AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 Jeg er 24 år, og hadde ingen problemer på skolen. Men når jeg leser ting nå, så kan det hende seg at jeg leser direkte feil. Altså, jeg må lese veldig nøye på et ord for å kunne si det . Dette gjelder mest på engelsk. Jeg leser engelsk for å øve på det, for at ikke ordene skal bli helt borte. Men, det er enkelte ord jeg sliter litt med. jeg irriterer meg så over måten jeg snakker enkelte ord på og. Jeg leser nelmlig høyt for å øve på talen. syns jeg leser så stygt. men så vi ikke sporer helt av her, er lesevansker noe en kan FÅ? Anonymkode: faf0f...641
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 Du kan vel på en måte "få" det hvis du ikke øver? Men det er vel mer at du glemmer hva som er rett. Anonymkode: ef44d...45a 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 Har faktisk lurt på det noe av det samme. Jeg hadde aldri noen problemer med å lese i barndommen og ungdomstiden, men etter at jeg kom i tyveårene begynte ord å flyte sammen, og jeg sliter med å få inn det jeg leser. Jeg må gjerne lese en setning både to og tre ganger for å forstå hva som står der. Jeg har synsproblemer som ikke akkurat hjelper til, da, men føler at det er mer enn bare det som ligger bak. Noen dager er verre enn andre, på de verste dagene klarer jeg nesten ikke å skilne ord fra hverandre. Ikke så greit å være student på sånne dager... Anonymkode: 9f7b4...93c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #4 Skrevet 17. februar 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 24 år, og hadde ingen problemer på skolen. Men når jeg leser ting nå, så kan det hende seg at jeg leser direkte feil. Altså, jeg må lese veldig nøye på et ord for å kunne si det . Dette gjelder mest på engelsk. Jeg leser engelsk for å øve på det, for at ikke ordene skal bli helt borte. Men, det er enkelte ord jeg sliter litt med. jeg irriterer meg så over måten jeg snakker enkelte ord på og. Jeg leser nelmlig høyt for å øve på talen. syns jeg leser så stygt. men så vi ikke sporer helt av her, er lesevansker noe en kan FÅ? Anonymkode: faf0f...641 Dysleksoi er en "feilkoding" av bokstaver. Den feilkodingen sitter i hjernen og er medfødt. For å kunne lese er du og avhengig av øyebevegelser. Blir noen av musklene rundt øynene for trange eller for slakke, så kan du få leseproblemer tilsvarende det som skjer ved dysleksi. Men du sliter ikke da bare ved engelsek ord. Anonymkode: de379...248
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 17. februar 2016 #5 Skrevet 17. februar 2016 Nei man er født disponert for å utvikle dysleksi.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #6 Skrevet 17. februar 2016 En ting til, trenger du briller på grunn av forhold inne i øyet, så gir dette og problemer med lesing av all print. Oppsøk en dyktig optiker så får du en grundig undersøkelse og ser om noe kan gjøres for å bedre leseferdighetene dine. Anonymkode: de379...248 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #7 Skrevet 17. februar 2016 Dysleksi får en ikke etterhvert, men en kan få andre plager som gir problemer med å lese og tolke ord. Jeg leser f.eks mer feil dess mer sliten og nedkjørt jeg er, er en form for mild kognitiv svikt hos meg.. Da snakker jeg også endel feil. Kan sikkert oppleve noe av det samme om en er mye stressa f.eks? Vel verdt å snakke med legen sin, om en ikke leser og snakker så tydelig som før. Anonymkode: cd453...b1b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå