honnning Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 (endret) Jeg lurer på hvordan man går frem for å teste om man er fruktbar og evt hvor fruktbar man er? Er det noe man gjør hos fastlegen? Må man være en prøver for å kunne få en slik utredning? Eller er det mulig å gjøre en sjekk selv om man ikke har prøvd å bli gravid, eller har planer om å bli det i nærmeste fremtid? Jeg fyller 25 i år, har ingen fast partner og er ikke ferdig med utdanningen min enda, dermed har jeg ingen planer om å få barn med det første. Men jeg er diagnostisert med endometriose, og vil gjerne vite hvor jeg ligger på fruktbarhetsskalaen, slik at jeg evt. kan få sjans til å fryse ned noen egg, (eller raske på med å finne mannen i mitt liv heheh). Endret 17. februar 2016 av honnning
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #2 Skrevet 18. februar 2016 Du kan ta blodprøver for å sjekke ting som AMH (eggreserver) osv. Hvis du går til fastlegen og sier du vil ha en sjekk i forbindelse med at du har endometriose osv, så kan fastlegen henvise deg til gynekolog for innvendig ultralyd osv. Uansett så er det vel helt andre ting som kan gjøre det vanskelig å bli gravid når man har endometriose, men det er ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Og så lenge man går på p-piller holdes vel sykdommen sånn noen lunde i sjakk, etter det jeg har forstått? Utfordringene kommer gjerne når man slutter på pillene for å prøve og bli gravid, for da blomstrer endometriosevevet opp. Men du vet jo om at du har endo, så det er jo helt klart en fordel når den tid kommer Mange som ikke oppdager det før de faktisk begynner å prøve.. Anonymkode: ecd78...cd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå