jabx Skrevet 19. februar 2016 #61 Del Skrevet 19. februar 2016 (endret) Den 2/17/2016 at 18.04, Pterinochilus skrev: Vektere og butikkansatte kan strengt tatt ikke gjøre så mye. Du trenger hverken å oppgi personalia eller vise frem innholdet i lommer, vesker etc. til andre enn politiet. Med mindre et lovbrudd har en strafferamme på over seks måneder, så foreligger heller ikke grunnlaget for at noen kan holde deg igjen og foreta en "borgerarrest". I prinsippet kan du derfor bare spasere inn, plukke med deg noen varer og spasere ut igjen. Jeg vil imidlertid fraråde deg å gjøre dette! Naskeri har (hadde) en strafferamme på over 6 måneder (6 måneder og/eller bot etter den gamle straffeloven). Dermed kan (kunne) vanlige borgere altså pågripe en nasker. Men naskeri er ikke (direkte) en del av den nye straffeloven. Endret 19. februar 2016 av jabx 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 19. februar 2016 #62 Del Skrevet 19. februar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ransaking eller visitering når politiet tar på folk under klærne egentlig? Anonymkode: 0d180...d2c Det kommer an på formålet med undersøkelsen. Er det for å sikre bevis er det en ransaking. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 19. februar 2016 #63 Del Skrevet 19. februar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke vanlig å tilkalle politiet ved nasking her i Oslo. Det er en vekter som tilkalles. Jeg har vært i klammeri med vektere ved andre anledninger og de har prøvd å tilkalle politiet, aldri har det skjedd at de har dukket opp. Det er ikke bare å ringe politiet for småting og forvente at det skjer så mye. Presiserer igjen at dette gjelder Oslo. Anonymkode: af4a3...2cb Jeg kan ikke skjønne at vektere tilkalles. De kan egentlig ikke gjøre mer enn andre i slike saker. Og hvis vedkommende nekter å identifisere seg selv så må politiet tilkalles fordi de er de eneste som har lov til å avkreve personalia. Forøvrig vet jeg med sikkerhet at politiet i Oslo stadig drar ut på naskerier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 19. februar 2016 #64 Del Skrevet 19. februar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får fortsette å insistere på at politiet tilkalles eller i det hele tatt kommer ved nasking i en matbutikk i Oslo, faktum er at det kommer en vekter fra selskapet den aktuelle butikken har en avtale med. Anonymkode: af4a3...2cb Hvorfor kommer det vekter? Hva ønsker man å utrette med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pterinochilus Skrevet 19. februar 2016 #65 Del Skrevet 19. februar 2016 3 minutter siden, jabx skrev: Naskeri har (hadde) en strafferamme på over 6 måneder (6 måneder og/eller bot etter den gamle straffeloven). Dermed kan vanlige borgere altså pågripe en nasker. Men naskeri er ikke (direkte) en del av den nye straffeloven. Ja, det har du rett i! Jeg var ikke klar over dette da jeg skrev innlegget du siterer, så jeg får bare beklage at jeg kom med utdaterte opplysninger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #66 Del Skrevet 19. februar 2016 1 minutt siden, jabx skrev: Jeg kan ikke skjønne at vektere tilkalles. De kan egentlig ikke gjøre mer enn andre i slike saker. Fordi de kan prosedyrene for å fylle ut skjema, tror jeg. Den ene gangen jeg ble tatt kastet vekteren et allerede utfylt skjema i søpla og fylte ut et nytt. Jeg er klar over at kun politi kan kreve legitimasjon, men det er like greit å gi legitimasjon til vektere eller butikkansatte. De fleste blir kanskje litt mer ydmyke og skjelvne av at vekter kommer og overtar for personalet? Overraskende at du mener at politiet drar ut til naskesaker, det er kanskje tyveri du tenker på? De kommer iallfall nesten aldri til slike eller andre ting, har vært i klammeri med vektere flere ganger og de har forsøkt å få politi til å komme. De har aldri hatt mulighet til å rykke ut. Mulig dette kommer an på tidspunktet på døgnet? Anonymkode: af4a3...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #67 Del Skrevet 19. februar 2016 4 minutter siden, jabx skrev: Hvorfor kommer det vekter? Hva ønsker man å utrette med det? Som svart over, tror folk blir litt mer ydmyke? I tillegg frigjør de jo personalet så de kan gjøre jobben sin. En gang ble vekteren ganske forsinket og jeg insisterte på å vise legitimasjon så de kunne kopiere den så jeg fikk gå. Veldig mange ansatte aner ingenting om hvordan de håndterer butikktyveri, det har vektere opplæring i. Anonymkode: af4a3...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #68 Del Skrevet 19. februar 2016 7 minutter siden, jabx skrev: Og hvis vedkommende nekter å identifisere seg selv så må politiet tilkalles fordi de er de eneste som har lov til å avkreve personalia. Det er, etter min og andres erfaring, like greit å gi legitimasjon til vekter eller butikkansatt. De kan uansett ikke be deg tømme lommer eller åpne veska. Det kan politiet gjøre. Anonymkode: af4a3...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #69 Del Skrevet 19. februar 2016 Den 17.2.2016 at 20.39, AnonymBruker skrev: Nei, denne typen lovbrudd blir ikke sjekket mange steder. Hvis du tenker på å jobb i skole/barnehage, så er det sedelighetsparagrafer som sjekkes. Som allerede nevnt, har man ikke planer om bli politi så er det lite å tape. Anonymkode: af4a3...2cb Jeg hadde aldri ansatt noen i butikken uten vandelsattest Anonymkode: 65cbb...f33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #70 Del Skrevet 19. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde aldri ansatt noen i butikken uten vandelsattest Det kan du dessverre ikke kreve heller. Anonymkode: af4a3...2cb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 19. februar 2016 #71 Del Skrevet 19. februar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overraskende at du mener at politiet drar ut til naskesaker, det er kanskje tyveri du tenker på? De kommer iallfall nesten aldri til slike eller andre ting, har vært i klammeri med vektere flere ganger og de har forsøkt å få politi til å komme. De har aldri hatt mulighet til å rykke ut. Mulig dette kommer an på tidspunktet på døgnet? Jeg vet at politiet i Oslo drar på naskerier. Men tidspunktet er sikkert relevant. Et naskeri som skjer når resten av byen går helt av skaftet vil neppe prioriteres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #72 Del Skrevet 19. februar 2016 13 minutter siden, jabx skrev: Hvorfor kommer det vekter? Hva ønsker man å utrette med det? Der jeg jobbet som butkksjef hadde vi ingen slik avtale med vekterselskap, forresten. Vi tok selv kopi av legitimasjon. Anonymkode: af4a3...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pterinochilus Skrevet 19. februar 2016 #73 Del Skrevet 19. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde aldri ansatt noen i butikken uten vandelsattest Anonymkode: 65cbb...f33 Da kan du aldri ansette noen! Du har ikke lov til å kreve en vandelsattest for en butikkjobb og politiet er såpass strenge at de heller ikke ville ha skrevet ut en for en slik stilling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #74 Del Skrevet 19. februar 2016 Et øyeblikk siden, jabx skrev: Jeg vet at politiet i Oslo drar på naskerier. Men tidspunktet er sikkert relevant. Et naskeri som skjer når resten av byen går helt av skaftet vil neppe prioriteres. Da må det være fordi vedkommende nekter å legitimere seg og er villig til å vente på politiet. For har man fått id kommer de ikke. Anonymkode: af4a3...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #75 Del Skrevet 20. februar 2016 Den 17. februar 2016 at 18.20, NasseNøff skrev: I det du passerer kassen eller utgangen å kommer det vekter eller ansatte og stopper deg. De stopper deg ikke inne i butikken, du må ha passert kassene eller utgangen. Så blir du tatt med til bakrommet hvor de stiller deg spørsmål. Det er alt jeg vet. Ble tatt for nasking da jeg var 13 år. Ble tatt med inn på bakrommet, de ville ha navnet mitt og telefonnummer. Jeg var en liten drittunge og sa jeg het "Jane doe" og nummeret mitt var 555-1234 Jeg løp så ut og gjemte meg bak bygget i det de snudde seg mot hun andre som ble tatt. Var hennes veske vi puttet det i btw. Ei venninne som var barneverns-barn ga navnet og nummeret til sin biologiske mor som ga faen. Hun ruset seg og brydde seg ikke om datteren havnet i trøbbel. Fostermoren fikk aldri høre om det, overraskende nok. Var ikke første gangen hun hadde stjålet og moren og stefaren tok regningen. Hun tok på seg skylden og sa at jeg måtte dra fordi jeg fikk akutt diaré. Så de kom ikke ut etter meg. Vet ikke om jeg skal le eller grine, men artig historie ble det, og jeg stjal aldri igjen. Ellers så har jeg aldri stjålet eller blitt tatt. En jeg kjenner var over 18 år og det ble rettssak, for han stjal dyre klær og dyre ting. Mat aner jeg ikke, men tror nok det er bot og utestengelse. Måtte le litt Jane Doe og akutt diaré, liksom Anonymkode: 8dbee...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #76 Del Skrevet 20. februar 2016 Har vektere eller butikk-sjef / butikk-ansatte egentlig rett til å kreve legitimasjon, samt ransake noen som de mistenker for naskeri / tyveri? Jeg trodde at det bare var politi-folk som liksom hadde lov til dette? Hva skjer dersom en person nekter å oppgi legitimasjon, og man samtidig nekter å la seg ransake av butikk-ansatte eller vektere? Anonymkode: 3a744...a16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #77 Del Skrevet 20. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har vektere eller butikk-sjef / butikk-ansatte egentlig rett til å kreve legitimasjon, samt ransake noen som de mistenker for naskeri / tyveri? Jeg trodde at det bare var politi-folk som liksom hadde lov til dette? Hva skjer dersom en person nekter å oppgi legitimasjon, og man samtidig nekter å la seg ransake av butikk-ansatte eller vektere? Vektere eller ansatte har ikke lov til å ransake eller kreve legitimasjon, så selvfølgelig kan man kreve å vente på politiet. Min erfaring er uansett at det er mye enklere å tilby å legitimere seg med en gang, for når jeg blir tatt for nasking er jeg ikke interessert i at politiet skal dukke opp bare for at jeg skal vise frem legitimasjon, Sluttresultatet er jo uansett det samme. Hvis du hadde lest tråden hadde du fått med deg dette. Anonymkode: af4a3...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ghostwalker Skrevet 20. februar 2016 #78 Del Skrevet 20. februar 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vektere eller butikk-sjef / butikk-ansatte egentlig rett til å kreve legitimasjon, samt ransake noen som de mistenker for naskeri / tyveri? Jeg trodde at det bare var politi-folk som liksom hadde lov til dette? Hva skjer dersom en person nekter å oppgi legitimasjon, og man samtidig nekter å la seg ransake av butikk-ansatte eller vektere? Anonymkode: 3a744...a16 Minner meg om ene gangen, jeg stoppet en "smart" kar. Tok han med på kontoret, han ville ikke samarbeide. Da sa jeg bare, jeg har god tid, jeg kan sitte her med deg og tjene penger mens du sitter der og ser på veggen, du er uansett taperen. Rett etter 2 timer kom politiet, og vips da dro han opp legitimasjonen. Hvorfor gidde å leke smart? Jeg kunne ha gjort det på 10 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #79 Del Skrevet 20. februar 2016 Hva om personen som er mistenkt for ett eller annet, bare reiser seg opp og går sin vei? Vektere og butikk-ansatte har vel strengt tatt ikke rett til å holde igjen noen med alle midler uansett.. Anonymkode: 3a744...a16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordpedant Skrevet 20. februar 2016 #80 Del Skrevet 20. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vektere eller butikk-sjef / butikk-ansatte egentlig rett til å kreve legitimasjon, samt ransake noen som de mistenker for naskeri / tyveri? Jeg trodde at det bare var politi-folk som liksom hadde lov til dette? Hva skjer dersom en person nekter å oppgi legitimasjon, og man samtidig nekter å la seg ransake av butikk-ansatte eller vektere? Anonymkode: 3a744...a16 Anledningen til å ransake en pågrepet er til stede, men da forutsetter det at man mistenker at den pågrepne har våpen eller lignende på seg. Det er altså en sikkerhetsransaking. Å ransake etter tyvegods og ID er ikke lov, med mindre man spør og får lov. 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om personen som er mistenkt for ett eller annet, bare reiser seg opp og går sin vei? Vektere og butikk-ansatte har vel strengt tatt ikke rett til å holde igjen noen med alle midler uansett.. Anonymkode: 3a744...a16 Dersom de har sett deg stjele er kravene oppfylt for å pågripe deg. De kan holde deg igjen med makt, så skånsomt som mulig (straffeprosessloven §178). Om du er så oppsatt på å komme deg vekk derfra at du bruker vold mot dem kan de forsvare seg mot den volden med nødverge (straffeloven § 18 2. ledd). I praksis er det vel ofte nok å stille seg opp foran den aktuelle butikktyven. Tyven har ikke lovlig rett til å presse seg forbi, selv om han ikke plikter å vente om han etterlates ubevoktet. Da kan han helt lovlig rømme. Dersom det bare er mistanke om tyveri, og ingen har sett deg stjele, regner jeg med at de ikke griper inn i første omgang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå