AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 Idag hadde fireåringen min ingen å leke med i barnehagen. Alle de andre ungene var opptatt med å leke med andre. H*n fikk ikke vere med.Måtte leke alene og endte med at h*n lekte med en voksen ute. Når de hadde aktiviteter inne fikk h*n ikke plass ved det store bordet der de satt å malte bilder. Det endte med at h*n kom gråtende hjem å fortalte at h*n ikke hadde laget meg ett bilde. H*n var sint og lei seg når jeg hentet. Nekter å fare i barnehagen imorgen. Hvor er de voksne?? Skal dette vere greit ? Anonymkode: 1d5f8...307
MapleSirup Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 Jeg skjønner at det oppleves vondt. Men tenker også at alle kan ha sånne dager hvor alt skjærer seg på en måte... Tok du det opp i bhg? Har det vært dlik tidligere, eller er du redd for at dette er vanlig kanskje? Det beste er jo å ta en prat med ansvarlig i morgen 3
GammelKaktus Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 (endret) Du får ta det opp med de ansatte i morgen, de skal jo få barna som faller ut av leken, inn igjen. Endret 17. februar 2016 av FrøkenMånestråle 1
mjauritz Skrevet 18. februar 2016 #4 Skrevet 18. februar 2016 Har barnet ditt noen utfordringer som gjør at andre barn trekker seg unna? Det er ikke for å legge skylden på offeret altså, men jeg har opplevd i flere barn som er krevende og som holdes utenfor (spesielt i bhg alder) fordi de ikke "klarer" å leke ordentlig med de andre. Så små barn pleier å leke ganske godt sammen, men hvis et barn slår, skriker, ikke forstår, etc så har de lett for å "dytte ut" personen istedenfor å inkludere. 4 åringer har ganske begrenset med empati enda, og jeg tror ikke de gjorde det for å være slemme Hvis du ser noen utfordringer hos ditt barn så anbefaler jeg deg å prøve å hjelpe barnet ditt og legge fokus på problemet allerede nå. En ting er i barnehagen hvor det er voksne å leke med og de voksne SKAL inkludere alle, men når h*n blir eldre og begynner på skolen så står barna litt mer på egne bein. Da er som regel ikke voksne like mye "med" i leken og barna må leke sammen på egenhånd. Blir barnet først holdt utenfor og mister viktig erfaring i hvordan å leke og være venn så blir det fort en ond sirkel som er vanskelig å snu. Håper det blir orden på dette, TS 1
Gjest cheshirecat Skrevet 18. februar 2016 #5 Skrevet 18. februar 2016 15 minutter siden, mjauritz skrev: Har barnet ditt noen utfordringer som gjør at andre barn trekker seg unna? Det er ikke for å legge skylden på offeret altså, men jeg har opplevd i flere barn som er krevende og som holdes utenfor (spesielt i bhg alder) fordi de ikke "klarer" å leke ordentlig med de andre. Så små barn pleier å leke ganske godt sammen, men hvis et barn slår, skriker, ikke forstår, etc så har de lett for å "dytte ut" personen istedenfor å inkludere. 4 åringer har ganske begrenset med empati enda, og jeg tror ikke de gjorde det for å være slemme Hvis du ser noen utfordringer hos ditt barn så anbefaler jeg deg å prøve å hjelpe barnet ditt og legge fokus på problemet allerede nå. En ting er i barnehagen hvor det er voksne å leke med og de voksne SKAL inkludere alle, men når h*n blir eldre og begynner på skolen så står barna litt mer på egne bein. Da er som regel ikke voksne like mye "med" i leken og barna må leke sammen på egenhånd. Blir barnet først holdt utenfor og mister viktig erfaring i hvordan å leke og være venn så blir det fort en ond sirkel som er vanskelig å snu. Håper det blir orden på dette, TS Om barnet har en adferd som er så avvikende som du beskriver (fysisk utagerende, støter andre barn fra seg) - SKAL foreldre informeres. At barn i barnehagealder "blir holdt utenfor" - altså direkte fryses ut - er helt uakseptabelt og en klar indikator på at barnehagepersonalet har sviktet. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Idag hadde fireåringen min ingen å leke med i barnehagen. Alle de andre ungene var opptatt med å leke med andre. H*n fikk ikke vere med.Måtte leke alene og endte med at h*n lekte med en voksen ute. Når de hadde aktiviteter inne fikk h*n ikke plass ved det store bordet der de satt å malte bilder. Det endte med at h*n kom gråtende hjem å fortalte at h*n ikke hadde laget meg ett bilde. H*n var sint og lei seg når jeg hentet. Nekter å fare i barnehagen imorgen. Hvor er de voksne?? Skal dette vere greit ? Anonymkode: 1d5f8...307 Nei, det er ikke greit. Barnet skal ikke gå rundt alene og det er ingenting som heter at "du får ikke være med". Det er de ansatte sin jobb å sørge for at barnet blir inkludert! Du kan godt nevne dette med barnehagen, og gjentar det seg ville jeg seriøst bedt om et møte med de ansatte. Som foreldre er det også viktig å spørre barna ikke bare hvem han/hun leker med,men også hvem de ANDRE barna leker med. Vi har alle et ansvar.
mjauritz Skrevet 18. februar 2016 #6 Skrevet 18. februar 2016 25 minutter siden, cheshirecat skrev: Om barnet har en adferd som er så avvikende som du beskriver (fysisk utagerende, støter andre barn fra seg) - SKAL foreldre informeres. At barn i barnehagealder "blir holdt utenfor" - altså direkte fryses ut - er helt uakseptabelt og en klar indikator på at barnehagepersonalet har sviktet. Nei, det er ikke greit. Barnet skal ikke gå rundt alene og det er ingenting som heter at "du får ikke være med". Det er de ansatte sin jobb å sørge for at barnet blir inkludert! Du kan godt nevne dette med barnehagen, og gjentar det seg ville jeg seriøst bedt om et møte med de ansatte. Som foreldre er det også viktig å spørre barna ikke bare hvem han/hun leker med,men også hvem de ANDRE barna leker med. Vi har alle et ansvar. Nå skriver jo TS at dette kun gjelder I DAG da. TS skriver ingenting om dette er noe som har skjedd gjentatte ganger. TS var jo heller ikke tilstede i bhgen så alt hun har å gå på er 4 åringen sin side av saken. Det kan være viktige detaljer som er utelatt i historien til 4 åringen, og at kanskje bhg personalet faktisk ikke forsto at dette var en ordentlig kjip situasjon for barnet (med tanke på at det er snakk om EN dag og ikke noe som har holdt på over tid). Vi får håpe at det er bedre i morgen, og at i dag kanskje var en dårlig dag for flere 1
Gjest cheshirecat Skrevet 18. februar 2016 #7 Skrevet 18. februar 2016 10 minutter siden, mjauritz skrev: Nå skriver jo TS at dette kun gjelder I DAG da. TS skriver ingenting om dette er noe som har skjedd gjentatte ganger. TS var jo heller ikke tilstede i bhgen så alt hun har å gå på er 4 åringen sin side av saken. Det kan være viktige detaljer som er utelatt i historien til 4 åringen, og at kanskje bhg personalet faktisk ikke forsto at dette var en ordentlig kjip situasjon for barnet (med tanke på at det er snakk om EN dag og ikke noe som har holdt på over tid). Vi får håpe at det er bedre i morgen, og at i dag kanskje var en dårlig dag for flere Såklart. Mitt svar som du fetet ut var rettet mot innlegget ditt, har barnet slått andre eller vært "vanskelig" er det noe foreldre bør få vite, selv om det bare var denne ene dagen. Og nei, fleste småbarn ekskluderer ikke for å være slem, de gjør vel egentlig særdeles lite med motiv av å "være slem" eller skade andre bevisst, men de må jo uansett korrigeres.. T.S skriver jo at barnet ikke fikk leke med de andre og måtte derfor leke med en voksen (...??..) så jeg antar det er personalet selv som har fortalt henne det, uansett så har jo personalet åpenlyst fått med seg at barnet ble "ekskludert" men de løste dette med at en voksen lekte med barnet. Det er jo helt feil slik jeg ser det; viss barnet var "vanskelig" (slo osv, som du nevner ) må det irettesettes og veiledes tilbake i leken. Om det enkelt og greit fryses ut "du får ikke bli med" skal de voksne sørge for at alle får være med. Det spiller ikke noe rolle om det "kun var en dag" Det er uansett feil å "løse" problemet med å ikke håndtere det..
Sushi Skrevet 18. februar 2016 #8 Skrevet 18. februar 2016 Ta det opp! Noe av det viktigste barnehageansatte gjør er å sørge for at alle blir inkludert og lærer å inkludere andre. Vår barnehage har veldig fokus på dette. Vi får beskjed hvis vårt barn har stengt noen ute eller avvist noen som vil leke, slik at vi kan ta tak i det sammen med barnehagen. Får også noen ganger høre fra barnet vårt "jeg hadde ingen å leke med, men så snakket jeg med en voksen og så fikk jeg bli med Mia og Lars å leke". Dette MÅ barnehagen ta på alvor.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #9 Skrevet 18. februar 2016 Hvis dette kun handler om en enkelt dag, ville jg sett det an litt. Sånt skjer og en annen dag er det et annet barn som ikke har noen å leke med. Så lenge det er enkeltpersoner og ikke vedvarer, tenker jeg at det ikke er nødvendig å hause det opp. En annen ting er at barns tidsperspektiv ikke alltid er så bra. For eksempel kan mitt barn si at hun lekte lenge alene, men så kan deg vise seg at det handlet om 10 minutter på slutten av dagen, men det var det hun husket best. Jeg forsto ikke helt den andre episoden du beskrev: Var det de voksne som organiserte en aktivitet hvor barnet ditt ikke fikk plass?? I såfall er det jo ikke bra. Men kam det være at de f.x delte gruppa i to og st f.x halvparten skulle male denne dagen og resten en annen dag? Det skjer iallefall ofte i vår barnehage. Det blir selvfølgelig noe helt annet hvis ditt barn var det eneste som ikke fikk lage bilde. Anonymkode: b10c9...3ec
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #10 Skrevet 18. februar 2016 Oops, jeg som hadde innlegget over: Mente enkeltepisoder, ikke enkeltpersoner. Anonymkode: b10c9...3ec
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #11 Skrevet 18. februar 2016 Ikke greit. Dette må du ta opp med barnehagen. Til og med på skoler har de regler om at det ikke er lov å holde andre utenfor i lek. Men det jeg reagerte mest på er at ditt barn ikke fikk sitte ved bordet og male slik som de andre, det er ihvertfall de voksenes ansvar at alle får delta på. Anonymkode: 5bf73...ca0
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #12 Skrevet 18. februar 2016 Jeg tenker at dette er veldig udramatisk og basert på barnets fremstilling av saken, og den er gjerne litt ensidig i den alderen. Jeg har/har hatt tilsammen seks barn i barnehage og har flere ganger vært oppe i tilsvarende situasjoner hvor jeg har fått høre barnets versjon og blitt bekymret eller hisset meg opp, men alle gangene har det vært helt udramatisk. Barnehagepersonell er veldig flinke til å inkludere alle og det kan like gjerne være barnet som ikke ville male, men som angret da det var for sent. Tenk om han ble tvunget til å male... Da hadde nok ikke det vært så bra heller. Jeg hadde ikke bekymret meg etter en dag sånn. Da hadde jeg sett på det som en forbigående hendelse og alle kan ha bra og mindre bra dager. Anonymkode: ba048...0ca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå