AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 Min samboer er gravid og jobber som sykepleier. Pga dette har det blitt bedt om tilrettelegging av arbeidsoppgaver for å unngå tunge løft, for mye stress osv. Dette har nå vært forsøkt i en periode på 1-2 uker og har fungert veldig fint. Tilretteleggingen har gått på at hun ikke har blitt satt opp på de tyngste pasientene. Ellers har hun gått som vanlig sykepleier, med normal arbeidsmengde. Problemet er at hun nå får beskjed om at de ikke vil tilrettelegge for henne mer, da det koster avdelingen penger å bare skulle sette henne på en turnus som ikke innebærer natt. Hun har vært i flere møter med avdelingeslederen, som sier rett ut at det koster for mye penger å tilrettelegge og at hun skal gå og sykemelde seg. Hun vil heller ikke dokumentere til NAV at det ikke er mulig med tilrettelegging. Er ikke helt sikker på hvordan reglene er, men for meg så høres det ut som at arbeidsgiveren utnytter NAV-systemet. Hva tenker dere? Anonymkode: 27fa5...13f
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 Hvorfor skal hun ikke jobbe natt selv om hun er gravid? Hilsen gravid nattarbeider Anonymkode: 41489...09f 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 Du misforstod nok spørsmålet, enklere formulert lurte jeg på om arbeidsgiver kan presse en som ikke er syk, ut i sykemelding, og om dette er lovlig. Det er ikke først og fremst nattevaktene som er problemet, det er tunge løft og stress på en veldig hektisk avdeling med svært tunge pasienter. Flott dersom du klarer dette som gravid. Anonymkode: 27fa5...13f
Gjest Magnifiq Skrevet 17. februar 2016 #4 Skrevet 17. februar 2016 Hun har krav på tilrettelegging. Kan ikke arbeidsgiver det, kan det være hun har krav på svangerskapspenger. Når det er sagt... Ufattelig mange arbeidsoppgaver man kan gjøre som sykepleier, så dette er kun sløvhet fra sjefens side.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #5 Skrevet 17. februar 2016 Det er et helvete å jobbe med gravide som ikke vil ditt, skal datt, orker sånn, bare vil gjøre det og det. Jeg forstår godt at arbeidsgiver ønsker at hun heller blir sykemeldt så de kan ta inn en som faktisk kan gjøre HELE jobben der det trengs. Det er tungt for de andre på jobb å måtte få ekstrabelastning fordi din samboer er gravid. Det fører til økt slitasje på arbeidsstokken, mer sykefravær og dermed økte kostnader for arbeidsplassen. De andre skal ikke lide for din samboers graviditet. Anonymkode: 91fd9...9bb 9
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #6 Skrevet 17. februar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et helvete å jobbe med gravide som ikke vil ditt, skal datt, orker sånn, bare vil gjøre det og det. Jeg forstår godt at arbeidsgiver ønsker at hun heller blir sykemeldt så de kan ta inn en som faktisk kan gjøre HELE jobben der det trengs. Det er tungt for de andre på jobb å måtte få ekstrabelastning fordi din samboer er gravid. Det fører til økt slitasje på arbeidsstokken, mer sykefravær og dermed økte kostnader for arbeidsplassen. De andre skal ikke lide for din samboers graviditet. Anonymkode: 91fd9...9bb Det har da ingenting med saken å gjøre, den som er gravid har fortsatt krav på tilrettelegging i arbeidsoppgavene sine. Hun kan ta kontakt med NAV samt legen sin, fortelle og be om råd. Anonymkode: e4642...f61 7
Gjest Blondie65 Skrevet 17. februar 2016 #7 Skrevet 17. februar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et helvete å jobbe med gravide som ikke vil ditt, skal datt, orker sånn, bare vil gjøre det og det. Jeg forstår godt at arbeidsgiver ønsker at hun heller blir sykemeldt så de kan ta inn en som faktisk kan gjøre HELE jobben der det trengs. Det er tungt for de andre på jobb å måtte få ekstrabelastning fordi din samboer er gravid. Det fører til økt slitasje på arbeidsstokken, mer sykefravær og dermed økte kostnader for arbeidsplassen. De andre skal ikke lide for din samboers graviditet. Anonymkode: 91fd9...9bb Men lovlig, er det ikke.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #8 Skrevet 17. februar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et helvete å jobbe med gravide som ikke vil ditt, skal datt, orker sånn, bare vil gjøre det og det. Jeg forstår godt at arbeidsgiver ønsker at hun heller blir sykemeldt så de kan ta inn en som faktisk kan gjøre HELE jobben der det trengs. Det er tungt for de andre på jobb å måtte få ekstrabelastning fordi din samboer er gravid. Det fører til økt slitasje på arbeidsstokken, mer sykefravær og dermed økte kostnader for arbeidsplassen. De andre skal ikke lide for din samboers graviditet. Anonymkode: 91fd9...9bb Wow, du får sikkert årets pris i medmenneskelighet! Anonymkode: 362d9...90d 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #9 Skrevet 17. februar 2016 Arbeidsgiver må attestere at det ikke er mulig med tilrettelegging. Jeg anbefaler din samboer å ringe NAV i morgen. Anonymkode: 01353...583 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #10 Skrevet 17. februar 2016 Her ville jeg bestilt time hos jordmor (evt. fastlegen, men jordmor er mer dreven på slike ting) og be henne fylle ut et søknadsskjema til NAV ang. svangerskapspenger. Dette tas så med til arbeidsgiver, som må krysse av for om tilrettelegging er mulig eller ikke, og signere. Dersom arbeidsgiver vurderer det slik at det ikke er mulig å tilrettelegge ihht. jordmors anbefalinger sendes skjemaet til NAV. Det er krav til at arbeidsgiver skal tilrettelegge der det er mulig, og dersom det er en IA-bedrift kan de også få tilretteleggingstilskudd for å dekke noen av utgiftene til innleie av vikar for å utføre de oppgavene samboeren din ikke kan gjøre. Denne satsen er dog ikke så høy, så det vil uansett medføre ekstrautgifter for arbeidsgiver. Anonymkode: 8bb69...8df 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #11 Skrevet 18. februar 2016 Høres ut som en av mine kollegaer som har en uforutsigbar tid i møte pga. en avdelingsleder som er mer opptatt av økonomi enn tilrettelegging. Avdelinger kan søke om tilretteleggingstilskudd fordi sykehuset er IA-bedrift, men avdelingsleder gidder ikke fordi h*n mener det er like så godt å sykemelde den ansatte. Om samboeren din er med i NSF må hun huske at tillitapparatet (tillitsvalgt, hovedtillitsvalgt og i verste fall fylkeskontoret) kan hjelpe til, og at verneombud også kan være til hjelp. Som det er sagt så har arbeidsgiveren krav på tilrettelegging, og om dette ikke går må det dokumenteres hvorfor slik at samboeren din kan søke om svangerskapspenger og ikke sykemelde seg. Anonymkode: aa1d6...236
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #12 Skrevet 18. februar 2016 Den 17.2.2016 at 17.18, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal hun ikke jobbe natt selv om hun er gravid? Hilsen gravid nattarbeider Anonymkode: 41489...09f Fordi det å arbeide natt forstyrrer hormonbalansen din og gir økt risiko for tidlig fødsel og spontanabort. Derfor har også gravide krav på å slippe nattarbeid. Anonymkode: e6f14...7e0 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #13 Skrevet 18. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fordi det å arbeide natt forstyrrer hormonbalansen din og gir økt risiko for tidlig fødsel og spontanabort. Derfor har også gravide krav på å slippe nattarbeid. Anonymkode: e6f14...7e0 Gravide har ikke krav på å slippe nattarbeid. Noen steder tilrettelegger arbeidsgiver for dette når det er mulig, andre steder er det vanlig å gå natt til tredje trimester. Legeforeningen har nettopp vært gjennom en arbeidsrettssak der kravet var at gravide skulle slippe nattarbeid og lange vakter, de tapte. Du kan be om tilrettelegging, men du har ikke krav på å slippe nattarbeid. Anonymkode: 91fd9...9bb 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #14 Skrevet 18. februar 2016 Den 17. februar 2016 at 18.38, AnonymBruker skrev: Det er et helvete å jobbe med gravide som ikke vil ditt, skal datt, orker sånn, bare vil gjøre det og det. Jeg forstår godt at arbeidsgiver ønsker at hun heller blir sykemeldt så de kan ta inn en som faktisk kan gjøre HELE jobben der det trengs. Det er tungt for de andre på jobb å måtte få ekstrabelastning fordi din samboer er gravid. Det fører til økt slitasje på arbeidsstokken, mer sykefravær og dermed økte kostnader for arbeidsplassen. De andre skal ikke lide for din samboers graviditet. Anonymkode: 91fd9...9bb Må si meg enig i dette. Jobber som hjelpepleier på et sykehjem. Har hatt en gravid kollega som de siste 5 mnd bare har tatt de aller letteste oppgavene i stell. Nå er hun endelig gått ut i permisjon, men nå er jeg og to andre blitt sykemeldt. Jeg sliter med armer, rygg og skuldre. Som regel klarer jeg å holde det i sjakk med at jeg varierer hvilke stell jeg tar fra dag til dag, vi rullerer på de tyngste belastningene. I disse månedene har vi andre fått alt det tunge arbeidet, mens min kollega fikk alt av det lette, for å kunne jobbe. Fint at gravide jobber. Men når alle andre må lide i månedvis sier det seg selvat til slutt blir det nok. Er ute i 3 uker nå, for å komme meg tilbake til hektene. Det kunne vært unngått, og jeg kunne klart meg med et par dager egenmelding om forholdenepå jobb hadde vært normale. Dvs få den sykmeldte på en annen avdeling og få inn et fullt fungerende menneske i henbes sted. Gravide som ikke kan løfte en søppelpose sliter på resten av arbeidsstokken. Nå er vi 3 sykemeldte, når vi er friske er det noen andre som er utslitte og blir sykemeldt. En evig ond sirkel. I fysisk tunge yrker skulle det vært lovpålagt å sette de gravide på topp, og leie inn en vikar. Anonymkode: 5d521...205 4
Gjest Blondie65 Skrevet 19. februar 2016 #15 Skrevet 19. februar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Må si meg enig i dette. Jobber som hjelpepleier på et sykehjem. Har hatt en gravid kollega som de siste 5 mnd bare har tatt de aller letteste oppgavene i stell. Nå er hun endelig gått ut i permisjon, men nå er jeg og to andre blitt sykemeldt. Jeg sliter med armer, rygg og skuldre. Som regel klarer jeg å holde det i sjakk med at jeg varierer hvilke stell jeg tar fra dag til dag, vi rullerer på de tyngste belastningene. I disse månedene har vi andre fått alt det tunge arbeidet, mens min kollega fikk alt av det lette, for å kunne jobbe. Fint at gravide jobber. Men når alle andre må lide i månedvis sier det seg selvat til slutt blir det nok. Er ute i 3 uker nå, for å komme meg tilbake til hektene. Det kunne vært unngått, og jeg kunne klart meg med et par dager egenmelding om forholdenepå jobb hadde vært normale. Dvs få den sykmeldte på en annen avdeling og få inn et fullt fungerende menneske i henbes sted. Gravide som ikke kan løfte en søppelpose sliter på resten av arbeidsstokken. Nå er vi 3 sykemeldte, når vi er friske er det noen andre som er utslitte og blir sykemeldt. En evig ond sirkel. I fysisk tunge yrker skulle det vært lovpålagt å sette de gravide på topp, og leie inn en vikar. Anonymkode: 5d521...205 Men er dette den gravides feil? Du sier deg enig i et innlegg som påstår at gravide "ikke vil ditt og datt" - bør ikke du heller rette din kritikk mot en arbeidsgiver som ikke tilrettelegger? Hos oss herjer nå influensaen. Det betyr merarbeid på resten av oss. Vi klandrer da ikke de syke?
student86 Skrevet 25. oktober 2017 #16 Skrevet 25. oktober 2017 Først er det ille at gravide blir sykemeldt (ser andre tråder der flere klager sin nød over det). Så er det ille at gravide jobber. Hva skal gravide arbeidstakere egentlig gjøre? Nei, dette forteller noe om selve jobben, og at noen jobber kan være tyngre enn andre. Gravide kan bli sammenlignet med en kanarifugl som varsler om det er trygt eller ikke med belastningene på arbeidsplassen. Er det tungt for den gravide, er det generelt sett en tung jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #17 Skrevet 26. oktober 2017 Man skal ikke sykemeldes om man ikke er syk. Om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, skal man ha svangerskapspenger. Man skal ikke bruke opp sykepengene sine på å være sykemeldt når man ikke er syk. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge så mye som mulig. Om ikke arbeidsgiver gjør dette, bryter de loven. Ta kontakt med fagforeningen, eller verneombud på jobben. Til de som sutrer over at det er så fælt å jobbe med gravide. man har begrenset rett på sykepenger. Man kan faktisk bruke dem opp. Friske gravide skal derfor ikke måtte bruke av sykepengerettighetene sine bare fordi arbeidsgiver ikke tilrettelegger. Anonymkode: 56190...2b9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #18 Skrevet 26. oktober 2017 Hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, så skal du ha svangerskapspermisjon (ikke sykmelding!). Anonymkode: 4205e...892
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #19 Skrevet 26. oktober 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, så skal du ha svangerskapspermisjon (ikke sykmelding!). Anonymkode: 4205e...892 Feil. Det er kun ved fare for fosteret at man kan få svangerskapspenger. Og ved normalt svangerskap er det kun i tredje trimester at man skal unngå tunge løft. Stress er heller ikke farlig for foster. Så i TS' tilfelle vil det i så fall være sykemelding som er tingen. Anonymkode: 01353...583
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #20 Skrevet 26. oktober 2017 På 18.2.2016 den 18.37, AnonymBruker skrev: Fordi det å arbeide natt forstyrrer hormonbalansen din og gir økt risiko for tidlig fødsel og spontanabort. Derfor har også gravide krav på å slippe nattarbeid. Anonymkode: e6f14...7e0 Og at man ofte er alene på natten (ihvertfall på sykehjem) så man må gjøre all den tunge jobben selv uten å få hjelp. Anonymkode: 79f5a...21b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå