Gjest Selgeren Skrevet 15. oktober 2004 #1 Skrevet 15. oktober 2004 Noen som har hørt om at man kan gjøre dette? At pengene settes på en sperret konto som kjøperen kan "aktivere" om vedkommende vil ha varen, og ellers at den aktiverer seg selv om varen ikke er levert tilbake innen en viss frist....skal selge brudekjolen min nemlig...til noen som bor langt unna. Og vedkommende vil prøve først..
Gjest gjest1 Skrevet 15. oktober 2004 #2 Skrevet 15. oktober 2004 hmmm... depositum kanskje? Nei.. jeg vet ikke jeg. Betale før kjøp, og få tilbake summen dersom kjolen ikke passer. Jeg hadde ikke turt å sende den sånn til et menneske jeg ikke kjenner..
Polly Ester Skrevet 15. oktober 2004 #3 Skrevet 15. oktober 2004 Hvis du skal ha en sperret konto må begge to skrive under på kontoen og begge to må skrive under på den når pengene skal ut av konto... Virker veldig tungvindt... Jeg vet ikke hvordan du skal gjøre det, det kan være risikabelt å sende den uten å få noe penger for den, og den er vel verdt endel penger... Du kan sende den i oppkrav - med f.eks halve summen. Og da må hun betale den summen når hun henter den på posten, og det går inn på din kto. Men, du er jo ikke garantert allikevel - hun kan jo beholde kjolen og så har du bare fått halve beløpet hvis hun er en sleiping. Eller hun kan nekte å hente den og betale den halve summen fordi hun ikke stoler på deg... Så jeg vet ikke hvor tillitsfull man skal være. Men sånn er det med kontoer ihvertfall... Litt tungvindt med sperret konto, og hun må stole på deg og du må stole på henne... Lykke til...
Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2004 #4 Skrevet 16. oktober 2004 Finn en faks begge to og skriv en kontrakt, altså bare et ark der det står at kjolen sendes og sånn og sånn, og at kjolen enten skal returneres ELLER betales i sin helhet innen f.eks. 14 dager etter mottak. Sender du med Norgespakke har du dokumentasjon i sporingsnummeret på når pakken ankommer mottaker.
Gjest Madam Felle Skrevet 16. oktober 2004 #5 Skrevet 16. oktober 2004 Ikke send kjolen uten å få betaling, for da kan du faktisk risikere å aldri få pengene. Det koster utrolig mye, om du senere skal kreve inn pengene igjen, og det er ikke dermed sagt at du da vil få de tilbake. Jeg selv sendte avgårde en brudekjole, der hun skulle betale halvparten for å prøve. Hun skulle så sette resten av pengene inn på konto til meg, om hun skulle beholde kjolen, og det ble aldri gjort. Damen er i dag gift, og brukte kjolen på den dagen, men jeg har bare fått halvparten av pengene. Skal kunden prøve kjolen, få kunden til å betale for hele kjolen, så kan du heller "kjøpe" tilbake kjolen. Jeg har lært, og kommer aldri mer til å gå med på en sånn avtale.
Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2004 #6 Skrevet 16. oktober 2004 Ikke send kjolen uten å få betaling, for da kan du faktisk risikere å aldri få pengene. Det koster utrolig mye, om du senere skal kreve inn pengene igjen, og det er ikke dermed sagt at du da vil få de tilbake. Jeg selv sendte avgårde en brudekjole, der hun skulle betale halvparten for å prøve. Hun skulle så sette resten av pengene inn på konto til meg, om hun skulle beholde kjolen, og det ble aldri gjort. Damen er i dag gift, og brukte kjolen på den dagen, men jeg har bare fått halvparten av pengene. Skal kunden prøve kjolen, få kunden til å betale for hele kjolen, så kan du heller "kjøpe" tilbake kjolen. Jeg har lært, og kommer aldri mer til å gå med på en sånn avtale. Det kan jo like gjerne skje ting andre veien, at man betaler og så får feil produkt eller aldri får det man betaler for. Man kan jo ikke stå på postkontoret og se over kjolen før man betaler den ut, siden man må betale den ut for å få sett på den. Har man absolutt ingen som helst tillit til at den andre parten overholder sin del av avtalen, selv med skriftlig kontrakt, er faktisk den eneste løsningen å droppe hele handelen eller å avlevere den personlig! Her inne på KG synes jeg generelt folk virker usedvanlig paranoide, uten tillit og fryktelig grådige på "retten sin" som forbrukere. Blir litt kvalm av sånt jeg, man kan jo ikke basere et samfunn på mistillit! Et litt utvidet svar fra meg der...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå