jarlos Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 Vi er en familie som vurderer ny 7 seter som familiebil. Vi har prøvd mye forskjellig og nå står valget mellom nye VW Touran eller Citroen C4 Gran Picasso. Pris er +-400'. Vi har 3 barn i alderen 9 mnd til 9 år så trenger mye plass. Noen som har synspunkter på hvilken vi bør velge eller om det er andre vi bør sjekke utenom disse.
Aule Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 Jeg ville sett på nye Ford S-Max. Men står valget mellom Touran og C4 ville jeg valgt en Touran med manuell girkasse.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #3 Skrevet 20. februar 2016 Mye bedre med Ford, det er mer robuste biler enn Volkswagen og Citroën, og også bedre å kjøre. Enda mindre trøbbel blir det selvsagt med Toyota. Anonymkode: 89a5c...e32 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #4 Skrevet 20. februar 2016 VW Sharan eller Touran med DSG kasse. Fantastisk familiebil! Anonymkode: ae24e...e9a
-jk- Skrevet 24. februar 2016 #5 Skrevet 24. februar 2016 Hva med en 2 år gammel Tesla, om 500k er innenfor budsjett? Blir jo mye lavere driftskostnader, så da går det kanskje an å gå litt opp i pris?
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #6 Skrevet 29. februar 2016 Vi har vært kjempefornøyde med Opel Zafira. Har nylig kjøpt ny bil (Zafiraen ble for gammel, den er 16 år nå) og savner veldig gamlebilen. Hadde vi hatt råd til en ny versjon av den, skulle jeg glatt gått for det. Anonymkode: 3e5db...a5a
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #8 Skrevet 29. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har vært kjempefornøyde med Opel Zafira. Har nylig kjøpt ny bil (Zafiraen ble for gammel, den er 16 år nå) og savner veldig gamlebilen. Hadde vi hatt råd til en ny versjon av den, skulle jeg glatt gått for det. Anonymkode: 3e5db...a5a Hva er det dere har kjøpt nå da? Har du sett på noen av bilene, TS? Anonymkode: 89a5c...e32
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #9 Skrevet 8. mars 2016 Den 24. februar 2016 at 11.26, -jk- skrev: Hva med en 2 år gammel Tesla, om 500k er innenfor budsjett? Blir jo mye lavere driftskostnader, så da går det kanskje an å gå litt opp i pris? Driftskostnaden går rett i dass den dagen batteripakka skal skiftes, 300.000,- rett ut DET glemte du å si noe om Er jo ikke evig garanti selv på en Tesla Anonymkode: 037d3...411
-jk- Skrevet 8. mars 2016 #10 Skrevet 8. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Driftskostnaden går rett i dass den dagen batteripakka skal skiftes, 300.000,- rett ut DET glemte du å si noe om Er jo ikke evig garanti selv på en Tesla Anonymkode: 037d3...411 Nei, garantien på batteripakka er 8 år og forventet levetid ihvertfall det doble. Det betyr at de aller fleste bilene vil gå levetiden ut på samme batteripakke. Regner man på antall sykluser og rekkevidde kommer man fort fram til at pakkene ihvertfall bør klare 800.000km. Skulle man alikevel trenge å bytte så gjør man selvsagt det samme som man gjør om man må bytte motor på en gammel bil. Man kjøper ikke en ny motor hos forhandler men finner enpent brukt en hos nærmeste høgger. Leaf-batterier fra 1-2 år gamle biler går forøvrig for ca. 25.000,- nå.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #11 Skrevet 8. mars 2016 Den Saturday, February 20, 2016 at 11.38, AnonymBruker skrev: Mye bedre med Ford, det er mer robuste biler enn Volkswagen og Citroën, og også bedre å kjøre. Enda mindre trøbbel blir det selvsagt med Toyota. Anonymkode: 89a5c...e32 Anonymkode: 41d6a...0be 1
Elefantenirommet Skrevet 8. mars 2016 #12 Skrevet 8. mars 2016 (endret) . Endret 9. mars 2016 av Elefantenirommet
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #13 Skrevet 8. mars 2016 Slår også et slag for Ford S Max. Veldig god plass i baksetet, tre likeverdige seter. Har hatt bilsete til spedbarn og to ungdommer ved siden av, og det var aldri noe klaging. Går helt fint for et barn å sitte bakerst også (litt trangt for bena for de voksne). God bagasjeplass, genialt mtp barnevogn. Fikk plass til en 50" tv stående i bagasjerommet en gang også husker jeg. Anonymkode: 4d028...276
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #14 Skrevet 9. mars 2016 8 timer siden, -jk- skrev: Nei, garantien på batteripakka er 8 år og forventet levetid ihvertfall det doble. Det betyr at de aller fleste bilene vil gå levetiden ut på samme batteripakke. Regner man på antall sykluser og rekkevidde kommer man fort fram til at pakkene ihvertfall bør klare 800.000km. Skulle man alikevel trenge å bytte så gjør man selvsagt det samme som man gjør om man må bytte motor på en gammel bil. Man kjøper ikke en ny motor hos forhandler men finner enpent brukt en hos nærmeste høgger. Leaf-batterier fra 1-2 år gamle biler går forøvrig for ca. 25.000,- nå. Så langt er det enda ingen Tesla som har trilla Anonymkode: 037d3...411
jarlos Skrevet 9. mars 2016 Forfatter #15 Skrevet 9. mars 2016 Takker for gode svar her. Tesla ble dessverre ikke vurdert ettersom prisen er litt høy, i tillegg så synes jeg usikkerheten rundt hvordan den bilen er om 4-5 år mtp videresalg taler for at det kan være litt risky. Kunne absolutt tenkt oss en Ford S-max, men det ble ca 100000 over budsjett. Valget stod til slutt mellom en Citroen og ny Touran og pga dårlig innbytte hos Citroen så falt valget på nye touran. Denne gangen med manuelt gir og 150 hk TSI bensin. Da slipper jeg DSG samt dieselproblematikk. Valgte å lease denne gangen på 3 år så får vi se hvordan det blir. 2
-jk- Skrevet 9. mars 2016 #16 Skrevet 9. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så langt er det enda ingen Tesla som har trilla Anonymkode: 037d3...411 Det stemmer Man kom fram til tallet ved å ta forventet syklus-levetid på battericellene (Panasonic 18650BD) når de ble behandlet "pent" (dvs. sjelden ladet helt opp og helt ut) og ganget med rekkevidden pr. lading. Ca. 2000 fulle sykluser bør de cellene klare før de når 80% restkapasitet (og det har blitt testet) og man kan regne 400km rekkevidde på en opplading sommertstid og 300km vinterstid, Med 350km i snitt blir det 700.000km i Norge da. Evt. 630.000km om du trekker fra 10% på rekkevidden i snitt pga. 20% degradasjon over levetiden. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #17 Skrevet 9. mars 2016 40 minutter siden, -jk- skrev: Det stemmer Man kom fram til tallet ved å ta forventet syklus-levetid på battericellene (Panasonic 18650BD) når de ble behandlet "pent" (dvs. sjelden ladet helt opp og helt ut) og ganget med rekkevidden pr. lading. Ca. 2000 fulle sykluser bør de cellene klare før de når 80% restkapasitet (og det har blitt testet) og man kan regne 400km rekkevidde på en opplading sommertstid og 300km vinterstid, Med 350km i snitt blir det 700.000km i Norge da. Evt. 630.000km om du trekker fra 10% på rekkevidden i snitt pga. 20% degradasjon over levetiden. Dette var et av de bedre innleggene jeg har lest i dette forumet. Du har overbevist meg, som var veldig skeptisk til dette. @jarlos, lykke til med Touran'en. Siden den er ny og på garanti skal vel dette gå bra. Men er ikke leasing noe vanvittig sløsing med penger? Eller er det arbeidsgiver som betaler? Anonymkode: 89a5c...e32 1
jarlos Skrevet 9. mars 2016 Forfatter #18 Skrevet 9. mars 2016 Nei, synes jeg kom ganske greit ut faktisk. Totalpris første 3 år kommer på ca 150000 med en nybilpris på 420000. Hadde jeg kjøpt den og solgt den etter 3 år så hadde det ikke vært stor forskjell tror jeg, så får vi se om vi kjøper den ut etter 3 år eller prøver noe annet. Har hatt endel problemer med den touranen jeg har hatt (begrepet mandagsbil kan brukes her) men det har først og fremst vært på motor og girkasse så jeg har ikke lyst til å beholde den utover garantiperioden. Alt er tipp topp på den nå men begynner dsg å fuske så kan det fort bli dyrt. Noen synes nok det er merkelig at vi går for ny Touran pga dette, men velger å gi de en sjanse til da selv bilen har vært ideell mtp ferier osv og har det vært noe så har Møller Bil faktisk fiksa dette uten diskusjon. Nå er nye touran bygget på en helt ny plattform så det er mere nytt nå i forhold til en faceliftoppgradering. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #19 Skrevet 9. mars 2016 Lykke til da! Touran og Volkswagen generelt er jo kjent som en bil med mange feil, men, som du sier, ny bil, nye sjanser, og nybilgaranti er lurt. Godt å være optimist! Jeg tror vi tenker litt forskjellig mtp penger. Du bruker 50000kr/året eller røfflig én tusenlapp i uka på å eie en bil. Forsikring, drivstoff, bom og service kommer oppå det. Vi kjøpte en Honda 7-seter brukt for 55000kr, hadde han på verksted og tectylering for ytterligere 20000kr og har siden kjørt 40000km med han. Samtlige kostnader inkludert (jeg noterer ALT), så har vi brukt 141000kr på 3,5 år på den bilen. Så, ja, for meg er 150000kr svært dyrt. Men så er den jo ny da. Må være kjekt å kunne velge farge osv. Anonymkode: 89a5c...e32 1
tdm900 Skrevet 9. mars 2016 #20 Skrevet 9. mars 2016 2 timer siden, jarlos skrev: Nei, synes jeg kom ganske greit ut faktisk. Totalpris første 3 år kommer på ca 150000 med en nybilpris på 420000. Hadde jeg kjøpt den og solgt den etter 3 år så hadde det ikke vært stor forskjell tror jeg, så får vi se om vi kjøper den ut etter 3 år eller prøver noe annet. Har hatt endel problemer med den touranen jeg har hatt (begrepet mandagsbil kan brukes her) men det har først og fremst vært på motor og girkasse så jeg har ikke lyst til å beholde den utover garantiperioden. Alt er tipp topp på den nå men begynner dsg å fuske så kan det fort bli dyrt. Noen synes nok det er merkelig at vi går for ny Touran pga dette, men velger å gi de en sjanse til da selv bilen har vært ideell mtp ferier osv og har det vært noe så har Møller Bil faktisk fiksa dette uten diskusjon. Nå er nye touran bygget på en helt ny plattform så det er mere nytt nå i forhold til en faceliftoppgradering. Jeg vil si det er et lurt valg. Har selv gått over til VW etter mye om og menn med meg sjøl, og så langt ikke angra. Og siden dere nå velger bensin så er jo også problematikken med EGR-ventilen borte som dugg for sola Selv har min vært inne for det en gang, hvor lenge den går til neste gang er ikke godt å vite Men, med den kjørkomforten VW har, blir det det igjen på meg også. Kan legge til at jeg kjører Caddy med manuell kasse, som også er meget fin og presis å bruke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå