Stinelin Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 Vasket min hvite bunadsskjorte i lin i vaskemaskina. I forkant hadde mannen kjørt en vask med noen røde klær, og skjorta mi ble lyserosa....!! Krise Hva gjør jeg for å få den hvit igjen?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 4 minutter siden, Stinelin skrev: Vasket min hvite bunadsskjorte i lin i vaskemaskina. I forkant hadde mannen kjørt en vask med noen røde klær, og skjorta mi ble lyserosa....!! Krise Hva gjør jeg for å få den hvit igjen? "Vi har god erfaring med Vanish Crystal White for å få gulnede linskjorter hvite igjen, og for å få bort gjenstridige flekker. Dette gjelder skjorter med både hvitt og farget broderi.Klor må aldri brukes for å fjerne flekker eller bleke skjorten da det bryter ned lin-fibrene" http://www.bunadrosen.no/stell_av_bunadskjorte Men jeg vet ikke om Vanish tar rosafargen. Anonymkode: d28a7...465 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 Her er også noen råd http://frustorlien.blogspot.no/2012/04/bleke-bunadskjorte.html Anonymkode: d28a7...465 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #4 Skrevet 17. februar 2016 Kanskje finner du råd her http://www.klikk.no/mote/kamille/Mote/article672581.ece Jeg ville ringt Husfliden og spurt om råd Anonymkode: d28a7...465 3
Millimani Skrevet 17. februar 2016 #5 Skrevet 17. februar 2016 Ring Husfliden eller en tilsvarende bedrift, og spør om de kan hjelpe deg. Husfliden selger en egen "bunad-såpe" som kan få gule flekker vekk iallfall. Da kan man vel satse på at den såpa tar rosa flekker også 2
tøydokka Skrevet 10. mai #6 Skrevet 10. mai Akkurat det samme skjedde med meg nå. Var noe rødfarge igjen i vaskemaskinen tydeligvis, og linskjorten er blitt rosa. Fikk du til å få vekk fargen? Hva brukte du i så fall? 1
tøydokka Skrevet 10. mai #7 Skrevet 10. mai Prøver å legge den i vann med vaskemiddel og se om det løser opp noe.
AnonymBruker Skrevet 10. mai #8 Skrevet 10. mai tøydokka skrev (10 minutter siden): Prøver å legge den i vann med vaskemiddel og se om det løser opp noe. Om du har bakepulver kan du prøve å ha et par teskjeer i vannet. Jeg bruker det når jeg vasker hvite klær med gule svetteflekker og hvite tøysko som har blitt grå/svarte, og det tar overraskende mye. Har ikke brukt det på den type misfarging som er problemet for deg nå, men verdt å prøve. Anonymkode: 8b4b5...f90 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #9 Skrevet 10. mai Stinelin skrev (På 17.2.2016 den 20.34): Vasket min hvite bunadsskjorte i lin i vaskemaskina. I forkant hadde mannen kjørt en vask med noen røde klær, og skjorta mi ble lyserosa....!! Krise Hva gjør jeg for å få den hvit igjen? Uansett hva du gjør, så gjør for all del ikke disse to tabbene, tørke skjorta eller bruke klorin eller andre blekemidler. Da er lin ødelagt og umulig å redde. Legg den i rikelig med kaldt vann til i morgen, i en stor bøtte eller badestamp. Se om bare vannet kan hjelpe noe, og vask den på nytt, i en ren vaskemaskin, i morgen. Anonymkode: 50863...71b 2
tøydokka Skrevet 10. mai #10 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du har bakepulver kan du prøve å ha et par teskjeer i vannet. Jeg bruker det når jeg vasker hvite klær med gule svetteflekker og hvite tøysko som har blitt grå/svarte, og det tar overraskende mye. Har ikke brukt det på den type misfarging som er problemet for deg nå, men verdt å prøve. Anonymkode: 8b4b5...f90 Hadde ikke. Lett gjennom skapene, fant noe hornsalt. Kan jeg hive i litt av det?
tøydokka Skrevet 10. mai #11 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Uansett hva du gjør, så gjør for all del ikke disse to tabbene, tørke skjorta eller bruke klorin eller andre blekemidler. Da er lin ødelagt og umulig å redde. Legg den i rikelig med kaldt vann til i morgen, i en stor bøtte eller badestamp. Se om bare vannet kan hjelpe noe, og vask den på nytt, i en ren vaskemaskin, i morgen. Anonymkode: 50863...71b La den først i bøtte med vaskemiddel. Men så er det ikke for hvitt tøy, men farget. Så jeg tenkte det ikke var så lurt likevel, så helte ut vannet og byttet det med vann med zalo. Kjører maskinrens på vaskemaskinen nå og tenker å vaske den igjen når maskinen er klar. Ellers ble rosafargen veldig lys og fin, ble jevn og ikke sånn flekkete rosa. Så om ingenting funker, så tenker jeg at den kan brukes sånn. Passer til fargene i bunaden. 1
tøydokka Skrevet 10. mai #12 Skrevet 10. mai Hev oppi en hel boks med hornsalt nå. Den var gått ut på dato for mange år siden og klumpet seg, så alt for oppi bøtten når jeg skulle få litt utav. Vispet det rundt. Lukter mye. Har ikke helt troen.
tøydokka Skrevet 11. mai #13 Skrevet 11. mai Nå er skjorten i vaskemaskinen igjen. Håper det fjerner det rosa, eller hvertfall noe av det. Planen så er å legge den i bløt i kun vann frem til mandag, så får jeg kjøpt noe vaskemiddel som er egnet. Kanskje Vanish Crystal white som ble nevnt tidligere her i tråden. Eller noe pink stuff greier. Må Google litt, hyl ut om noen har noen bedre forslag. Legge i eddik? Sitronsaft? Tannkrem?
forkjølajente Skrevet 11. mai #14 Skrevet 11. mai Ikke legg den i eddik iallfall, eddik binder fargen. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai #15 Skrevet 11. mai tøydokka skrev (1 time siden): Nå er skjorten i vaskemaskinen igjen. Håper det fjerner det rosa, eller hvertfall noe av det. Planen så er å legge den i bløt i kun vann frem til mandag, så får jeg kjøpt noe vaskemiddel som er egnet. Kanskje Vanish Crystal white som ble nevnt tidligere her i tråden. Eller noe pink stuff greier. Må Google litt, hyl ut om noen har noen bedre forslag. Legge i eddik? Sitronsaft? Tannkrem? Pastell sitronsåpe 😃 Anonymkode: ba33b...11f
Rosa Dartle Skrevet 11. mai #16 Skrevet 11. mai Jeg fikk tips av Husfliden her jeg bor om å bruke sitronsyre til min bunadskjorte i lin. Den var sterkt misfarget. Skjorta ble helt perfekt igjen. Men jeg tør ikke si at det blir bra når det er farging fra annet tøy som kan være kjemiske midler, spørs om det tar det. Sitronsyre: 1/2 bøtte varmt vann med en pose sitronsyre. Bløtlegg over natten. For egen del ble misfargingen borte nesten mens jeg dyppet den nedi. 3
tøydokka Skrevet 12. mai #17 Skrevet 12. mai Oppdatering; prøvd bløtlegging i vann, bløtlegging med vann og vaskemiddel hornsalt og sitronsyre. Ingen effekt. Så jeg prøvde klorin, selv om det er frarådet. Tok en time i en bøtte med 3 dl klorin og 8 liter vann, så var skjorten helt hvit igjen. Helt amazing 🙏Nå vasker jeg den en gang til i maskin for å få ut kloren og er spent på om stoffkvaliteten er helt herpet. Vet klorin ødelegger fibrene i stoffet, men om det ikke synes, så spiller det ikke noen rolle. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #18 Skrevet 12. mai tøydokka skrev (26 minutter siden): Oppdatering; prøvd bløtlegging i vann, bløtlegging med vann og vaskemiddel hornsalt og sitronsyre. Ingen effekt. Så jeg prøvde klorin, selv om det er frarådet. Tok en time i en bøtte med 3 dl klorin og 8 liter vann, så var skjorten helt hvit igjen. Helt amazing 🙏Nå vasker jeg den en gang til i maskin for å få ut kloren og er spent på om stoffkvaliteten er helt herpet. Vet klorin ødelegger fibrene i stoffet, men om det ikke synes, så spiller det ikke noen rolle. Du gjekk for det eine rådet alle sa du ikkje skulle gjere? Anonymkode: 9211f...93a
tøydokka Skrevet 12. mai #19 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du gjekk for det eine rådet alle sa du ikkje skulle gjere? Anonymkode: 9211f...93a Ja. Men det var etter jeg hadde prøvd alle de andre rådene. Klorbleking var siste utvei. Og det fungerte som bare det. Skjorten er nå helt hvit igjen, og stoffet ser helt fint ut. Vet man ikke kan se alle skadene klorinen har gjort med fibrene, men bedre med en hvit bunadsskjorte uten synlige skader enn en lyserosa? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #20 Skrevet 13. mai tøydokka skrev (19 timer siden): Ja. Men det var etter jeg hadde prøvd alle de andre rådene. Klorbleking var siste utvei. Og det fungerte som bare det. Skjorten er nå helt hvit igjen, og stoffet ser helt fint ut. Vet man ikke kan se alle skadene klorinen har gjort med fibrene, men bedre med en hvit bunadsskjorte uten synlige skader enn en lyserosa? Håpar det ordnar seg for deg i lengda. Anonymkode: 9211f...93a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå