AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 Hei. Jeg prøver å gå ned i fettprosent. Trener styrke og ligger i moderat kaloriunderskudd. Men har lest at intervalltrening skal være supert for å få i gang fettforbrenningen/ gå ned i fettprosent osv. Problemet mitt er bare at jeg HATER å løpe. Så de siste øktene har jeg "diktet" min egen form for intervalltrening, men vet ikke om det er noe bra måte. Så derfor spør jeg her. Etter jeg er ferdig med å trene styrke går jeg på tredemølla. Så går jeg med stigning 5-7 og 5 km/t. Etter tre-fire minutter øker jeg stigningen til 16-18 (18 er maks på de tredemøllene jeg bruker) men har fortsatt samme fart, altså 5 km/t. Så går jeg med høy stigning i 3-4 minutter, så ned igjen til stigning 5-7 og holder på slik i omtrent 30 minutter. Er dette en ok måte å gjøre det på? Eller må jeg løpe for å få resultater? Hilsen jente 22 år! Anonymkode: 84662...987
mavi Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 Målet med intervall trening er vel å øke tiden du kan løpe med høy intensitet uten å få noe særlig melkesyre. I "hvileintervallet" bør vel pulsen ligge rundt 70% av maks, mens i "arbeidsintervallet" mellom 85-95%, du skal bli sliten og det skal være tungt. Du bør bli glad i å løpe, det er deilig etterhvert som formen øker. Det er viktig å presse seg litt, da kommer resultatene Et typsik intervall kan være: Først: 10 min oppvarming 4 min løpe/jogge fort 2-3 min "hvile", roligere jogging Gjenta dette 4 ganger og du har utført 4x4 intervall. Intervallene kan tilpasses deg selv. Intervalltrening er super motivasjon, da formen blir merkbart bedre relativt kjapt!
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 Nei, det der var ikke noe særlig bra intervalltrening.. Jeg pleier å kjøre 4x4 med 8 på stigning og 7,5 km/t. Ellers liker jeg 30x15 intervaller (30 sekunder spurt på ca 15 km/t og 15 sekunder hvile). Pyramideintervaller er også ålreit, f.eks 1-2-3-4-4-3-2-1. Ha alltid maks halvparten av intervallen som pause, så hvis intervallen varer ett min har du maks 30 sek pause, varer intervallen 2 min har du maks ett min pause osv. Lykke til! Intervaller kan bli veldig morsomt når man først kommer inn i det, og merker at man blir bedre Anonymkode: 859fa...203
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #4 Skrevet 20. februar 2016 4x4 intervaller er veldig bra men jeg synes også 6x1000m intervaller er veldig bra. Da trener du på å få høyere hastighet over lenger tid men disse intervallene foregår på roligere fart enn 4x4intervallene. Anonymkode: 01f5d...e28
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #5 Skrevet 20. februar 2016 Det er bedre enn ingenting! Anonymkode: 2b574...09f 2
BlendaSensitive Skrevet 21. februar 2016 #6 Skrevet 21. februar 2016 Den 2016-02-17 at 17.41, mavi skrev: Målet med intervall trening er vel å øke tiden du kan løpe med høy intensitet uten å få noe særlig melkesyre. I "hvileintervallet" bør vel pulsen ligge rundt 70% av maks, mens i "arbeidsintervallet" mellom 85-95%, du skal bli sliten og det skal være tungt. Du bør bli glad i å løpe, det er deilig etterhvert som formen øker. Det er viktig å presse seg litt, da kommer resultatene Et typsik intervall kan være: Først: 10 min oppvarming 4 min løpe/jogge fort 2-3 min "hvile", roligere jogging Gjenta dette 4 ganger og du har utført 4x4 intervall. Intervallene kan tilpasses deg selv. Intervalltrening er super motivasjon, da formen blir merkbart bedre relativt kjapt! Merkelig svar. "du bør bli glad i å løpe" - hvorfor i all verden? fordi du gjør det? Dessuten kan du ikke si 4 min løpe, så 2-3 in hvile. For mange mennesker, spesielt oss som ikke liker løpe/har løpt lite, er faktisk 4 minuter laang tid. Eller som noen sa 1 km. TS: Poenget med intervall er veksle mellom normal puls - at du kan prate mens du ufører aktivteten, og høy intensentiv spurt med høy puls. Om du får dette av din metodode, så kjør på. Bedre at du liker det og fortsetter med det, enn å tvinge deg til noe du ikke liker og gir opp med. Om du ikke liker løping, så kan du droppe det! Tabata trening finns i mange ulike vaianter, og tilpasses helt og holdent etter øvelser du er komfortabel med: http://fitnessbloggen.no/4-minutter-tabata-30-minutter-loping/ Google tabata program du finner maaange sammensetninger. Finnes på youtube også. Greia er at du du veksler mellom 15 sekunder burpees/knehopp/whatever og 20 sekunder hvile. I femten minutter. Thats it. Annen variant er HIIT: http://fitnessbloggen.no/forbrenn-mer-fett-med-hiit-trening/ Du begynner med å varme opp i fem minutter, gjerne mer hvis du ikke har trent først, og ha litt stigning på mølla. Deretter skal du ha 5-8 løpedrag. Det kan f.eks se slik ut: Oppvarming – 5 minutt Sprint – 1 minutt Gange – 2 minutt Gjenta til du har hatt 5-8 løpedrag
mavi Skrevet 21. februar 2016 #7 Skrevet 21. februar 2016 2 timer siden, BlendaSensitive skrev: Merkelig svar. "du bør bli glad i å løpe" - hvorfor i all verden? fordi du gjør det? Dessuten kan du ikke si 4 min løpe, så 2-3 in hvile. For mange mennesker, spesielt oss som ikke liker løpe/har løpt lite, er faktisk 4 minuter laang tid. Eller som noen sa 1 km. TS: Poenget med intervall er veksle mellom normal puls - at du kan prate mens du ufører aktivteten, og høy intensentiv spurt med høy puls. Om du får dette av din metodode, så kjør på. Bedre at du liker det og fortsetter med det, enn å tvinge deg til noe du ikke liker og gir opp med. Om du ikke liker løping, så kan du droppe det! Tabata trening finns i mange ulike vaianter, og tilpasses helt og holdent etter øvelser du er komfortabel med: http://fitnessbloggen.no/4-minutter-tabata-30-minutter-loping/ Google tabata program du finner maaange sammensetninger. Finnes på youtube også. Greia er at du du veksler mellom 15 sekunder burpees/knehopp/whatever og 20 sekunder hvile. I femten minutter. Thats it. Annen variant er HIIT: http://fitnessbloggen.no/forbrenn-mer-fett-med-hiit-trening/ Du begynner med å varme opp i fem minutter, gjerne mer hvis du ikke har trent først, og ha litt stigning på mølla. Deretter skal du ha 5-8 løpedrag. Det kan f.eks se slik ut: Oppvarming – 5 minutt Sprint – 1 minutt Gange – 2 minutt Gjenta til du har hatt 5-8 løpedrag Kanskje jeg burde ha skrevet "du burde PRØVE å bli glad i å løpe", for at du kunne skjønne hva jeg mente med det. En måte å si det på bare, jeg har jo ikke sagt at det gjelder å spurte i 20km/t i 4 min, men i den farten/stigningen som tilsvarer ønsket puls i % for å jobbe "riktig" i intervallet. Tilpass intervallet etter formen din. Og 4x4 var kun et eksempel... De fleste som sier de ikke liker løping har vel kanskje ikke funnet sin greie. Jeg elsker ikke å løpe jeg heller, har tidligere hatet å løpe, men når formen stiger gradvis og løpingen blir lettere så er det kanskje enklere å like den form for trening også. Enkelt og greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå