Gå til innhold

Har jeg rett på dagpenger etter foreldrepermisjon?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ut i permisjon om kort tid. 

Før dette har jeg hatt jobb, men stillingen min har vært et vikariat. Vikariatet går ut i min permisjonstid. Det vil i praksis si at jeg har full utbetaling i permisjonen, men i det permisjonen er slutt så står jeg uten noe inntekt.

Jeg har selvfølgelig tenkt å finne meg en jobb så fort som overhodet mulig. Jeg har utdanning og (i utgangspunktet) gode sjanser til å få meg jobb, men slik situasjonen er med oppsigelser og sånn i dag så merker jeg at jeg er litt redd for å bli stående uten arbeid en kort stund. 

Snakker da om en kort stund på maks noen mnder. Tenker kanskje på å søke skoleplass i tillegg sånn at OM jeg blir stående uten jobb så får jeg bygge litt på utdanningen sånn at jeg slipper å gå hjemme og blomstre hele dagen. Skolen begynner dog ikke før på høsten og permisjonen min avsluttes i januar. Blir det sånn at jeg finner en jobb så takker jeg bare nei til skoleplassen. 

Så det jeg lurer på, har jeg rett på dagpenger når jeg står uten jobb? Planen min er jo ikke å satse på det, men det er greit å vite at jeg ikke blir stående med 0,-/mnd. Vi har jo utgifter som må betales, og selv om vi sparer så er det veldig tynt å miste en hel inntekt over tid. Vi har en bufferkonto som er ganske god + at vi legger fast av en viss sum per mnd så vi må nok ikke selge hus og bil, men det kommer til å bli veldig tynt... Får man dagpenger får man jo uansett bare 67%(?) av hva man tidligere tjente, så det er jo ikke noe jeg ønsker å gjøre i lengden. 

Noen som kan gi noe svar på dette? Har hatt jobb i over 2 år før jeg ble gravid og vikariatet slutter 1 sept. 
Jeg har forresten forsøkt å snakke med NAV og spørre, men de klarer jo ikke å svare på OM jeg har rett på dagpenger eller ikke, de sier bare jeg må melde meg som arbeidssøker når vikariatet går ut, men da er jeg jo enda i permisjon.. Føler at de på NAV nesten med vilje gjør det vanskelig og stressende :klo:

(Graviditeten var forresten ikke planlagt. Vi hadde planer om å begynne prøvingen i det jeg sto med fast jobb, men så ble det som det ble..)

Anonymkode: 8f63b...ed9

• Hjerte 1

Fortsetter under...

Ja. Du har krav på dagpenger.

Men du bør starte søkeprosessen med en gang. Som Nav sier: du bør/ kan melde deg som arbeidssøker hos nav med en gang. Det er ingen grunn til å vente på det. Da slipper du jo å vente på lang saksbehandlingstid etter perm slutt.

Anonymkode: c664f...074

• Liker 1
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men barnet ditt må være i barnehage eler ha pass. 

Anonymkode: a9d55...7b0

Må det det? Er det sånn at om jeg får et jobbtilbud på dagen så kan jeg takke ja uten at jeg har et barn hjemme uten barnehageplass å "skylde på"?

Må barnet fysisk være i barnehagen, eller holder det at hun kun har plass? Hun er jo ikke året engang da, så vil jo ikke sende hun i barnehage om jeg sitter hjemme og like gjerne kunne hatt hun der. Joda, jeg skjønner at barn har godt av barnehage, men kanskje ikke så tidlig? 

Men ja en ting til!; Når jeg er ferdig med min permisjon så skal far begynne på sin. Da stilles det jo krav til at mor er i arbeid /studerer. Jeg får jo ikke jobb på dagen... Mister han sin permisjon da? 
Syntes reglene er veldig uklare..

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må det det? Er det sånn at om jeg får et jobbtilbud på dagen så kan jeg takke ja uten at jeg har et barn hjemme uten barnehageplass å "skylde på"?

Må barnet fysisk være i barnehagen, eller holder det at hun kun har plass? Hun er jo ikke året engang da, så vil jo ikke sende hun i barnehage om jeg sitter hjemme og like gjerne kunne hatt hun der. Joda, jeg skjønner at barn har godt av barnehage, men kanskje ikke så tidlig? 

Men ja en ting til!; Når jeg er ferdig med min permisjon så skal far begynne på sin. Da stilles det jo krav til at mor er i arbeid /studerer. Jeg får jo ikke jobb på dagen... Mister han sin permisjon da? 

Du er i aktivitet som arbeidssøkende. Du må ha en barnehageplass som du faktisk skal benytte ja.

Dagpenger er ikke en mulighet for å forlenge permisjonen, nei. Takker du nei til jobb pga ikke barnepass så har du i utgangspunktet feil grunnlag for å motta dagpenger... (trygdemsibruk er et annet ord for det)

• Liker 5

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ganske irriterende lesing.

Planlegger du å være arbeidsledig når permisjonen går ut ettersom datteren din er liten da? Eller planlegger du å søke ny jobb under permisjonen slik at du står parat til å jobbe??

• Liker 4
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er i aktivitet som arbeidssøkende. Du må ha en barnehageplass som du faktisk skal benytte ja.

Dagpenger er ikke en mulighet for å forlenge permisjonen, nei. Takker du nei til jobb pga ikke barnepass så har du i utgangspunktet feil grunnlag for å motta dagpenger... (trygdemsibruk er et annet ord for det)

Eller at far er hjemme med barnet, hun skriver jo at far skal begynne sin permisjon når hun er ferdig, da kan hun motta dagpenger, men når far også er ferdig med permisjon så må dere ha barnepass klart i tilfelle du får jobbtilbud ja, ellers kan du ikke motta dagpenger (trygdemisbruk)

Anonymkode: 38ff8...c1e

• Liker 1

Du MÅ IKKE ha barnet i barnehage for å få dagpenger. men du må ha barnepass på "en femøring" til å stille opp på jobbsøkerkurs, intervjuer og starte i ny stilling. For de fleste betyr dette å ha barnehageplassen klar.

Vi var i en lignende situasjon, og valgte å ikke ta i mot barnehageplass før året etter, og søkte kontantstøtte. Kontantstøtten ble brukt til å spe på dagpengeinntekten i søkeprosessen, besteforeldre stilte opp for å gjøre jobbintervjuer mulig, og kontantstøtten ble deretter benyttet til dagmamma når det behovet meldte seg etter noen måneder. 

Jeg ville gått for barnehage om vi ikke kjente dagmammen veldig godt og hadde en klar med ledig kapasitet. 

Anonymkode: 383f5...a83

• Liker 1
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske irriterende lesing.

Planlegger du å være arbeidsledig når permisjonen går ut ettersom datteren din er liten da? Eller planlegger du å søke ny jobb under permisjonen slik at du står parat til å jobbe??

Jeg planlegger selvfølgelig å søke jobb i det permisjonen går ut. Får jeg jobb på dagen så begynner hun selvfølgelig i barnehage med en gang. 

Ser at jeg kunne ordlegget meg litt bedre i innlegget :) 

Det jeg mener er at OM jeg blir gående hjemme og mottar dagpenger, er det DA krav om at hun må fysisk være i barnehage? Har jeg en jobb å gå til så skjønner jeg jo at hun må, men om jeg går hjemme og søker jobber så har jeg jo muligheten til å ha hun hjemme i den perioden. Skjønner at hun må ha plass i barnehage sånn at hvis jeg får meg jobb så kan jeg begynne på dagen, men er det krav om oppmøte? 

Jeg mente på ingen måte at jeg skal sluntre meg unna å få en jobb for å ha hun hjemme med meg. For det første så trives jeg veldig godt i jobb, og for det andre er det jo det rent økonomiske; man får jo kun 67%(?) av tidligere lønn. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg planlegger selvfølgelig å søke jobb i det permisjonen går ut. Får jeg jobb på dagen så begynner hun selvfølgelig i barnehage med en gang. 

Det jeg mener er at OM jeg blir gående hjemme og mottar dagpenger, er det DA krav om at hun må fysisk være i barnehage? Har jeg en jobb å gå til så skjønner jeg jo at hun må, men om jeg går hjemme og søker jobber så har jeg jo muligheten til å ha hun hjemme i den perioden. Skjønner at hun må ha plass i barnehage sånn at hvis jeg får meg jobb så kan jeg begynne på dagen, men er det krav om oppmøte? 

Jeg mente på ingen måte at jeg skal sluntre meg unna å få en jobb for å ha hun hjemme med meg. For det første så trives jeg veldig godt i jobb, og for det andre er det jo det rent økonomiske; man får jo kun 67%(?) av tidligere lønn. 

For å si det sånn, du gjør det veldig mye lettere for deg selv med å starte tilvenning i barnehagen med en gang du får plass, trenger jo ikke ha lange dager der uansett! Du kan ikke bare kaste ungen i barnehage på dagen liksom, og forvente at alt går prikkfritt.

• Liker 2
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn, du gjør det veldig mye lettere for deg selv med å starte tilvenning i barnehagen med en gang du får plass, trenger jo ikke ha lange dager der uansett! Du kan ikke bare kaste ungen i barnehage på dagen liksom, og forvente at alt går prikkfritt.

Det har jeg da ikke sagt at jeg forventer at det gjør heller :)

Hvis jeg står som arbeidsøkende og er på jobbjakt så er sjansen veldig stor for at hun må i barnehagen med jevne mellomrom (intervjuer, kurs, møter, etc), det er jeg jo klar over.

Det jeg spør om er om det er krav at hun skal være der fra typ 08:00-15:00 hver dag, selv om jeg går hjemme? (Som sagt, og som jeg understreker igjen så håper jeg at jeg går hjemme i kortest mulig periode og kommer fort ut i jobb, og hvis jeg gjør det så er jo saken helt klar - da blir det jo bhg fra morgen til ettermiddag, men prøver å tenke og legge en plan for hvordan ting blir HVIS jeg står uten jobb en periode)

Jeg har ikke barn fra før så dette er det første jeg har med barnehage å gjøre. Beklager hvis spørsmålene mine virker dumme eller jeg virker treg, er litt tidlig på morningen her :fnise:

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg da ikke sagt at jeg forventer at det gjør heller :)

Hvis jeg står som arbeidsøkende og er på jobbjakt så er sjansen veldig stor for at hun må i barnehagen med jevne mellomrom (intervjuer, kurs, møter, etc), det er jeg jo klar over.

Det jeg spør om er om det er krav at hun skal være der fra typ 08:00-15:00 hver dag, selv om jeg går hjemme? (Som sagt, og som jeg understreker igjen så håper jeg at jeg går hjemme i kortest mulig periode og kommer fort ut i jobb, og hvis jeg gjør det så er jo saken helt klar - da blir det jo bhg fra morgen til ettermiddag, men prøver å tenke og legge en plan for hvordan ting blir HVIS jeg står uten jobb en periode)

Jeg har ikke barn fra før så dette er det første jeg har med barnehage å gjøre. Beklager hvis spørsmålene mine virker dumme eller jeg virker treg, er litt tidlig på morningen her :fnise:

Vi har jo ikke et kontrollorgan i dette landet som sjekker hvor barna våre er på dagtid.....Eller hvem tenkte du at skulle kontrollere dette?

Du vi ljo sannsynligvis bli sendt på jobbsøkekurs ganske raskt, så da gjelder det å være parat. Ingen kurs, ingen penger.

• Liker 2

Annonse

NAV sjekker ikke om ungen møter opp i barnehagen. Men barnehagen kan ha egne regler til oppmøte. Har lest at noen steder mister du barnehageplassen dersom den ikke blir brukt, selv om regningene betales.

Anonymkode: 42d80...592

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV sjekker ikke om ungen møter opp i barnehagen. Men barnehagen kan ha egne regler til oppmøte. Har lest at noen steder mister du barnehageplassen dersom den ikke blir brukt, selv om regningene betales.

Anonymkode: 42d80...592

Det skulle jo også bare mangler.

• Liker 2
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det samme som å planlegge arbeidsledighet noen måneder.

• Liker 2
  • 1 år senere...
Annonse

Hei! Jeg lurte på hvordan utfallet ble her? Jeg er i samme situasjon nå og kommer jo til å være jobbsøker mot slutten av permisjon pga stilling jeg har idag, blir vanskelig med tanke på at barnefar har reisejobb. Jeg planlegger heller ingen arbeidsledighet eller være en såkalt snylter som noen siterer  :) 

20 minutter siden, vjustad skrev:

Hei! Jeg lurte på hvordan utfallet ble her? Jeg er i samme situasjon nå og kommer jo til å være jobbsøker mot slutten av permisjon pga stilling jeg har idag, blir vanskelig med tanke på at barnefar har reisejobb. Jeg planlegger heller ingen arbeidsledighet eller være en såkalt snylter som noen siterer  :) 

Jeg er også i samme situasjon.  Har termin om en uke og vikariatet har gått ut. 

Jeg har jobbet i nav de siste 2 årene så jeg vet regelverket. 

Ja, foreldrepenger gir full opptjening til dagpenger. Og nei ungen trenger ikke gå i bhg for at du skal motta dagpenger, det eneste som er viktig er at du er reell arbeidssøker og faktisk kan ta kurs og jobber du blir tilbudt. 

Du kan ikke takke nei til et kurs feks fordi du har barnet hjemme. 

Hvis du har barnepass i bakhånd så har du faktisk mulighet til å motta dagpenger og kontantstøtte samtidig 

Anonymkode: f7e71...c0a

• Liker 3
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også i samme situasjon.  Har termin om en uke og vikariatet har gått ut. 

Jeg har jobbet i nav de siste 2 årene så jeg vet regelverket. 

Ja, foreldrepenger gir full opptjening til dagpenger. Og nei ungen trenger ikke gå i bhg for at du skal motta dagpenger, det eneste som er viktig er at du er reell arbeidssøker og faktisk kan ta kurs og jobber du blir tilbudt. 

Du kan ikke takke nei til et kurs feks fordi du har barnet hjemme. 

Hvis du har barnepass i bakhånd så har du faktisk mulighet til å motta dagpenger og kontantstøtte samtidig 

Anonymkode: f7e71...c0a

For et kjapt svar og tusen takk! Jeg kan ikke bare takke ja til hvem som helst jobb pga samboer er borte hele uken, så er avhengig av å ha en jobb på dagtid, hvis hun må i barnehage, derfor dette blir vanskelig.. Ellers hadde jeg fortsatt i min jobb. Jeg har termin den 25/12 og er usikker på hvilken permison på 100 eller 80 jeg skal velge pga min jobbsituasjon. Hun er 8 mnd om jeg velger 100 permisjon når den er ferdig, å det er vel litt tidlig å sende ibhg da? så er vel valgets kval. Hva gjør du med tanke på barnehage ? :):) 

4 minutter siden, vjustad skrev:

For et kjapt svar og tusen takk! Jeg kan ikke bare takke ja til hvem som helst jobb pga samboer er borte hele uken, så er avhengig av å ha en jobb på dagtid, hvis hun må i barnehage, derfor dette blir vanskelig.. Ellers hadde jeg fortsatt i min jobb. Jeg har termin den 25/12 og er usikker på hvilken permison på 100 eller 80 jeg skal velge pga min jobbsituasjon. Hun er 8 mnd om jeg velger 100 permisjon når den er ferdig, å det er vel litt tidlig å sende ibhg da? så er vel valgets kval. Hva gjør du med tanke på barnehage ? :):) 

Husk at om du sier opp jobben får du 12 ukers ventetid før du får dagpenger..

Anonymkode: 2b070...e30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...