AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 En person jeg bor med har hostet opp lungene sine i nesten en uke, etter en lettkledd tur på byen i minusgrader. Den personen tar armen 5-10cm fra bunnen sin og braker løs hvert andre minutt. Høres nesten ut som kols. Er jeg veldig ufølsom dersom jeg ber personen hoste inn i en pute? Altså ta puten helt inntil munnen sin? Jeg testet selv og lyden ble dempet veldig mye. Er det for mye å be om. Jeg ble fortalt hvor frekk jeg var. Er det sånn at når en person er syk så har de frikort for å ta hensyn? Dersom jeg selv skulle bli spysyk for eksempel så hadde jeg ikke plassert meg midt i stuen med en spybøtte på fanget. Jeg hadde fortsatt prøvd å ta hensyn. Det er en veldig lytt leilighet og jeg kjenner at jeg har lyst å skrike ut ''HOLD KJEFT!''..Etter å ha prøvd å lese til eksamen i en hel uke i dette støyet. Jeg har selvsagt spurt om hun vil ha te, honning, hostesaft og så videre, men hun liker ingen av delene. Jeg vet det er hun det er synd på, men jeg begynner å bli så lei. Begynner å skjelve av irritasjon, har lyst å smelle med dørene. Åååååå. Personen holder seg ikke ordentlig for munnen engang. I det hun hoster skyver hun armen vekk slik at hun like så godt kunne hostet meg i fjeset. De andre synes også det er frekt av meg å spørre om det siden hun er syk. Etter flere søvnløse netter og uten mulighet til å kosentrere meg så gjør dette noe med psyken min. Er det frekt å be en person hoste i puten? Det hadde jeg selv gjort om jeg ble syk. Anonymkode: dfba2...9a6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 *munnen sin. Ikke bunnen sin. Anonymkode: dfba2...9a6
Marwel Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 Hva med å kjøpe deg ørepropper? Å skulle hoste inn i en pute hvert andre minutt høres meget slitsomt ut. 7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #4 Skrevet 17. februar 2016 Et øyeblikk siden, Marwel skrev: Hva med å kjøpe deg ørepropper? Å skulle hoste inn i en pute hvert andre minutt høres meget slitsomt ut. Ørepropper demper ikke støyet. Til og med det høyeste volumet på øreproppene mine demper ikke det. Jeg skjønner ikke hvordan det er mer slitsomt å ha en pute på fanget i sofaen til å hoste i, enn å ta opp armen å hoste i den. Ikke at hun tar opp armen når hun er alene der. Hun sitter i sofaen dagen lang. Det er selvfølgelig en annen ting når hun lager mat eller skal på do, jeg mener ikke hun skal gå rundt med puten. Anonymkode: dfba2...9a6
Olava Skrevet 17. februar 2016 #5 Skrevet 17. februar 2016 Ville heller foreslått papir, tenk om det er en stuepute som også andre skal ta i.. men hosten vil jo gå over, og det burde jo være overkommelig midlertidig? 1
strawberry Skrevet 17. februar 2016 #6 Skrevet 17. februar 2016 Du MÅ ikke sitte der og lese til eksamen, dra heller til biblioteket/lesesalen. 10
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #7 Skrevet 17. februar 2016 5 minutter siden, strawberry skrev: Du MÅ ikke sitte der og lese til eksamen, dra heller til biblioteket/lesesalen. Ikke bare når jeg skal lese da. Om jeg prøver å sove eller slappe av etter en lang dag på jobb/skole? Jeg vet jeg kan gå en 5 timers tur ute for å få fred, og det kun er en kort periode. Men jeg synes ikke personen skal sitte der helt tafatt i stuen. Hun tar ikke hostesaft, drikker ikke te eller honning. Hun holder seg ikke for munnen i det hele tatt dersom ingen andre sitter i sofaen. Så hun sprer bakterier i stuen og på kjøkkenet. Anonymkode: dfba2...9a6
mjauritz Skrevet 18. februar 2016 #8 Skrevet 18. februar 2016 Jeg hadde en venninne som hostet 3/4 av året. Jeg vil si det var fordi hun aldri kledde seg godt nok. Hun gikk i Converse midt på vinteren og en typisk "høstjakke" fordi det så penere ut enn gode vintersko og dunjakke. I takt med at temperaturen steg så droppet hun mer og mer klær. Hun var på en måte alltid litt for lite kledd i forhold til været. I tillegg så røyket hun. Jeg vil si denne hosten var selvpåført. Når hun skulle hoste så var det ikke diskret, det var tidenes magadrag og volum på 120% i laaange hosteseanser. Hun prøvde ikke å tone det ned en gang, og hun hostet enten inn i åpen hånd (altså ikke inn i albuen) eller så holdt hun seg ikke for munnen i det hele tatt. Det var så ille at selv de med headset på bussen snudde seg. Jeg måtte bare si ifra om hvor groteskt det hørtes ut, og prøvde flere ganger å faktisk få hun til å tone det litt ned, men alt jeg sa gikk inn det ene øret og ut det andre. Vi er ikke venner lenger i dag, så vet ikke om hun tilslutt fikk orden på dette.. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #9 Skrevet 18. februar 2016 Sikker på at du ikke er litt følsom for lyd? Ja det er kjedelig når noen sitter å hoster opp lungene sine, men hvis hun bare er forkjøla eller noe så går det over om en stund. Kan du ikke prøve å finne på andre ting enn å sitte i stuen akkurat mens hun er syk? Anonymkode: 802ed...5af 1
Gjest Blomsterert Skrevet 18. februar 2016 #10 Skrevet 18. februar 2016 Hvis du en dag får barn,så syns jeg synd på dem. Gå rundt med puter de gangene i året de blir forkjølet. Ta og skjerp deg TS. Du må da for pokker tåle at andre blir sjuke rundt deg! Ja,det kan være irriterende og slitsomt å høre på,enig der,men ærlig talt,det får du jammen tåle! For noen primadonnanykker du synes å ha.
globalagogo Skrevet 18. februar 2016 #11 Skrevet 18. februar 2016 Kanskje du burde flytte ut for deg selv. Ja - det er frekt å be henne hoste inn i en pute. Ekkelt også. 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #12 Skrevet 18. februar 2016 Hvis du er så sensitiv for lyd at du kaller hoste for støy, så er kanskje ikke kollektiv en egnet boplass for deg? Ser at du svarer en annen her at ørepropper ikke hjelper, selv ikke med lyden på fult. Sånn til orientering så er det ikke lyd i ørepropper, det du snakker om er headsett. Gå på apoteket og spør etter ørepropper, så får du noe som isolerer lyden bedre. Anonymkode: f0494...642 6
Gjest Rose11 Skrevet 18. februar 2016 #13 Skrevet 18. februar 2016 10 timer siden, mjauritz skrev: Jeg hadde en venninne som hostet 3/4 av året. Jeg vil si det var fordi hun aldri kledde seg godt nok. Hun gikk i Converse midt på vinteren og en typisk "høstjakke" fordi det så penere ut enn gode vintersko og dunjakke. I takt med at temperaturen steg så droppet hun mer og mer klær. Hun var på en måte alltid litt for lite kledd i forhold til været. I tillegg så røyket hun. Jeg vil si denne hosten var selvpåført. Når hun skulle hoste så var det ikke diskret, det var tidenes magadrag og volum på 120% i laaange hosteseanser. Hun prøvde ikke å tone det ned en gang, og hun hostet enten inn i åpen hånd (altså ikke inn i albuen) eller så holdt hun seg ikke for munnen i det hele tatt. Det var så ille at selv de med headset på bussen snudde seg. Jeg måtte bare si ifra om hvor groteskt det hørtes ut, og prøvde flere ganger å faktisk få hun til å tone det litt ned, men alt jeg sa gikk inn det ene øret og ut det andre. Vi er ikke venner lenger i dag, så vet ikke om hun tilslutt fikk orden på dette.. Hørtes veldig slitsomt ut. Selv om man er syk, så går det an å ta hensyn da. Jeg synes det er ekkelt når folk hoster uten å holde seg for munnen.
Gjest Rose11 Skrevet 18. februar 2016 #14 Skrevet 18. februar 2016 10 timer siden, Blomsterert skrev: Hvis du en dag får barn,så syns jeg synd på dem. Gå rundt med puter de gangene i året de blir forkjølet. Ta og skjerp deg TS. Du må da for pokker tåle at andre blir sjuke rundt deg! Ja,det kan være irriterende og slitsomt å høre på,enig der,men ærlig talt,det får du jammen tåle! For noen primadonnanykker du synes å ha. Det var da voldsomt
Gjest chisandra Skrevet 18. februar 2016 #15 Skrevet 18. februar 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare når jeg skal lese da. Om jeg prøver å sove eller slappe av etter en lang dag på jobb/skole? Jeg vet jeg kan gå en 5 timers tur ute for å få fred, og det kun er en kort periode. Men jeg synes ikke personen skal sitte der helt tafatt i stuen. Hun tar ikke hostesaft, drikker ikke te eller honning. Hun holder seg ikke for munnen i det hele tatt dersom ingen andre sitter i sofaen. Så hun sprer bakterier i stuen og på kjøkkenet. Anonymkode: dfba2...9a6 Sikker på at du passer til å bo sammen med noen?
Gjest Franke Ann Skrevet 18. februar 2016 #16 Skrevet 18. februar 2016 Etter en lettkledd tur på byen i minusgrader, sier du? Ettersom årsaken til at hun ble syk er såpass tåpelig, syns jeg du er i din fulle rett til å kreve at hun roer litt ned på hostinga når du er der.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #17 Skrevet 19. februar 2016 Den Thursday, February 18, 2016 at 5.18, Blomsterert skrev: Hvis du en dag får barn,så syns jeg synd på dem. Gå rundt med puter de gangene i året de blir forkjølet. Ta og skjerp deg TS. Du må da for pokker tåle at andre blir sjuke rundt deg! Ja,det kan være irriterende og slitsomt å høre på,enig der,men ærlig talt,det får du jammen tåle! For noen primadonnanykker du synes å ha. Vet du hva? Å komme med "hvis du en dag får barn, så synes jeg synd på de" er personangrep og bare tåpelig. Skjerp deg! Anonymkode: 5453d...ee5 1
Titan Skrevet 19. februar 2016 #18 Skrevet 19. februar 2016 Be henne skjøpe Noskapin-tabletter på apoteket. Det er reseptfritt, svelges rett ned med drikke og virker kjepebra. Og for henne som ikke liker noe så er det jo ideelt. Skjønner at du blir lei, men hun er sikkert tusen ganger mer lei. Og jeg vet at nå som jeg har en luftveisinfeksjon så blir hosten alltid verre når jeg prøver å ta hensyn, når jeg føler jeg irriterer noen. Du får håpe hun er litt mer tålmodig når/hvis du får dette, for det er noe som går og alle jeg kjenner har blir smittet. Og den sitter hardt, for mange har det gått over i en lungebetennelse. Jeg fikk det på onsdag selv.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2016 #19 Skrevet 19. februar 2016 Du er frisk, så da kan du stikke til skolen for å lese (eller et annet sted). Å hoste inn i en pute høres veldig ekkelt ut. Tåler du ikke at syke folk hoster, så flytter du til en enebolig! Anonymkode: 3ceeb...e42 2
estrella Skrevet 19. februar 2016 #20 Skrevet 19. februar 2016 Jeg synes det er frekt å be henne om det. Men jeg hadde nok kommentert at hun burde hoste inn mot albuen. Og brukt antibac (til meg selv :p). Og så hadde jeg vurdert om jeg kunne vært et annet sted hvis det er for slitsomt å være rundt hostinga. Men det bruker jo å gå over etter et par uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå