Gå til innhold

Forvirret over sosialisering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får meg valp om litt over en uke og gleder meg masse!! 😁

Men jeg er litt forrvirret over dette med sosialisering... Noen sier at valpen skal hilse på ca. 500 hunder i bånd og så skal de "ignorere" 500 hunder i bånd. Dette er sånn at de skal lære seg hundenes språk, men samtidig lære seg at den ikke får hilse på alle hunder den ser.

Andre steder på nettet står det at hunder aldri skal hilse i bånd, og derfor bare treffe hunder som eieren kjenner til fra før og vet er trygge og rolige hunder. De skal altså treffes uten bånd og i kontrollert miljø, men da får jo ikke valpen møtt så mange hunder. 

Vet det ikke er noen fasit, men hvor mange nye hunder skal valpen hilse på i denne perioden og på hvilken måte? :/ er det noen som har noe å dele med en forrvirret snart valpeeier? :)

Fireldrene mine har en voksen hund som jeg er veldig vant til, så jeg vet hva det vil si å ha en voksen hund. Men valp har jeg aldri hatt. Har lest mye om valper i det siste, men mottar gjerne gode råd! 👍🏻

Anonymkode: 1c8b3...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å bare la valpen hilse på hunder som ikke er helt spedalske. 6 ut av 7 hunder som frekventerer parkeringsplassen rundt Sognsvann klokken 4-5 om natten er spinnvill. Måtte bære hunden til eksen hjem ved flere enn en anledninger. 

Samme med hundene der ellers. Hundene på Frongner er ikke vant til å sosialisere med andre hunder og eierne er så awkward at det er vanskelig å stå i ro lenge nok. 

Pass på valpen, mange har hunder som biter og prøver å ta livet av andre hunder. Av en eller annen grunn lider alle eiere av djevelhunder av vrangforestillingen om at deres hund er snillest i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg ikke der, men skjønner hva du mener. Enkelte hunder har nok ikke hatt så bra sosialisering i sin egen valpeperiode. Det er derfor jeg er redd for å la min valp hilse på for få hunder, men tenker også at jeg kan komme opp i mange negative situasjoner hvis jeg lar de hilse i bånd også :/ vanskelig det her...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å hilse i bånd er det veldig mange meninger om. Hunder er et dyr som kommuniserer med mange små signaler som for oss mennesker er vanskelige å oppfatte/skjelne. Når en hund da blir begrenset av et bånd så vil den komminukasjonen ikke fungere og det kan bli en stressa situasjon for både hund og eier. Ofte kan det ende i et lite hyggelig møte som bare girer opp bikkja unødvendig. Nå glemmer mange dette når de får valp, fordi valper ofte har en "valpelisens". De andre hundene vet at det er en baby uten ordentlig språk, og de får også lov til å gjøre mer uten at det blir noe bøll, men jo eldre valpen blir, jo mer vil andre hunder reagere, og stressfaktoren øker. Og en tenåringshund som står på bakbeina og jodler så fort den ser en annen hund er ikke særlig kult! (been there done that) 

Det å finne seg andre hundevenner som er trygge og gode trenger ikke nødvendigvis å være så veldig vanskelig. Via facebook så fikk jeg i hvert fall meg en solid turgruppe med trygge og fine hunder. Den gang da så møttes vi 1-3 ganger i uka over en to års periode. 

Det å finne gode hundevenner trenger heller ikke være en "rolig og stabil" hund, men en hund som matcher din egen hund. Min er feks en løper. Han leker ikke så tett opp i andre hunder, men de løper gjerne rundt og snuser sammen, eller bærer på samme pinnen/drakamp. Hunden til venninna mi derimot er en fysisk hund, som gjerne fekter og lekesloss. Min og hennes hund sammen alene går ikke knirkefritt. Min blir sliten og gretten av det fysiske maset, og hennes "sprenger" seg for å holde følge med min. Men om vi er 3 stk og tredjemann er en "potet" så går hele flokken fint og rolig sammen uten at det blir styr. 

MEN. Når det er sagt. når valpen din er baby, så er det beste en rolig og trygg hund som tåler litt valpesprell. Når du finner en potensiell hundevenn, så møt på et sted hvor det ikke er så mye folk, slipp hundene og beveg dere. Altså gå tur og ikke stå rolig på samme stedet. Slik unngår dere også mye mas og at hundene er "statisk" oppi dere og stresser. 

Anonymkode: 30784...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tror jeg heller satser på møte med de hundene jeg kjenner.

men vet du sånn ca hvor mange de bør møte? Vet ihvertfall om 3 hunder jeg er veldig komfortabel med at valpen min får treffe. Og den ene hunden kan den også tilbringe mye tid med da det er mine foreldre sin. Men noen snakker om 500 hunder før den er 12 uker...

hvor mange traff deres valp på fram til de var 12 uker, og var det nok? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, tror jeg heller satser på møte med de hundene jeg kjenner.

men vet du sånn ca hvor mange de bør møte? Vet ihvertfall om 3 hunder jeg er veldig komfortabel med at valpen min får treffe. Og den ene hunden kan den også tilbringe mye tid med da det er mine foreldre sin. Men noen snakker om 500 hunder før den er 12 uker...

hvor mange traff deres valp på fram til de var 12 uker, og var det nok? :) 

500 hunder på fire uker?? Hvor tar enkelte det fra. :laugh:

Valpen vår er 23 uker og går på valpetreff hver uke. Der deles vi inn etter størrelse og alder, og valpene får løpe løs mens de leker, løper og sosialiserer. Eierne går rundt i sirkel. Sjekk om en lokal hundeklubb kanskje har et lignende tilbud.

Foruten disse treffene møter valpen vår 3-5 voksne hunder i uka. Det rekker for at valpen skal sosialiseres og lære voksne hunders språk å kjenne.

Forøvrig skulle man møtt 500 hunder på fire uker, ville det blitt lite tid til annen enn dette og man ville ha endt med en utslitt valp.:Nikke:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Ulven skrev:

Valpen vår er 23 uker og går på valpetreff hver uke. Der deles vi inn etter størrelse og alder, og valpene får løpe løs mens de leker, løper og sosialiserer. Eierne går rundt i sirkel. Sjekk om en lokal hundeklubb kanskje har et lignende tilbud.

Foruten disse treffene møter valpen vår 3-5 voksne hunder i uka. Det rekker for at valpen skal sosialiseres og lære voksne hunders språk å kjenne.

Forøvrig skulle man møtt 500 hunder på fire uker, ville det blitt lite tid til annen enn dette og man ville ha endt med en utslitt valp.:Nikke:

Det var et godt tips, takk :) og 3-5 hunder i uka skal vi nok klare fint. Syntes også 500 er veldig mye, men vil tippe det er disse folka som slepper valpene sine løs på alle hunder de møter i bånd. Og utifra det jeg har lest og fått i svar nå så går det på kvalitet, ikke kvantitet ved sosialisering ;) 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialiser valpen etter hva du ønsker av den som voksen. Dersom du ønsker en hund med store forventninger og stor glede ved møte av hvem som helst av folk og hunder, la den hilse mye men pass på at det er fine hunder i forhold til valpen. Noen hunder er jo ikke så greie alltid.  

Jeg ønsker selv hunder som går forbi uten å bry seg nevneverdig,  derfor får de nesten aldri hilse når vi er på tur, hverken på hunder eller folk. De får se og hilse på noen selvsagt, spesielt folk. Nå skal det sies at jeg har flere hunder så språkutvikling i forhold til hunder får de mye av hjemme.  Hadde jeg hatt bare en ville jeg latt den sosialiseres med et utvalg faste hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo helst ha en hund som ignorerer andre hunder og folk på tur (vet aldri hva man kommer borti hvis de hilser på alt og alle), men samtidig må den jo kunne omgås med andre hunder! :) har hvertfall 4 hunder i slekta som den må kunne omgås med. 

Leste på en nettside at alle valper burde oppleve 12 ting innen 12 uker: 12 andre hunder, 12 forskjellige stedet, 12 forskjellige underlag, 12 forskjellige mennesker osv. Hvis dette faktisk er nok så er det jo en veldig fin huskeregel! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett ord: VALPEKURS!

Der får du og valpen møte mange valper og unghunder og veiledning i hvordan sosialiseringen bør skje. På valpekurs er der både rom for lek i pausene og ignorering av de andre deltakerne når det skal læres inn hverdagslydighet.

Anonymkode: d98de...ab3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder bør så langt som mulig unngå hilsing i bånd. Både fordi hunder ikke får bruke språket sitt ordentlig i bånd og for å unngå at ens egen hund får masse forventninger til å hilse når man går tur. På tur bør man fokusere på å trene kontakt og at hunden fokuserer på en selv (i tillegg til å få lov til å snuse på omgivelsene, selvsagt).

Angående sosialisering så tenker jeg at det viktigste er at valpen møter ulike raser (store, små, svarte, hvite, masse pels, lite pels osv) som er trygge på valper. Det er en viktigere tommelfingerregel en et bestemt antall. 

Valpen trenger ikke leke og herje med alle - en valp trenger ikke å lære å leke, det er vel så viktig å lære valpen å være rolig sammen med andre hunder. Gå gjerne båndtur med noen hunder også løs herjelek med andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo ha en hund som fungerer i din hverdag. Derfor bør du heller tenke at valpen bør oppleve de tingene den vil gjøre resten av livet, i den første perioden. Sosialiseringsvinduet varer foresten til 16-18 uker, så stress ned. Dersom du har hunder du omgåes tett, som dine foreldres hund, vil det være en fordel at disse vruker litt tid sammen i starten, dersom du bruker bil som transport øver du på dette, dersom du reiser kollektivt øver du på det, gå turer der du regner med å at hovedtyngden av turene vil være, osv. 

Det er heller ikke slik at alle ting må introduseres tidlig, gamle hunder kan også lære nye triks, mens andre er det aldri håp for. Den ene hunden min hadde bare vært i bil en håndfull ganger i livet da hun kom til meg, nesten fem år gammel, og hun hatet det i starten, men nå slapper hun av som en proff. Den andre hunden var med i bil nesten daglig fra 10 uker, men ble aldri komfortabel der. Så det er bare så mye du kan gjøre som eier, og det viktigste er å gjøre valpen trygg på et variert utvalg, så vil den lettere godta ting seinere i livet også, selv om disse er nye. 

Anonymkode: cdb57...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Yellowrose
Den 17.2.2016 at 20.34, AnonymBruker skrev:

Jeg får meg valp om litt over en uke og gleder meg masse!! 😁

Men jeg er litt forrvirret over dette med sosialisering... Noen sier at valpen skal hilse på ca. 500 hunder i bånd og så skal de "ignorere" 500 hunder i bånd. Dette er sånn at de skal lære seg hundenes språk, men samtidig lære seg at den ikke får hilse på alle hunder den ser.

Andre steder på nettet står det at hunder aldri skal hilse i bånd, og derfor bare treffe hunder som eieren kjenner til fra før og vet er trygge og rolige hunder. De skal altså treffes uten bånd og i kontrollert miljø, men da får jo ikke valpen møtt så mange hunder. 

Vet det ikke er noen fasit, men hvor mange nye hunder skal valpen hilse på i denne perioden og på hvilken måte? :/ er det noen som har noe å dele med en forrvirret snart valpeeier? :)

Fireldrene mine har en voksen hund som jeg er veldig vant til, så jeg vet hva det vil si å ha en voksen hund. Men valp har jeg aldri hatt. Har lest mye om valper i det siste, men mottar gjerne gode råd! 👍🏻

Hunder forstår hundespråk men det er lettere å forstå og tolke samme rase. Dette er viktig: Hunden må sosialiseres tidlig med andre raser enn den selv så den lærer å forstå andre dialekter, hvis ikke kan det bli krangling og missforståelser når den møter en annen rase en annen gang. Noen er dessverre avlet frem på måter som gjør det vanskelig for andre hunder å skjønne hvilke intuisjoner den andre har. Dette er ord fra en som har hatt hund i mer enn 50 år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, Yellowrose skrev:

Hunder forstår hundespråk men det er lettere å forstå og tolke samme rase. Dette er viktig: Hunden må sosialiseres tidlig med andre raser enn den selv så den lærer å forstå andre dialekter, hvis ikke kan det bli krangling og missforståelser når den møter en annen rase en annen gang. Noen er dessverre avlet frem på måter som gjør det vanskelig for andre hunder å skjønne hvilke intuisjoner den andre har. Dette er ord fra en som har hatt hund i mer enn 50 år! :)

Skjønner. Nå har hun hilst på 3 andre hunder. En av samme rase som hun nesten bor med og to av helt andre raser, ulik alder, forskjellig kjønn og farger, men ganske lik størrelse som "hennes egen rase". Skal se om jeg finner en liten og stor hund som hun kan hilse på også :)

Hun har hvertfall hatt veldig gode opplevelser med de hun har hilst på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Nå har hun hilst på 3 andre hunder. En av samme rase som hun nesten bor med og to av helt andre raser, ulik alder, forskjellig kjønn og farger, men ganske lik størrelse som "hennes egen rase". Skal se om jeg finner en liten og stor hund som hun kan hilse på også :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 2/17/2016 at 10.13, Ulven skrev:

Neida, er man så heldig å ha hundepark tilgjengelig er det meget mulig. Problemet I Norge er at det knapt eksisterer. Legger godt merke til at hunder er mindre sosiale /dårligere sosialisert enn andre land. Mange flere små-agressive hunder (ergo eieee som har gjort dårlig jobb.)Jo flere hunder valpen møter jo bedre. I alle størrelser. Og barn .Null problem med hunder I bånd møtes  (men se an eieren først. )

Anonymkode: 368ca...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
9 timer siden, Yellowrose skrev:

Enig. Ergo finner jeg oppdretter forkasterlig. Beste måte å få hund er å adoptere. Hunder blir drept fordi de er for mange,  samtidig som det blir avlet frem hunder av griske oppdrettere. De dreper også hunder om de ikke  et "bra nok. Adopter ikke kjøpt!. 

Anonymkode: 368ca...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellowrose
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kjempebra :) Husk at når dere går mot en annen hund så har valpen din allerede sendt signaler og "snakket" med den andre hunden. Hvis du er usikker på om de vil hilse så prøv å se an kroppsspråket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.2.2016 at 20.06, AnonymBruker skrev:

Ett ord: VALPEKURS!

Der får du og valpen møte mange valper og unghunder og veiledning i hvordan sosialiseringen bør skje. På valpekurs er der både rom for lek i pausene og ignorering av de andre deltakerne når det skal læres inn hverdagslydighet.

Anonymkode: d98de...ab3

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...