Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! 

Jeg studere realfag ved UiO og vil bli lærer i videregående . Min plan er å flytte til Sverige når jeg er ferdig med masteren min.

Bør man lære seg svensk til å få seg jobb som lærer eller kan man beherske norsk ?? 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at nordmenn skjønner mer svensk enn svensker skjønner norsk. Litt avhengig av hvor i Sverige man er. Det kan nok være lurt å sette seg godt inn i språket om man ønsker å jobbe som lærer i Sverige og i alle fall beherske en god svorsk. Dvs bruke de svenske ordene der de norske ordene er helt annerledes. Dessuten kommer det jo an på hvilke fag du har. Om du er lærer i engelsk er det kanskje ikke så farlig f.eks.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg ville nok lært meg svensk. Det er ikke så vanskelig heller, artig språk. 

Skrevet

Ville også gått for svensk. Det kan jo avhenge litt av hvor i Norge du kommer fra og hvor i Sverige du skal bo, snakker du standard østnorsk i Stockholm eller Göteborg vil folk flest forstå deg fint, men som lærer er det nok klart greiest å snakke svensk uansett.

Anonymkode: 3c41d...5ea

Skrevet

Jeg snakker svensk når jeg er i Sverige. Svenskene forstår ikke dialekten min

Skrevet

Jeg forstår ikke svensk (av en eller annen merkelig grunn), men har ikke møtt noen svensker som har giddet å lære seg norsk :P

Anonymkode: 5d99a...533

Skrevet

Meg over her ^. Jeg hadde t.o.m en kjemilærer som snakket svensk. Skal love deg jeg ikke skjønte mye ja.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Meg over her ^. Jeg hadde t.o.m en kjemilærer som snakket svensk. Skal love deg jeg ikke skjønte mye ja.

Jeg har også hatt en svensk lege som foreleser flere ganger. Skjønte ikke noe særlig jeg heller, ble bare sliten av å høre på han.

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På ‎17‎.‎02‎.‎2016 den 18.21, Honey Dew skrev:

Jeg snakker svensk når jeg er i Sverige. Svenskene forstår ikke dialekten min

Bergensk?

Anonymkode: d12b8...ae5

AnonymBruker
Skrevet

Svorsk.

Anonymkode: f020f...e32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 17.2.2016 den 16.45, snok skrev:

Hei ! 

Jeg studere realfag ved UiO og vil bli lærer i videregående . Min plan er å flytte til Sverige når jeg er ferdig med masteren min.

Bør man lære seg svensk til å få seg jobb som lærer eller kan man beherske norsk ?? 😊

Det kommer nok også litt an på hvor du skal jobbe. Er forskjell på Stockholm og Strømstad.

Som lærer tenker jeg at du kan snakke svorsk, spesielt viktig å unngå falske venner og ord som er velsig ulike. Du bør etterstrebe å lære deg å skrive svensk, spesielt på prøver.

Anonymkode: fcf4b...8f2

• Liker 2
Skrevet

Svorsk i det minste, ellers vil ikke folk forstå :)

Hadde en dansk foreleser en gang, som trodde nordmenn skjønte hans dansk bare fordi han forstod norsk. Ingen skjønte et kvekk, skandaløst :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...