AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #81 Del Skrevet 20. februar 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om personen som er mistenkt for ett eller annet, bare reiser seg opp og går sin vei? De blokkerer så godt de kan med kroppen og det er ganske så vanskelig å komme seg forbi en ansatt og en vekter hvis man allerede er på et bakrom. Men tar de tak i deg fysisk er det bare å rope høyt, det gjorde jeg, da stopper de med det. Anonymkode: af4a3...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordpedant Skrevet 20. februar 2016 #82 Del Skrevet 20. februar 2016 Du kommer ikke forbi meg uten å bruke vold. Jeg anbefaler det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #83 Del Skrevet 20. februar 2016 Et øyeblikk siden, nordpedant skrev: Du kommer ikke forbi meg uten å bruke vold. Men da kan du jo anmeldes og bøtelegges, så greit med den saken. Anonymkode: af4a3...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordpedant Skrevet 20. februar 2016 #84 Del Skrevet 20. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da kan du jo anmeldes og bøtelegges, så greit med den saken. Anonymkode: af4a3...2cb For hva? Jeg tror du har misforstått litt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #85 Del Skrevet 20. februar 2016 2 timer siden, nordpedant skrev: For hva? Jeg tror du har misforstått litt. Jeg tror ikke at vektere eller butikk-ansatte har lov til å bli alt for fysiske mot folk som de mistenker for å ha begått nasking / tyveri. Anonymkode: 3a744...a16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordpedant Skrevet 20. februar 2016 #86 Del Skrevet 20. februar 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke at vektere eller butikk-ansatte har lov til å bli alt for fysiske mot folk som de mistenker for å ha begått nasking / tyveri. Anonymkode: 3a744...a16 Du får tro hva du vil. Om de har sett personen stjele har de all rett til å pågripe tyven. En pågripelse skal gjennomføres så skånsomt som mulig, men det betyr også at motstanden fra den som pågripes avgjør hvor mye makt som kan brukes. Om jeg har sett deg stjele og pågriper deg for det, så har ikke du lovlig rett til å bruke makt for å komme deg unna. Om du må bli voldelig for å komme forbi meg (og det må du) er det du som eskalerer maktbruken. Ellers er det helt innenfor rammene for maktbruk å fysisk holde deg igjen. Om du blir vanskelig nok når de pågriper deg kan de om nødvendig legge deg i bakken og sette på deg håndjern. Det er du som bestemmer rammene for maktbruken med din oppførsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #87 Del Skrevet 20. februar 2016 3 timer siden, nordpedant skrev: For hva? Jeg tror du har misforstått litt. Bruker du vold mot meg kan du anmeldes og bøtelegges, selv om du gjør det fordi du mistenker at jeg har nasket. Sammenlignbart med at sjefer som overvåker ansatte ulovlig kan straffes for det, selv om den ansatte begår noe kriminelt. Et lovbrudd utligner ikke et annet. Anonymkode: af4a3...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordpedant Skrevet 20. februar 2016 #88 Del Skrevet 20. februar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker du vold mot meg kan du anmeldes og bøtelegges, selv om du gjør det fordi du mistenker at jeg har nasket. Sammenlignbart med at sjefer som overvåker ansatte ulovlig kan straffes for det, selv om den ansatte begår noe kriminelt. Et lovbrudd utligner ikke et annet. Anonymkode: af4a3...2cb Nei, det er ikke sammenlignbart. Som sagt. Dette forutsetter at jeg vet at du har stjålet. Jeg har sett deg legge fire øl i innerlommene på jakken, for eksempel på video, og vet at du ikke betalte for dem. Det gir meg grunnlag for å pågripe deg (straffeprosessloven §176 jmf. §170a og §171). Jeg kan bruke fysisk makt for å holde deg igjen (straffeprosessloven §178), eller bruke nødverge (straffeloven §18). Du har ikke mulighet til å bruke nødverge for å komme deg fri (fordi min maktbruk i det gitte tilfellet er lovlig, og nødverge bare kan brukes mot ulovlig makt). Jeg har faktisk rett til å holde deg der, om nødvendig med makt. Om du eskalerer situasjonen ved å ty til vold kan jeg forsvare meg mot det. Dersom jeg bare tror at du har stjålet griper jeg ikke inn i første omgang. Da får du gå. Så får vi følge mer med på deg neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #89 Del Skrevet 20. februar 2016 1 minutt siden, nordpedant skrev: Nei, det er ikke sammenlignbart. Jo, så absolutt. Du kan ikke bruke vold mot meg, du kan sperre med kroppen din, men unødvendig maktbruk kan du anmeldes for. Det kan tom politimenn få straff for, hva gjør at du tror du er unntatt fra lovverket? Henvisningene dine er irrelevante, da du ikke har forstått lovverket. Anonymkode: af4a3...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordpedant Skrevet 20. februar 2016 #90 Del Skrevet 20. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, så absolutt. Du kan ikke bruke vold mot meg, du kan sperre med kroppen din, men unødvendig maktbruk kan du anmeldes for. Det kan tom politimenn få straff for, hva gjør at du tror du er unntatt fra lovverket? Henvisningene dine er irrelevante, da du ikke har forstått lovverket. Anonymkode: af4a3...2cb Jeg tror ikke at jeg er unntatt lovverket. Jeg forklarer hvorfor jeg har lov til å gjøre det. med henvisninger til nettopp lovverket. Og du kan ta deg faen på at jeg har forstått det. Du kan selvfølgelig anmelde meg. Men de handlingene jeg har beskrevet er ikke straffbare, fordi de er tillatt gjennom rammene som settes for en lovlig pågripelse, og for lovlig nødverge. At du tror du kan sammenligne det med et ulovlig oppsatt overvåkingkamera kan jeg ikke gjøre noe med, men feil har du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #91 Del Skrevet 20. februar 2016 1 minutt siden, nordpedant skrev: At du tror du kan sammenligne det med et ulovlig oppsatt overvåkingkamera kan jeg ikke gjøre noe med, men feil har du. Vi får bare bli enige om å være uenige. Jeg håper for din del at du ikke bruker vold mot feil person i såfall, for anmeldt og straffet kan du bli etter loven. Anonymkode: af4a3...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordpedant Skrevet 20. februar 2016 #92 Del Skrevet 20. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi får bare bli enige om å være uenige. Jeg håper for din del at du ikke bruker vold mot feil person i såfall, for anmeldt og straffet kan du bli etter loven. Anonymkode: af4a3...2cb I situasjoner som den nevnt over har jeg brukt makt mot mennesker for å hindre at de stikker av i påvente av politiet. Det har ikke medført noen forelegg eller hevede øyebryn fra politiet så langt. Uenig skal du selvsagt få være. Men jeg vet at det jeg har lagt frem i denne tråden er godt innenfor hva Kongeriket Norges lover åpner for. Så får du gjerne tro at dette kan sammenlignes med ulovlige overvåkingskamera, og Gud vet hva. Uenig eller ei, du tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 21. februar 2016 #93 Del Skrevet 21. februar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: De blokkerer så godt de kan med kroppen og det er ganske så vanskelig å komme seg forbi en ansatt og en vekter hvis man allerede er på et bakrom. Men tar de tak i deg fysisk er det bare å rope høyt, det gjorde jeg, da stopper de med det. Anonymkode: af4a3...2cb Hvorfor skulle de stoppe noe de har all rett til å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 21. februar 2016 #94 Del Skrevet 21. februar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva om personen som er mistenkt for ett eller annet, bare reiser seg opp og går sin vei? Vektere og butikk-ansatte har vel strengt tatt ikke rett til å holde igjen noen med alle midler uansett.. Anonymkode: 3a744...a16 Hvem som helst kan pågripe på fersk kjerning/ferske spor. Og hvis den pågrepne gjør fysisk motstand så vil det kunne anses for å være en kroppskrenkelse, og dermed utløser det rett til nødverge fra den som har utført pågripelsen. Dette fordi den fysiske motstanden per definisjon er et ulovlig angrep, og da kan man bruke fysisk makt som nødverge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 21. februar 2016 #95 Del Skrevet 21. februar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, så absolutt. Du kan ikke bruke vold mot meg, du kan sperre med kroppen din, men unødvendig maktbruk kan du anmeldes for. Det kan tom politimenn få straff for, hva gjør at du tror du er unntatt fra lovverket? Henvisningene dine er irrelevante, da du ikke har forstått lovverket. Anonymkode: af4a3...2cb Jovisst kan han bruke vold mot deg. Når du bruker vold for å prøve å slippe unna utsetter du vedkommende for et ulovlig angrep (se straffeloven), og et slikt ulovlig angrep utløser retten til å benytte seg av nødverge, altså fysisk vold som svar på det ulovlige angrepet ditt. Du forutsetter at all maktbruk for å stoppe noen som bruker vold for å slippe unna er "unødvendig", noe som er feil. Sammenligningen din er altså bare tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordpedant Skrevet 22. februar 2016 #96 Del Skrevet 22. februar 2016 Det er hyggelig at vi av og til er enige også, @jabx. Det måtte bare klokkeklar juss til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 23. februar 2016 #97 Del Skrevet 23. februar 2016 Den 19.02.2016 at 21.02, jabx skrev: Naskeri har (hadde) en strafferamme på over 6 måneder (6 måneder og/eller bot etter den gamle straffeloven). Dermed kan (kunne) vanlige borgere altså pågripe en nasker. Men naskeri er ikke (direkte) en del av den nye straffeloven. Det er jo langt mer skremmende at vanlige borgere kan gå til pågripelser, også på grunn av mistanke regner jeg med, enn at det er et svinn i butikkhyllene, som for øvrig er innkalkulert. Jeg stjeler /nasker ikke, men vil helst ikke bli ufrivillig vitne til at for eksempel de butikkansatte eller hvem som helst, plutselig oppdager en som stjeler en boks kattemat eller om det skulle være et fenalår. Tror ikke så mange butikkeiere anmelder nasking, sakene blir henlagt og de fleste som blir tatt vedtar et forelegg. I de fleste tilfellene der politiet dukker opp, har de fått beskjed på sentralen om at vekterne er på vei til å gå over sine rammer, eller når det er ungdommer og de vil prøve å virke på en preventiv måte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 23. februar 2016 #98 Del Skrevet 23. februar 2016 Den 20.02.2016 at 21.31, nordpedant skrev: Nei, det er ikke sammenlignbart. Som sagt. Dette forutsetter at jeg vet at du har stjålet. Jeg har sett deg legge fire øl i innerlommene på jakken, for eksempel på video, og vet at du ikke betalte for dem. Det gir meg grunnlag for å pågripe deg (straffeprosessloven §176 jmf. §170a og §171). Jeg kan bruke fysisk makt for å holde deg igjen (straffeprosessloven §178), eller bruke nødverge (straffeloven §18). Du har ikke mulighet til å bruke nødverge for å komme deg fri (fordi min maktbruk i det gitte tilfellet er lovlig, og nødverge bare kan brukes mot ulovlig makt). Jeg har faktisk rett til å holde deg der, om nødvendig med makt. Om du eskalerer situasjonen ved å ty til vold kan jeg forsvare meg mot det. Dersom jeg bare tror at du har stjålet griper jeg ikke inn i første omgang. Da får du gå. Så får vi følge mer med på deg neste gang. Mener du at butikkeier har lov til dette eller at en vanlig kunde har samme rett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #99 Del Skrevet 23. februar 2016 Den 17.2.2016 at 20.39, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 65cbb...f33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #100 Del Skrevet 23. februar 2016 Den February 21, 2016 at 5.00, jabx skrev: Når du bruker vold for å prøve å slippe unna utsetter du vedkommende for et ulovlig angrep (se straffeloven), Jeg tror du misforstår hva jeg svarer på? Det er johnpedant som bruker vold mot meg i eksempelet, jeg har ikke gjort noe. Han kan selvsagt ikke bruke vold mot meg på den måten uten å risikere straff. Anonymkode: af4a3...2cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå