AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 Jeg er på boligjakt, og har funnet to boliger som kan være aktuelle å by på (etter laaaang jakt!). Men dette er to veeeldig forskjellige boliger, og jeg strides litt mellom valgene. Bolig nr 1; liten 3 roms leilighet fra 2010. TEK7 og balansert ventilasjon. Strøken leilighet, men liten plass (55 m2). Holder dog til meg slik tilværelsen er nå. Bolig nr 2; Romslig rekkehus med 3 soverom fra 1978. Standarden er normalt god, men et par vinduer må byttes ut. Hva som skjuler seg i vegger og tak vet jeg ikke, men det vet jeg forsåvidt ikke med bolig nr 1 heller (selv om det er nytt). Nå ligger Bolig nr 2 litt høyere i pris, men vet det er rom for forhandlinger. Begge har gode beliggenheter. Hva ville dere prioritert; vedlikeholdsfritt i mange mange år til, og trangere plass, eller god plass, og kortere vei mot vedlikehold? Begge er forøvrig selveiere. Anonymkode: d731e...cf4
stan Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 Jeg ville tatt rekkehuset. Men det innebærer nok mer arbeid og renovering i årene som kommer. Men du har bedre plass. Du bør vel sjekke ut så godt det lar seg gjøre tilstanden. Få med deg en fagperson, bruk noen kroner på å få visshet. Men det er du som må kjenne på hva som er rett for deg.
Frøken Smilla Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er på boligjakt, og har funnet to boliger som kan være aktuelle å by på (etter laaaang jakt!). Men dette er to veeeldig forskjellige boliger, og jeg strides litt mellom valgene. Bolig nr 1; liten 3 roms leilighet fra 2010. TEK7 og balansert ventilasjon. Strøken leilighet, men liten plass (55 m2). Holder dog til meg slik tilværelsen er nå. Bolig nr 2; Romslig rekkehus med 3 soverom fra 1978. Standarden er normalt god, men et par vinduer må byttes ut. Hva som skjuler seg i vegger og tak vet jeg ikke, men det vet jeg forsåvidt ikke med bolig nr 1 heller (selv om det er nytt). Nå ligger Bolig nr 2 litt høyere i pris, men vet det er rom for forhandlinger. Begge har gode beliggenheter. Hva ville dere prioritert; vedlikeholdsfritt i mange mange år til, og trangere plass, eller god plass, og kortere vei mot vedlikehold? Begge er forøvrig selveiere. Anonymkode: d731e...cf4 Hvis du liker arbeid med hus og hage (fasademaling, plenklipping, snømåking etc), så kjør på med rekkehus. Liker du det derimot ikke, og ikke har akutt behov for stor plass, gå for leilighet. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #5 Skrevet 17. februar 2016 10 minutter siden, stan skrev: Jeg ville tatt rekkehuset. Men det innebærer nok mer arbeid og renovering i årene som kommer. Men du har bedre plass. Du bør vel sjekke ut så godt det lar seg gjøre tilstanden. Få med deg en fagperson, bruk noen kroner på å få visshet. Men det er du som må kjenne på hva som er rett for deg. Jeg kjenner veldig på at jeg kanskje bør ta en sjans på rekkehuset. Har vært takstmann der og gått over, men det er vel grenser for hvor nøye de er. Nå vet jeg jo ikke om jeg får det til mitt budsjett en gang. Frøken smilla: Det er ikke plen, og det blir ikke mer snømåking der enn det ville blitt på leiligheten. Har ikke akutt behov for stor plass, men det hadde vært greit å slippe å flytte de neste 20 årene, og ikke minst hadde det vært greit å ha nok plass til besøk osv. Fasademaling må vel til både på rekkehus og leilighet. Anonymkode: d731e...cf4
stan Skrevet 17. februar 2016 #6 Skrevet 17. februar 2016 Hvis du har venner og kjente som kan tenkes å komme på besøk ville jeg klart gått for rekkehuset. Det er så kjekt å ha rom for gjester, det har en verdi som vanskelig kan måles i penger. Så har du økonomi, sats på det. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #7 Skrevet 17. februar 2016 2 minutter siden, stan skrev: Hvis du har venner og kjente som kan tenkes å komme på besøk ville jeg klart gått for rekkehuset. Det er så kjekt å ha rom for gjester, det har en verdi som vanskelig kan måles i penger. Så har du økonomi, sats på det. Absolutt. Bor langt unna familie, og det hadde vært greit å slippe å gå oppå dem når de kommer på besøk. Jeg vet ikke helt om jeg har økonomi, men har tatt med i regnestykket at jeg setter til side 1000-1500 kr per mnd til fremtidig vedlikehold. Det burde jo kunne bidra litt? Anonymkode: d731e...cf4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå