Gå til innhold

Hund og nyfødt baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nyfødt baby i hus. De første fire dagene etter vi kom hjem har hundene vært hos min mor (to stk blanding cocker/puddel). 

Mannen har vært innom og gått tur etc, så at de allerede har kjent babylukta er helt sikkert.

Fikk dem hjem nå, og de var spinnville av glede som alltid. Reagerer imidlertid litt på den eldste, som piper og slikker seg rundt munnen som om han venter en godbit. De har begge fått snuse mens jeg har holdt, men det er uaktuelt å sette baby i en bilstol på gulvet feks, slik jeg ser andre gjør.

Hvilket signal er dette med slikking rundt munnen? Kjenner jeg blir skikkelig stressa her. Vanligvis så er han en kosegutt som elsker store som små, men nå ble jeg med ett litt usikker 😕

Videoannonse
Annonse
Gjest Anubiel
Skrevet

Jeg var av den oppfatning at hunder som slikker seg rundt munnen (når det ikke er mat/godis i nærheten) betyr at hunden er stresset, ukomfortabel, trenger litt fred og ro etc.

Skrevet

Når min ble født, var vi tre uker på sykehuset før vi kom hjem igjen. Vi har fem chihuahuaer, disse var det da min pappa som tok seg av, og han var da innom oss for å hente klær og slik fra babyen. Da var de mer "forberedt". Han var aldri nede på gulvet alene med de, hundene ville heller ikke være så nære han i starten, men nå er de mer venner :) Nå er den lille 7 måneder, og nå tør hundene å være litt mer rundt han! Han er nede på gulvet med de nå, men alltid under oppsyn. Hundene holder seg fortsatt litt unna han, men den minste ligger gjerne i fanget mitt mens jeg har babyen i armkroken. Men på generelt basis holder alle seg unna av seg selv, så kanskje du skal la de få treffe babyen "alene" og se hvordan de oppfører seg? Bare ikke la hundene slikke babyen på munnen :) Når du har babyen hos deg vil de automatisk tenke at det er ok at de kommer, men hvis du f.eks har babyen ett par cm unna deg, tror jeg du vil finne ut av hva de er interessert i og hvordan de oppfører seg :)

Skrevet (endret)

Slikking rundt munnen er et av hundenes demende signaler,  det er et signal som kan brukes til å fortelle den andre parten at han ikke vil noe vondt og det er et "freds signal".  En hund som møter en annen aggressiv hund eller et sinna menneske vil vise flere dempende signaler for å vise "jeg er ikke farlig"

Men dempende signaler kan også brukes hcis hunden opplever noe ubehagelig og stressende. Feks hvis et menneske koser for voldsomt med en hund, så vil hunden ofte gi et dempende signal for å prøve å roe situasjonen. 

I ditt tilfelle tror jeg hunden ble usikker fordi den merket spenningen i deg og den besvarte dette med å, prøve å få deg til å roe deg og vise tydelig at han ikke er farlig..  Hunden merker veldig tydelig at du er stressa!

Endret av Snublefella
Skrevet

Har gått seg til litt nå, men regner selvsagt med å bruke en stund på dette. Han hadde helt klart ikke planer om baby til middag i hvert fall 😜

Takk for svar alle sammen! 😊

Skrevet

En hund som slikker seg på nesa demper situasjonen, den er usikker og sender opp "hvitt flagg" om at den ikke vil noe galt.

Du kan lese mer om dempende signaler her, det er fint å få med seg i alle tilfeller, sånn at du kan observere hva de sier nær barnet!

https://adferdstrening.wordpress.com/trening/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...