Gå til innhold

hvor mye burde jeg kreve i lønnsøkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en administrativ stilling i et privat lite firma, som gjør det godt. jeg jobber med regnskap, lønn, fakturering, personal +++

I avtalen min så står det at etter et visst antall mnd så skal vi forhandle om mer lønn. og siden det nå nærmer seg, og jeg har aldri forhandlet om lønn før, så ANER jeg ikke hva jeg burde be om. nå har jeg 400 000 i året. jeg skal ta en del kurs, og får mer og mer ansvar i regnskapsføringen som jeg etterhvert skal ta over helt fra regnskapsbyrået. burde jeg slå til på 500 000 med en gang liksom? eller vil det slå negativt ut? 

råd mottas med takk :) 

Anonymkode: efa45...180

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er du verdt i arbeidsmarkedet, dvs hva kan du få hos andre? Og hvem kan overta jobben din enkelt for hvilken lønn?

Det er det de viktigste spørsmålene, jo mer DU er verdt for bedriften, jo mer er de villig til å betale deg. Hvis de kan bytte deg ut i morgen mot en som kan utføre jobben din til lavere lønn en du krever så så vil de ikke gå med på en slik lønnsøkning. Hvis du derimot er en arbeidstaker man ikke finner på hvert hjørne, då har du gode kort på hånden. 

• Liker 4
Skrevet

Hvor mange års erfaring har du totalt? Sitter du på erfaring med it-programmer ol. som gjør det vanskelig å erstatte deg?

Generelt sett så ville jeg vært forsiktig i forhandlingene. Det du foreslår er jo faktisk en økning på 25%, noe som er ganske villt, særlig i dagens arbeidsmarked.

I år er det varslet nulloppgjør i flere sektorer og selv bedrifter som går godt er forsiktige mtp. markedet. På grunn av dette er det også økt trykk på de fleste jobber. Jeg vil tippe at det for hver stilling i din bransje sitter 10 nyutdannede og hungrer etter din stilling.

Jeg ville gått for 20-30 000 ekstra. Det er greit å legge seg over det du har i dag - for å vise at du gradvis får mer ansvar og har tenkt å øke kompetansen din, men noe lengre enn det ville jeg ikke gått med mindre du har lang erfaring fra før av og kan skilte med kvalifikasjoner som arbeidsgiver må lete lenge etter.

Anonymkode: bb6a3...6f7

• Liker 5
Skrevet

3-5% lønnsøkning er vel helt innafor.

Kanskje gå litt over (7% ?) for så å forhandle deg litt ned dersom arbeidsgiver sier nei?

Anonymkode: b0e5c...4f0

• Liker 1
Skrevet
Den Wednesday, February 17, 2016 at 22.36, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i en administrativ stilling i et privat lite firma, som gjør det godt. jeg jobber med regnskap, lønn, fakturering, personal +++

I avtalen min så står det at etter et visst antall mnd så skal vi forhandle om mer lønn. og siden det nå nærmer seg, og jeg har aldri forhandlet om lønn før, så ANER jeg ikke hva jeg burde be om. nå har jeg 400 000 i året. jeg skal ta en del kurs, og får mer og mer ansvar i regnskapsføringen som jeg etterhvert skal ta over helt fra regnskapsbyrået. burde jeg slå til på 500 000 med en gang liksom? eller vil det slå negativt ut? 

råd mottas med takk :) 

Anonymkode: efa45...180

Du vil klaske til med 100.000 i et havs ? Da bør du tenke deg om. Mange har hatt og skal ha 0 oppgjør....du tenker på 100.000. Lykke til

Anonymkode: b485e...454

• Liker 1
Skrevet

25% lønnsøkning? Ikke særlig sannsynlig, vel... 

Antagelig vil du bli fremlagt et forslag som det ikke er særlig forhandlingsmulighet på. Dersom du selv skal komme med forslag, vil 30 000 kr, altså 7,5%, være svært bra slik landets økonomi er for tiden. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...