Gå til innhold

Strikke tips


Metzili

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har veldig lyst å strikke noe til mageboeren min. Problemet er bare et jeg ikke har peiling på strikking. Sist jeg strikket må ha vært på ungdomskolen, så jeg er med andre ord veldig nybegynner. Derfor tenkte jeg å spørre dere strikke eksperter her inne, om dere har noen gode tips til en nybegynner som meg. Hva kan være greit å strikke? Finnes det noen gode nettsider o.l hvor jeg kan lese meg opp litt? Er det noen teknikker som er veldig enkle? 

Alle tips tas i mot med stor takk :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luer er alltid enkelt å begynne med :) gå inn på wwww.garnstudio.com og ta en titt. Der har de også masse tips og videoer som kan hjelpe deg i gang :)

Lykke til! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Gratulerer med "huleboer"!

Altså, vanlig rettstrikk (også kalt rillestrikk) er relativt enkelt å lære. Og når du behersker den teknikken, så er det vrangmasker som er neste steg. Alt etter det er strengt tatt bare variasjoner av rette og vrange masker. 

Babytepper kan jeg se for meg er noe av det enkleste man kan strikke. Mor Aase-teppet er det første jeg kommer på (da arbeider du med kast og strikking av to masker sammen). Utover det finner du en del gratis oppskrifter på www.purlbee.com (obs: amerikansk side, men hvis du kan litt mer engelsk utover "I am a girl" og "This is a house" så går det fint. Hvis ikke, så bare spør - jeg har strikket en god del fra denne siden). Et annet tips er såkalte "lappetepper" hvor du strikker firkanter (med økninger og fellinger), for så å sy de sammen etterpå. Hvis du googler "Baby blanket knitting" så finner du maaasse inspirasjon.

Forøvrig, jeg er personlig ikke overvettig begeistret av norske oppskrifter. De forutsetter ofte at man allerede er godt drevet i strikking, kjenner til ulike teknikker, og er i min mening mangelfulle. Derfor bruker jeg hovedsaklig engelskspråklige oppskrifter. Utover det at oppskriftene teknisk sett er bedre og språket mer intuitivt, så er utvalget enormt. I tillegg kan man henvende seg til online-communityen Ravelry for å få hjelp og veiledning hvis det er noe man ikke forstår og/eller ikke får til. 

En annen fordel med engelskspråklige oppskrifter, er at de ofte går etter "teskje-metoden". Man vet til enhver tid hva man skal gjøre - og akkurat dette kan være viktig for en nybegynner. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/17/2016 at 16.25, _Bissy_ skrev:

Luer er alltid enkelt å begynne med :) gå inn på wwww.garnstudio.com og ta en titt. Der har de også masse tips og videoer som kan hjelpe deg i gang :)

Lykke til! :)

Tusen takk for svar! Da skal jeg skjekke ut den nettsiden :) 

Den 2/18/2016 at 2.39, Lafemmemauvaise skrev:

Gratulerer med "huleboer"!

Altså, vanlig rettstrikk (også kalt rillestrikk) er relativt enkelt å lære. Og når du behersker den teknikken, så er det vrangmasker som er neste steg. Alt etter det er strengt tatt bare variasjoner av rette og vrange masker. 

Babytepper kan jeg se for meg er noe av det enkleste man kan strikke. Mor Aase-teppet er det første jeg kommer på (da arbeider du med kast og strikking av to masker sammen). Utover det finner du en del gratis oppskrifter på www.purlbee.com (obs: amerikansk side, men hvis du kan litt mer engelsk utover "I am a girl" og "This is a house" så går det fint. Hvis ikke, så bare spør - jeg har strikket en god del fra denne siden). Et annet tips er såkalte "lappetepper" hvor du strikker firkanter (med økninger og fellinger), for så å sy de sammen etterpå. Hvis du googler "Baby blanket knitting" så finner du maaasse inspirasjon.

Forøvrig, jeg er personlig ikke overvettig begeistret av norske oppskrifter. De forutsetter ofte at man allerede er godt drevet i strikking, kjenner til ulike teknikker, og er i min mening mangelfulle. Derfor bruker jeg hovedsaklig engelskspråklige oppskrifter. Utover det at oppskriftene teknisk sett er bedre og språket mer intuitivt, så er utvalget enormt. I tillegg kan man henvende seg til online-communityen Ravelry for å få hjelp og veiledning hvis det er noe man ikke forstår og/eller ikke får til. 

En annen fordel med engelskspråklige oppskrifter, er at de ofte går etter "teskje-metoden". Man vet til enhver tid hva man skal gjøre - og akkurat dette kan være viktig for en nybegynner. 

 

 

Her var det mye informasjon, tusen takk! Engelsken min er heldigvis bra, så da skal jeg ta en titt på den nettsiden :) 

Jeg har forresten funnet denne oppskriften på nett http://strikkogtoys.blogspot.de/2013/02/babysokk-trinn-for-trinn-illustrert.html,  tror dere den blir for vanskelig for meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er veldig enkle, og veldig gode på :)http://tusenideer.no/disse-babytoflene-er-sa-enkle-a-strikke-at-alle-kan-klare-det/

Jeg er også veldig glad i drops sine strikkevideoer, har lært masse av dem! Her er en veldig basic en, hvordan legge opp: http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=2&sort=1&thumbnails=on

Pickles.no har utrolig fine oppskrifter syns jeg, et veldig fint sted å bli inspirert :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist
4 timer siden, Metzili skrev:

Tusen takk for svar! Da skal jeg skjekke ut den nettsiden :) 

Her var det mye informasjon, tusen takk! Engelsken min er heldigvis bra, så da skal jeg ta en titt på den nettsiden :) 

Jeg har forresten funnet denne oppskriften på nett http://strikkogtoys.blogspot.de/2013/02/babysokk-trinn-for-trinn-illustrert.html,  tror dere den blir for vanskelig for meg? 

 

3 timer siden, Metzili skrev:

Fant også denne http://asselene.blogspot.de/2014/02/oppskrift-pa-babysko.html, den er vel kanskje enklere? Hvilket garn bør jeg isåfall kjøpe? :)

Det fine med strikking er at i de allerfleste tilfeller kan du bare rekke opp hvis det ikke blir riktig eller du er misfornøyd (tro meg, hadde jeg hatt ei krone for hver maske jeg har måttet rekke opp, så hadde jeg kunne kjøpt Slottet :fnise:).

Siden du skal strikke til huleboeren, så er Babymerino et godt valg. Bl.a. Sandnes Garn har ett som er godt og som jeg ser brukes mye på ymse strikkesider jeg er innom. 

Jeg vil foreslå at du begynner med "Oppskrift på babysko", og som prosjekt nummer to "Babysokk trinn for trinn". 

Et lite boktips: Siden du er flink i engelsk, så kan jeg anbefale "Big Book of Knitting" av Katharina Buss. Jeg kjøpte boka da jeg begynte å strikke, og den har vært en formidabel støtte gjennom mange prosjekter. 

Forøvrig, hvis du har en garnbutikk eller Husfliden i nærheten av deg, så kan de også være behjelpelig - evt. sjekk om det er en strikkekafè e.l. der du bor. De fleste synes det er morsomt å få lære bort noe de kan. 

Og til slutt: Velkommen til den fantastiske verden av strikking!
Ikke bli lei deg om du gjør en feil eller mange, om det du strikker ikke ser ut i måneskinn (tro meg, alle strikkere har sine synder :fnise: ), og sist men ikke minst: Ikke gi opp! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn i en større garnbutikk og be fagfolk om råd. 

Anonymkode: 3ec7b...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/19/2016 at 15.42, Lafemmemauvaise skrev:

 

Det fine med strikking er at i de allerfleste tilfeller kan du bare rekke opp hvis det ikke blir riktig eller du er misfornøyd (tro meg, hadde jeg hatt ei krone for hver maske jeg har måttet rekke opp, så hadde jeg kunne kjøpt Slottet :fnise:).

Siden du skal strikke til huleboeren, så er Babymerino et godt valg. Bl.a. Sandnes Garn har ett som er godt og som jeg ser brukes mye på ymse strikkesider jeg er innom. 

Jeg vil foreslå at du begynner med "Oppskrift på babysko", og som prosjekt nummer to "Babysokk trinn for trinn". 

Et lite boktips: Siden du er flink i engelsk, så kan jeg anbefale "Big Book of Knitting" av Katharina Buss. Jeg kjøpte boka da jeg begynte å strikke, og den har vært en formidabel støtte gjennom mange prosjekter. 

Forøvrig, hvis du har en garnbutikk eller Husfliden i nærheten av deg, så kan de også være behjelpelig - evt. sjekk om det er en strikkekafè e.l. der du bor. De fleste synes det er morsomt å få lære bort noe de kan. 

Og til slutt: Velkommen til den fantastiske verden av strikking!
Ikke bli lei deg om du gjør en feil eller mange, om det du strikker ikke ser ut i måneskinn (tro meg, alle strikkere har sine synder :fnise: ), og sist men ikke minst: Ikke gi opp! 

 

Da har jeg begynnt på strikkingen :danse: Det blir babysko i første omgang, så får jeg se hvordan det går. Har allerde måttet rekke opp et par ganger :fnise: Det jeg lurer på nå, er om oppleggskanten og felleavkanten (eller hva det nå heter) teller som riller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom på en ting til (sorry), hvordan ser jeg egenltig hva som er fremsiden? :rodme:

 

Tusen takk for svar, forresten! Det hjelper veldig å kunne spørre her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
1 time siden, Metzili skrev:

Da har jeg begynnt på strikkingen :danse: Det blir babysko i første omgang, så får jeg se hvordan det går. Har allerde måttet rekke opp et par ganger :fnise: Det jeg lurer på nå, er om oppleggskanten og felleavkanten (eller hva det nå heter) teller som riller? 

Opplegg- og fellekant telles hver som en rille :) 

1 time siden, Metzili skrev:

Og hvor stramt skal jeg egentlig strikke? :)

Ikke så stramt at du kutter blodtilførselen til fingeren din og strikkepinnene bøyer seg når du skal stikke de inn i maska. Men heller ikke så løst at maskene "henger og slenger" på pinnene, og ramler av i et sett.:fnise:

Å strikke jevnt er en av kunstene i strikking, og du strikker stramt/løst nok når maskene ikke beveger seg av seg selv på pinnene, men du må hjelpe til med et bittelite skyv (samme kraft som du bruker når du varsomt stryker noen på kinnet). Hvilken pinnetykkelse bruker du? 3.5-4.5 mm synes jeg er en fin størrelse når man er nybegynner. Disse størrelsene ligner på tykkelsen av en blyant, og gjør at bevegelsene ikke blir for fremmede. Strikking er å lære hjernen et nytt bevegelsesmønster, og da er det greit med "blyanttykkelse" siden hjernen allerede er vant med det. Etterhvert som du kjenner til og kan bevegelsene, er det bare en liten øvingssak å strikke med enda tynnere/tykkere pinner (selv om jeg personlig får fnatt av alt over 7 mm)

55 minutter siden, Metzili skrev:

kom på en ting til (sorry), hvordan ser jeg egenltig hva som er fremsiden? :rodme:

 

Tusen takk for svar, forresten! Det hjelper veldig å kunne spørre her. 

På rillestrikk er det stengt tatt ikke noe for- og bakside, siden du strikker likt på begge sider. Men jeg pleier å la oppleggskanten være første rille på retsiden, og den første pinnen jeg strikker være første rille på vrangsiden. Du kan feste en liten tråd/sikkerhetsnål på det som du velger som forside. 

Etterhvert som du får mer erfaring, så lærer du også å "lese strikkingen" din - noe som er kjekt å kunne med tanke på fellinger og økninger, mønsterstrikk, kast, osv., samt feil. 

Så flott at du er kommet i gang. Dette klarer du fint som bare det skal du se. Og selvsagt skal du bare spørre - ingen spørsmål er for dumme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...