Gå til innhold

Boliglån(for unge?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :) 

Jeg er ei jente på snart 21 år, som venter mitt første barn. Så dermed begynt å tenke litt langt frem i tid, som f eks å eie bolig(et lite hus eller leilighet) i en fjern fremtid :) 

Men lurer på hvor god lønn og inntekt man må ha for å f eks kunne få huslån på 1,5-2 mill for eksempel :) Er vel ikke bare bare å eie som så ung og når man er kun en med inntekt, men spør av nysgjerrigheten sin skyld :D

Anonymkode: 588bf...a3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må som regel ha 300.000 i egenkapital for å få låne 2 mill.

Anonymkode: 95a50...0a2

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må som regel ha 300.000 i egenkapital for å få låne 2 mill.

Så hvis jeg har lønn på 25k i mnd, så utgjør dette 300k i året, kan jeg da søke lån?

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg har lønn på 25k i mnd, så utgjør dette 300k i året, kan jeg da søke lån?

Du må spare opp 300k. Lønnen din avgjør hvor mye lån du får. Av lånet du får må du ha 15% egenkapital(sparepenger på konto). 

Anonymkode: 4a587...de5

• Liker 1
Skrevet

Det kjøpesummen på boligen som avgjøre egenkapitalen du trenger.

EN bolig til 2 mill vil som oftest behøve kr 300 000 i egenkapital. Da blir det 1 700 000 i lån.

Men, inntekten du har vil avgjøre om du kan betjene lånet. Med 25 000 i inntekt får du nok ikke 1 700 000 i lån.

Det smarteste du uansett kan gjøre nå, er å ta møte i banken (gjerne flere banker) for å snakke med dem om din framtid. Hva vil dem kreve av deg, hva bør du gjøre framover etc.

SpareBank1 har 'Boliglån for unge', under 34 år. Der kan man, dersom man kan betjene, få 100% finansiering.

Anonymkode: a7735...2a9

Skrevet

Du må spare opp 300k. Lønnen din avgjør hvor mye lån du får. Av lånet du får må du ha 15% egenkapital(sparepenger på konto). 

Anonymkode: 4a587...de5

Åja sånn å forstå :) Så hvis jeg sparer opp til egenkapital til boligkjøp og har en ganske grei inntekt, så er det slettes ikke umulig å kunne kjøpe leilighet altså ? :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei du må ha 300.000 på sparekonto for å få låne 2 mill.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei du må ha 300.000 på sparekonto for å få låne 2 mill.

Feil, hun ikke ha 300 i egenkapital for det. Se innlegg lenger opp.

Skrevet

Det finnes masse boliglånskalkulatorer. Men du kan typisk låne 2-3 ganger inntekten din med mindre du har lav inntekt. Noen med under 220 000 i inntekt får ikke lån i det hele tatt (ikke at du kunne ha kjøpt en bolig til 660 000 da). Så for å kjøpe en bolig til 1.5 til 2 millioner bør du tjene 500 000 til 750 000. Sannsynligvis er ditt beste alternativ å finne deg en mann som tjener greit. Uten utdanning og med et barn kan du for ende opp med å tjene 260 000 (minstelønn i Norge), det vil øke etter hvert. Da trenger du en inntekt nummer to for å kunne kjøpe bolig. Finn noen som tjener 400 000 til en million så kan dere kjøpe hus/leilighet til den prisen du tenker deg. Husk at barn gjør at du vil kunne låne mindre.

Når du får inntekt bør du med en gang fylle opp BSUen, for å få mer egenkapital. Da trenger du å låne mindre og du får tilbake 5000 på skatten. Dersom du tjener nok og kjøper bolig før du har fylt opp BSUen bør du ikke bruke den til å betale lånet (rentene på BSU er bedre enn på huslånet når du tar med skattefradraget). Fyll opp BSU heller enn å betale ned på lånet. Fram til du har spart fullt beløp, da fortsetter du å spare i BSU til lånet har høyere renter enn BSUen, da betaler du ned lånet med BSUen.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, ambivalentReaction skrev:

Det finnes masse boliglånskalkulatorer. Men du kan typisk låne 2-3 ganger inntekten din med mindre du har lav inntekt. Noen med under 220 000 i inntekt får ikke lån i det hele tatt (ikke at du kunne ha kjøpt en bolig til 660 000 da). Så for å kjøpe en bolig til 1.5 til 2 millioner bør du tjene 500 000 til 750 000. Sannsynligvis er ditt beste alternativ å finne deg en mann som tjener greit. Uten utdanning og med et barn kan du for ende opp med å tjene 260 000 (minstelønn i Norge), det vil øke etter hvert. Da trenger du en inntekt nummer to for å kunne kjøpe bolig. Finn noen som tjener 400 000 til en million så kan dere kjøpe hus/leilighet til den prisen du tenker deg. Husk at barn gjør at du vil kunne låne mindre.

Når du får inntekt bør du med en gang fylle opp BSUen, for å få mer egenkapital. Da trenger du å låne mindre og du får tilbake 5000 på skatten. Dersom du tjener nok og kjøper bolig før du har fylt opp BSUen bør du ikke bruke den til å betale lånet (rentene på BSU er bedre enn på huslånet når du tar med skattefradraget). Fyll opp BSU heller enn å betale ned på lånet. Fram til du har spart fullt beløp, da fortsetter du å spare i BSU til lånet har høyere renter enn BSUen, da betaler du ned lånet med BSUen.

Har ikke nevnt ikke utdannet, så hvor du får dette fra var et annet spørsmål Hehe. Men uansett, det du sier er at rett og slett at som alenemor er sjansene for å kunne kjøpe bolig i fremtiden uaktuelt? Det hørtes litt kvasst ut spør du meg :P Mange som har barn men tjener bra likevel? Og blir skilt. :) 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke nevnt ikke utdannet, så hvor du får dette fra var et annet spørsmål Hehe. Men uansett, det du sier er at rett og slett at som alenemor er sjansene for å kunne kjøpe bolig i fremtiden uaktuelt? Det hørtes litt kvasst ut spør du meg :P Mange som har barn men tjener bra likevel? Og blir skilt. :) 

De fleste er ikke ferdig med utdannelsen sin når de er 21, er ikke det bare to år etter at du er ferdig på videregående? Selvsagt kan du være et unntak, men utifra alderen din var det en rimelig antagelse. Dersom jeg tok feil beklager jeg.

Nei, du kan spare for å kjøpe bolig. Hvis boligprisene fortsetter å stige og renta holder seg lav blir det utfordrende. Dersom boligprisene går ned og renta går opp vil det være betydelig lettere.

Mange som har barn tjener godt, men da lønner det seg ofte å få barn etter at man er etablert i en jobb man trives i. Det er dessverre vanskeligere for alenemødre å få seg jobb. 

Dersom du kan tjene en million i året er det selvsagt ingen utfordring å kjøpe bolig, så lenge du klarer å leve nøkternt og sparer opp egenkapital. Det eneste spørsmålet er hvor mye du klarer å sette til side hver måned. 1000? 2000? 10 000? Det tar mange måneder å spare opp 150 000 i egenkapital dersom du sparer 1000 i måneden, det tar bare litt over et år dersom du sparer 10 000 i måneden. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

De fleste er ikke ferdig med utdannelsen sin når de er 21, er ikke det bare to år etter at du er ferdig på videregående? Selvsagt kan du være et unntak, men utifra alderen din var det en rimelig antagelse. Dersom jeg tok feil beklager jeg.

Nei, du kan spare for å kjøpe bolig. Hvis boligprisene fortsetter å stige og renta holder seg lav blir det utfordrende. Dersom boligprisene går ned og renta går opp vil det være betydelig lettere.

Mange som har barn tjener godt, men da lønner det seg ofte å få barn etter at man er etablert i en jobb man trives i. Det er dessverre vanskeligere for alenemødre å få seg jobb. 

Dersom du kan tjene en million i året er det selvsagt ingen utfordring å kjøpe bolig, så lenge du klarer å leve nøkternt og sparer opp egenkapital. Det eneste spørsmålet er hvor mye du klarer å sette til side hver måned. 1000? 2000? 10 000? Det tar mange måneder å spare opp 150 000 i egenkapital dersom du sparer 1000 i måneden, det tar bare litt over et år dersom du sparer 10 000 i måneden. 

Ja det gir vel mening :) Spurte egentlig av ren nysgjerrighet, så om så skjønt, tenkte jeg en veldig  langsiktig plan :P og eventuelt en del sparing  :) Hadde vært fint å kunne eie i fremtiden, istedet for å leie(penger ut vinduet i det store bildet) :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gir vel mening :) Spurte egentlig av ren nysgjerrighet, så om så skjønt, tenkte jeg en veldig  langsiktig plan :P og eventuelt en del sparing  :) Hadde vært fint å kunne eie i fremtiden, istedet for å leie(penger ut vinduet i det store bildet) :)

Det viktigste elementet er hvor mye du kan spare. Finn en bank med gode lånevilkår, opprett BSU der, og sparekonto. Sett av et beløp tilsvarende låneavdraget du planlegger til disse to kontoene. Da vil du om 4-5 år kunne vise banken at du har vilje og evne til å sette av så mye penger til bolig. En historikk fra flere år som viser sparing vil hjelpe, disiplinen ved å sette av et fast beløp vil hjelpe. 

Dess mindre du kan leve for, dess mer kan du kjøpe bolig for. Har du noen gang satt opp budsjett? Finn ut hvor pengene dine går, og reduser forbruket. Å redusere forbruket gir den beste effekten, du får mer EK og mindre utgifter på lang sikt. 

Personlig foretrekker jeg å leie. Det er til og med møblert. Vaskemaskinen dør, så er min eneste oppgave å sende en SMS. Vinduet knuses? Send SMS. Huset brenner ned? Send SMS. Vannlekasje? Send SMS. Skadedyr? Send SMS. Det er et problemfritt boforhold. Uansett hva som er galt, så slipper jeg å bry meg med det. Innboforsikringen og at utleier har ansvar for alt i leiligheten gir meg null ansvar. Hvis jeg vil flytte trenger jeg også bare å gi beskjed tre måneder i forveien og ta med mine personlige eiendeler. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kjøpesummen på boligen som avgjøre egenkapitalen du trenger.

EN bolig til 2 mill vil som oftest behøve kr 300 000 i egenkapital. Da blir det 1 700 000 i lån.

Men, inntekten du har vil avgjøre om du kan betjene lånet. Med 25 000 i inntekt får du nok ikke 1 700 000 i lån.

Det smarteste du uansett kan gjøre nå, er å ta møte i banken (gjerne flere banker) for å snakke med dem om din framtid. Hva vil dem kreve av deg, hva bør du gjøre framover etc.

SpareBank1 har 'Boliglån for unge', under 34 år. Der kan man, dersom man kan betjene, få 100% finansiering.

Kun  hvis du har kausjonist. Mange banker kan tilby opp til 100% lån hvis du har kausjonist.

• Liker 1
Skrevet

Man må ikke ha 15%. Banken ser på hvor gode du er til å spare og sånt også. Det er også mulighet for å sette lånet på foreldrene dine hvis de har mulighet til det :)

hilsen en som ble boligeier i en alder av 20 år uten 15% egenkapital, men klarte å vise at jeg er flink til å spare/har vett med penger ;)

Anonymkode: c7920...d8a

Skrevet
Den 17. februar 2016 at 0.22, ambivalentReaction skrev:

Uten utdanning og med et barn kan du for ende opp med å tjene 260 000 (minstelønn i Norge), det vil øke etter hvert. 

Det finnes ikke minstelønn i Norge (annet enn innenfor visse konkrete bransjer med såkalt allmenngjort tariffavtale), så i teorien kan man tjene langt mindre enn det i en fulltidsstilling. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Glitnir skrev:

Det finnes ikke minstelønn i Norge (annet enn innenfor visse konkrete bransjer med såkalt allmenngjort tariffavtale), så i teorien kan man tjene langt mindre enn det i en fulltidsstilling. 

I teorien. Men jeg vet ikke om noen som tjener mindre enn det, og det er rikelig med jobber som gir deg den lønnen, så hvorfor skulle noen velge å jobbe for så lite?

Skrevet

Noen som har peiling... Får man større lån om man har mye egenkapital, eller har det ikke noe å si? Altså, har man 15% så spiller det ingen rolle hvor mye mer man har utover det...?

Si at en student som får studiestøtte og med deltidsjobb ønsker lån... om man har halvannen mill på bok, men likevel vil kjøpe noe mer enn en minileilighet og trenger lån. Er det håpløst så lenge man har lav inntekt og studiegjeld? Studielån er jo det gunstigste lånet som finnes, sånn sett er det ikke den gjelden jeg føler det er viktigst å kvitte seg med først...

Men man må kanskje først betale ned gjelden? Og få høyere inntekt? Eller hjelper det å ha bra med egenkapital?

Æsj, har lyst å kjøpe bolig, men tipper jeg må be om privat lån av foreldrene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...