AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 Da har det seg slik at jeg leier et sted med samboeren min. Kontrakten er tidsbestemt i 3 år. Videre står det at de 9 første månedene er det ikke mulig for noen av partene å si opp avtalen, og etter disse 9 månedene er det 3 måneders oppsigelse. Vi har bodd her i 4 måneder bare, og nå i helgen skulle jeg egentlig være på en hyttetur hele helgen, men venninnen min ble syk og jeg kom derfor hjem på lørdagen, til min samboer som koste seg i sengen vår med en fremmed jente. (Fremmed for meg hvert fall)... Av åpenbare grunner ønsker jeg ikke å bo sammen med han lenger, men ingen av oss har råd til å leie denne boligen alene. Er det noen mulighet å komme ut av avtalen på? Nå er det jo 8 måneder igjen før vi kan flytte herfra og det går ikke. Er bare ett soverom, så å få inn en annen er også vanskelig... Skal så klart høre med utleier, og håpe hun er forståelig, men om hun nekter, er det noen måte vi kan flytte herfra tidligere på? (Vet noen kommer til å skrive dette, jada, jeg kan bare flytte ut og så får han klare seg selv videre, men jeg står for det første som hovedleietaker så jeg tror ikke det er mulig, og han har virkelig ikke råd til å bo her alene...) Anonymkode: ea7f0...993
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 Dersom dere tar hele kostnaden etc med å skaffe nye leietakere, pleier utleier å være greie. Alternativt skaffer dere leietakere og fremleier. Da står dere fortsatt på kontrakten, og har ansvaret for at husleien blir betalt etc. Anonymkode: 90798...16e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 Ville kontaktet den foreningen for leieboere. Menrr å huske fra en sak i trondheim at den typen tibg ikke er helt lovlig, og at det kun skal være oppsigelsestiden som gjelder Anonymkode: 3f80d...7a8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #4 Skrevet 17. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville kontaktet den foreningen for leieboere. Menrr å huske fra en sak i trondheim at den typen tibg ikke er helt lovlig, og at det kun skal være oppsigelsestiden som gjelder Anonymkode: 3f80d...7a8 Klart det er lov, er bl.a helt vanlig praksis blant utleiefirma. Ts, jeg ville begynt med å høre med utleier om det er noen mulighet for at dere kan flytte ut før tiden. Tilby dere å ordne alt det praktiske i forbindelse med å finne nye leietakere. Så lenge du ikke har hørt med utleier, så har du egentlig ikke et problem. Det er dersom hun sier nei at problemet oppstår. Sjekk hva kontrakten deres sier om framleie. Dersom huseier er vrang, har dere dessverre ingen rettigheter. Det er generelt en svært dårlig idé å inngå sånne typer leiekontrakter, det gir lite rom for uforutsette hendelser (som at kjæresten plutselig er utro). Anonymkode: dcffc...8a0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #5 Skrevet 17. februar 2016 Takk for svar Står i kontrakten at framleie er lov så lenge det godkjennes av utleier, men leste i husleieloven eller hva den heter, at utleier bare kan si nei ved tungtveiende grunner. Så det er jo en mulighet. Skal som dere sier så klart høre med utleier, men er gjennom et utleiefirma, så vet ikke hvor snille de er på slikt. Det er jo gjerne litt mer krav og slikt enn å bare finne en ny person som kan leie. Jeg skal aldri inngå en slik leieavtale igjen for å si det sånn da! Vi har vært sammen i 6 år og bodd sammen i 4, så var liksom ikke i tankene mine en gang at noe slikt skulle skje. Var litt skeptisk før vi skrev under kontrakten, men det var mer i forhold til om det skulle skje noe som gjorde at vi måtte flytte etc. Anonymkode: ea7f0...993
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2016 #6 Skrevet 17. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville kontaktet den foreningen for leieboere. Menrr å huske fra en sak i trondheim at den typen tibg ikke er helt lovlig, og at det kun skal være oppsigelsestiden som gjelder Anonymkode: 3f80d...7a8 Det er fullt lovlig med den type kontrakter, så lenge den er over minimum 3 år. At det åpnes for oppsigelse etter 9 måneder gir leietaker bedre premisser enn Husleieloven. Fra Husleieloven: Sitat § 9-2.Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_9 Vedr framleie: Sitat § 7-5.Framleie ved tidsbestemte leieavtaler Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6. (...)§ 9-6.Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. Anonymkode: 90798...16e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå