Gå til innhold

Første tannlege besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datter snart 3.5 år var hos tannlege i dag. Full kræsj. Hul og gråt fra vi gikk ut  døra hjemme. Nektet å sitte i tannlegestolen (ingen andre skulle sitte det heller). Får ny time etter påske. 

Tips til hva vi kan gjøre for at framtidige besøk skal bli mere positive?  Har lånt boka Lillesøster går til tannlegen. Andre aktuelle bøker? Far var med i dag ,men vurderer sterkt at jeg blir med neste gang.......   

Anonymkode: 6b44a...b27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn som er så redde har jo fått det fra et sted. 

Hvis foreldrene er nervøse eller maser rundt det så klarer de ikke justere forventningene selv. Minst mulig prat og minst mulig høye, lyse stemmer som snakker om hvor spennende det er er ihvertfall lurt.

Og ja; hvis det gikk skeis med Pappa, så er det fint med mamma :) Evt kan dere jo bare vente et års tid.

Skrevet
5 minutter siden, MapleSirup skrev:

Barn som er så redde har jo fått det fra et sted. 

Hvis foreldrene er nervøse eller maser rundt det så klarer de ikke justere forventningene selv. Minst mulig prat og minst mulig høye, lyse stemmer som snakker om hvor spennende det er er ihvertfall lurt.

Og ja; hvis det gikk skeis med Pappa, så er det fint med mamma :) Evt kan dere jo bare vente et års tid.

Hverken far eller jeg har tannlegeskrekk. Hun sa selv hun gledet seg til dagen før. Var nok spent og vi har prøvd  (og helt klart mislykkes) i å ufarliggjøre det. Så da er det bare å prøve igjen....

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hverken far eller jeg har tannlegeskrekk. Hun sa selv hun gledet seg til dagen før. Var nok spent og vi har prøvd  (og helt klart mislykkes) i å ufarliggjøre det. Så da er det bare å prøve igjen....

Ts

Ja, det er så vanskelig av og til.

Jeg har en litt artig historie om noe lignende:

En jente i nærheten av oss ble spurt så ofte om hun gledet seg til å begynne på skolen. Hun svarte "ja" til alle, som seg hør og bør. Like før første skoledag så spør moren: "Lisa, gleder du deg til skolen?" Da sprakk det for Lisa. "Hvordan kan jeg glede meg når du ikke har fortalt meg hva det er for noe!!!" Hehe.  

Du skjønner sikkert poenget mitt ;) 

Gjest Trolletrine
Skrevet

I forkant av tannlegebesøket snakket vi endel om det,- hva tannlegen skulle gjøre, og hvorfor osv. I tillegg så vi maaaaange ganger på en episode med Lodde og Linn der hun var hos tannlegen. Fungerte kjempebra.

Skrevet

Hos oss satt hun på fanget mitt i tannlegestolen, ingen av ungene måtte sitte i stolen alene. 

Når vi fikk innkallingen til tannlegen fulgte det med et skriv med en del bilder av tannlege, et barn hvor tannlegen kikket inni munnen osv. Dette hang vi på kjøleskapet i hennes høyde så hun så på det ofte. I tillegg så vi på bildene sammen, og øvde på å gape høyt for tannlegen. Virket veldig bra, og hun gapte som bare det når dagen endelig kom. Og hun er i utgangspunktet er ganske skeptisk unge. 

Anonymkode: 62365...b61

Skrevet

Jeg ville prøvd en annen bok enn Lillesøster går til tannlegen. Den ungen får herje og bestemme akkurat som hun vil, mens moren sitter der som en nyttig idiot og sier "nei, men lillesøster!", uten å ta tak i noe som helst. Såe, ikke slik jeg ville ønsket tannlegebesøket skulle forløpe i alle fall.

Jeg tenker det er lurt å bytte forelder. Snakk litt om tannlegebesøket på forhånd, men ikke gjør for mye ut av det. Nå har hun vært der, så hun vet mer om hvordan ting foregår enn sist. Tiden jobber også for dere, tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...