.) Men, så så jeg at forhandleren befinner seg i Israel. Og da oppdaget jeg en ny side ved Tøytigern. Jeg fikk ganske enkelt vegring mot å kjøpe dem, pga selgeren. Jeg oppdaget at jeg ikke har lyst til å kjøpe noe fra Israel. Jeg ville heller finne noen andre, ikke-israelske forhandlere. Er dette shitty moral av meg? Er jeg en antisemmitt, fordi jeg ikke ønsker å kjøpe noe fra det landet? Eller betyr det bare at jeg ønsker å boikotte å kjøpe noe derfra av politiske årsaker. Hvis det er tilfellet, er jeg da fortsatt en antisemmitt? Det er jo ikke jøder per say jeg har noe imot. Men det er krigføringen til staten Irael og de ekstreme holdningene til israelske sionister jeg har noe imot. Det ønsker jeg å ta så sterk avstand fra, at jeg merker jeg ikke har lyst til å handle disse perlene som selges av en israelsk forhandler... Er dette grumsete holdninger? Eller er jeg i min fulle rett til å tenke sånn, uten at det kan kalles å bedrive diskriminering ut fra opprinnelseslandet til forhandleren? Får håpe du ikke blir syk. Dersom du ikke vil diagnostiseres ved hjelp av maskiner fra Israel så sliter du. 8
Okapi Skrevet 18. februar 2016 #8 Skrevet 18. februar 2016 Nasjonal boikott er tullete. Hva slags incentiver gir du da selskapene til å forbedre seg? En boikott må være kunnskapsbasert, fokusert og handlingsfremmede for den som blir boikottet. Å boikotte en israelsk produsent fordi den er israelsk, uansett hvor etisk eller uetisk den opererer, reduserer de potensielle kundene til to grupper: De som ikke kjøper noe uansett, siden bedriften er fra Israel, og de som ikke bryr seg om etikk og handler uansett. Da har du strengt tatt oppnådd det motsatte, og sørget for at bedriften like gjerne kan la være å bry seg om etiske hensyn. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #9 Skrevet 18. februar 2016 Hvor går grensen for kjøpemoral? I Japan dreper de hvaler og delfiner? Skal du boikotte varene derfra? I midtøsten kapper de av hender og hoder på homofile. Skal du boikotte varer derfra? I Tyrkia har de drevet med etnisk rensing av armenere og kurdere i mange år. Skal du boikotte varer derfra? I USA har de 70 millioner fattige og 2,5 % av befolkningen i fengsel. De svarte og latin-amerikanere er overrepresentert. Skal du boikotte varer derfra? I Norge har tatere og samer blir diskriminert i mange år. Skal du boikotte varer herfra? Lykke til med din moral! Anonymkode: b687e...2a9 10
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #10 Skrevet 18. februar 2016 Jeg vurderte en periode å boikotte ting fra Isreal, men jeg vill ikke boikottet en enkeltselger. For det vil ikke ha noen virknin gå ikke kjøpe av han. Det går kun ut over denne ene personen og ike staten. Dermed blir det litt som å skyte mannen og ikke ballen. Anonymkode: 1917a...250 1
PhilosopherSe7en Skrevet 18. februar 2016 #11 Skrevet 18. februar 2016 Rema og andre matbutikker selger jo varer i fra Israel også. Kanskje like greit å kutte ut matbutikker som tar inn varer produsert i Israel også da? 1
Tøytigern Skrevet 18. februar 2016 Forfatter #12 Skrevet 18. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderte en periode å boikotte ting fra Israel, men jeg vill ikke boikottet en enkeltselger. For det vil ikke ha noen virknin gå ikke kjøpe av han. Det går kun ut over denne ene personen og ike staten. Dermed blir det litt som å skyte mannen og ikke ballen. Anonymkode: 1917a...250 Dette har jeg tenkt litt på, ja. I tillegg tenker jeg at det er jo, som noen over her påpeker, mange andre land som gjør andre ting man kan reagere på. Derfor lurte jeg på om denne motviljen mot å handle fra en israelsk selger hadde med antisemmittisme å gjøre... Jeg ønsker jo ikke å være antisemmitt. Men jeg føler fortsatt at jeg ikke har lyst til å bestille fra denne leverandøren. Pga sionistene og krigføringen... 4 timer siden, PhilosopherSe7en skrev: Rema og andre matbutikker selger jo varer i fra Israel også. Kanskje like greit å kutte ut matbutikker som tar inn varer produsert i Israel også da? Det ville heller være sånn som jeg tenkte her da jeg var i butikken og ikke ville ha israelske appelsiner, men heller ta noen fra Marokko i stedet...
Okapi Skrevet 18. februar 2016 #13 Skrevet 18. februar 2016 6 minutter siden, Tøytigern skrev: Dette har jeg tenkt litt på, ja. I tillegg tenker jeg at det er jo, som noen over her påpeker, mange andre land som gjør andre ting man kan reagere på. Derfor lurte jeg på om denne motviljen mot å handle fra en israelsk selger hadde med antisemmittisme å gjøre... Jeg ønsker jo ikke å være antisemmitt. Men jeg føler fortsatt at jeg ikke har lyst til å bestille fra denne leverandøren. Pga sionistene og krigføringen... For alt du vet kan det være denne forhandleren er i opposisjon til myndighetene. Ved å straffe alle israelere uansett hva de måtte gjøre, bidrar du til å styrke deres inntrykk av at det er dem mot verden, noe som igjen reduserer deres incentiv til å ta hensyn til andre. 2
Tøytigern Skrevet 18. februar 2016 Forfatter #14 Skrevet 18. februar 2016 Et øyeblikk siden, Okapi skrev: For alt du vet kan det være denne forhandleren er i opposisjon til myndighetene. Ved å straffe alle israelere uansett hva de måtte gjøre, bidrar du til å styrke deres inntrykk av at det er dem mot verden, noe som igjen reduserer deres incentiv til å ta hensyn til andre. Det er nettopp det. Jeg når jo heller ikke myndighetene deres ved mitt ensomme, lille forsøk på å benytte meg av "ytringsfrihet" på en praktisk måte, for min egen sjelefreds skyld... Men nå er det engang en måte å forsøke å ha litt integritet på.
Tøytigern Skrevet 18. februar 2016 Forfatter #15 Skrevet 18. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor går grensen for kjøpemoral? I Japan dreper de hvaler og delfiner? Skal du boikotte varene derfra? I midtøsten kapper de av hender og hoder på homofile. Skal du boikotte varer derfra? I Tyrkia har de drevet med etnisk rensing av armenere og kurdere i mange år. Skal du boikotte varer derfra? I USA har de 70 millioner fattige og 2,5 % av befolkningen i fengsel. De svarte og latin-amerikanere er overrepresentert. Skal du boikotte varer derfra? I Norge har tatere og samer blir diskriminert i mange år. Skal du boikotte varer herfra? Lykke til med din moral! Anonymkode: b687e...2a9 Det hadde jo vært fint om jeg kunne valgt sånn. Man bør ha litt kjøpemoral, synes jeg, og ikke handle varer og tjenester helt bevisstløst. Spørsmålet mitt handler vel mere om jeg diskriminerer jøder, ved å kutte ut å kjøpe derfra...
Gjest Spiderman Skrevet 18. februar 2016 #16 Skrevet 18. februar 2016 (endret) 7 minutter siden, Tøytigern skrev: pørsmålet mitt handler vel mere om jeg diskriminerer jøder, ved å kutte ut å kjøpe derfra.. Hvordan skal vi vite det? Dropper du å kjøpe fra Israel for du ikke liker jøder diskriminerer du dem. Dropper du pga. politiske årsaker uavhengig av religion er det noe helt annet. Endret 18. februar 2016 av Plaskebrus 1
Tøytigern Skrevet 18. februar 2016 Forfatter #17 Skrevet 18. februar 2016 1 minutt siden, Plaskebrus skrev: Hvordan skal vi vite det? Dropper du å kjøpe fra Israel for du ikke liker jøder diskriminerer du dem. Dropper du pga. politiske årsaker uavhengig av religion er det noe helt annet. Var ikke dette et litt flåsete svar? Dessuten var jeg inne på dette i HI, selv, så jeg ser ikke helt hensikten med å informere meg om disse tingene...
Gjest Franke Ann Skrevet 18. februar 2016 #18 Skrevet 18. februar 2016 Prøver selv å unngå varer fra Israel så godt det lar seg gjøre. Men det har lite med politikk å gjøre, og mer å gjøre med at jeg rett og slett ikke liker jøder noe særlig.
Gjest Spiderman Skrevet 18. februar 2016 #19 Skrevet 18. februar 2016 1 minutt siden, Tøytigern skrev: Var ikke dette et litt flåsete svar? Dessuten var jeg inne på dette i HI, selv, så jeg ser ikke helt hensikten med å informere meg om disse tingene... Det var ikke spesielt flåsete. Du sier du ikke har noe i mot jøder (per say) så da svarer du egentlig på spørsmålet selv i hovedinnlegget. Du har ikke antisemetistiske baktanker og burde ikke se på deg selv som en antisemitist.
Tøytigern Skrevet 18. februar 2016 Forfatter #20 Skrevet 18. februar 2016 34 minutter siden, Plaskebrus skrev: Det var ikke spesielt flåsete. Du sier du ikke har noe i mot jøder (per say) så da svarer du egentlig på spørsmålet selv i hovedinnlegget. Du har ikke antisemetistiske baktanker og burde ikke se på deg selv som en antisemitist. Altså, nå er det jo slik at de ikke er i denne krigen alene... Så spørsmålet er jo om jeg har antisemmittiske holdninger fordi jeg har imot å kjøpe fra staten Israel. Som er en jødisk stat. Det kommer man ikke forbi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå