AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #1 Del Skrevet 17. februar 2016 Så et program på TVen for ei stund siden og der la jeg merke til at flere typer dinosauruser har så små armer.(T.Rex og Spinosaurus f.eks), hva brukte de dem til? De er jo fryktelig små i forhold til resten av kroppen. Ble de brukt for bedre balanse, eller som et redskap ved parring? Tyrannosaurus hadde to tær på hver arm, kunne de brukes som våpen. Anonymkode: 974e0...3f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 17. februar 2016 #2 Del Skrevet 17. februar 2016 (endret) Det har jeg også alltid lurt på, og selv ekspertene i diverse tv-programmer om dinosauruser har ikke kunnet svaret på det. De vet ganske enkelt ikke hvorfor noen så store og aggressive typer dinosauruser var utstyrt med nesten ubrukelige "armer". Det var jo klør på dem, kraftige klør, så NOE ble de nok brukt til, men hva? Utifra hva jeg har sett på tv, kunne de knapt løfte noe som helst med de spinkle armene. Egentlig veldig interessant tema, dette, og noe jeg har lurt på lenge Endret 17. februar 2016 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Genevieve Skrevet 17. februar 2016 #3 Del Skrevet 17. februar 2016 Blir litt som enkelte hunder har "ulveklo" en klo uten noen funksjon, den bare henger der og dingler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #4 Del Skrevet 17. februar 2016 13 minutter siden, Million skrev: Det har jeg også alltid lurt på, og selv ekspertene i diverse tv-programmer om dinosauruser har ikke kunnet svare på det. De vet ganske enkelt ikke hvorfor noen så store og aggressive typer dinosauruser var utstyrt med nesten ubrukelige "armer". Det var jo klør på dem, kraftige klør, så NOE ble de nok brukt til, men hva? Utifra hva jeg har sett på tv, kunne de knapt løfte noe som helst med de spinkle armene. Egentlig veldig interessant tema, dette, og noe jeg har lurt på lenge Det kommer kanskje noen inn her med biologikunnskapene i orden, uansett et spennende tema Anonymkode: 974e0...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #5 Del Skrevet 17. februar 2016 11 minutter siden, Genevieve skrev: Blir litt som enkelte hunder har "ulveklo" en klo uten noen funksjon, den bare henger der og dingler. Er det noe som bare gjelder noen hunderaser? Så spennende, og om det kun gjelder noen raser, vet du hvilke? Eller er det ikke bundet opp i klare raser, men noe som går i arv utenom raser? Anonymkode: 974e0...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #6 Del Skrevet 17. februar 2016 http://dinosaurs.about.com/od/dinosaurcontroversies/fl/Why-Did-Tyrannosaurus-Rex-Have-Such-Tiny-Arms.htm Anonymkode: d757b...635 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 17. februar 2016 #7 Del Skrevet 17. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noe som bare gjelder noen hunderaser? Så spennende, og om det kun gjelder noen raser, vet du hvilke? Eller er det ikke bundet opp i klare raser, men noe som går i arv utenom raser? Anonymkode: 974e0...3f1 Norsk lundehund er kjent for å ha ulveklo så det er ofte rasebetinget 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Genevieve Skrevet 17. februar 2016 #8 Del Skrevet 17. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noe som bare gjelder noen hunderaser? Så spennende, og om det kun gjelder noen raser, vet du hvilke? Eller er det ikke bundet opp i klare raser, men noe som går i arv utenom raser? Anonymkode: 974e0...3f1 Vet border collie har det, og hunden min som er en blanding blant annet av border collie har det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Franke Ann Skrevet 17. februar 2016 #9 Del Skrevet 17. februar 2016 De ble primært brukt til å avgjøre territoriedisputter via stein, saks og papir. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #10 Del Skrevet 17. februar 2016 4 minutter siden, Snublefella skrev: Norsk lundehund er kjent for å ha ulveklo så det er ofte rasebetinget 3 minutter siden, Genevieve skrev: Vet border collie har det, og hunden min som er en blanding blant annet av border collie har det Så spennende! Flere? Og hva kan denne kloen ha vært brukt til? Anonymkode: 974e0...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Genevieve Skrevet 17. februar 2016 #11 Del Skrevet 17. februar 2016 4 minutter siden, Franke Ann skrev: De ble primært brukt til å avgjøre territoriedisputter via stein, saks og papir. Vanskelig å lage papir med to klør, saks går jo greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 17. februar 2016 #12 Del Skrevet 17. februar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer kanskje noen inn her med biologikunnskapene i orden, uansett et spennende tema Anonymkode: 974e0...3f1 Jeg tror ikke noen norske biologer har mer peiling enn amerikanske og britiske eksperter på området, men.... Men de kan selvsagt ha sine teorier, og det er jo lov å ha. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #13 Del Skrevet 17. februar 2016 2 minutter siden, Million skrev: Jeg tror ikke noen norske biologer har mer peiling enn amerikanske og britiske eksperter på området, men.... Men de kan selvsagt ha sine teorier, og det er jo lov å ha. Ja, mye er bygd på teorier når det gjelder vår fortid, uansett spennende tema. Anonymkode: 974e0...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 17. februar 2016 #14 Del Skrevet 17. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Så spennende! Flere? Og hva kan denne kloen ha vært brukt til? Anonymkode: 974e0...3f1 Hadde blanding av doberman, labrador og Riesenschnauser den hadde også denne kloa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surikatta Skrevet 17. februar 2016 #15 Del Skrevet 17. februar 2016 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 17. februar 2016 #16 Del Skrevet 17. februar 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noe som bare gjelder noen hunderaser? Så spennende, og om det kun gjelder noen raser, vet du hvilke? Eller er det ikke bundet opp i klare raser, men noe som går i arv utenom raser? Anonymkode: 974e0...3f1 Ikke akkurat dinosaur-relatert. Men noen hunderaser skal ha en ekstra tå og klo på bakbeina og/eller frembeina. Noen av disse er Norsk Lundehund, Beauceron, Briard, Pyreneerhund og Islandsk fårehund. Andre raser, alle andre raser, kan disse ekstra klørne dukke opp på nå og da. Noen nærmest bare henger i en skinnfille, mens andre er mer velutviklet med bein, muskulatur og velformet klo. (de rasene som skal ha disse klørne har ofte ganske velutviklede ekstra tær). Fenomenet er arvelig, men det kan også oppstå i et enkelt invivid da alle hunder har genetisk anlegg for å forme denne kloen, men genet er "slått av" hos de fleste hunder i dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arktis Skrevet 17. februar 2016 #17 Del Skrevet 17. februar 2016 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #18 Del Skrevet 17. februar 2016 31 minutter siden, Arktis skrev: Anonymkode: 974e0...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #19 Del Skrevet 17. februar 2016 32 minutter siden, Sapientia skrev: Ikke akkurat dinosaur-relatert. Men noen hunderaser skal ha en ekstra tå og klo på bakbeina og/eller frembeina. Noen av disse er Norsk Lundehund, Beauceron, Briard, Pyreneerhund og Islandsk fårehund. Andre raser, alle andre raser, kan disse ekstra klørne dukke opp på nå og da. Noen nærmest bare henger i en skinnfille, mens andre er mer velutviklet med bein, muskulatur og velformet klo. (de rasene som skal ha disse klørne har ofte ganske velutviklede ekstra tær). Fenomenet er arvelig, men det kan også oppstå i et enkelt invivid da alle hunder har genetisk anlegg for å forme denne kloen, men genet er "slått av" hos de fleste hunder i dag. Takk for flott og interessant innlegg :). Om jeg ikke har lært så mye mer om dinoer har jeg ihvertfall lært mye om hundekloa :D Anonymkode: 974e0...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 19. februar 2016 #20 Del Skrevet 19. februar 2016 Den 17.2.2016 at 16.04, AnonymBruker skrev: Så et program på TVen for ei stund siden og der la jeg merke til at flere typer dinosauruser har så små armer.(T.Rex og Spinosaurus f.eks), hva brukte de dem til? De er jo fryktelig små i forhold til resten av kroppen. Ble de brukt for bedre balanse, eller som et redskap ved parring? Tyrannosaurus hadde to tær på hver arm, kunne de brukes som våpen. Anonymkode: 974e0...3f1 Det kan vel tenkes at de i mange tilfeller ikke hadde noen spesifikk funksjon. Men dinosaurer stammet fra firbeinte dyr som gikk på alle fire, og selv om forbeina ikke hadde noen funksjon etter at de begynte å gå på to bein, så var det ingen grunn for dem å forsvinne. Det blir litt som å spørre strutser, emuer og kakapoer gjør med vingene sine. "Not a damn thing, being flightless birds and all!" er svaret på det spørsmålet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå